Bukefalos 28 år!

Jag klarar inte att longera!

Immer

Trådstartare
Hjälp! Jag är en sån där människa som inte klarar av att åka karusell, eftersom jag blir så alldeles fruktansvärt yr i mössan.
Följdaktligen är det samma sak när jag försöker longera min häst. Jag har undvikit longering i det längsta, men nu när jag behöver lära in galoppfattningen hade det varit bra om jag till att börja med kunde göra det från marken.

Någon som har ett tips?

Immer
 
jag brukar sällan stå still på stället när jag longerar, bättre är att istället gå i en liten ring, iom att man inte snurrar då blir man inte yt, öka ringens storlek tills det känns bra....
 
Försök att fixera blicken på något, det brukar underlätta...Att inte heller stå på precis samma punkt och snurra undviker jag. Jag är också en sån tråkig person som undviker allt vad karuseller heter :)
 
Det hjälper inte ens att gå runt - det får liksom det hela att gå runt det också :rofl:

Är det inte konstigt att jag klarar av att åka berg-och-dalbana, förresten :confused:

Immer
 
Jag håller med ovanstående, försök att gå på en ring själv. Rejält med yta är en bra förutsättning så att hästen kan hålla en stor ring och man själv en egen liten ring.

Jag blir själv yr om jag stirrar för blint på hästen, då snurrar bara bakgrunden vilket medför att jag blir yr, i alla fall i de snabbare farterna :crazy:
Så att inte seg-glo totalt på hästen kan vara ett tips.
 
stå inte still för länge, flytta dig mycket när du longerar, det gör det roligare för hästen också!
 
För mig är det faktiskt tvärt om, jag måste verkligen fokusera helt på hästen för att inte bli yr. Det minsta jag tappar koncentrationen och tittar på något annat så blir jag jätteyr.

Ni som tipsar om att gå i cirkel själv - hur har ni lyckats göra för att stå still? Jag kan inte stå still! Jag är alltid ute på långpromenad när jag longerar... :o
 
När jag longerar står jag för det mesta still, om det inte är häst under utbildning.

När jag lärde miga att stå still så fick jag tipset om att göra en lite grop för inner häl. Ha sedan hälen i gropen hela tiden och vrid bara med kropppen efter hästen.

jag har tack och lov inget yrselproblem men jag kollar hästen och vad som händer på den hela tiden. Skulle jag kolla utanför volten skulle jag bli yr.
 
Om man nu måste hålla på med sånt så ,kan man ju knata runt på en minivolt själv,som man förstorar och förminskar.
Då brukar balanssinnet hänga med.
 
jag står relativs still, håller blicken på hästen hela tiden och ser til latt byta varv efter en stund ocskå
 
om du inte kan snurra på stället, och inte gå i en ring, så verkar det inte finnas något annat sätt än att helt enkelt stå still. Låt hästen springa runt dig där du står, byt rephand bakom ryggen.
En bra övning även för de som inte är yra. ;)
 
Håller med Blaze - ta handen bakom ryggen bara. Har du en häst som respekterar dig och som tycker att longering är skoj så kommer den fortsätta i den gångart och det tempo du begärt.
 
nej,de är inte alls konstigt!
Eftersom den går inte runt,runt,runt
-meningen med berg och dalbanan ligger svängarna var för sig,och "stupen" neråt..
"Balansvattnet" som man har i örenen "drabbas" ju då på helt olika sätt
Så har jag fått de förklarta iaf
Min mamma blir åksjuk av barnkarusellen,den vanliga som går lungt och stilla runt-men bergoch dalbanan går bra (inte de västa då såklart)
 
Vi kanske är för gamla för att hålla på att snurra runt.... :D

Jag åker inte berg o dalbana heller, undviker det mesta i karusellväg. Men som sagt, longera funkar om jag går på en egen liten minivolt och fixerar blicken.
 
jag gör samma sak som de andra alltså "följer med hästen" runt på volten det har hjälpt mycket.
har tyvär ett problem att hon järna börjar galoppera utan att jag har "visat" henne att hon ska göra det. tacksamm för svar :)
 
en teori kan vara att du när du går runt på din volt hamnar i drivposition samtidigt som du enligt henne går "för fort" eller "för nära", så att hon känner sig pådriven och går upp i galopp. Läs av var hennes tryckpunkter ligger, och förhåll dig därefter.
 
Ja så kan det vara att hon tycker att jag går för nära, jag har annvent ett rep typen horsemanchip.Därför att jag har tyckt att det har blivit så mycket att hålla reda på med ett långt longeringslina.tack för svaret :)
 
Jag hade också de problemet förut, men att fixera blicken på hästen räckte för att jag skulle sluta må illa när jag longerade. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 041
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 044
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp