jag letar efter en ras.

Eve

Trådstartare
Har sökt lite på google men jag hittar så dåligt.,

I vilketfall, hunden ser precis ut som en Whippet men den är mycket mindre, nån som vet'?:confused:


(Nu slog det mig precis att den hund jag träffade en gång likaväl kan vart en blandning av någotslag.)
 
Sv: jag letar efter en ras.

är de inte exteriört ganska olika ändå? Om man kikar på SKKs rasbeskrivning är dessa bilder med:

whippet:
FCI162.jpg

italienare:
FCI200.jpg


Som natt och dag. Men de whippets jag har sett i verkligheten har varit som ett mellanting mellan de här bilderna.
 
Sv: jag letar efter en ras.

Jo, de är olika. Det är egentligen stora skillnader mellan de flesta vinthundar, ändå får man höra att whippet är en "minigreyhound", att saluki är en "greyhound med hängande öron och mer päls" osv. Alla verkar utgå från greyhounden, just eftersom det är den ras som de flesta känner till.
 
Sv: jag letar efter en ras.

tusen tack!

ja jag ser ju nu att de inte är så lika, men för mig som inte vart så mycket i kontakt med whippet så var det enklast att beskriva den som en
"mini whippet"

jaj tacktack!
 
Sv: jag letar efter en ras.

Det måste som sagt vara en it. vinthund, världens mysigaste - har en egen liten tjej här hemma :love: Jag kallar dem faktiskt minigreyhound när någon frågar om ras och dessutom frågar vidare. Och då har jag ändå haft greyhound innan, tycker att det är en bra jämförelse som jag vet att många it. vinthundsägare använder.
 
Sv: jag letar efter en ras.

Det måste som sagt vara en it. vinthund, världens mysigaste - har en egen liten tjej här hemma :love: Jag kallar dem faktiskt minigreyhound när någon frågar om ras och dessutom frågar vidare. Och då har jag ändå haft greyhound innan, tycker att det är en bra jämförelse som jag vet att många it. vinthundsägare använder.

åh lyckos dig!

den dagen då jag verkligen ha tid för en hund då kommer det att bli en it.vinthund!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 901
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 302
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 576
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 578
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp