Jag och hästen missförstår varandra.

Här är det ingen som använder våld, vare sig fysiskt eller psykiskt. Våld löser aldrig någonting. Uttrycket "slippa undan" missförtog du nog, det är inte hållbart för en häst att bara vara på ridbanan, han måste ju få komma ut också. Här är det ingen som tvingar hästen att vara ridhäst, vill han inte så hoppar vi av och jobbar från marken, men vi hade gärna velat att han känner sig trygg med att vi rider. Därav frågar jag om tips om ridningen, inte all övrig hantering som funkar bra och han känner sig trygg i.

Och jag tror att du missförstår vad jag och flera andra pratar om.

Fungerar han bra med att ridas ut så fungerar ju ridningen som koncept för han. Annars hade han slagit bakut när du lagt på skänkeln på uteritten, och stegrat när du tar i tygeln.

Vad är skillnaden mellan uteritten och ridbanan?
 
Här är det ingen som använder våld, vare sig fysiskt eller psykiskt. Våld löser aldrig någonting. Uttrycket "slippa undan" missförtog du nog, det är inte hållbart för en häst att bara vara på ridbanan, han måste ju få komma ut också. Här är det ingen som tvingar hästen att vara ridhäst, vill han inte så hoppar vi av och jobbar från marken, men vi hade gärna velat att han känner sig trygg med att vi rider. Därav frågar jag om tips om ridningen, inte all övrig hantering som funkar bra och han känner sig trygg i.
Men belöningsbaserat innebär ju inte bara hantering, utan alla aktiviteter inkl ridning. Det var den traditionella ridningen, med tryck och eftergift, jag tänkte du skulle strunta i. Men om han funkar bra vid uteritt men stegrar, sparkar bakut och bockar bara på ridbanan måste du fundera på varför han säger så skarpt nej till ridbanan.
 
Förstod jag det rätt att det bara är problem på ridbanan men inte när man rider ut eller jobbar från marken?
I såna fall skulle jag börja med att fundera på vad som skiljer det tex kan det vara det böjda spåret på ridbanan som gör att det gör mer ont än att bara gå framåt på uteritt.
Skulle inte fortsätta rida utan ta ut veterinär.
Hur går det att jobba från marken? Är det inte några problem då så känns det ju som att det är ridning som skapar smärta/obehag pga skada /utrustning etc
 
Förstod jag det rätt att det bara är problem på ridbanan men inte när man rider ut eller jobbar från marken?
I såna fall skulle jag börja med att fundera på vad som skiljer det tex kan det vara det böjda spåret på ridbanan som gör att det gör mer ont än att bara gå framåt på uteritt.
Skulle inte fortsätta rida utan ta ut veterinär.
Hur går det att jobba från marken? Är det inte några problem då så känns det ju som att det är ridning som skapar smärta/obehag pga skada /utrustning etc
Det går bra ute eftersom jag egentligen bara behöver styra, men om jag skulle försöka stanna eller be honom gå fortare så reagerar han likadant som på ridbanan. Han trivs bra med att skritta och trava i sin egna takt både när vi rider ut och på ridbanan. Då är han avslappnad, framåt och glad, men om jag ber honom göra något så regerar han. Arbete från marken som longering och tomkörning går bra, det går även bra att köra honom.
 
Det går bra ute eftersom jag egentligen bara behöver styra, men om jag skulle försöka stanna eller be honom gå fortare så reagerar han likadant som på ridbanan. Han trivs bra med att skritta och trava i sin egna takt både när vi rider ut och på ridbanan. Då är han avslappnad, framåt och glad, men om jag ber honom göra något så regerar han. Arbete från marken som longering och tomkörning går bra, det går även bra att köra honom.
Det kanske är dags att pensionera honom från träningsridning, han är ju ändå 18 år. Bara göra det han blir glad och nöjd av.
Onödigt att ”bråka” med en gammal häst som antagligen gått igenom mycket i livet.
 
Det går bra ute eftersom jag egentligen bara behöver styra, men om jag skulle försöka stanna eller be honom gå fortare så reagerar han likadant som på ridbanan. Han trivs bra med att skritta och trava i sin egna takt både när vi rider ut och på ridbanan. Då är han avslappnad, framåt och glad, men om jag ber honom göra något så regerar han. Arbete från marken som longering och tomkörning går bra, det går även bra att köra honom.
Jag brukar tro att det mesta i ridningen går att lösa men ärligt talat så tycker jag ni ska låta hästen vara i ridningen, låt honom göra det han tycker är kul och fungerar det att köra så är det ju fantastiskt. Det går att göra så mycket mer än att rida. Man måste man lyssna på hästen och han skriker ju just nu verkar det som, lyssna på honom.
 
Det går bra ute eftersom jag egentligen bara behöver styra, men om jag skulle försöka stanna eller be honom gå fortare så reagerar han likadant som på ridbanan. Han trivs bra med att skritta och trava i sin egna takt både när vi rider ut och på ridbanan. Då är han avslappnad, framåt och glad, men om jag ber honom göra något så regerar han. Arbete från marken som longering och tomkörning går bra, det går även bra att köra honom.
Är han inriden på ett sådant sätt att han förstår förhållande tygeltag och framåtdrivande skänkel?
Ta små små steg framåt i vad du ber honom om. Lär in halt för sitsen tex genom att stanna på naturliga ställen som framför något hinder och beröm massor om det är tygeltag han reagerar på. Be om trav med rösthjälp istället för skänkel. Massor med beröm när det blir rätt. Detta behöver du ju inte göra på ridbanan jämt.
 
Det går bra ute eftersom jag egentligen bara behöver styra, men om jag skulle försöka stanna eller be honom gå fortare så reagerar han likadant som på ridbanan. Han trivs bra med att skritta och trava i sin egna takt både när vi rider ut och på ridbanan. Då är han avslappnad, framåt och glad, men om jag ber honom göra något så regerar han. Arbete från marken som longering och tomkörning går bra, det går även bra att köra honom.
Det låter ju nästan som om han inte är korrekt inriden, eftersom han verkar svara på alla ridhjälper med att gå emot och protestera? Här tror jag att man antingen får backa väldigt långt och lära in hjälperna på nytt (eller rentav andra hjälper, som han inte associerar så starkt med press och att gå emot), alternativt acceptera att han är som han är och göra sånt han verkar trivas med istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp