Bukefalos 28 år!

Jag kanske bara ljuger nu?

Seabaz

Trådstartare
Hittar jag bara på i mitt huvud eller är det så att man smörjer in hästarnas hovar med något som får dom mer hållbara när dom tävlar barfota?
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

De flesta gör nog inte mer än att man jämnar till kanterna på hoven lite med raspen. Själv använder jag en spray som förhindrar slitage, hur nu det kan fungera men det gör det faktiskt.
De hästar med känsliga hovar som är beroende av att gå barfota i lopp brukar man plasta hovarna på.
Någon "smörja" har jag aldrig sett men det kanske finns det med?
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

Man kan göra hovarna starkare om man smörjer in dem med Cornicusin (eller hur det stavas). Men det måste man smörja in vid kronranden varje dag och sedan tar det ju ett tag innan hoven växer ut och den starka delen kommer längst ner så att säga (hoppas ni förstår min flummiga förklaring).
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

smörja, spraya, pensla whatever var vad jag menade....

Jag funderar på om man kan spraya en vanlig ridhästs hovar med typ den sprayen du har? men det kanske inte hjälper på samma sätt..?

Skulle gärna vilja att han förblir barfota....
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

smörja, spraya, pensla whatever var vad jag menade....

Jag funderar på om man kan spraya en vanlig ridhästs hovar med typ den sprayen du har? men det kanske inte hjälper på samma sätt..?

Skulle gärna vilja att han förblir barfota....

Sprayen fungerar nog oavsett hästras...;)
När travarna går lopp barfota så har de ju värmt upp innan med skor. Skorna tar man ju av just innan de kör ut till banan inför loppet. Det lilla skydd hoven får av sprayen nöts ju bort under loppet så jag tror inte det är något för en häst som konstant går barfota. efter loppet slår man dit skorna igen så det är ju bara en kort stund hästen är utan skor.

En annan produkt jag provat är Tuff-Stuff från Mustadfors. Den penslar man på hoven och jag upplever att hovarna blir hårdare av den. Som skydd för barotakörning i lopp vet jag inte om jag tycker det fungerar som sprayen men man märker effekten framförallt när man ska sömma fast skor igen. Hovarna blir stenhårda...
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

Sprayen fungerar nog oavsett hästras...;)
När travarna går lopp barfota så har de ju värmt upp innan med skor. Skorna tar man ju av just innan de kör ut till banan inför loppet. Det lilla skydd hoven får av sprayen nöts ju bort under loppet så jag tror inte det är något för en häst som konstant går barfota. efter loppet slår man dit skorna igen så det är ju bara en kort stund hästen är utan skor.


Jahaaa detta visste jag inte! Där ser man,.. ja då kanske jag ska ta mig en funderare till... hehe
trodde dom gick barfota jämt
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

Jahaaa detta visste jag inte! Där ser man,.. ja då kanske jag ska ta mig en funderare till... hehe
trodde dom gick barfota jämt

Misstänkte nästan det. De flesta som inte är så insatta i travet har nog den tron. :) Det är ju inte så lätt att veta.
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

Man kan göra hovarna starkare om man smörjer in dem med Cornicusin (eller hur det stavas). Men det måste man smörja in vid kronranden varje dag och sedan tar det ju ett tag innan hoven växer ut och den starka delen kommer längst ner så att säga (hoppas ni förstår min flummiga förklaring).

Det gör jag och det fungerar väldigt bra på min unghäst. Vi använde det redan på travet och sen har det bara hängt med mig eftersom jag tycker det har fungerat så bra :). Men precis som du skriver så ska man smörja kronranden dagligen under längre tid innan man ser riktigt resultat.
 
Sv: Jag kanske bara ljuger nu?

Det gör jag och det fungerar väldigt bra på min unghäst. Vi använde det redan på travet och sen har det bara hängt med mig eftersom jag tycker det har fungerat så bra :). Men precis som du skriver så ska man smörja kronranden dagligen under längre tid innan man ser riktigt resultat.

ja runt ett år borde du ju göra det eftersom det tar ca ett år för hoven att växa ut..
annvände själv cornucrosin när jag hade starthäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
788
Senast: QueenLilith
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag har hört om autism är att många som har det har mera känsla om rätt och fel motför andra. Men det stämmer ju inte för...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 156
Senast: emma-vsm
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 977
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp