Jag kan inte släppa det...

Jag har läst allt det ni har skrivit, men det har varit väldigt mycket att svara på så jag skriver ett svar så här.

Till att börja med var egentligen inte tanken med mitt inlägg att någon skulle bli smutskastad hit eller dit. Tanken var från min sida att få veta om det jag gjorde hade varit "tillräckligt" i er mening OM ni var i situationen där min hund hade sprungit efter er. Just på grund av att jag verkligen försökte, men uppfattade det som att det inte hjälpte över huvud taget. Jag kände ju att det jag gjorde då jag bad om ursäkt inte riktigt gick fram så att det kanske var något jag borde ha gjort annorlunda. Det var alltså mina tankar med inlägget. Jag skrev nog mest här för att jag kände mig så hjälplös efter diskussionen.

Jag förstår till 100% att kvinnan blev rädd. Och jag förstår varför hon ville komma och prata efteråt, eftersom att det kanske inte var helt lägligt att stanna där och då med cykeln. Jag tyckte även att det var bra ATT hon ville komma och prata efteråt så att jag fick en chans att be om ursäkt då jag inte hade möjlighet att söka upp henne då jag inte visste var hon bodde.

Att jag skulle ha hittat på något av det jag skrivit förstår jag inte, varför skulle jag lägga energi och tid på att skriva ned något sådant? Sedan förstår jag också att historien hade låtit annorlunda om hon hade berättat den. Det finns ju två sidor av situationen. Men att neka att jag genuint bett dem om ursäkt och att neka de meningarna jag skrev att de sa till mig skulle vara en ren lögn.

Sen att min hund är vaktig har väl inget att göra egentligen om jag kan ha honom lös eller inte? Som exempel har ju raser som Schäfer, Rottweiler m.fl. mer vakt i sig än andra raser, det gör väl inte att de inte går att ha lösa för det? Det jag menar med att min hund är vaktig är att han skäller om någon plingar på dörren och om vi får främmande är han inte "labrador-glad", utan han luktar/kollar av personen först precis som han gjorde med dem och sedan är han rätt ointresserad av andra än sin flock. Han är rätt vaksam. Han flyger ju inte på människor.

Som sagt, jag har full förståelse för att hon blev rädd. Det hade även jag blivit eftersom man inte vet vad det är för hund som kommer mot en. Och jag har full förståelse att hon ville prata om det.
Det jag däremot har mindre förståelse för är varför mannen skulle följa med. Vare sig det är hon som ville det eller som någon skrev, att det kanske var han som tyckte de skulle komma förbi.

Jag får släpper detta. Detta var absolut ingenting jag hade förväntat mig. Utan jag har alltid bara ropat in honom och kopplat honom då vi har mött någon av ren respekt. Tydligen satt det inte så bra som jag trodde och det är hemskt tråkigt att det behövde bli så här såklart.
Och såklart är min hund kopplad hädanefter!
 
Fy vad vidrigt att få en hund efter sig när en cyklar, blev själv nerdragen från cykel när en hund sprang och tog tag i mitt ben och blivit jagad fler gånger än jag kan räkna. Som barn/yngre så cyklade jag så fort jag kunde där ifrån men sedan tonåren stannar jag cykeln och drämmer till den med handväska eller om hunden inte är tillräckligt nära så börjar jag jaga hunden istället. Har även jagat hundar från hästryggen när hundar har satt efter oss.

Ärligt så vet jag inte vad en ursäkt skulle göra, mer än det känns bättre för hundägaren då.
 
Fy vad vidrigt att få en hund efter sig när en cyklar, blev själv nerdragen från cykel när en hund sprang och tog tag i mitt ben och blivit jagad fler gånger än jag kan räkna. Som barn/yngre så cyklade jag så fort jag kunde där ifrån men sedan tonåren stannar jag cykeln och drämmer till den med handväska eller om hunden inte är tillräckligt nära så börjar jag jaga hunden istället. Har även jagat hundar från hästryggen när hundar har satt efter oss.

Ärligt så vet jag inte vad en ursäkt skulle göra, mer än det känns bättre för hundägaren då.

Klart det är otäckt - det var det uppenbarligen för kvinnan i TS också, men om de inte var ute efter en ursäkt, varför sökte de då upp TS? Det finns inte mycket mer hundägaren kan göra än beklaga det som hände och försäkra om att det inte händer igen.
 
"Den har 10% appell" Vad menar man med en sån märklig kommentar? Synd man inte finner sig och klämmer i med att en 12% kommer den i alla fall upp i.
Själv försöker jag ha överseende med lösa hundar, nästa gång kanske det är min. Tråkig historia, tycker inte TS kunde gjort så mycket annorlunda.
 
Det kanske var just för att hon var rädd för hunden som han följde med.
Och så fick han vatten på sin kvarn, hunden beskrevs ju även som "vaktig".

Det är synd när hundägare till stora hundar, som du nu då, inte har minsta förståelse för hur obehagligt det kan vara och hur rädd man kan bli när en stor hund springer lös och rantar efter. 5 m är läskigt nära och synnerligen obehagligt när man är rädd oavsett vad du tycker andra ska tycka.

Hon hade väl en lika stor hund själv? Då är hon ju knappast rädd för hundar i den storleken :confused:
 
Hon hade väl en lika stor hund själv? Då är hon ju knappast rädd för hundar i den storleken :confused:
Det kan ju vara rasen. Vi vet ju inte vad TS har för hund, men jag skulle nog bli mer rädd för en lös pitbull som jagar efter mig och min hund än en labrador faktiskt.
 
Om jag var ute med min hund brukade jag radd for vilken los hund som helst som kom farande. Numera har lag lart mig mycket mer om hundar och blir inte radd om hunden inte ar "stoddig" eller aggressive. Vad jag altsa, och manga med mig, ar radda for ar ett hundslagsmal. Om jag cyklade med min hund skulle jag definitiv bli radd for att en los hund skulle komma in framfor cykeln eller sa att jag kunde ramla.
 
Klart det är otäckt - det var det uppenbarligen för kvinnan i TS också, men om de inte var ute efter en ursäkt, varför sökte de då upp TS?

Jag tycker det är bra att de sökte upp henne, bra att förklara hur obehagligt det var och att man inte har hund på det viset.
 
Hon hade väl en lika stor hund själv? Då är hon ju knappast rädd för hundar i den storleken :confused:

Så om man har en stor hund själv så är man inte rädd för andra stora hundar som kommer farandes lösa efter som här när man cyklar.? Vilken dum tanke.
 
Tragiskt det som hände och jag har full förståelse för er båda. Du gjorde vad du kunde och jag personligen tycker jag nog att kvinnan och mannen överreagerade.

Får lite känslan av att de suttit och retat upp sig över händelsen innan de kom över. Dock tycker jag det är bra att de kom över.

Hoppas du kan släppa det och gå vidare.
 
Jag tycker hon överreagerade i otrevlighet lika mycket som du gör.

Självklart tycker du det. Självklart ska en hundägare som har en stor hund och är ute med sin stora hund inte vara rädd för andra stora hundar som kommer farandes. Självklart är jag otrevligt när jag menar det är en dum tanke du har( och de som håller med dig).
 
Självklart tycker du det. Självklart ska en hundägare som har en stor hund och är ute med sin stora hund inte vara rädd för andra stora hundar som kommer farandes. Självklart är jag otrevligt när jag menar det är en dum tanke du har( och de som håller med dig).

Självklart :confused:
 
Jag tycker det är bra att de sökte upp henne, bra att förklara hur obehagligt det var och att man inte har hund på det viset.

Men det är väl ingen som har ifrågasatt att det var dåligt att hon sökte upp hundägaren/TS? Vad menar du med "att man inte har hund på det viset"? Så som jag fattade det så blev TS chockad över händelsen och att hon såklart inte hade haft sin hund lös om hon visste att den skulle dra iväg.
 
M
Uppenbarligen vet detta paret det eftersom hunden inte flög på tanten som cyklade.

Alltså fast herregud ? ”Uppenbarligen” ?

Vi vet ju ingenting egentligen annat än det som redovisats. F.ö har ju tråden både levt och dött iom TS sista inlägg hur hon känner och menar, så att dra det igen med femtielva samma olika åsikter och antaganden osv känns mest 😨

(Inte då enbart som svar till just dig) 👍
 
Om jag var ute med min hund brukade jag radd for vilken los hund som helst som kom farande. Numera har lag lart mig mycket mer om hundar och blir inte radd om hunden inte ar "stoddig" eller aggressive. Vad jag altsa, och manga med mig, ar radda for ar ett hundslagsmal. Om jag cyklade med min hund skulle jag definitiv bli radd for att en los hund skulle komma in framfor cykeln eller sa att jag kunde ramla.
Jag har inte en hund som än så länge har åsikter om andra hundar eftersom hon bara är en valp och tidigare hund hade inte för vana att tycka illa om någon hund heller, jag har dock haft hund som ogillat vissa hundar, så jag förstår hur du menar. Hundslagsmål är inte roliga oavsett ras.

Jag har inte svårt att förstå att det finns fler än jag som är rädda för de raserna, som tyvärr ofta hamnat i fel händer och fått ett trist beteende, så om hunden som jagade cyklisten är av en sådan ras så har jag verkligen förståelse för cyklisten överreaktion, rädsla och tal om järnrör för att freda sig. Mannen däremot var bara en fjant, men kvinnan blev uppenbarligen rädd och oavsett vilket är det fullt förståeligt.

(märk väl att jag tycker att det är lite onödig info att tillägga att inte alla av pitbull, amstaff eller blandraser med dem är ouppfostrade aggressiva hundar i fel händer, men eftersom det är buke bör jag kanske lägga till det ändå. Alltså lägger jag till att jag vet att det finns bra sådana hundar samt att jag vet att det finns dåliga pudlar. Och golden. )
 
Men det är väl ingen som har ifrågasatt att det var dåligt att hon sökte upp hundägaren/TS? Vad menar du med "att man inte har hund på det viset"? Så som jag fattade det så blev TS chockad över händelsen och att hon såklart inte hade haft sin hund lös om hon visste att den skulle dra iväg.

Så har jag uppfattat det också men hon som blev jagad visste ju inte det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp