Jag kan inte släppa det...

Men hur bedömer/vet du att det verkligen är så utifrån tråden ? Varför dömer du någon som diskuteras i 3:e person på sociala media när du inte har en aning om hur/varför dessa personer knackade på efter incidenten och inte har en aning om vad de ville säga/egentligen sa ?

Ska man tänka så kan man ju inte diskutera någonting här på buke eftersom man alltid bara får höra ena sidan från händelser utifrån.
 
Jag tänker att de gick över för att prata med dig om det som skett, och när hunden då dessutom stormar ut lös genom dörren så blev det ”gång två” s.a.s.

Det är inte säkert de skällt /uttryckt sig så alls om ”gång 2” inte inträffat .

Oavsett så har du ju gjort det du kunnat, lärt dig något på vägen osv. Släpp det och gå vidare.

Gång två? De var väl på deras tomt och hunden gick ut och nosade på dom? Om de var så hundrädda så är det ju bättre att ringa...

Till TS: Shit happens. Inget hände trots allt och din hund kom inte ens fram. Du har både bett om ursäkt och tar ansvar genom att ha koppel där i fortsättningen. Tycker som flera andra att de känns konfliktsökande att hålla på på det sättet dom gjorde.
 
Ska man tänka så kan man ju inte diskutera någonting här på buke eftersom man alltid bara får höra ena sidan från händelser utifrån.

Hur tänker du då? Om man enbart ska utgå från exakt vad som beskrivs finns ju heller inget att diskutera.
 
Gång två? De var väl på deras tomt och hunden gick ut och nosade på dom? Om de var så hundrädda så är det ju bättre att ringa...

Till TS: Shit happens. Inget hände trots allt och din hund kom inte ens fram. Du har både bett om ursäkt och tar ansvar genom att ha koppel där i fortsättningen. Tycker som flera andra att de känns konfliktsökande att hålla på på det sättet dom gjorde.

Ja - ”gång 2” som inte var optimal enligt TS egna beskrivning.
 
Det brukar anses som god netikett att tagga personer man svarar. Jag antar att du pratar om mig, men det är svårt att veta när du i den här situationen verkar föredra att prata OM personer som är aktiva i diskussionen i tredje person istället för med dom.

Mina svar grundar sig i att jag helt ärligt tror det är bättre för Ts att konstatera att hon gjort det hon kan genom att be om ursäkt, släppa det och gå vidare. Istället för att starta en tråd om hur hemskt det var för henne och få svar om hur hemska och elaka de andra människorna är. Jag har även svårt att ta kommentaren om att kvinnan som blev jagad skulle ta med en järnrör (att freda sig med om de blir jagade en gång till, min tolkning) som ett allvarligt menat hot gentemot Ts.
Jag taggade ingen eftersom jag inte svarade någon speciell, utan skrev utefter det jag hade läst i tråden. Jag tycker inte att det är ok att hota andra människor bara för att man själv blivit rädd, dessutom låtit det gå en stund, tar med sin man och söker upp personen som är orsaken till att man blev rädd. Är man fortfarande så enormt upprörd att man inte klarar av att sansat diskutera och dessutom kunna lyssna på det som sägs, så kanske man borde vänta ytterligare en stund.
 
Varför är det inte optimalt? Om någon som vet om att man har hund kommer hem till en och tycker att det är en "händelse" att hunden luktar på dom så kanske man helt enkelt bör ringa. Skitskumt.

TS uttryckte det själv att hen inte sett situationen optimal att hunden for ut själv genom dörren.
 
Varför är det inte optimalt? Om någon som vet om att man har hund kommer hem till en och tycker att det är en "händelse" att hunden luktar på dom så kanske man helt enkelt bör ringa. Skitskumt.

Hur får de numret till någon som bara är på besök hos någon vars tomt de bara cyklar förbi?
 
Hon bad om ursäkt när mannen och kvinnan gjorde sitt totalt onödiga besök. Trots det fortsatte särskilt mannen att bråka och spela bror duktig mot ts. Riktigt vidrigt beteende det där.

Det var inget onödigt besök. Det var nog bra att TS fick det besöket och får inse allvaret i att ha en hund lös som uppfattas farlig, jo en så stor hund som springer emot eller efter när man cyklar och 5 meter är ju läskigt nära. Läskigt.
Sedan är tydligen hunden " vaktig" så jättekonstigt att TS törs ha den lös sådär bara. Sedan var säkerligen mannen onödigt otrevlig , det kan jag hålla med om ,men bra att de sa till och hoppas det får effekt.
 
TS uttryckte det själv att hen inte sett situationen optimal att hunden for ut själv genom dörren.

Kanske för att TS redan mådde dåligt pga det som hänt?

Hur får de numret till någon som bara är på besök hos någon vars tomt de bara cyklar förbi?

Kolla adressen och sen Eniro?

Är man så rädd för hunden så knackar man ju inte bara på. Hela beteendet tycker jag tyder på att mannen bara ville åka dit och spela duktig. De var ju inte alls ute efter att lösa någon konflikt utan brusade bara upp det hela ännu mer. Att hota med järnrör till hundägare vars hund är flera meter bort i efterhand sådär är bara konfliktsökande. Jag hade blivit duktigt förbannad i det läget istället för att fortsätta be om ursäkt.
 
Är man så rädd för hunden så knackar man ju inte bara på. Hela beteendet tycker jag tyder på att mannen bara ville åka dit och spela duktig. De var ju inte alls ute efter att lösa någon konflikt utan brusade bara upp det hela ännu mer.

Det kanske var just för att hon var rädd för hunden som han följde med.
Och så fick han vatten på sin kvarn, hunden beskrevs ju även som "vaktig".

Det är synd när hundägare till stora hundar, som du nu då, inte har minsta förståelse för hur obehagligt det kan vara och hur rädd man kan bli när en stor hund springer lös och rantar efter. 5 m är läskigt nära och synnerligen obehagligt när man är rädd oavsett vad du tycker andra ska tycka.
 
Att hota med järnrör till hundägare vars hund är flera meter bort i efterhand sådär är bara konfliktsökande. Jag hade blivit duktigt förbannad i det läget istället för att fortsätta be om ursäkt.

Jag citerar så det blir rätt:
Det sista kvinnan då säger till mig är "Jag blev så rädd, så nästa gång kommer jag ta med mig ett järnrör" och det sista mannen säger innan de lämnar är "jag rekommenderar att ni går en kurs".

Det är knappast ett hot att säga så.
 
Kanske för att TS redan mådde dåligt pga det som hänt?

Jag vet inte? Allt är ju ett ”kanske” i diskussionen liksom ? Jag vet inte riktigt vad du svarar på till mig alls i sammanhanget faktiskt. Jag har gjort reflektioner utifrån TS beskrivning varken mer eller mindre, precis som du gör dina .
 
Det kanske var just för att hon var rädd för hunden som han följde med.
Och så fick han vatten på sin kvarn, hunden beskrevs ju även som "vaktig".

Det är synd när hundägare till stora hundar, som du nu då, inte har minsta förståelse för hur obehagligt det kan vara och hur rädd man kan bli när en stor hund springer lös och rantar efter. 5 m är läskigt nära och synnerligen obehagligt när man är rädd oavsett vad du tycker andra ska tycka.

Har har inte sagt att folk inte får bli rädda. Då läser du inte vad jag skriver. Men ber man om ursäkt upprepade tillfällen och säger att man ska hålla hunden kopplad där hädanefter så har man tagit sitt ansvar och det finns ingen anledning till att fortsätta söka konflikt på det sätt som de gjorde.

Djur är djur. Man kan aldrig vara helt säker på vad de gör. Har hunden varit lydig tidigare så kan man inte förutse allt.

Om man inte går runt med munkorg Och dubbla koppel med hunden nära sig hela tiden...
 
Jag citerar så det blir rätt:

Det är knappast ett hot att säga så.

"Hot är förklaring om avsikten att använda obehagliga drastiska åtgärder eller våld. Hot kan användas som påtryckning."

Visst är det ett hot.

Alltså. Hade det hänt upprepade tillfällen alt att TS var nonchalant hade hot varit en sak. Men att hota en person som ber tusen gånger om ursäkt, bättrar sig och mår dåligt över händelsen är ju bara att söka konflikt.
 
att hota en person som ber tusen gånger om ursäkt, bättrar sig och mår dåligt över händelsen är ju bara att söka konflikt.

Om något, så är det väl snarare hunden som blev hotad. Andemeningen är ju att "jag är rädd för din hund, kommer den (hunden) farandes efter sådär en gång till och attackerar så kan och kommer jag att försvara mig med medhavt järnrör".

Överreaktion från den andra kvinnan? Ja det tycker jag, men att ts inte kan släppa det och gå vidare är också en överreaktion. Hennes hund betedde sig fel, så det är bara att gilla läget och vara medveten om att lydnaden inte sitter sådär bra som ts trodde.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp