Jag och Mat, "It's Complicated"

Aliche

Trådstartare
Okej, det är ett issue jag inser det nu.
Jag har problem med mitt ätande. Jag äter för mycket och jag äter inte bra! Jag försöker äta rätt och bra portioner och det går bra ett tag men sen är det som något slår slint i huvudet och jag börjar äta dålig mat i för stora portioner TROTS att jag vet att jag kommer må dåligt, min mage kommer bli arg och jag kommer gå upp (eller iaf inte ner!)

Hur har ni gjort som gått från dåliga till bra matvanor gjort?
Jag vet att jag äter bättre när jag tränar, men det är som cykler, det går bra ett tag och sen faller jag dit och äter skräpmat.
Jag har provat diverse varianter som periodfasta, låg-kolhydrat, hög-protein m.m.
Men jag har insett att med mina förutsättningar (Chrons, glutenintolerant) så måste jag äta regelbundet under dagen och jag måste äta en del kolhydrater (dock inte i de mängder jag gör nu!) för att må bra både fysiskt och psykiskt.
Jag måste hitta en livsstil som håller, jag är inte intresserad av en diet. Jag måste hitta ett sätt att äta där jag äter rimliga portioner och med bra innehåll. Jag älskar god mat och det är en njutning att äta och ett intresse att laga mat så det är viktigt att jag inte har en massa förbud utan snarare en bättre relation till mat.

Så, min fråga är egentligen: hur lyckades ni som har gjort det, bryta upp med dåliga matvanor och hitta ett hållbart sätt att förhålla sig till mat?
 
Gud vad jag känner igen mig i det du skriver. Inte kan jag hjälpa dig heller.....

Jag har ju också ett ganska komplicerat sätt att se på mat.

* Jag hatar att handla mat
* Jag tycker att mat på bild ser skitäckligt ut.
* Jag gillar inte att laga mat. Skulle mannen inte laga mat skulle jag troligtvis inte äta något.
* Jag älskar att äta mat. Umami verkar vara något jag har svårt att stoppa när jag äter.
* Äter när jag har tråkigt och äter då fel saker eftersom jag inte lagar mat.

Jag tror att om maten inte smakade så gott hade jag nog faktiskt inte ätit alls, eftersom jag sällan känner hunger, bara sug.

Vad gör man åt det liksom?
 
Jag är ju lite tvärtom, till viss del. Jag älskar att handla mat, laga mat, äta mat, titta på mat, läsa om mat haha.. Är också en känsloätare, när jag är stressad eller nere så äter jag mycket och fel!
Dessutom är det oekonomiskt att äta så mycket, och en hel del hämtmat, det går så otroligt mycket pengar som jag mycket hellre hade sparat till typ en resa eller liknande. Så det är så många aspekter av dåligt och ingen aspekt av bra med hur jag äter just nu..
 
Okej, det är ett issue jag inser det nu.
Jag har problem med mitt ätande. Jag äter för mycket och jag äter inte bra! Jag försöker äta rätt och bra portioner och det går bra ett tag men sen är det som något slår slint i huvudet och jag börjar äta dålig mat i för stora portioner TROTS att jag vet att jag kommer må dåligt, min mage kommer bli arg och jag kommer gå upp (eller iaf inte ner!)

Hur har ni gjort som gått från dåliga till bra matvanor gjort?
Jag vet att jag äter bättre när jag tränar, men det är som cykler, det går bra ett tag och sen faller jag dit och äter skräpmat.
Jag har provat diverse varianter som periodfasta, låg-kolhydrat, hög-protein m.m.
Men jag har insett att med mina förutsättningar (Chrons, glutenintolerant) så måste jag äta regelbundet under dagen och jag måste äta en del kolhydrater (dock inte i de mängder jag gör nu!) för att må bra både fysiskt och psykiskt.
Jag måste hitta en livsstil som håller, jag är inte intresserad av en diet. Jag måste hitta ett sätt att äta där jag äter rimliga portioner och med bra innehåll. Jag älskar god mat och det är en njutning att äta och ett intresse att laga mat så det är viktigt att jag inte har en massa förbud utan snarare en bättre relation till mat.

Så, min fråga är egentligen: hur lyckades ni som har gjort det, bryta upp med dåliga matvanor och hitta ett hållbart sätt att förhålla sig till mat?


Jag har ändrat mina matvanor mycket. Äter inte smakförstärkare o jästextrakt det finns i fördig lagad mat och i många halvfabrikat och i kryddblandningar, buljong och fonder.

Använder samma taldrikstorlek hela tiden. Har vägt o kollat en ungerfälig " normal" portion och utgår från den. Äter mer sallad, morötter o skorpor än tidigare. Har maten på diskbänken så jag måste resa mig o hämta mer om jag ska äta mer. Inte maten på bordet. För lätt att ta om. Lagar maten och har till lunch dagen efter o matlåda till maken.

Man får ha svackor men man måste ransaka sig själv och bestämma sig. Om man ska försöka o pm man har viljan. Jag behöver äta med jämna mellan rum för att madn ska må bra. Vet jag att jag ska åka i väg o dröja till nästa måltid tar jag med vatten. mellis som skorpor, rostbröd. Det tycker min mage är ok.

Men det är inte något lätt att ändra matvanorna men det går. O man får ha formsvackor och bättre dagar då det går lite lättare. Men det är mycket vilja. Har ofta popcorn färdig poppade och morötter i stavar för att ära på om jag blir lite ät sugen. Lite mandlar o russin funkar om jag vill ha lite tuggmotstånd och lite sött. Käkar fredags godis 200 gram ekorrens godis. Inget sött = kslor o godis under veckorna om det inte kommer besök.

Hoppas du kan finna din väg att bli vänn med maten på lagom nivå. Du får hitta ett sätt som fungerar för dig.

Jag kan inte äta mat med jästextrakt och smakförstärkare och känner av mat med mer umami. Jag blir galet galet ät sugen på allt och äter mycket mycket mer än jag brukar. O allt annat som jag äter för att de triggar i gång godis o matsug hos mig ordentligt.

Så naturlig mat o naturliga kryddor utan tillsatser funkar bäst för mig.

Lycka till o finn din egen väg.
 
.
Så, min fråga är egentligen: hur lyckades ni som har gjort det, bryta upp med dåliga matvanor och hitta ett hållbart sätt att förhålla sig till mat?

Nu har jag aldrig haft någon extremt ohälsosam relation till mat, men jag har haft perioder av att tröstäta och stressäta som jag har haft svårt att ta mig ur. Vilket har lett till både viktuppgång och ångest. Nu har jag haft en bra relation till mat de senaste två åren, så jag kan dela med mig av vad jag tror har bidragit till att det blivit så:

1. Se över hur livet ser ut i övrigt. När livet har varit pannkaka så har jag vänt mig till maten för att sätta igång ett kortsiktigt belöningssystem i hjärnan. Jag har jobbat tills jag blev utbränd, under den perioden kröp jag nästan hem från jobbet och hade absolut noll energi att laga mat. Det enda jag kunde se fram emot var att få trycka i mig så mycket skit som möjligt för att ge mig själv en snabb "kick". När jag är ledsen kan jag falla in i att ingenting betyder ju någonting ändå så vad spelar det för roll om jag äter två paket Ben & Jerrys en kväll? När jag mår bra, och ser till att jag både ha tidsmarginaler och energimarginaler i mitt liv så går det mycket enklare. När jag mår bra behöver jag inte den kortsiktiga belöningen. Nu har jag exempelvis avbokat lite planer de kommande veckorna för att jag ser att det kör ihop sig, och jag vet att stress går ut både över mitt mående och mina vanor. Så det är mitt allra bästa tips - undvik stress och nedstämdhet i den mån du kan. Tidsmarginaler ger dig också mer tid att planera vad du ska äta, handla mat och laga den.

2. Förmodligen väldigt svårt, men försök att sluta se mat som en fiende. Mat är bra. Mat gör dig gott. Mat är helt fantastiskt! Jag blir så himla less när jag läser om dieter som utesluter olika näringsämnen. Kroppen behöver alltihop! En annan riktig fälla är att ligga på för stort kaloriunderskott. Många som bestämmer sig för att äta nyttigare börjar med att ligga på kaloriunderskott, blir därmed hungriga och ja... hunger sabbar allt. Jag menar verkligen det. Hunger. Sabbar. ALLT. Jag har som sagt en hälsosam relation till mat idag och äter mestadels väldigt nyttig mat. Men är jag tillräckligt hungrig skulle jag äta upp allt på McDonalds menyn, min hund och min högra arm. Hjärnan slutar funka. Se till att det inte händer!

3. Ett tips som jag inte hade vetat om fanns om jag inte upplevt det själv, men du lär dig tycka om det som du äter mycket av. När jag har ätit onyttigt i perioder så har jag exempelvis aldrig ätit sallad. Jag tyckte det var kallt, smaklöst och gjorde mig inte mätt. Jag trodde att det var det jag tyckte om sallad, och att det tyckandet var en bestående sak. Idag äter jag sallad varje dag, och jag får cravings om jag inte får äta det. För att jag helt enkelt har vant mig vid att äta mycket utav det och nu är det det som jag vill ha. En gräddig pasta (som jag ääääälskade förut) tycker jag idag saknar konsistens, är kladdigt och gör mig så mätt att jag blir illamående. Så försök få bra vanor och fortsätt med dessa även om det känns lite trist och torrt i början. Nej, du kommer inte sakna onyttigheterna även om det känns så just nu. Du kommer inte alltid längta efter dem. Det kommer inte alltid vara en lidelse. Tids nog kommer du tycka om nya saker.

4. Belöningssystem. Det som jag skrev om under punkt nummer 1 är faktiskt viktigt. Vi har långa dagar på jobbet, vi blir trötta, vi blir sura, vi blir ledsna. Vi behöver något som belönar hjärnan och tröstar oss ibland. Fundera på vad detta kan vara, som inte är en påste chips eller en pizza. Ett varmt bad? En varm dusch? En lång promenad? En bra film? Själv brukar jag köpa en liten bit mörk choklad, sedan tar jag en lång varm dusch, kryper in i min morgonrock, kokar en kopp mynta-te och drar på min favorit serie. Violá! Både omhändertagen och belönad, utan att dagens kaloriintag gick i taket.

Nu fick du en uppsats :p Hoppas några av tipsen kan hjälpa!
 
Jag har haft allt möjligt krångel med mat känns det som. Själva portionerna har kanske inte varit något större problem för mig, men jag har ätit fel saker och framförallt stress- och tröstätit mycket.

För mig har det hjälpt att planera maten mer. Försöker planera och handla för 4-5 dagar i taget, och köper bara hem det jag ska ha enligt planen. Att prova nya recept har gjort min inställning till mat mycket bättre också, det känns roligare både att laga mat och att äta. Jag försöker laga så att det räcker till ett par matlådor, så jag inte behöver köpa lunch på jobbet, och så att om jag nån dag inte orkar laga mat så kan jag bara plocka något ur frysen.

Sedan har jag slutat (för en period) att köpa hem sötsaker. Jag får äta sött hos andra och ute men tar inte hem godis/kakor/glass/chips. Det är för att få kontroll på mitt tröstätande, och även om det varit svårt i början har det faktiskt hjälpt. Om jag får sötsug kan det vara tillräckligt för mig att äta lite frukt eller ta en sked jordnötssmör eller honung (sistnämnda är äckligt men släcker sötsuget effektivt). Ser till att det alltid finns frukt och popcorn hemma, det är sånt som jag tycker om men ändå aldrig överäter.
 
Nu har jag aldrig haft någon extremt ohälsosam relation till mat, men jag har haft perioder av att tröstäta och stressäta som jag har haft svårt att ta mig ur. Vilket har lett till både viktuppgång och ångest. Nu har jag haft en bra relation till mat de senaste två åren, så jag kan dela med mig av vad jag tror har bidragit till att det blivit så:

1. Se över hur livet ser ut i övrigt. När livet har varit pannkaka så har jag vänt mig till maten för att sätta igång ett kortsiktigt belöningssystem i hjärnan. Jag har jobbat tills jag blev utbränd, under den perioden kröp jag nästan hem från jobbet och hade absolut noll energi att laga mat. Det enda jag kunde se fram emot var att få trycka i mig så mycket skit som möjligt för att ge mig själv en snabb "kick". När jag är ledsen kan jag falla in i att ingenting betyder ju någonting ändå så vad spelar det för roll om jag äter två paket Ben & Jerrys en kväll? När jag mår bra, och ser till att jag både ha tidsmarginaler och energimarginaler i mitt liv så går det mycket enklare. När jag mår bra behöver jag inte den kortsiktiga belöningen. Nu har jag exempelvis avbokat lite planer de kommande veckorna för att jag ser att det kör ihop sig, och jag vet att stress går ut både över mitt mående och mina vanor. Så det är mitt allra bästa tips - undvik stress och nedstämdhet i den mån du kan. Tidsmarginaler ger dig också mer tid att planera vad du ska äta, handla mat och laga den.

2. Förmodligen väldigt svårt, men försök att sluta se mat som en fiende. Mat är bra. Mat gör dig gott. Mat är helt fantastiskt! Jag blir så himla less när jag läser om dieter som utesluter olika näringsämnen. Kroppen behöver alltihop! En annan riktig fälla är att ligga på för stort kaloriunderskott. Många som bestämmer sig för att äta nyttigare börjar med att ligga på kaloriunderskott, blir därmed hungriga och ja... hunger sabbar allt. Jag menar verkligen det. Hunger. Sabbar. ALLT. Jag har som sagt en hälsosam relation till mat idag och äter mestadels väldigt nyttig mat. Men är jag tillräckligt hungrig skulle jag äta upp allt på McDonalds menyn, min hund och min högra arm. Hjärnan slutar funka. Se till att det inte händer!

3. Ett tips som jag inte hade vetat om fanns om jag inte upplevt det själv, men du lär dig tycka om det som du äter mycket av. När jag har ätit onyttigt i perioder så har jag exempelvis aldrig ätit sallad. Jag tyckte det var kallt, smaklöst och gjorde mig inte mätt. Jag trodde att det var det jag tyckte om sallad, och att det tyckandet var en bestående sak. Idag äter jag sallad varje dag, och jag får cravings om jag inte får äta det. För att jag helt enkelt har vant mig vid att äta mycket utav det och nu är det det som jag vill ha. En gräddig pasta (som jag ääääälskade förut) tycker jag idag saknar konsistens, är kladdigt och gör mig så mätt att jag blir illamående. Så försök få bra vanor och fortsätt med dessa även om det känns lite trist och torrt i början. Nej, du kommer inte sakna onyttigheterna även om det känns så just nu. Du kommer inte alltid längta efter dem. Det kommer inte alltid vara en lidelse. Tids nog kommer du tycka om nya saker.

4. Belöningssystem. Det som jag skrev om under punkt nummer 1 är faktiskt viktigt. Vi har långa dagar på jobbet, vi blir trötta, vi blir sura, vi blir ledsna. Vi behöver något som belönar hjärnan och tröstar oss ibland. Fundera på vad detta kan vara, som inte är en påste chips eller en pizza. Ett varmt bad? En varm dusch? En lång promenad? En bra film? Själv brukar jag köpa en liten bit mörk choklad, sedan tar jag en lång varm dusch, kryper in i min morgonrock, kokar en kopp mynta-te och drar på min favorit serie. Violá! Både omhändertagen och belönad, utan att dagens kaloriintag gick i taket.

Nu fick du en uppsats :p Hoppas några av tipsen kan hjälpa!
Tack för alla fina svar från alla! Mycket bra poänger!
Jag belönar mig absolut oftast med mat när jag gjort något bra men som du säger ska jag nog försöka hitta ett annat typ av belöningssystem. Godis och sötsaker har inte varit mitt problem, jag äter det väldigt sällan. Jag äter mer mat, i stora mängder.
Jag håller absolut med om det du säger att när jag är harmonisk och tränar regelbundet så äter jag bättre mat och bättre portioner och när saker känns som en one way ticket to Craptown, så äter jag skräp och mycket mycket mer. Jag kan då också äta hela McDonalds menyn, mina katter och båda mina armar :)

En annan bra poäng är det där med att när man bestämt sig så gör man allt på en gång, nyttigare och betydligt mindre, jag vet att jag vill gå ner i vikt så när andan faller på så blir det liksom 150% all in och det är klart att när kroppen ska ställa om sig så blir det nog för mycket med stort kaloriunderskott, träning och helt annan mat (mindre kolhydrater) och jag tappar sugen när tröttheten och längtan efter mer mat kommer smygandes!
Jag får nog börja i en ände och ha tålamod innan jag kör på med allt annat.
Nu är det ny vecka och jag ska verkligen försöka ställa om och laga mat till att börja med och inte köpa färdigt bara för att det är bekvämt.

Fortsätt gärna med tips och råd!
 
Jag håller absolut med om det du säger att när jag är harmonisk och tränar regelbundet så äter jag bättre mat och bättre portioner och när saker känns som en one way ticket to Craptown, så äter jag skräp och mycket mycket mer. Jag kan då också äta hela McDonalds menyn, mina katter och båda mina armar :)

Precis! Jag tror att man måste ta ett steg tillbaka för att lyckas. Att slänga in "börja äta bra" på toppen av allt annat som pågår i livet tror jag blir svårt. Det är att kräva för mycket av sig själv. Att ge sig själv rätt förutsättningar för att må bra är nog A och O för att kunna upprätthålla bra vanor. Den här veckan har jag exempelvis avbokat både en dejt och en födelsedagsfest, för att jag behöver utrymme att andas. Träning och kost är viktigt för mig, och då måste jag också behandla det som viktigt - med andra ord prioritera det. En Singo som köper en pizza på väg hem från jobbet och skippar gymmet är en stressad Singo eller en ledsen Singo.

Ett tips är också att planera för att ha en massa belöningsgrejer hemma. Jag som gillar långduschar har exempelvis alltid rena handdukar i en hög och en tvål som luktar vansinnigt gott. Jag köper hem mitt favvo-te. Jag har lite popcorn och riskakor i skafferiet. Jag ser till att planera mina dagar i förväg så att det inte kör ihop sig i onödan osv.
 
Tack för alla fina svar från alla! Mycket bra poänger!
Jag belönar mig absolut oftast med mat när jag gjort något bra men som du säger ska jag nog försöka hitta ett annat typ av belöningssystem. Godis och sötsaker har inte varit mitt problem, jag äter det väldigt sällan. Jag äter mer mat, i stora mängder.
Jag håller absolut med om det du säger att när jag är harmonisk och tränar regelbundet så äter jag bättre mat och bättre portioner och när saker känns som en one way ticket to Craptown, så äter jag skräp och mycket mycket mer. Jag kan då också äta hela McDonalds menyn, mina katter och båda mina armar :)

En annan bra poäng är det där med att när man bestämt sig så gör man allt på en gång, nyttigare och betydligt mindre, jag vet att jag vill gå ner i vikt så när andan faller på så blir det liksom 150% all in och det är klart att när kroppen ska ställa om sig så blir det nog för mycket med stort kaloriunderskott, träning och helt annan mat (mindre kolhydrater) och jag tappar sugen när tröttheten och längtan efter mer mat kommer smygandes!
Jag får nog börja i en ände och ha tålamod innan jag kör på med allt annat.
Nu är det ny vecka och jag ska verkligen försöka ställa om och laga mat till att börja med och inte köpa färdigt bara för att det är bekvämt.

Fortsätt gärna med tips och råd!

Laga mat tror jag kommer underlätta för dig! Om du går efter ett recept som är för 2 personer (eller fler då beroende på om du vill ha mer matlådor), kanske du kan ta hjälp av potionsberäkningen där? Liksom, dela maten du lagat på antal portioner du gjort för och lägg i matlådor direkt för att undvika att du går och tar en extra gång. Det kommer ju krävas mycket vilja där (som för mig med sött..) men även om du inte skulle lyckas låta bli alla gånger kanske det kan hjälpa till att skapa ett nytt mönster.
Och viktigt att inte se det som ett misslyckat om du någon gång tar en potion extra! Jag tror det är bra att se det här som en process.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: Dorinda
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp