Jag lyckas aldrig lära mig rida!

K

KajsaAnka

Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste åren.

Jag älskar verkligen hästar och jag älskar att rida. Problemet är att jag aldrig kommer någonstans. Jag har ridit på ridskola, varit på ridläger, haft sköthästar och ridit privat... ändå har jag aldrig kommit någonstans. Efter att jag lärt mig de absoluta grunderna (sitta upp, sitta av, gångarterna, lättridning, hoppa små låga hinder, svänga etc) så tog det stopp. Jag har kämpat som ett djur hela livet, ändå lyckas jag aldrig lära mig mer än så.

Det jag fått höra när jag ridit för instruktör, eller när någon sett mig rida, är att jag använder tyglar, skänklar, säte, röst etc antingen för mycket eller för lite. Jag VILL ju göra rätt och jag KÄMPAR verkligen, men det slutar alltid med att instruktören inte har tålamod med mig. Speciellt om jag ska rida en privathäst, då är ägaren - så klart - extremt noga med att hästen rids rätt och förlåter inte mina tabbar. Jag har min fulla förståelse för detta för det handlar ju faktiskt om hästens bästa. Hästens bästa är viktigare än att just jag ska rida.

En period när jag var liten hade jag en sköthäst (islandshäst) som av någon anledning bara ville bli riden av just mig, det hände ibland att ägaren till ridskolan till och med ringde och bad mig komma ut och rida för att hästen behövde gå. Hästen var en problemhäst annars, men det var aldrig några problem när jag satt på.

Den här hästen lämpade sig bäst för skogsridning så jag tog ofta långa skogsturer själv. Jag försökte träna på sits och hjälper och sånt då, men det gick ju sådär. Men hästen mådde fint när jag satt på.

Efter något år fick vi en ny ridlärare, som mycket väl kände till att jag brukade rida den här hästen, men plötsligt fick jag aldrig rida henne på lektionerna längre. Jag fattade inte varför, förrän min bästis ringde mig en kväll och sa att hon visste varför, att det var för att ridläraren inte tyckte att jag kunde rida henne på rätt sätt. Jag kunde ju inte det där med att rida i form och allt sånt. Själv fick jag rida en annan häst som jag inte kunde kontrollera. Till slut slängde han av mig och jag bröt armen. Min favorithäst fick jag aldrig mer rida, hon dog av ålder när jag var hemma med bruten arm.

Detta är 11 år sen. Sen dess har jag kämpat på, försökt lära mig rida ordentligt men det har inte gått. När jag var 14 och min favorithäst dött bytte jag ridskola, till min gamla där jag slutat ett par år tidigare. Jag började i samma nivå där jag slutat några år tidigare, alla andra hade sen länge avancerat flera grupper upp. Själv harvade jag kvar på samma nivå i tre år till. Sen gjorde jag ett uppehåll.

För några år sen hittade jag ett nytt ställe med islandshästar, ett turridningsställe där jag motionerade lite hästar ett tag. Att återigen lufsa omkring i skogen passade mig perfekt men ägaren var inte nöjd över att jag inte kunde använda hjälperna på rätt sätt. Jag förvirrade hästarna och kunde göra dem helt stirriga, helt omedvetet. Detta hade också hänt upprepade gånger tidigare, på andra ställen. Återigen försökte jag lära mig men det hände ingenting.

Nu är det ca ett år sen jag red men ridsuget har smugit sig på så jag satte in en annons på internet. Jag efterlyste en skogsmulle och drog ner min ridvana från faktiska 15 år allt som allt, till 2 år vilket jag kände mer motsvarade mina ridkunskaper. Och yes, jag fick ett svar! En tjej med ett halvblod ville ha nån som kunde rida i skogen 1-2 ggr/vecka. Hästen skulle vara en skogsmulle. Perfekt tänkte jag och svarade.

Igår provred jag och det var det värsta jag varit med om på jättelänge, en riktig skräckupplevelse. Jag kände att jag hade noll kontroll, hästen betedde sig konstigt när jag försökte använda hjälperna och den var jättetittig (vilket jag inte heller visste innan för då hade jag aldrig suttit upp på den) vilket blev än värre när jag gav den fel signaler. Till slut gick hästen på snedden och hoppade rakt ut framför en jättelastbil. Som tur var gick det bra, ingenting allvarligt hände. Men det KUNDE ha blivit en fullständig katastrof!!

Det blir naturligtvis ingen mer gång. Ägaren sa att det märktes att jag var oerfaren. Fan, tänkte jag, skulle ha sagt att jag ridit i ett år! Samtidigt undrade jag vad hon skulle ha sagt om jag avslöjat att jag ridit i 15 år... Hon sa också att hon inte fattade hur jag gör när jag rider, för hästen brukar visst aldrig bete sig sådär och andra brukar känna hur de ska rida olika hästar. Jag gör aldrig det. Jag känner aldrig.

Jag har varit rädd tidigare vid ett flertal tillfällen när jag känt att jag inte behärskat situationen, men igår blev jag riktigt, riktigt livrädd. Jag vet inte om jag någonsin kommer att våga rida mer och vet inte om jag borde det heller. Jag har kanske inte talangen, eller känslan för hur man ska göra... efter 15 år är jag fortfarande nybörjare... det här gör så ont och jag älskar ju hästarna. Jag skulle så gärna VILJA kunna rida bra...

Jag skäms för att prata om det här med andra hästmänniskor, men jag känner att det är dags att prata om det trots allt. Nu sitter jag här och grubblar på om jag ridit för sista gången, med undantag för nån turridning då och då, och om jag ska ägna mig helhjärtat åt mina andra intressen som jag faktiskt är BRA på och har talang för... eller ska jag fortsätta kämpa med ridningen? Usch, jag vet varken ut eller in... :crazy: Jag är bara så ledsen över att jag aldrig kan lära mig rida!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Oj vad svårt. Vad är det för andra sporter du e bra på då?
Vissa (inkl jag själv) har ju svårt med motoriken och simultanförmågan, det försvårar ju helt klart när man ska upp på hästryggen.

Om jag var du skulle jag hitta någon riktogt snäll ridskolehäst och inte rida i grupplektioner utan privatlektion. Förklara för ridskoleläraren precis hur du känner och mår och verkligen be om hjälp.
Du behöver ju inte säga att du ens suttit på en häst förut om du tycker det är pinsamt att du inte kan.

Tycker det låter som om du inte lärt dig grunderna ordentligt från början, och vågar man inte fråga då utan bara pinnar på så blir det svårt och gå tillbaka och lära om. Men det är bara och försöka, och erkänna allt man inte kommer ihåg/kan.

Sitter lite i samma sits själv, måste lära om alla hjälper för skolor och till och med vilket sittben som gäller..:o. Men hellre se dum ut o fråga än o bara se dum ut..=)

Lycka till!!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag känner igen mig i ditt inlägg. Jag har inte heller lyckats ta mig förbi "grunderna". Jag kan ju rida en hyfsat normallätt häst i tre gångarter, skutta småhinder och kanske traggla mig igenom det lägsta dressyrprogramet och sitter kvar rätt hyfsat även i svår terräng ute.
Men KÄNSLAN att kunna rida i form, veta vad hästen har sina ben och hur man lyckas koordinera mina och hästens rörelser samtidigt för tex skänkelvikning eller sluta/öppna är ju hopplöst.
Jag har samma problem med hundträning faktiskt. Jag vet precis hur jag ska göra i teorin, men när jag ska göra det i praktiken blir det pannkaka.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag är urusel på all annan sport, hehe :p Iofs så gör det detsamma för jag är inte särskilt intresserad av någon annan sport än ridsport. Däremot har jag andra intressen som teater och skrivande och dessa grejer har jag talang för.

Jag har ju många gånger tänkt att jag kanske borde ge upp ridningen till förmån för teatern och skrivandet, men det skulle liksom bli som att en bit av mitt hjärta fattades då. Lika mycket som jag behöver teatern och skrivandet, lika mycket behöver jag ridningen känns det som. Skillnaden är bara att jag har lekande lätt för de två första men hopplöst svårt för det sistnämnda :crazy:

Hehe, ja jag kanske skulle gå nånstans och säga att jag aldrig ridit förut :p Idén är inte så tokig faktiskt :)

Jag har alltid frågat väldigt mycket när jag ridit men ändå har jag inte greppat hur jag ska göra. Jag har ridit lika mycket i grupp som jag har tagit privatlektioner och jag har testat både klassiskt, island och western. Ändå slutar det nästan alltid med att jag har noll koll och den som ska lära mig har tröttnat på att jag aldrig lär mig trots ingående förklaringar och demonstrationer så till slut står han/hon bara nånstans och skriker... det har till och med hänt att jag fått hoppa av hästen för att instruktören inte tyckt att "det varit någon idé" :crazy:

Men jag ska fundera på det där med att börja om helt från början och säga att jag aldrig ridit förut. Det kanske kan fungera.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag känner igen mig i ditt inlägg. Jag har inte heller lyckats ta mig förbi "grunderna". Jag kan ju rida en hyfsat normallätt häst i tre gångarter, skutta småhinder och kanske traggla mig igenom det lägsta dressyrprogramet och sitter kvar rätt hyfsat även i svår terräng ute.
Men KÄNSLAN att kunna rida i form, veta vad hästen har sina ben och hur man lyckas koordinera mina och hästens rörelser samtidigt för tex skänkelvikning eller sluta/öppna är ju hopplöst.
Jag har samma problem med hundträning faktiskt. Jag vet precis hur jag ska göra i teorin, men när jag ska göra det i praktiken blir det pannkaka.

Det där låter som en komplett beskrivning av hur jag fungerar med hästarna.

Det var intressant det du skrev om hundarna också. Jag är hundvakt åt min bästa kompis hund ibland och där upplever jag faktiskt samma sak som med hästarna, att jag varken har känslan eller kan trycka på "de rätta knapparna". Själv har jag katter och med dem är det så annorlunda. Där sitter allting i ryggmärgen, som om jag är född till kattmänniska. När jag umgås med mina katter går allting helt och hållet på känsla. Varför kan det inte vara så även med hästarna?
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag har faktiskt vissa problem med framför allt koordination då jag har ADD (ADHD utan hyperaktivitet). Att detta skulle ha med mina ridproblem att göra har jag aldrig reflekterat över, men det är intressant, ditt inlägg fick mig att tänka till.

Jag bor i Stockholm. Vet inte när jag kommer att våga rida nästa gång då jag blev vettskrämd igår sen jag nästan blev överkörd av lastbilen mitt i vägen, men pyssla med hästarna är jag iallafall inte rädd för :)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Är kanske ingen tröst för dig men jag känner likadant. Jag får heller aldig till det med alla hjälper. Att rida för tränare har gjort saken värre bara eftersom jag blir stressad och kan knappt hålla reda på höger å vänster då. Jag har dock en egen häst och vi fungerar bra tillsammans, hon förstår mig och jag henne :) sen kommer vi aldrig att vinna några tävlingar varken stora eller små men hon är frisk och fint musklad, aldrig varit halt eller några anda tecken på att vara felriden
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Vilken tur att det gick bra igår, låter riktigt otäckt!

Hur reagerar hästarna när du hanterar dem från marken?
Är de lugna med dig då eller känner du att de inte litar på dig om du exempelvis går en promenad med en häst?
Hur är ditt självförtroende?

Jag tror att du kan komma till rätta med dina problem men då behöver du hitta en instruktör som vet om dina problem och som inte kommer att ge upp.
Har du testat NH/horsemanship eller liknande ledarskapsövningar? Tror att det kan hjälpa dig att bygga upp en realtion med hästen från marken först, särskilt om du blivit skrämd nu.

Sen funderar jag på om din diagnos, som jag inte vet något om, påverkar mer än du tror? Kanske är det så som du själv är inne på att du omedvetet ger många signaler samtidigt eller sänder ut en speciell energi som bara passar med vissa hästar. Rädsla och osäkerhet reagerar ju många hästar på.

Ge inte upp! Älskar du hästar kommer det att lösa sig tillslut, du behöver bara hitta rätt instruktör och rätt häst!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Har du testat AR? (akademisk ridkonst) Man lär sig grunderna och att använda kroppen på ett bättre och enklare sätt, t.om. jag som är ungefär exakt som du beskriver, kunde öppna och sluta redan andra lektionen, även formen fick jag till hyfsat ofta :)

Du kanske kan prova? Om inte annat ger det en enorm egoboost att känna hur bra det går.
Tränare inom AR har dessutom (OFTAST) inga krav utan man gör så gott man kan, gör om ifall det blir fel eller gör en paus och försöker igen senare. Och ger sig när det går bra och man är nöjd.

Jag har urusel balans och koordination, tänk att kunda vända runt utan att göra annat än vrida lite på sig...samma med öppna och sluta (som jag inte ens har en aning om hur man gör "på vanligt sätt" trots att jag ridit i typ 20 år...)

Sist jag red på ridskola skulle vi vända upp vid medellinjen och sedan göra en öppna ut på spåret...han förklarade naturligtvis INTE hur man skulle göra (jag var ny i gruppen och enda gången han sa något positivt till mig var när jag hade ett par nya, rosa, handskar :grin:) så jag gjorde på det enda sätt jag kunde, och det gick :banana::bump:
På AR-kurser kan man hitta allt från shettisar till shire/clydesdale, elithästar inom hopp och dressyr faktiskt också.

Och ang. dina diagnoser - jag har också ADHD och funderar på om det är därför...för att jag inte kan tillgodogöra mig information om det blir för mycket samtidigt som jag måste koncentrera mig på mig själv och hästen.

Dessutom har jag svårt med balansen och är sned i ryggen, vilket gör att jag har svårt att sitta rakt på hästen, och det påverkar så klart.
Hoppas du inte tar illa upp nu men du kanske kan kolla om det finns ridgrupper för personer med funktionshinder?
En sådan skulle jag vilja gå i själv faktiskt. På en lagom nivå, där mina problem är accepterade.
Annars, kanske du kan rida privatlektioner och prata med instruktören om dina problem innan så kan ni lägga upp en plan och utvärdera lektionen efteråt (typ medan du skrittar av) och sedan för du dagbok när du kommer hem :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag är mer eller mindre likadan. Ridit på ridskola i 10 års tid och blev för ett par år sedan placerad av min ordinarie ridlärare i en grupp som ridit i två år, då jag ville rida en lektion extra i veckan. Det gjorde ont kan jag säga. Jag kan inte rida en häst i form, däremot kan jag behålla en häst på tygeln om nån annan rider den dit åt mig (alternativ instruerar mig i varenda steg).

Jag slutade pga detta rida för två år sedan. Hade en sköthäst sen något år tillbaka som jag fortsatta pyssla med. Gick en nybörjarkurs i trav, det var skitskoj! Men dessvärre hade jag inte möjlighet att fortsätta pga jobb. Fick istället lektioner i tömkörning med sköthästen under ett halvår. Där kände jag för en gångs skull att det här är någonting jag faktiskt blir bättre i. Jag tränade privat en gång i veckan med en duktig instruktör och en häst som kunde allt upp till de svåraste dressyrrörelserna. Då gick det. Under de förutsättningarna kom jag så långt att jag kunde trava någorlunda rakt fram på medellinjen efter ett halvår. Och tramp, öppna och skänkelvikning men det var de lätta övningarna på den hästen. Galoppfattningarna fick jag dock aldrig någon kontinuitet i.

Tömkörningen har fått mig att inse mina brister, framförallt är jag på tok för inkonsekvent. Jag är inkonsekvent och jag är den rena motsatsen till perfektionsiten. Det halvbra är bra i min värld. Okej att det tar tio steg innan hästen lyssnar på mig men han kommer ju fram i trav förr eller senare så... Jag önskar någon var på mig om det där när jag började rida. För så här i efterhand så kan jag se det som ett genomgående i tema i hela mitt liv, både vad gäller hästar och det mesta annat. Att vara konsekvent är så fruktansvärt grundläggande så fort man har med djur att göra. Min instruktör i tömkörning slet sitt hår i att få mig att förstå att ber jag om trav så ska hästen trava NU och inte tio steg senare, inte ens ett steg senare. Jag MÅSTE kräva det av hästen för att komma nån vart. Jag tyckte det var jätteirriterande till en början, jag gör ju så gott jag kan, men jag märkte allt eftersom att ju mer jag lyssnade på henne, ju mer jag följde hennes perfektionism desto lättare gick hästen, desto fortare kom vi framåt.

Jag ska börja rida igen så fort jag blir lite mer stabil på en plats. Någon gång i mitt liv ska jag även äga en häst. En snäll, lugn, ranglåg sak som är överseende med mina misstag.

Nu flyttar jag dessvärre ifrån Stockholm annars skulle vi kunnat gå ihop och bildat en ridgrupp för oss hopplösa ryttare ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Härligt att det funkar så bra mellan dig och din häst :) Det funkade rätt bra mellan mig och sköthästen jag hade också, men det är enda hästen som jag någonsin fungerat riktigt bra med. Jag vet inte riktigt varför det funkade så bra mellan oss, det blev nog bara så. Jag hade önskat att jag fått fortsätta rida henne för den där nya ridläraren, trots att hon tyckte att jag inte kunde rida henne.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Faktum med att jag rider bättre barbacka än med sadel. I alla fall på en lagom stor häst.
Balansen är det nog inget fel på eftersom jag kan gallopera, trava,rida i backar och hoppa barbacka men finliret är svårt.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Oj vad jag känner igen mig i ditt inlägg! Det är nog konsekvensen som hindrar mig också från att komma vidare, kan liksom du rida riktigt bra när jag har en instruktör som först får min prestationsångest att släppa och sedan är väldigt noggrann med konsekvensen, att jag kräver reaktion på direkten. Liksom du är mitt liv också lite inkonsekvent, eller jag tror aldrig riktigt på att jag kan klara de mål jag sätter upp så jag vågar aldrig satsa på dem fullt ut.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

När jag hanterar hästar från marken är det olika hur de reagerar. Vissa hästar har det funkat kanonbra med och det har känts som att de verkligen litat på mig. Andra hästar blir stressade eftersom jag är så långsam och ganska fumlig. Min ADD innebär bland annat att jag har en ganska låg aktivitetsnivå samt att jag är långsam och fumlig. Tyvärr kan jag inte göra saker och ting fortare för då blir det bara fel. Jag måste ta ett steg i taget och noga tänka igenom varje moment. Detta är något som jag märkt kan påverka hästarna.

Jag har testat NH och tycker att det är intressant och spännande. När jag red på islandshästridskolan hade vi massvis av lektioner i NH och hantering från marken. Hantering från marken funkar oftast bättre än ridningen, men det är lite olika.

I övrigt är det mycket möjligt att min diagnos påverkar mer än jag tror, jag vet ju inte riktigt vad jag gör när jag sitter på hästryggen eftersom jag inte ser allt det där som andra ser att jag gör fel.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag har faktiskt vissa problem med framför allt koordination då jag har ADD (ADHD utan hyperaktivitet). Att detta skulle ha med mina ridproblem att göra har jag aldrig reflekterat över, men det är intressant, ditt inlägg fick mig att tänka till.

Jag bor i Stockholm. Vet inte när jag kommer att våga rida nästa gång då jag blev vettskrämd igår sen jag nästan blev överkörd av lastbilen mitt i vägen, men pyssla med hästarna är jag iallafall inte rädd för :)

Det skulle inte förvåna mig om det kan påverka ridningen. Jag har kass motorik och min vänstersida är helt värdelös och min tränare får hela tiden påpeka att jag skjuter in tex revbenen på vänster sida plus att jag märker att jag är mycket svagare med innersjänkeln på vänster, den liksom korvar ihop sig :crazy:
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Akademisk ridning är nog i princip det enda inom ridningen jag ännu inte provat, men det kan absolut vara värt att testa :) Jag ska kolla upp det, så tack för tipset!

Jag skulle gärna rida i en grupp för funktionshindrade. Har länge önskat mig en speciell ridgrupp för människor med neuropsykiatriska funktionshinder som mitt. Det borde nån starta en :)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Synd att du ska flytta från Stockholm, annars hade vi ju kunnat bilda den där ridgruppen :D

Skämt åsido, jag önskar dig all lycka med hästarna! Hoppas att du kan börja rida snart igen och att det blir kul :)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Akademisk ridning är nog i princip det enda inom ridningen jag ännu inte provat, men det kan absolut vara värt att testa :) Jag ska kolla upp det, så tack för tipset!

Jag tänkte också på det att byt inrikting, jag tror också AR hade passat dig bättre.

Sen kan man ju göra andra saker för att få bättre motorik väl? Kanske träna något så du får bättre koll på dig själv utöver ridningen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 893
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp