Jag måste komma på en idé!

Nevermind

Trådstartare
Jag har fått en uppgift i skolan där jag måste komma på en företagsidé, och jag är inte speciellt kreativ, så nu ber jag Buke om hjälp! :D:angel:

Vi ska antingen komma på en ny produkt, vidareutveckla en befintlig eller sälja tjänster som på något sätt är lite "unika". Några exempel är appar av olika slag, nya funktioner till mobiler/datorer, smarta lösningar till vardagsproblem eller olika slags resepaket. Min första spontana tanke var en barnvagn med fastmonterad skateboard, men det fanns visst redan :grin:

Tacksam för alla förslag!:)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu är ju en sådan uppgift till för att du ska just hitta på något själv - och sen antagligen motivera och marnadsföra den med.

Men titta inte så mycket på vad andra gör utan tänk på vad du själv är intresserad och duktig på. Sen funderar du på om där går att lyfta in något i det som gör helheten lite lagom egen i sin profil. Om du skulle köpa en tjänst och tycka den var prisvärd även om den var lite "för dyr" - vad skulle det vara tro?
 
Kläder till folk med udda storlekar! Det är sjukt svårt att hitta kläder i passande storlek om man är extremt kort eller extremt lång.

(Jag har hittills inte lyckats hitta arbetsbyxor i rätt storlek och de termobyxor jag hittade för ett tag sedan sitter egentligen rätt illa men är de bästa jag lyckats hitta. Jag lyckas i alla fall få in magen i dem och snubblar inte över dem då de inte täcker fötterna. )
 
Nu är ju en sådan uppgift till för att du ska just hitta på något själv - och sen antagligen motivera och marnadsföra den med.

Men titta inte så mycket på vad andra gör utan tänk på vad du själv är intresserad och duktig på. Sen funderar du på om där går att lyfta in något i det som gör helheten lite lagom egen i sin profil. Om du skulle köpa en tjänst och tycka den var prisvärd även om den var lite "för dyr" - vad skulle det vara tro?

Såklart är det meningen att jag ska göra det själv, det är ju meningen med alla skoluppgifter ;) Du har nog rätt i att jag kollar för mycket på andra. Blir så stressad av att alla andra får så himla bra idéer och inte jag... När jag väl kommer på nåt tänker jag sedan efter tills jag inser att nej, det här var ingen bra idé... :meh:
 
Jag har fått en uppgift i skolan där jag måste komma på en företagsidé, och jag är inte speciellt kreativ, så nu ber jag Buke om hjälp! :D:angel:

Vi ska antingen komma på en ny produkt, vidareutveckla en befintlig eller sälja tjänster som på något sätt är lite "unika". Några exempel är appar av olika slag, nya funktioner till mobiler/datorer, smarta lösningar till vardagsproblem eller olika slags resepaket. Min första spontana tanke var en barnvagn med fastmonterad skateboard, men det fanns visst redan :grin:

Tacksam för alla förslag!:)
Du skulle ju kunna sälja ett dagen efter piller till alla som mår dåligt av mobiler och sociala medier
 
En lite exlusiv grej med säkert svårt att få kunder vore hemmahosturridning. Tänk att komma ridandes med ett par hästar på släp och så får kunderna sitta upp och rida en rejäl tur - ni lär ha bestämt rutt innan.

Men detta är givetvis i exlusivaste laget då det handlar om tusenlappar om det ska gå att få ekonomi på! Men vore ett trevligt företagande inbillar jag mig.
 
Det kanske redan finns... men något paket av olika sorters tamponger och bindor (tänk liknande förbandslådan som brukar sitta på väggen, den gröna, med plåster, bandage, ögondusch etc), sedan kan arbetsplatser prenumenera på det så att det alltid fanns tamponger och bindor på arbetsplatsen.
 
Jag tänker att uppgiften kanske handlar mest om att känna på själva affärsutvecklingsprocessen. En unik och bärkraftig egen affärsidé som faktiskt håller i praktiken tror jag inte det är rimligt att varje elev skall knåda fram. Så något så trivialt som ännu en pizzeria, ännu en frisersalong eller ännu ett taxibolag kanske kan funka som övningsexempel...? :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad saknar du själv? Om du har häst, någon app till något relaterat till hästlivet? Typ för hovvården där man får lägga in dokumentation med text och bild för när de egna hästarna senast skoddes/verkades/what ever och om det var några särskilda anmärkningar i samband med det och automatiska påminnelser när det är dags att boka hovslagare igen/när det är dags att verka/sko/whatever igen.
 
Själv letar jag efter den ultimata vattenflaskan + vattenflask-hållare att ha på sadeln (western och stock-sadel).

Det finns määängder men så svårt ändå art hitta nåt som inte "hoppar runt" när man travar/galoppar samt att vattnet blir varmt efter 30 min för de isolerade vattenflaskorna är alltid för stora...


Däremot inser jag ju att mina krav är nischade och om du säljer 1 per år är du nog glad haha
 
Jag tänker att uppgiften kanske handlar mest om att känna på själva affärsutvecklingsprocessen. En unik och bärkraftig egen affärsidé som faktiskt håller i praktiken tror jag inte det är rimligt att varje elev skall knåda fram. Så något så trivialt som ännu en pizzeria, ännu en frisersalong eller ännu ett taxibolag kanske kan funka som övningsexempel...? :)

Det som kommer bedömas är inte själva idén som sådan, nej, utan hur bra vi kan sälja in oss :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp