Jag kontrollerar våra promenader nu!

paradiset

Trådstartare
Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund.

Jag tog åt mig av tipset om att ha en nagel i ögat på min hund och ta ifrån honom allt självbestämmande. Han är väldigt signalkänslig så jag kan visa mitt missnöje mot om han flyttar sig från position bredvid mig till framför mig, enbart genom att gå saktare, hasa med fötterna, stampa eller stanna. Då kommer han lomande tillbaka.
Igår tog vi en sväng för att öva detta och hundmöten. Jag tog ett 5 m rundsytt koppel till kanin som var jättetunt och omärkbart men fäste en kraftigare hake i. Klövjeväskan på och fäste kopplet i väskan. Laddade med köttbullar.
Han fick bara kissa på mitt kommando och vi övade också lite inkallning. Vi mötte några hundar på långt avstånd vilket var bra. Jag övade då att han ska bryta fokus på dem mycket snabbare än vad jag tillåtit innan för att få beröm. Jag bytte håll och ändrade tempo och så vidare för att hunden skulle följa mig. Jag använde min visselpipa som inkallning och slutade han inte genast upp med att nosa blev jag arg samtidigt som jag gjorde ett ryck i kopplet. Detta medförde att han flög upp i fortsättningen på visselpipans signal och fick massor av beröm. Jag vill träna in visselsignalen som en kravsignal i inkallningar med störning. tex hundar. Eftersom jag bara hade 5 m lina istället för 15 hade jag mycket bättre koll på hunden och kortare reaktionstid, den märks inte så jag hade öglan i handen hela tiden.

Iallafall kontentan av det hela var en mentalt trött hund som fick lägga all fokus på mig istället för stressande dofter och andra hundar. Han såg promenaden som givande för han fick massor av beröm ( även om det kanske inte framgår ) och bästa godiset.

Nu till det häftiga! Strax innan vi kom fram till vår ytterdörr mötte vi en pekingense och han är osäker på rasen pga dess yttre. Jag tror på håll det är vår granne som ska in till oss men nej han ska in i porten där vi står. När de då kommer för nära lägger sig min hund ner. Strax innan har jag börjat gå ut på gräsmatten för att gå undan med min hund men blir förbannad på honom när han lägger sig ner ( och då laddar han ) istället för att bara följa med mig som bestämt drog honom bort från situationen! Då när jag blev arg på honom DÅ lyssnade han minsann! Hade ögonkontakt hela vägen förbi grungorna och upp igen in mot vår ytterdörr. Så nu VET jag att jag inte gör hunden rädd för att jag blir sträng utan tvärtom det är det som krävs. Jag har varit rädd för att förstärka hans osäkerhet mot andra hundar, annars hade jag blivit sträng långt tidigare i mitt hundägarskap.

Senare på kvällen i mörker gick vi upp till närbutiken för att köpa mjölk. Där i mörkret bara 2 m ifrån oss dök en svart stor hund upp med sin husse innan jag upptäckte dem. Det gjorde min hund. Och ja han stirrade och spände svansen MEN han gjorde ingen ansats till att dra mot den utan gick jämsides med mig. OCH jag var inte ens imellan dem utan hundarna var närmast varandra med ägarna på utsidan. Den andra hunden stirrade dessutom tillbaka. Sedan fick jag bryta hans fokus såklart men så har han aldrig gjort innan. Han vågade fortfarande inte släppa kollen på hunden ( för tänk om den är farlig :angel: ) men han kände sig uppenbarligen ändå tryggast nära mig. Sedan framför oss dyker det upp 2 hundar till som sitter och väntar med sin matte och han drar inte ens mot dem eller stirrar så värst utan kissar mot en sten:D Jag går förbi med några m till godo och binder upp honom på vanliga platsen utanför kiosken så han ser mig hela tiden. Vänder ryggen till, tar en mjölk och betalar. Han har full fokus på mig trots att hundarna går förbi bara 2 m ifrån honom!

Nu är jag så sporrad att fortsätta träna så det är inte klokt! Vad mycket roligare det är när JAG går ut med hunden och inte han med mig och hans hjärna är i balans hela tiden och närvarande så man kan få kontakt! Jag har nämligen märkt hans hjärna får tillfällig tilt efter hans glädjerus han kan få när han släpps lös t ex. DÅ glömmer han all lydnad. Så nu kommer han bara få rusa av sig under full koll. Idag blir det en barnvagnspromenad ( om jag inte kan smita ut när minsta sover ) och utan väskan. Det ska bli spännande se hur han är utan väskan som fungerar som en effektiv dämpare som han alltid uppför sig väl i.

Han får dock fortfarande nosa på vår kissrunda morgon och kväll bakom huset, läsa av läget på sitt revir och så. Men jag har börjat ha läderkopplet istället för flexi pga katter som ofta är ute på sista kvällsrundan. Så nu hindrar jag honom direkt från att sätta av efter katten och bannar när han gör det. Kan han skita i katten hemma så ska han banne mig kunna ignorera katter ute oxå. Ngn skvallerträning fungerar inte i detta läge eftersom allt går så fort.

Måste berätta en sak till som hände häromdagen som visar hur fruktansvärt envis min hund är! Vi kom hem från dagis och hade hämtat sonen. Sonen gick i förväg och jag erbjöd hunden att kissa och kanske bajsa på favoritstället bakom en buske. Sonen gick i förväg och hunden ville efter men jag stannade kvar. Då försökte den envisa hunden sig på något som fungerat förut med ett för stort sidenhalvstryp! Att backa och slingra sig ur halsbandet! Men se den gick inte för detta halvstrypet är måttsytt för att bara åka av huvudet om man lirkar :devil: Kan inte hjälpa att känna mig lite skadeglad i dessa situationer där hunden försöker göra som han vill tvärtemot MIN vilja!

Likaså nu i vissa nära hundmöten när han vill sakta ner eller stanna och jag bara fortsätter att gå så tror han att han kan komma ur halsbandet :devil:
Det kommer ta lite tid för min hund att kapitulera för min vilja i vissa situationer det känner jag men jag vet nu att det är precis det han behöver!

Så om någon har något att kommentera på detta eller fler tips så är jag idel öra!
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Jag har inte läst om dina problem tidigare men kan inte låta bli att undra, känns det verkligen bra att vara så kontrollerande mot hunden? Personligen gillar jag i hundar som kan tänka själva och skulle inte alls vara bekväm med att styra så hårt, att inte ens låta hunden kissa när den vill..
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Eftersom du inte känner till mina problem och även om du hade gjort det, så förstår jag din reaktion! För det är precis så jag resonerat i snart 18 mån tid och det har knappt lett mig ngnvart med den här hunden!
Nu är det svårt att beskriva hur det ser ut, det låter värre än vad det är. Jämför t ex en tik och en hane på promenad. Tikarna lunkar oftare bredvid ägarna utan att nosa eller kissa allt för ofta, medans hanarna vill göra det hela tiden. Min är kastrerad och tömmer därför blåsan helt på ett par ggr. Därför anser jag att han inte behöver hålla på och markera revir av rena vana och oftast inte ens lyckas klämma ur något förrän blåsan fyllts på nytt. Nu när vi promenerar så är vi ett team som är ute och går tillsammans, jämsides. Med jämna mellanrum får han beröm och godis för olika saker som att sätta sig spontant innan vi går över vägen, går extra fint bredvid mig, avslappnat och utan minsta dragning i kopplet. När han ser fåglar men struntar i dem, när vi gått förbi människor utan att han brytt sig det minsta ( han kan vara nyfiken på påsar b la ) När jag krävt ngt av honom som tempoväxling, inkallning osv. Vi går alltså inte km efter km där hunden lunkar bredvid mig i stramt koppel utan att få göra något kul alls. Varje promenad släpps han lös, idag i rasthage tex för att få göra som han vill en stund och slappa. Vi leker och busar ihop. När vi är på hemväg får han lite lösare tyglar för då är han inte lika uppe i varv. Jag vill tex att han ska lära sig nosa och kissa men snabba sig. Dvs när jag är längst bort i kopplet då ska han redan vara redo föja efter mig. Jag vill alltså bara ha en följsam hund. Överdrivet nosande gör honom bara stressad. För mig är inte promenader kul om hunden ska stanna varje meter och nosa i hundra år. Jag väljer så klart favoritplatser där han får nosa och kissa och göra sitt.

Man måste nog ha erfarenhet av en sådan hund som jag fått för att förstå mig.

Han är otroligt envis. Skäller han på dörrklockan så kan man säga till honom i 20 min och du kan ge dej på att det endå kommer ett litet tyst voff efteråt.
Ger man honom lillfingret så tar han hela armen plus lite till, han manipulerar och smyger sin vilja in om man inte sätter stopp direkt. Pratar vi hemma så förstår han vad som som händer. Han läser oss som en öppen bok.

Jag ger inte hunden utrymme till att få rätt/sin vilja. Jag är benhård, för när jag minst anar det så är han framför mig och tror han måste ta alla strider vilket han inte är mogen för. Jag ger honom aldrig något utan att han förtjänar det, för han har lätt att ändra sitt godkända beteende succesivt till det han vill och att bilda egna tankekedjor som blir fel.
Sen har jag slutat med beröm i onödan och massa svammel, håller igen truten och använder kroppspråket, så lyssnar han mycket bättre och får kämpa för sitt beröm. För han gör allt för att få vara tillags. Jag hjälper honom bara att göra rätt. För innan gjorde han vad jag tillät honom att göra och så blev jag arg på hunden fast det var mitt fel. Nu är vära promenader betydligt roligare, lugnare och mysigare och hunden får inte utrymme för att göra fel, bara rätt!

Jag har idag fått ytterligare två bevis på att det här fungerar för min hund. Vi gock förbi en liten pudel som visserligen var den bästa hunden man kan möta då den stod still och lugnt bredvid sin matte. ( tant med dvärgpudel men det var en väluppfostrad tanthund ) Vi gick ut en meter ut i gatan och min hund tittade inte ens på hunden. Det är så långt ifrån ett möta man kan komma med min hund! Han har bara accepterat att jag tagit över och litar på mig och skiter i hundarna! Innan det mötet gick vi i en liten skogsdunge och möter en shibahane. Min hund stirrar men inte så farligt som han brukar och han saktar inte av, tvekar eller spänner sig som han brukade utan gick i min takt raskt förbi, jag pratade dessutom i mob just då, Shibahanen reagerade ändå lite på min stirrande hund och började morra och spänna sig lite och hundens matte blev arg på sin hund och jag tyckte lite synd om hunden som ju egentligen bara gjorde en avståndstagande signal till min hund. Nu vet jag min hund utlöste det men jag har lärt mig den hårda vägen att man måste sköta sin egna hunds reaktioner och tränar man så kan man lära sin hund strunta även i stirriga, hotfulla hundars reaktioner. för man kan just bara det, hantera sin hunds reaktioner inte andra hundars. Just eftersom jag höll min hund kort alldeles intill mitt ben just då så fick han inte en chans att göra något av det han brukar som att stanna, sakta ner, spänna sig, göra utfall, lekinvit, morra eller annat. Han hade inget annat val än att följa mig i rask takt förbi som om vi gick förbi en cyklist eller whatever. Det är så jag vill ha det även när han är i lösare koppel sedan men jag måste börja träna så här. Hunden fick en ahaupplevelse, han hann inte gå upp i stress, skakade inte av sig ngt obehag när vi gått förbi eller behövde lugna sig med att nosa och kissa eller började dra. Sedan mötte vi ju pudeln som sagt och då hade han redan lärt sig något.

Jag har testat köttbullar, klicker och mjuka metoder i mer än ett år nu och det har funkat på mycket men INTE hundmöten och fullt ut lära hunden vad jag vill, nämligen följa mig. Jag har tillåtit honom att göra som han vill fast jag inte velat det och skyllt på hunden. Jag gapar inte på hunden, det är bara konsekvens och vänliga ord och när jag säger hit, kom eller visslar då reagerar du genast och lyssnar genast. Även hemma kan han testa mig när han är stressad och uppskruvad av gäster. Han vägrar lägga sig på kommando. Han lägger sig numera direkt men reser sig igen. Ibland får jag säga till flera ggr innan han suckar, slappnar av fläker sig på sidan och somnar djupt. Den här hunden klarar inte fria tyglar för att kunna slappna av utan behöver tydliga riktlinjer.

Min hund får tänka själv ofta, hur han ska lösa vissa intriger med katten, när vi shejpar trix osv. MEN detta jag tränar på nu är han inte redo för att tänka själv. Jag måste ta över och lära honom rätt beteende. När han sedan lärt sig kommer han få friare tyglar om han klarar av det.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Jag har inte läst om dina problem tidigare men kan inte låta bli att undra, känns det verkligen bra att vara så kontrollerande mot hunden? Personligen gillar jag i hundar som kan tänka själva och skulle inte alls vara bekväm med att styra så hårt, att inte ens låta hunden kissa när den vill..

Jag har haft en hund som krävde samma hårda kontroll, och nej det kändes inte bra. Men alternativet var en hund som drog omkull mig, välte folk och inte var välkommen hem till folk.

Dessutom misstänker jag att det här är en övergångsperiod för paradiset, när hunden har fattat galoppen och vet vad som förväntas kommer TS förmodligen att kunna sänka på kontrollen och ändå ha en hund som uppför sig.
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Jag har haft en hund som krävde samma hårda kontroll, och nej det kändes inte bra. Men alternativet var en hund som drog omkull mig, välte folk och inte var välkommen hem till folk.

Dessutom misstänker jag att det här är en övergångsperiod för paradiset, när hunden har fattat galoppen och vet vad som förväntas kommer TS förmodligen att kunna sänka på kontrollen och ändå ha en hund som uppför sig.

Exakt! :bump:
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Så olika vi är:D

Jag tycker det är självklart att man som hanhundsägare bestämmer var hunden ska kissa.

Nixon har en rutin som ser ut så att han tar ögonkontakt på mig när han ser något han gärna skulle pinka på, passar det inte (husvägg, staket el liknande) så får han bara ett bra för kontakten och så går vi vidare tills vi hittat något som man får pinka på.
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

Vill bara tillägga att det är ingen problemhund jag har egentligen. Han är bara osäker och tar fel beslut eller har lärt sig göra "fel" i vissa situationer. Jag erkänner jag kan ha berömt på ett sätt så han förstått fel t ex, jag var inkonsekvent och han hade inget förtroende för mig på grund av det. Han är hård innanför det osäkra skalet och jag har aldrig haft hund innan. OM jag hade tyckt det var ok att aldrig kunna ha min lös utan risk för att han springer fram till andra, inte kan vara lös på inkallning med andra hundar och agility träning osv, och att hunden gör som han vill och nosar i timmar. Dra i kopplet eftersom han bara väger 17 kg och man kan hålla emot. Ja då hade han varit perfekt som han är. Han leker fint med alla hundar i alla storlekar och åldrar men känner sig osäker när han är i koppel och det är därför vi måste jobba på den delen. Men jag vill mer! Jag vill ha en LYDIG hund inte strykrädd utan genom respekt, konsekvens och en vilja att vara till lags för att det är tryggare och roligare så! Jag var rädd för att vara för hård när det egentligen var tydlig och konsekvent och mer bestämd jag skulle varit ända från början.
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

JÄTTEkul att läsa!!

Hårt arbete ger resultat :D

/Swat
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

. Jämför t ex en tik och en hane på promenad. Tikarna lunkar oftare bredvid ägarna utan att nosa eller kissa allt för ofta, medans hanarna vill göra det hela tiden. .

Haha. Var beställer man en sån tik??
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

:D Alla tikar är nog inte sådana men de flesta jag ser tycks vara sådana. Sedan vet ju inte jag hur mycket arbete de lagt ner :D

Hursomhelst var just ute på en akut bajrunda. Hunden stackaren var lös i magen så nu får han ingen kvällsmat, det kommer han inte gilla;) När vi gick in platsade jag honom i gången utanför tvättstugan och tog in min sista tvätt. Så när jag går ut ser jag genom dörrfönstret att grannen med sin pekingense är där. Hon fattar snabbt och lyfter upp sin morrande lilla hund och jag är beredd men cool och sätter min hund ner genom att sonika trycka ner hans bak i marken, känner hur hyperspänd och motvillig han är. MEN! Han är tyst! Vi pratar lite tills hissen kommer, de berömmer min hund som förr ju var en gapnisse och jag berättar att avstånd är viktigt. DÅ så fort de försvinner in i hissen skäller min hund till en gång sådär lagom tufft när de vänder ryggen till ( precis som han gjorde utfall förr när hundar gått om oss och vänt den svaga ryggen till ) vilken himla mes alltså att tuffa sig när de visar sig svaga :devil: Jag hoppas ingen störde för det ekar rätt rejält när min vovve öppnar munnen i entrén alltså och klockan är 22.47 :crazy:

Nästa gång ska jag vara beredd med handen om nosen på den lille gaphalsen om han försöker sig på något sådant igen!
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

hihi jag har nog en transahund då för min tik beter sig som en hanhund då;)

va skönt att det går i rätt riktning...:banana:
 
Sv: Jag kontrollerar våra promenader nu!

ÅH, vad kul att höra att det går bättre! Duktigt! :bump: Jag vet inte om jag skrev i din förra tråd, men jag vet att jag läst den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 631
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp