Jag orkar inte mer...

Thaliaste

Trådstartare
Vad säger man? Vad gör man? Får man ge upp?

"Tre killar i 18-årsåldern har friats av Umeå tingsrätt sedan de fört in en tom vinflaska i en tjejs underliv. Rätten menar att ord står mot ord och att killarna ej hade uppsåt att skada henne."

"Hon hävdar att en av killarna höll fast henne och att en annan pressade isär hennes ben. Dessa uppgifter är trovärdiga men skulle lika gärna kunna bero på att hon är blyg, står det i domen."

"Rätten konstaterar också att det var "utomordentligt omdömeslöst" av killarna att föra in flaskan men att de inte hade uppsåt att skada henne. De slutade när de såg att hennes underliv började blöda."

Jag fattar att det är bristen på uppsåt att skada som gör att de blir frikända, men ärligt, är inte lagen lite knasig...?? Får man göra vad som helst så länge man kan hävda att man inte har uppsåt att skada?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men det gick väl inte heller att bevisa att hon inte var med på det?

Har ju hänt flera gånger att det ljugits i efterhand och oskyldiga har drabbats.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Så du tror på fullaste allvar att någon vill att tre killar kör in en flaska mellan benen på en till den grad att man blöder?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det finns människor till allt och jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att döma folk för så allvarliga saker när det inte finns ordentliga bevis.

Deras historia var ju också trovärdig som jag tolkade någon artikel.

Tanken var säkert inte att hon skulle börja blöda, oavsett.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Tingsrätten har uttryckt sig väldigt underligt tycker jag, men läser man domslutet så får man lite större förståelse för domen... Jag reagerade dock också väldigt starkt på just detta med att pojkarna betet sig "utomordentligt omdömeslöst" och således inte behöver ta ansvar för att ha gjort illa någon, samt att tingsrätten menar att hennes ihophållande av benen kunde vara ett tecken på blyghet. Och?! Därför får man bända upp benen på någon?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Fast jag tycker det är helt sjukt att inställningen är att kvinnan kan ha varit med på det? Tycker det varit rätt många fall där en ensam kvinna våldtagits av flera män väldigt hårdhänt, med skador i underliv och på kroppen o ändå säger rätten att hon kan ha varit med på det? Hur vanligt är det att en ensam kvinna instängd med 5-6 män gärna vill ha smärtsamt sex? O hur stor chans är det att hon istället gör vad hon kan för att överleva eller klara sig ur situationen så hel som möjligt?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Kanske ska tillägga att citaten ovan kommer ifrån nyheter24.se, så det är deras formuleringar. Jag har själv alltså inte läst domen, men enligt citaten ovan så menar rätten att tjejens berättelse är trovärdig och är det inte väldigt märklig invändning att anledningen till att killarna behövde pressa isär hennes ben var att hon var blyg? Och att det alltså ska anses vara utrett att killarna inte ska behöva misstänka att hon kanske inte var med på det?

Vilka krav brukar man ställa i sådana här mål på att de åtalade under händelseförloppet kan visa hur de förvissat sig om att målsägande varit med på det? Inom BDSM är det väl grundläggande att man har stoppord t ex? När man är 3 mot 1 tycker jag att man bör ställa ganska stora krav på att de som är i överläge förvissar sig om att den som är i underläge verkligen är med på det.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag veeeet. Jag blir helt jävla uppgiven, matt och äcklad. Blä! :crazy: :cry: :rage:

Samtyckeslagstiftning, någon?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag gav upp totalt när jag läste det där idag. Totalt.

Fy fan vilken jävla värld vi lever i.

Satans jävla fan.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag läste det där tidigare idag och kände precis likadant som dig. Jag tycker att jag är ganska härdad och "okänslig" på sätt och vis eftersom sånt här förekommer hela tiden, men jag vet inte, kanske var det för att jag såg det precis efter hela American Apparel-grejen som jag verkligen blev illamående, gråtfärdig och kände för att bryta ihop helt över mänskligheten.

Jag är ganska säker på att domen följer de lagar och praxis som finns, det är ju det sjukaste i historien egentligen. HUR kan det se ut så?! Skulle domen bli likadan om jag nu fick för mig att gå ut och slå någon i ansiktet tills personen blöder och sedan hävda att jag inte förstod att personen inte var med på det för hen sa inte uttryckligen nej och att hen försökte skydda ansiktet med sina händer berodde väl förmodligen på att hen var blyg?!
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Och här vill jag förstås tillägga att det inte går att bevisa att personen jag misshandlade inte var med på det. Det har ju hänt flera gånger att det ljugits i efterhand och oskyldiga har drabbats.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är ju skillnad på misshandel och sex, det är väl uppenbart kan man tycka :meh:


Det är ju väldigt sällan någon är MED på att bli misshandlad och i efterhand bestämmer sig för att anmäla.
Men det har förekommit flera gånger att det har blivit anmälningar efter sex som var frivilligt.

Jag förstår inte hur man kan vara så snabb med att vilja förstöra livet för folk när man inte ens vet hur det ligger till.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Alltså. Är det så som beskrivits så är det ju helt förjävligt. Dock har ingen här (?) läst domen och att dra slutsatser genom några förvrängda ord från en journalist är något iaf jag inte ger mig på. Jag skulle gärna läsa domen och se om den isf ger mer klarhet...

Våldtäktsmål är ofta svåra och bevisläget är ibland helt hopplöst för åklagaren. Man måste komma ihåg att vad som hänt och vad som går att bevisa ibland inte går hand i hand...
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är så jävla hemskt!

Blyg?
:banghead:


Den här delen från domen är inte så trevlig den heller:
"Med hänsyn till det förhållandet A haft sex med B:s båda medtilltalade vid tillfället anser tingsrätten att omständigheterna varit sådana, att B inte bör dömas för sexuellt ofredande blott på grund av att han frågat om A ville ge honom oralsex"
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Men kom igen nu. Innan man väljer att våldta någon kan man ju överväga om det är värt risken att fällas för det om man är rädd för att en fällande dom ska förstöra livet för en. I en situation när man har gruppsex och en person är i underläge är det faktiskt så att de som är i överläge har ett ansvar att kolla så att den person man precis tryckt ner, håller ner och bänder isär benen på är MED på att bli hårdhänt knullad av en flaska.

Om man trycker ner någon, håller denne nedtryckt och bänder isär benen för att knulla med en flaska utan att kolla så att personen är med på det kan jag inte tycka annat än att man verkligen gjort sig skyldig till en våldtäkt.

Men nej, det är klart att det är TJEJEN som förstör livet för de stackars grabbarna. Vem kunde tro något annat? :cool:
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Att skriva att hon nog var blyg för att hon höll ihop benen är ju fel. Det är också fel att bända upp benen på någon.

Ingen verkar ju veta riktigt vad som har hänt, bara olika versioner av historien?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Stackars, stackars killarna!!! Jag menar, det är ju i princip omöjligt att ha sex idag UTAN att bli dömd för våldtäkt! Min jävla snubbe anmäler mig varannan vecka, börjar fan lessna på det här nu.
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 033
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp