Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Ja, det hade faktiskt varit riktigt skoj. Speciellt när jag även känner igen din beskrivning av att vara långsam och fumlig. Min koordination är hopplös och jag är fruktansvärt långsam (villket jag märker speciellt nu när jag börjat försöka mig på dans :crazy: ).

Lycka till själv och ge inte upp hästarna! Pröva körning/trav om du får möjlighet, det är fruktansvärt roligt :D
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Ja, angående motoriken så går det säkert att träna upp. När min ADD-utredning är klar och alla tester är gjorda så kommer jag förmodligen att få hjälp att träna på det jag önskar så vad det gäller motoriken känner jag att det finns hopp iallafall.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Ja, det hade faktiskt varit riktigt skoj. Speciellt när jag även känner igen din beskrivning av att vara långsam och fumlig. Min koordination är hopplös och jag är fruktansvärt långsam (villket jag märker speciellt nu när jag börjat försöka mig på dans :crazy: ).

Lycka till själv och ge inte upp hästarna! Pröva körning/trav om du får möjlighet, det är fruktansvärt roligt :D

Åh, herregud, dans... :crazy: Jag dansade en period när jag var yngre, det såg ju så kul ut men det var inte lika kul när man skulle stå där själv. Snarare var det närmast en mardröm, liksom den mesta sport. Simma tycker jag dock om, och sen kan pingis och badminton vara kul ibland.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Bra att du får en ordentlig utredning :) tror att bara det kommer göra skillnad om du får sådan anpassad hjälp
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Ja, angående motoriken så går det säkert att träna upp. När min ADD-utredning är klar och alla tester är gjorda så kommer jag förmodligen att få hjälp att träna på det jag önskar så vad det gäller motoriken känner jag att det finns hopp iallafall.

Se där! Och då så kommer ditt självförtroende öka successivt, vem vet - kanske kommer det fortare än du anar, även följa med dig upp på hästryggen igen! :banana::bump:
(dvs. den dagen du känner dig redo för det)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag känner igen mig i din beskrivning (även om jag inte har nån sjukdom som orsak), så du är absolut inte ensam i alla fall. Jag är visserligen hästägare sen 15 år tillbaka, men kan ändå inte mer än grunderna. :o

Jag tror att det är viktigt att hitta en bra tränare som förstår, har tålamod, kan ge bra övningar och förklara på ett vettigt sätt. När jag köpte min nuvarande häst så redde jag inte ut ridningen alls utan varje ridtur slutade i dragkamp. Jag hade turen att få hjälp av en tränare som dels var van vid ridtravare och dels hade problem med sin egen kropp, vilket gjorde att hon kunde bryta ner alla övningar i mindre beståndsdelar och varje framgång av mig eller hästen berömdes ordentligt. Jag tränade, liksom MimiFly, med akademiska inslag och tycker det var ett jättebra sätt att lära mig om hur min kropp påverkar hästen.

Jag hoppas du inte behöver ge upp hästarna utan fortsätter kämpa. Lycka till! :)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Har du provat att rida för någon som är utbildad inom Centrerad Ridning? Det är ingen egen inriktning utan en pedagogik och ett annat tänk som är applicerbart på all sorts ridning. Jag tycker att det låter som om det skulle kunna vara något för dig!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

hej!
jag har erfarenhet av elever som du:)
själv är jag centrerad ridinstruktör med en liten privat ridverksamhet. jag vet att många ryttare passar inte alltid in i de stora kommunala ridsystemet med grupperingar efter riden tid då alla människor är olika individer o kräver sin egna tid för att förstå och utvecklas. det tar tid och måste få ta tid att lära sig timing i sina hjälper och för att så småningom få den rätta känslan för hästen. du behöver oxo arbeta mer på marken med hästar för att få mer förståelse för hur de fungerar. tex har hästar 7 ggr snabbare reaktionsförmåga än oss människor o det sätter de flesta av oss i underläge om man inte kan förutse hur en häst tänker o fungerar.
jag tycker absolut inte att du skall ge upp ty det finns inga dåliga elever utan endast dåliga lärare.;). gå in på centrerad ridning sverige o kolla efter en instruktör nära dig. centrerad ridning är ett enkelt sätt att rida på,både för häst o ryttare,tror det kommer passa dig. lycka till. kram miss shire
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag rekommenderar också AR eller centrerad ridning. Det är mer logiskt än "modern dressyr" (i brist på ett bättre ord.)

Precis som människor så är ju hästar olika så jag tycker inte alls det är konstigt att du passade så bra ihop med din sköthäst men inte känner samma sak för vissa andra hästar. En hetlevrad häst trivs bäst med en lugn människa och en lugn och lat häst trivs bäst med en energisk människa, det säger sig ju självt.

Du ska ha en eloge för att du inte ger upp trots dina motgångar! Det jag har sett av ridskolan idag är inget jag imponeras av och jag förstår varför man blir less och frustrerad. Bara ridlärarnas favorituttryck "ner med hälen" gör mig förbannad.

Anledningen till att hälen åker upp beror på att det finns spänningar någonstans i benen och om man försöker tvinga ner hälen orsakar det än mer spänning! Det finns fler exempel men jag tror det är lite det du har råkat ut för. Ridlärarna har försökt bäst de kan utifrån deras sätt att se på saken att hjälpa dig men förstår inte den egentliga anledningen till varför det inte går som det ska när du försöker... hänger du med? haha

Jag kan verkligen rekommendera Markus Holst ridhandbok som finns på nätet, han kallar det han gör för akademisk ridning men egentligen blandar han lite hejvilt och påstår att "det som fungerar är alltid rätt".
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

kl
Det låter lite som om du beskriver mig. Jag hade under många år väldigt svårt för ridningen och fick aldrig till känslan. Det var mer än en gång jag bara ville ge upp och den frustration som jag kände mot ridlärarna ska vi inte tala om. Varför sa de aldrig vad jag skulle göra utan bara att det var fel och förväntade sig att jag skulle känna vad som var fel. När jag ridit i många år (ca 15 tror jag) så kom det en ny lärare till ridskolan och äntligen började det hända saker. H*n började jobba med sitsen och balansen. För första gången var det en lärare som inte sa dra tillbaka skänkeln och axlarna utan vrid om ditt bäcken. Pang helt plötsligt satt jag i sadeln. Jag satt långt ifrån perfekt för jag spände mig fortfarande i ljumskarna iom att jag fått lära mig att knipa med knäna (knäslut) och sköt mig alltså fortfarande ur sadeln. Jag lärde mig mer om ridning av den personen än jag lärt mig under alla år innan. Tyvärr så slutade h*n där.
När jag köpte min egen häst så fortsatte problemet för jag hade ju inte hittat lösningen utan bara kommit en liten bit på väg. När jag haft hästen i ca 1,5 år så tröttnade jag på ridningen, den fungerade ju ändå inte utan gjorde mig bara ledsen och fick mig att känna mig värdelös som hästmänniska. Jag började då promenera med hästen och satte mig att läsa massor om ridning här på Buke. Jag hittade en person som beskrev saker så jag kände hur jag skulle göra. När jag efter 3 månader återupptog ridningen så satt jag och red varv på varv i ridhuset barbacka på lång tygel i trav (ja stackars häst :crazy: ) men jag hittade äntligen känslan (så det var nog värt det för hästen ;) ). Jag kan fortfarande inte rida en skänkelvikning i trav för den känslan har jag inte hittat och galoppombyten är samma sak men vad gör det? Idag kan jag sätta mig och rida utan att skämmas för hur dålig jag är. Formen samt framdelsvändning, sidepass, bakdelsvändning, ryggning och sluta fungerar helt ok öppnan är acceptabel, liksom skänkelvikning i skritt.

Mycket av känslan för ridningen har jag lärt mig utan häst genom att tänka på hur jag själv rör mig, hur jag vinklar bäckenet, hur balansen ligger osv. Med häst så har det varit mycket barbackaridning för att verkligen känna precis hur hästen rör sina ryggmuskler.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag tycker du har fått riktigt många bra idéer.

Jag kan känna igen mig i det du skriver till viss del. Jag har ridit i 20 år, men kan endast dom lägsta grunderna, som att sänga, stanna, skutta små hinder etc.

Jag kom på mig själv för ett par år sen när jag blev introducerat för AR, att det fanns en massa saker kvar att lära sig, som jag totalt hade glömt bort sedan ridskoletiden. Men inom AR kunde de plocka ner det hela på en fattbar nivå.

Jag har inte haft råd att träna så mycket AR för tränare, men försöker ta till mig teorin och omforma det till något jag själv förstår.

Men först och främst har jag börjat med NH, för att få tillbaka känslan för hästar, som man ofta glömmer bort på ridskolor. Detta har gjort mig mycket duktigare i hanterandet med hästar. Jag förstår bättre vad jag själv gör och hur det påverkar hästarna, samt har lättare för att sätta mig in i hästarnas reaktion och hur jag ska "ändra" på deras beteende.

Detta hjälper mig sen i utvecklingen med min egen häst tills jag får råd att ta fler lektioner.

Några saker, som poppar upp, som jag tror att du skulle kunna ha nytta av är, som en del andra också har sagt, att få förtroende för sig själv i markarbetet. Bli duktig på markarbete och t.ex. tömkörning, då är det lättare att förstå hur man påverkar hästen även när man sitter i sadeln.

Sen kan det nog vara bra att öva motoriken, så som du kommer att få hjälp med. Så att du har koll på hur din kropp inverkar på hästen.

Men framförallt måste du nog lära dig att känna efter. Som någon annan skrev, rid mycket barbacka och med långa tyglar och känn efter. Känn efter hästens ben i varje steg, känn på tempoväxlingar och spänningar eller avslappning i hästens kropp, samt hur dina egna spänningar och signaler påverkar hästen.

Detta kan man med fördel göra med en tränare, som longerar en medan man blundar också. Jag fick göra det med en AR-tränare vid ett tillfälle och det är mycket lärotikt. Tyvärr gör man det inte tillräckligt ofta för att man sällan har en hjälpare med sig.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Vilken respons jag fått! Så otroligt många förslag och tankar :) Tusen tack för detta, ni får mig verkligen att tänka till och att se det här med hästar ur olika synvinklar.

Alla förslag om olika ridstilar har också fått mig att inse att det finns så många olika sätt man kan hålla på med hästar på. Man kan t.ex. köra, promenera eller bara pyssla med hästarna. Alla måste ju faktiskt inte rida. Kanske skulle jag hitta en gammal pålle att pyssla med och kanske gå promenader med, någon som behöver lite extra ompyssling såhär på ålderns höst. När jag tänker efter så lockar det långt mycket mer än ridningen.

Jag ska dock ge ridningen en chans till, har hittat en som är villig att hjälpa mig (tack till alla andra som erbjudit sig förresten), men annars blir det nog att jag försöker hitta en pysselpålle. Det kanske är mer min grej.

Jag tänker på hur det var när min lillasyster ville börja spela piano bara för att jag gjorde det. Hon spelade och spelade men kom ingen vart, varken på lektionerna eller hemma. Till slut slutade hon spela och började sjunga i kör istället. Det funkade ju kanon för det visade sig att hon hade både talang och känsla, plus en jättefin sångröst :)

Jag tänker att det är lite samma sak med hästarna. På samma sätt som man kan hålla på med musik på olika sätt så kan man ju hålla på med hästar på olika sätt.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

har inte läst hela tråden så ber om ursäkt i förväg om jag upprepar ngt.
Du har testat en del olika inriktningar inom ridning verkar det som. kanske det har bidragit till din förvirring? Om du i grunden har svårt för känslan och att förstå/komma ihåg hur det fungerar så underlättar det nog inte att du testar allt möjligt, även om det är förståeligt om man inte tycker att det ena fungerar så testar man ngt annat.
kanske du skulle välja en inriktning, och hålla den, börja om och lära dig grunderna igen och "släppa" alla dina tidigare kunskaper som du ändå inte lyckas sortera i huvuddet?
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Hej!

För att lära sej rida krävs ett par saker:

1. Vilja och envishet- det verkar du ha, det är bra!
2. En eller helst flera hästar att rida på..
3. En pedagogisk och ärlig tränare, som kan förklara, visa, lära dej rida på ett sätt så du förstår vad du ska göra, när du ska göra det och framför allt, som kan få dej att känna när det är rätt.
4. Insikten att man aldrig är fullärd- och med den: viljan att alltid lära mer och även ifrågasätta sånt man inte förstår eller sånt man tycker känns fel.

Det går tyvärr inte att bli en bra ryttare utan en tränare som vet vad den gör, du kan ha världens bästa häst, men har du inte hittat känslan i ridningen måste du ha en riktigt bra tränare som kan hjälpa dej hitta rätt.

Men misströsta inte! Dessa tränare finns, man måste bara vara villig att leta efter dom!

Det låter som om du haft en stor portion opedagogiska ridlärare och då kommer du tyvärr inte kunna lära dej rida. Ingen är dock hopplös, vissa behöver bara mer hjälp än andra.

Att träna kroppsmedvetenhet och smidighet och kroppskontroll även utan häst är aldrig fel heller, så du vet var du har dina kroppsdelar när du väl hittar häst och tränare!

Ge inte upp!

/Lavinia, som efter 20 år i sadeln äntligen börjar lära sej rida- min tränare är guld värd!!!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag tror inte att lösningen sitter i att di ska byta inrikting. Att AR skulle vara lättare är rimligen bara trams i mina ögon-AR kräver lika mycket precision som all annan ridning.

Det som ditt problem grundar sig i och blir övertydligt med din diagnos är ridlärare/tränare som inte har någon pedagogisk utbildning. Jag skulle faktiskt tro att det du behöver är en mycket bra pedagog som kan hälpa dig och förklara på ett sätt som du förstår. Som kan berätt VAD det är du gör fel-inte ATT du gör fel. Någon som har tålamod och förståelse för att du kan ha problem med att vara snabb i din korrigering osv.

I ditt läge skulle jag ringt runt till ridskolorna i området och verkligen förklarat ditt problem. Säg att du har ridit länge, men att du vill bli bättre och ta reda på om de har en bra pedogogikutbildad ridlärare med gott tålamod. Jag tror att om du är öppen med dina mål och med dina problem så ska det absolut gå att lösa!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Intregrerad ridning.. Kolla under Klassik ridning här uppe. Där finns en tråd om det. Där kan man ta från allt möjligt. man sitter inte i ett fack.

Jag har aldrig heller fattat ridningen på ridskolorna. Men nu rider jag för en c-tränare som tänker likt mej, så de finns också..
Läs böcker som Sally Swift, Kyra Kyrklund, dressyr skolans grunder mm.
Jag tycker de missar grunderna på ridskolan. De förklarar inte hur man ska göra. Man bara rider så ska man fatta allt själv. Det gör inte jag i alla fall.

Lycka till. JAg har rididt i 13 år, först nu fattar jag något.. haha Men jag är bra på skogsmulle ridning brukar jag säga.
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

JAg tycker du ska ta kontakt med någon i Centrerad ridning. De kan hjälpa dej med din sitts. Att få ner stressen i magen mm. Hur du med kroppen kan styra hästen på ett lungt sätt. hur man ska andas mm. Om du råkar bo i närhten av Varberg har jag en duktig här. PMA mej om du är intresserad.

KAn vara något i din sitts som gör att du spänner dej mm. Så sök på centrerad ridning...
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag känner igen mig i ditt inlägg. Jag har inte heller lyckats ta mig förbi "grunderna". Jag kan ju rida en hyfsat normallätt häst i tre gångarter, skutta småhinder och kanske traggla mig igenom det lägsta dressyrprogramet och sitter kvar rätt hyfsat även i svår terräng ute.
Men KÄNSLAN att kunna rida i form, veta vad hästen har sina ben och hur man lyckas koordinera mina och hästens rörelser samtidigt för tex skänkelvikning eller sluta/öppna är ju hopplöst.
Jag har samma problem med hundträning faktiskt. Jag vet precis hur jag ska göra i teorin, men när jag ska göra det i praktiken blir det pannkaka.

Det där är en komplett beskrivning av mig.
Har ridit i snart 16 år... rida en häst i form, vad är det :o Har ingen känsla för vad jag gör, utan det jag kan är sånt som funkar ändå sas (dvs tryck med benen, hästen går. Dra i tyglarna, den svänger/stannar osv)
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag känner igen mig en del i det du skriver. Jag har hållt på med hästar så länge jag kan minnas, men jag lyckades aldrig komma förbi det där "mellanstadiet" jag var i. Jag kunde grunderna, rida i alla gångarter och hoppa små hinder. Men om jag ska vara ärlig så såg det förjävligt ut! Jag hade ingen vacker sits och hästarna gick verkligen inte bra. Skillnaden för mig är väl att många hästägare ändå lät mig rida deras hästar. Jag har alltid varit väldigt lugn och även om det inte såg bra ut eller hästarna reds i form så lät dom mig gärna rida dom för att jag hade en sån avslappnande stil.
Men jag vet hur frustrerande det är när man så gärna vill lära sig!
Det är inte förrän förra året som jag fick mitt lilla "genombrott". Och det var faktiskt genom en kompis. Jag sa till henne att komma ut till stallet och kolla på mig och min foderhäst, och jag sa till henne att jag behöver HJÄLP! Och hon pratade medan jag red i ca 20 min, och hon förklarade så bra att jag faktiskt fick till formen på hästen.

Så som jag har sett så många skriva här ovanför, en stor del av hur man utvecklas ligger på att man hittar rätt person.
Jag har till och med gått ridgymnasium, och inte en enda gång under dom tre åren kunde någon av lärarna förklara för mig hur man skulle göra så att jag förstod. För upptagna av stress och dom "duktiga" eleverna, så vi andra syntes inte. Tyvärr är det ofta så.

Jag hoppas det fixar sig för dig också!
 
Sv: Jag lyckas aldrig lära mig rida!

*Knapplån*

Nu har jag tagit bort fyra inlägg, sedan denna tråd startades. Tränare/privatpersoner som gör reklam för egen verksamhet och erbjuder sina tjänster kommer hädanefter få gula kort i stället.

Annons och riderbjudanden hör hemma under annonsforumet, annars får ni sköta den kontakten via PM med Trådskaparen.

Mvh

Moderator
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp