Jag kan inte släppa det...

Ja men precis. Vilken hund skäller inte till eller springer fram och hoppar eller nosar?
Finns det nån hund öht som ligger kvar i korgen och sover om det kommer någon på dörren?

Ruben räcker upp en tass här.
Ibland bryr han sig inte alls, fuck off, tänker inte ens gå och titta, bara gå härifrån!
 
Jag tycker såna här trådar är så konstiga. Jag förstår mycket väl att kvinnan blev skrämd. Att gå över och prata är inte problemet eller konstigt. Att tåga över, spela duktig och hota någon till livet (eller fine, deras husdjur/familjemedlem) efter att någon bett om ursäkt och lovat "skärpa" tillsynen är det vidriga I mina ögon. Alla gör misstag, shit happens och alla som håller på med djur vet att de aldrig är 100% tillförlitliga. Ibland agerar de på ett sätt vi inte sett förut och då får man ta ansvar för situationen, be om ursäkt och vidta åtgärder (träning/koppel/munkorg/whatever som nu behövs för just den hunden).

Eller så kan man I föregående syfte ha munkorg, stryp, dubbla halsband och koppel och hålla hunden nära sig. Så händer förhoppningsvis inget oförutsett.
 
Jag tycker såna här trådar är så konstiga. Jag förstår mycket väl att kvinnan blev skrämd. Att gå över och prata är inte problemet eller konstigt. Att tåga över, spela duktig och hota någon till livet (eller fine, deras husdjur/familjemedlem) efter att någon bett om ursäkt och lovat "skärpa" tillsynen är det vidriga I mina ögon. Alla gör misstag, shit happens och alla som håller på med djur vet att de aldrig är 100% tillförlitliga. Ibland agerar de på ett sätt vi inte sett förut och då får man ta ansvar för situationen, be om ursäkt och vidta åtgärder (träning/koppel/munkorg/whatever som nu behövs för just den hunden).

Eller så kan man I föregående syfte ha munkorg, stryp, dubbla halsband och koppel och hålla hunden nära sig. Så händer förhoppningsvis inget oförutsett.

Jag kan bara instämma. Med tanke på hur hela "incidenten" slutade och hur TS försökte bemöta händelsen tycker jag absolut att paret som kom över överreagerade.
Skit händer, Ingen kom till skada. TS bad om ursäkt och lovade bättring. Man kan inte göra mycket mer än så i efterhand.
 
Fast det är väl ändå sällan som okända utan ärende bara knackar på sådär?

Utan det kan vara leveranser, post o liknade alltså arbetare som ska utföra en tjänst och jo jag tycker det är hyfs att fråga först om hunden kan få hälsa.

Och sedan är det ju faktiskt så att man får faktiskt inte ens i sitt eget hus ha det som man själv vill vad gäller flera saker och där är hund ett, du har regler att rätta dig efter även i ditt eget hus samt att strikt ansvar gäller i huvudsak även där, det kan ju vara bra att veta.

Ja det är det nog, vad det nu har med saken att göra. Nu hände ju detta för TS och det är väl just sådana situationer vi talar om.
Ja men det har jag inte sagt något om, om det kommer någon hem pga arbete. Då är det ju bara att hålla hunden borta så personen inte störs i sitt jobb. Men annat folk som inte har där att göra ska inte komma och kräva att det ska vara si och så hemma hos mig ifall de skulle känna för att komma över av någon anledning.

Det finns inga lagar eller regler som säger att din hund inte får nosa på folk som kommer och knackar på.
 
De allra flesta jag kanner, atminstone de som har egen hund, ser klar skillnad pa en hund som kommer ut genom dorren och vill halsa och en som kommer ut for att den ar "vaktig". Med tanke pa hur hunden jagat kvinnan innan ar det inte alls, i mitt tycke, konstigt att det forstarkte radslan.

Jag vet många som inte skulle se skillnad på många beteenden. Och jag förstår att hon blev rädd men om hon blev så rädd för hunden att hon känner att hon måste försvara sig med ett järnrör om den kommer nära så går man ju inte dit. Besöket känns helt och hållet som en chans att få "sätta på plats, jag har så mycket kunskap(typ som nyfrälst inom något område och bara måste visa omvärlden hur mycket hen kan) och det är bäst du lyssnar på mig". Tycker inte det är ok någonstans att bete sig som dom gjorde.
 
Ja men det har jag inte sagt något om, om det kommer någon hem pga arbete. Då är det ju bara att hålla hunden borta så personen inte störs i sitt jobb. Men annat folk som inte har där att göra ska inte komma och kräva att det ska vara si och så hemma hos mig ifall de skulle känna för att komma över av någon anledning.

Det finns inga lagar eller regler som säger att din hund inte får nosa på folk som kommer och knackar på.

Jag har inte sagt något om lagar eller regler utan om hyfs, och hur vet du ex om det är en person i arbete som kommer eller någon som kommer som inte har där att göra?, bara vanligt enkelt hyfs att fråga om hunden får hälsa.
 
Och jag förstår att hon blev rädd men om hon blev så rädd för hunden att hon känner att hon måste försvara sig med ett järnrör om den kommer nära så går man ju inte dit. Besöket känns helt och hållet som en chans att få "sätta på plats, jag har så mycket kunskap(typ som nyfrälst inom något område och bara måste visa omvärlden hur mycket hen kan) och det är bäst du lyssnar på mig". Tycker inte det är ok någonstans att bete sig som dom gjorde.

Nu hade ju hon med sin man. Hon kanske inte vågade gå dit själv. Det kan ju faktiskt vara så att hon uppfattade saker i händelsen långt mer obehagliga än att hunden " bara" sprang efter en bit. Hon kanske valde mellan sin man eller att kontakta polis.
Och så fick de vatten på sin kvarn när hunden inte "löd" på plats utan att TS fick fösa in den och att TS själv menar den uppfattas vaktig.


KL
Personligen så tror jag att det säkert är som TS skriver att det är första gången hunden jagar en cyklist, däremot så tror jag att det faktiskt förut varit andra incidenter med denna hund och att hon nu i efterhand kanske borde förstått att detta skulle kunna hända och att hon nu kanske även pga det är både ledsen och chockad då hon inte kommer kunna ha sin hund lös längre.
 
Jag tycker såna här trådar är så konstiga.

Jasså? Jag tycker det är jättekonstigt att du menar kvinnan hotade någon till livet, om än du ändrar dig till husdjur. Jag tror att hon menar att hon om så skulle behövas, skulle försvara sig och kanske sin hund med ett järnrör om TS hund skulle jaga dem igen och eftersom det inte kommer att hända så är det inget att bry sig om, för inte tror du att cykelkvinnan ska lura i en buske utanför TS hem och slå ihjäl TS hund??.

Om jag var ute med min hund och det skulle komma en större som jagade oss och där hunden uppfattades som hotfull så skulle jag önska att jag hade haft med ett järnrör om ifall att, det är för mig självklart att jag försvarar min egen hund.
 
Jag har inte sagt något om lagar eller regler utan om hyfs, och hur vet du ex om det är en person i arbete som kommer eller någon som kommer som inte har där att göra?, bara vanligt enkelt hyfs att fråga om hunden får hälsa.

Men du skrev ju "du har regler att rätta dig efter även i ditt eget hus". Och så länge jag inte bryter mot lagen så är det mina regler som gäller i mitt hus, faktiskt, inte någon annans.
Har jag beställt hemleverans/arbete så vet jag ju om det själv och vet vilka tider det kan handla om. Sedan har jag alltid haft fönster eller titthål så jag kan se vem det är, jag öppnar inte ens dörren om jag inte känner igen personen(förutom om jag såklart väntar hantverkare/hemleverans).
 
Jasså? Jag tycker det är jättekonstigt att du menar kvinnan hotade någon till livet, om än du ändrar dig till husdjur. Jag tror att hon menar att hon om så skulle behövas, skulle försvara sig och kanske sin hund med ett järnrör om TS hund skulle jaga dem igen och eftersom det inte kommer att hända så är det inget att bry sig om, för inte tror du att cykelkvinnan ska lura i en buske utanför TS hem och slå ihjäl TS hund??.

Om jag var ute med min hund och det skulle komma en större som jagade oss och där hunden uppfattades som hotfull så skulle jag önska att jag hade haft med ett järnrör om ifall att, det är för mig självklart att jag försvarar min egen hund.

Tror du inte man kan slå ihjäl en hund med ett hjärnrör?

Hela grejen är mycket konstig. TS ska ha hunden kopplad och kvinnan ska cykla omkring med ett järnrör så att hon kan slå den när de går för nära då?
 
KL
Personligen så tror jag att det säkert är som TS skriver att det är första gången hunden jagar en cyklist, däremot så tror jag att det faktiskt förut varit andra incidenter med denna hund och att hon nu i efterhand kanske borde förstått att detta skulle kunna hända och att hon nu kanske även pga det är både ledsen och chockad då hon inte kommer kunna ha sin hund lös längre.

Hur drar du slutsatsen att det skett tidigare incidenter med samma hund?
 
Hur drar du slutsatsen att det skett tidigare incidenter med samma hund?

Det undrar jag också, @ginnies?

Knapplån
Mina hundar får både skälla och möta besökare i dörren. Enda undantaget är om jag vet att hantverkare eller dylikt ska komma och jag jag inte är hemma/de är obekväma med hundarna, då stänger jag in dem (hundarna, inte hantverkarna) i sovrummet. Mitt hus, mina regler. Jag antar att besökarna räknar med hundhälsning när de hör skall då de knackar på dörren.
 
TS här igen. Jag har inte varit så aktiv här i tråden då tiden gått till annat.
Jag vill bara klargöra lite saker innan jag kommer att sluta skriva här, för det verkar inte ta slut. Jag hade inte förväntat mig ett sånt här gehör, men det är kul att så många är engagerade. :)

Jag säger det igen, jag förstår att kvinnan blev rädd till 100%. Hon blev säkert så pass rädd att hon uppfattade situationen annorlunda än vad jag gjorde. Hon uppfattade den säkert som några av er skriver "att hon blev jagad av en hotfull hund". Jag som känner min hund och såg det från en helt annan synvinkel såg att min hund studsade bakom dem, glatt viftandes på svansen likt lekinviter. Stannade, studsade fram lite till, stannade upp, studsade lite till osv. Jag var inte ett dugg orolig att min hund på något vis skulle ställa till med bråk eller någonting, men det vet ju såklart inte hon. Varför jag skrek som en galning på honom var framförallt för att jag blev chockad att han faktiskt inte lyssnade och sedan för att det är oacceptabelt att en lös hund springer fram till någon annan.
Men som sagt förstår jag henne då man inte vet vad det är för typ av hund som kommer efter en.

Och en än gång, min hund är vaktig då det behövs, om man kan uttrycka det så. Han är reserverad mot främmande människor. Han luktar av dem och sedan är de inte så intressanta längre. Skulle han uppfatta situationen hotfull hade han skällt och visat ragg. Han är inte aggressiv och flyger på folk hur som helst för att han är vaktig.

Då det ringer på dörren hemma hos oss platsar jag honom först, sedan går jag och öppnar dörren, sedan får hunden hälsa om personen i fråga är ok med det. Jag gör så även om det är någon både jag och hunden känner, just för att jag tar hand om besökarna och inte han. Nu var det så att han som bodde i huset var i köket alldeles intill hallen då det knackade på dörren, medan jag satt längre in i huset i vardagsrummet. Nu i efterhand hade jag kunnat säga till direkt då jag kom till dom att "om det knackar på dörren hos er så vill jag platsa min hund innan ni öppnar". Men som någon skrev är man ju sällan beredd på att någon bara knackar på, så nu hade jag inte sagt till dem innan. Så när det knackade på dörren var han snabb med att öppna och min hund for då ut. Hunden var inte ett dugg hotfull då han gick ut på gården och luktade av dem. Några som påstår sig vara så hundvana hade sett det också.

@ginnies vad är det som gör att du tror att det har hänt situationer tidigare med denna hund? Hade det gjort det hade jag inte varit så oansvarig som ägare att jag ändå haft honom lös. Jag blev chockad just för att det är första gången.

Jag lämnar nog här.
 
Fast det är väl ändå sällan som okända utan ärende bara knackar på sådär?

Utan det kan vara leveranser, post o liknade alltså arbetare som ska utföra en tjänst och jo jag tycker det är hyfs att fråga först om hunden kan få hälsa.

Och sedan är det ju faktiskt så att man får faktiskt inte ens i sitt eget hus ha det som man själv vill vad gäller flera saker och där är hund ett, du har regler att rätta dig efter även i ditt eget hus samt att strikt ansvar gäller i huvudsak även där, det kan ju vara bra att veta.

Hur tänkte du nu att det strikta hundägaransvaret går in om hunden går fram och hälsar på besökare utan tillåtelse?

Nä, kommer man hem till någon som har hund får man acceptera att hunden beter sig så som ägarna anser lämpligt. Om man inte kan acceptera det får man låta bli att åka hem till den personen. Man kan t.ex. säga att man tycker att hunden är obehaglig/störande eller vad det nu är och därför vill man hellre träffas någon annanstans. Man kan fråga vänligt om ägaren kan stänga in hunden när man är där men man kan inte kräva det. Men om hunden biter en då är det en helt annan sak.
 
Fast det är väl ändå sällan som okända utan ärende bara knackar på sådär?

Utan det kan vara leveranser, post o liknade alltså arbetare som ska utföra en tjänst och jo jag tycker det är hyfs att fråga först om hunden kan få hälsa.

Och sedan är det ju faktiskt så att man får faktiskt inte ens i sitt eget hus ha det som man själv vill vad gäller flera saker och där är hund ett, du har regler att rätta dig efter även i ditt eget hus samt att strikt ansvar gäller i huvudsak även där, det kan ju vara bra att veta.
Alltså... Kommer man hem till mig så börjar besöket med att hundarna far ut genom dörren, sen springer de runt och skäller och slickas och ena hunden använder gärna sina tänder och klor också. Jag har inte orkat ta tag i det, och nu är de för gamla (8 resp 9 år) så nu får det helt enkelt vara så. Tycker man att det är skitjobbigt så finns det alltid möjlighet att 1) strunta i att komma hit eller 2) själv säga till hundarna. Eftersom de inte orskakar någon skada så kan jag inte bli skadeståndsskyldig, och om andra tycker att mina hundar är ouppfostrade så är det helt okej. Det tycker ju jag också. Blir de rädda så finns alltid alternativ 1) eller så får de meddela mig så vi kan hitta en annan lösning. Men de är ju inte farliga på riktigt, så rädslan är obefogad.

Oväntat besök består alltid av folk jag känner eller barnen i området. Det händer aldrig att jag får leveranser eller att det kommer hantverkare utan att jag har vetat om det först.
 
Oväntat besök består alltid av folk jag känner eller barnen i området. Det händer aldrig att jag får leveranser eller att det kommer hantverkare utan att jag har vetat om det först.

Men då känner ju alla till dina hundar och vet vad som väntas och du får aldrig någonsin till dig någon som inte träffat hundarna förut.
 
Hur tänkte du nu att det strikta hundägaransvaret går in om hunden går fram och hälsar på besökare utan tillåtelse?

Har jag inget sagt om, det var bara ett svar på ett påstående att man har egna regler i hemmet och det har man såklart men inte fullt ut, finns lagar o regler satta av samhället som når in i hemmet och strikt hundägaransvar är ett, strikt hundägaransvar går in om det händer en olycka och dit hör inte nosa runt, däremot beskrev jag det som ohyfs att inte fråga främmande besökare om hunden får hälsa..
 
Nä, kommer man hem till någon som har hund får man acceptera att hunden beter sig så som ägarna anser lämpligt. Om man inte kan acceptera det får man låta bli att åka hem till den personen.

Det finns faktiskt en hel del hundägare som anser sina hundar uppför sig lämpligt men egentligen är det olämpligt, och jag har inget sagt om de som kommer och känner hundarna, de kan som du skriver avstå besök, utan det jag försöker få fram men som tydligen är så svårt att läsa sig till, är att främmande som inte känner till hundarna, av ren hyfs och omtanke faktiskt kan få frågan om det går bra om hunden hälsar.
 
@ginnies vad är det som gör att du tror att det har hänt situationer tidigare med denna hund? Hade det gjort det hade jag inte varit så oansvarig som ägare att jag ändå haft honom lös. Jag blev chockad just för att det är första gången.

Ok då har det aldrig varit något annat med hunden förut då.
Bra jobbat med att fråga om hunden får hälsa. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 167
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp