Jag letar efter rätt hingst...

RIA

Trådstartare
till mitt sto.

Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite hjälp :)

Stoet
*ca 164 hög nu som 3 år gammal, bör bli ca 166-167 kanske
*Lite inåttåad men inget man märker av i arbete
*Härligt temperament men dock ett sto så hon vet ändå vad hon vill
*Hon bär upp sig bra, har inget direkt att anmärka på hennes gångarter, möjligtvis något kort i galoppen.
*Hon älskar föl så tvivlar inte det minsta på att hon skulle kunna bli en bra mamma!
*Hon är av den grövre typen. dock med liiite korta ben. skulle inte direkt kalla henne lågställd, men inte heller högställd, någonstans mitt i mellan.

Hingsten
*Temperament är viktigt för min del, vill inte ha en nervös hingst
*Gärna en högställd hingst
*Det ska vara en prövad hingst, alltså ingen som precis kommit ut på markanden, men dom lite "halvnya" är okej.
*Avkomman får gärna bli runt 165-170, dock helst inte över 170.
*Benställningen är viktig då mitt sto har inåttåningen

Sedan sådant som jag inte vet något om är om det är bra/dåligt med fryst sperma på ett maidensto? fri betäckning eller färsk sperma? vilket är bäst? sedan får jag ju anpassa det efter vilken hingst jag ska ha men några har ju fler alternativ.

man ska ju inte haka upp sig på levande föl avgift, men visst skulle jag gilla om hingsten hade det alternativet.
Jag vill inte ha en jättedyr hingst första gången. Gärna en som har hög dräktighetsprocent så man kan känna sig lite säkrare!

Dessa hingstar har jag på min lista
Cairo
för hans temperament samt att han är allsidig

Rubinrot
tycker han är så himla fin :love:, dock kanske han är för grov för mitt sto?


Don Romantic
för hans gångarters skull, samt att han är högställd. kanske något hög?

Bernstein
för att han förärver sina dressyrgener väldigt bra, gillar hans typ.

Bourbon
har väl egentligen inget att säga om honom mer än att jag tycker han är läcker. lite osäker på honom än...

Don premiero
känns lite som ett osäkert kort, lämnar dock mycket fina hästar. men han är ju lite mindre samt kanske lite för dyr för första fölet.

detta är några jag funderar på, men vet inte om dessa är de bästa alternativen.


kom gärna med lite förslag :bow: eller lite anmärkningar på dessa hingstar jag har på min lista...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Kom på en till hingst som jag tycker är :love:
Rubin royal heter han...
 
Senast ändrad:
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

oj, måste varit trött när jag skrev :D
hon är E: Rambo UE: Pontus

hennes mamma har lämnat 14 föl, varav min är den näst sista. hon har 4 helsyskon. jag vet att en av hennes helsystrar har fått ett föl efter don romantic i år-han blev klass 1 med 46 poäng.

Sedan vet jag att en av hennes bröder tävlar/tävlat upp till svår dressyr och en medelsvår, några syskon har lämnat avkommor men vet inget om de. jag fick se massa bilder på hennes syskon samt henne när hon var föl.

jag köpte henne direkt från uppfödaren och dom hade tänkt betäcka henne med don romantic, men varför han föll på deras lott vet jag inte.

här är en bild på henne, tänke inte på att lägga ut den inatt...

15478639.jpg


här är en kort film där man kan se lite av henne.
http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/377
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag hade övervägt Dionysos för att få lite förädling och lätthet.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

kommer definitivt ha ett öga på honom. du vet ingen prisuppgift på honom? såg inte att det stod något på hemsidan...
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

kommer definitivt ha ett öga på honom. du vet ingen prisuppgift på honom? såg inte att det stod något på hemsidan...

Ring och fråga Ängagården, tror inte att han är så jättedyr faktiskt. Mellan-prisläge.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

precis vad jag vill. första gången jag tar föl så vill inte ha en jättedyr hingst, även om det ska vara en bra hingst!

så får ta å ringa dom :)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

De noir kanske vore något för ditt sto högställd och ädel med fina gångarter. Eller kanske Twillight hoppas han stavas så. Lycka till med ditt val. Själv kommer jag välja Don primero till nästa år.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

*kl*

nu har jag fått rekommendationer på både dionysos och de noir.
saken är ju den att båda har samma pappa... så vilken är "den bästa" av dessa 2? om jag bara tittar på hästen utan prestationer så är de väldigt lika varanda, nu har jag inte sett de noir i rörelse men dionysos hade film på sin hemsida å han ser trevlig ut.

är det någon som har erfarenhet av dessa hingstar?

jag försöker ju sålla bland hingstarna så det räcker att bara ha en kvar som kandidat. lite svårt att välja mellan halvbröder...:crazy:
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Du har inte kollat på Tsarevitj? En hingst med fullblod i. Skulle nog passa för att lätta upp avkomman. Står på Waldhof. Inte jättedyr, men betalning på 90dgr.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Jag skulle nog kika lite på hingstar med fullblod i sig eller farför inte en ren fbl. hingst:idea:
88 Keys är ju fin ligger högt upp på listan till mitt fbl. sto till våren:angel: är ju inte dyr heller, är det hennes 1:a föl så kanske man inte vill bet. hur mkt. som helst innan man vet´vad hon kan tänkas lämna.
Roven xx har du ju med (kolla Flyinges hemsida)
Ludwigs Campion kanske eller Santa Cruze det är ju en hel djungel bland alla dessa vackra hingstar;)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

tyvärr är han inget för mig. gillar helt enkelt inte hästen, samt att han är oprövad. har inte sett en enda av hans avkommor.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

är inte intresserad av rena fullblodshästar, däremot gör det inget om hingsten har fullblod i sig. men inte en ren fullblodshingst.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

*kl*

nu har jag fått rekommendationer på både dionysos och de noir.

Jag har sett fler Dionysos än De Noir, och de har ofta haft en mycket bra typ. Lätta rörelser och bra temperament. Jag tycker att du har en bra grundmekanik i ditt sto, men att hennes grovlek gör att rörelserna ser tunga ut. Det kan jag tänka mig kan bli bättre med Dionysos. Ungefär samma linjer och rörelser, men 100 kilo lättare = mumma! ;)
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Ditt sto var väldigt likt mitt i typen, som jag också funderat på att betäcka så jag tänker följa den här tråden och se vilka råd du får... Själv vill jag ha en allroundavkomma.
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

Du har inte kollat på Tsarevitj? En hingst med fullblod i. Skulle nog passa för att lätta upp avkomman. Står på Waldhof. Inte jättedyr, men betalning på 90dgr.

Fast han är ju ny i aveln.

Annars är Highcruiser (Hohenstein - Hill Hawk xx) riktigt läcker också, supersnygg modell, ädel och högställd med jättefint framparti. Utmärkt trav och galopp, sämre skritt (7:a). Har dock inte sett honom live, så jag inte uttala mig om temperamentet. Men som sagt också ny i aveln, så någon beprövad hingst är det inte.

I mitt tycke så har Cairo, Don Primero och Rubinrot för mycket massa och för lite långa ben för ditt sto, även om särskilt de två sista är förstklassiga hingstar! Detsamma gäller kanske för Bernstein, men hans son Ravell, om han finns kvar på fryst, vore kanske något?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

okej men då håller jag kvar dionysos som kandidat då om inget annan har något att anmärka...

att det ska vara så svårt att hitta "rätt" hingst!

jag vill som sagt ha en högställd avkomma, men samtidigt inte för ädel. gillar inte de alltför ädla. så mitt sto borde ju vara perfekt att betäcka med. förhoppningsvis får avkomman behålla lite av det grova men samtidigt bli lättare i kroppen. hoppas ni fattar :p
 
Sv: Jag letar efter rätt hingst...

precis som jag vill :)
men dressyrhingstarna ligger i första hand att betäcka med eftersom hon har dressyrstam. vill inte ha en ren hopphäst på ett rent dreyyssto. då vet man ju verkligen inte vad det kan bli avkomman. men jag tar gärna en hingst som är mångsidig. som cairo tex. är :)
han är dessutom snygg, men kanske lite för grov för min ändå...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
560
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 636
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp