Jag önskar...

M

Moej

...att jag hade kunnat lära mig mer av hästens kroppspråk, men nu fokuserar jag mer på övningen jag gör än att kolla har hästen reagerar. Mitt stora problem är att jag helt enkelt glömmer att kolla det. Jag glömmer att lära mig, hur man nu kan göra det :confused: Finns det någon bra övning som är till just för att man ska kolla hur hästen reagerar?
 
Sv: Jag önskar...

Kanske har du för högt tempo och för många övningar på en gång? Bestäm dig för EN övning som du vill genomföra och koncentrera dig på vad du gör och hur hästen svarar. En bra grej är att ha någon kompis med som kan se dig och hästen ihop eller nån som kan videofilma er.

Jag tycker att övningar då man flyttar på hästen är bra om man vill se hur hästen reagerar. Inte så svårt att hålla reda på själv heller. Att be hästen att gå åt ett speciellt håll, att flytta undan rumpan när man vill det osv. Det är ju också en övning som man kan utveckla från att väldigt tydligt markera en förflyttning till att använda de allra minsta tecken.
 
Sv: Jag önskar...

Förstår dig,händer mig också ibland.
som ovan - en övning i taget o fokusera.
sen är det ju så att övning o erfarenhet ger resultat,så jobba på.
mvhR :banana:
 
Sv: Jag önskar...

något annat som också är väldigt lärorikt är att studera hästar..
om ni har hästarna i "flock" minst 4-5stycken brukar räcka så sätt dig vid sidan av med ett antäckningsblock och penna. Titta på hästarna hur dom betersig när dom släpps ut i hagen, får mat, prova lägg in något "läskigt" typ en ikea kasse eller något och se hur dom reagerar. Det du ska titta efter är vem gör vad, hur beter dom sig mot varandra, hur ser deras hållning ut när dom är på olika humör osv.
Sen när du jobbar med hästen så försök se om du kan känna igen hästens "språk" från hagen och vad som händer med hästen när du gör olika saker.

sen som dom andra har skrivit ta det lugnt, ta en sak i taget.. när du håller på och känner dig lite nöjd ta en paus kliv åt sidan låt både dig och häst tänka efter och börja om.

lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 459
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp