Jag lägger frågan här istället

M

must

eftersom jag inte fick lägga den på Gnägg eftersom det handlade om ridning :confused:

På Barockforumet ligger 2 filmer i skritt utlagda av en användare i tråden Öppna , hjälper och Oliviera där användaren har haft en lektion och ville påvisa skillnaden av före och efter med inaktiv och aktiv sits, då det bara var AR människor som svarade på inlägget där filmerna blev totalsågade så vill jag veta hur ni dressyrryttare ser på filmerna och om det är någon skillnad på hur det skall vara beroende på om man rider AR eller dressyr (eftersom användaren som la in filmerna inte är AR ryttare).

Tacksam för svar då jag tycker det var en intressant diskussion som spårade ut.
 
Jag har läst i tråden på "Barock" och sett filmerna.
Och jag är inte dressyr ryttare eller barock eller CR jag rider på mitt vis och som jag tycker funkar för mig :)

Ska föröka utrycka min teori.
För mig är det stor skillnad på stilla sits och stilla sits om man säger så.Man kan vara stilla utan låsningar och spänningar.(mitt stilla)Och stilla och låst i en position är en annan.

Det är det sist nämnda jag ser på film nr2 .Och så kan det bli när det första tankarna om att röra sig så lite som möjligt kommer upp i ens huvud.Man låser sig i en sitts och gör att för att tänka så stilla som möjligt man låser sig för att bli stilla.Och självklart tycker inte hästen om det här.

Skillnade i sitsen kommer först senare när kroppsmevetenheten kommer när man kan dela upp muskler för stöt dämpning och rörelse från hästen.Man kan med lite finulighet få musklera att slappna av så att musklerna fångar upp rörelsena från hästen men ändå inte bli gungande med i rörelsen.Himmla svårt att förklara :o
Så ser jag det.Man ska inte behöva gunga med så mycket som många gör.som tex med en tydlig delning i mellandelen och överlivet som på film nr.1
Att sitsen ser mer avslappnad ut på film ett säger sig självt tycker jag.då ryttaren är mer avslappnad där.Men som jag ser det så rider hon fram hästen med sätet vare sig hon vill eller inte(för att hon gungar med)jag tycker at hästen ska kunna gå fram själv utan detta omedvetna påskjut som faktiskt bli.Och det synns ju i film nr.2 sen att hästen inte riktigt förstår vad som händer när den inte får den drivningen från mellandelen.Den trippar och spänner sig.Och då oxå pga att ryttaren är spänd(låst i skelettets böjliga delar).inte i den bemärkelsen att hon spänner sig mot hästen utan just för att konsentrationen ligger i att vara så stilla som möjligt vilket för att hon låser sig i en position.
Svårt att förkara :o :crazy:
*ojsann det blev snurrigt värre* :o
 
115 visningar och ett enda svar!! :o Är det verkligen ingen annan som vill eller vågar kommentera??
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 643
Samhälle En het potatis, öm punkt och något där min omgivnings åsikter ligger så galet, galet långt ifrån min magkänsla. Jag har så vänligt fått...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 045
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 482
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp