Bukefalos 28 år!

Jag ORKAR inte!

LindgrenV

Trådstartare
Efter att ha blivit skrämd av min egen spegelbild för andra gången idag så börjar jag inse att jag nog är ganska sliten :cry:

De senaste veckorna har varit snortunga. Jag har verkligen FÖRSÖKT peppa mig själv. Jag försöker vända allting till något positivt och göra roliga "må bra"-saker. Men ändå blir jag bara tröttare och tröttare för varje dag som går. Just nu har jag milslånga påsar under ögonen och är fantastiskt seg i huvudet. Tänk er att hela hjärnan består av vältuggad Hubba-bubba :cautious:

Jag har några "må bra"-grejor:
1. Djuren - att vara i stallet är som terapi, tiden stannar upp och jag kan gå och pyssla samtidigt som jag får frisk luft. Är oftast ute runt lunchtid, så det är ju när det är som ljusast på dagen.

2. Bokprojektet - ett ganska stort projekt egentligen men helt och hållet hobbyprojekt som inte har så mycket krav, jag kan ta det i min takt och tycker bara att det är roligt. (Håller alltså på att skapa en form av fantasivärld som jag så småningom kommer etablera i barnböcker).

Öhm, och det var väl allt kanske.

Det är rena döden att kliva upp på morgonen. Jag går runt med huvudvärk, öronsus och blytungt huvud varje dag - men jag sover ordentligt på natten. Jag har ingen som helst motivation till skolan just nu, det är nog den största glädjedödaren och lustsugaren. En annan glädjedödare är att jag känner mig ganska ensam - jag har vänner jag pratar med dagligen men alla bor långt bort så majoriteten av tiden är jag helt ensam med mina djur. Jag börjar dessutom känna mig enormt malplacerad i skolan och det är trist - vi har inte så många föreläsningar och jag känner mig faktiskt utanför när jag väl är där.

Just nu står det stilla. Igår tog jag mig (tack vare bästa Beacharna) ut och sprang en runda, det kändes enormt peppande och bra i ungefär en halvtimme efter att jag kommit tillbaka, sedan tog endorfinpeppen slut helt och jag återgick till "död sill"-stadiet.

Vad tusan ska jag göra? Jag har en helt ok dygnsrytm, går upp skapligt och går och lägger mig skapligt. Varvar ned i tid på kvällen och stressar inte på morgonen. Just nu har jag mest suttit sedan 9 då jag klev upp. Skulle egentligen haft föreläsning på förmiddagen men jag har verkligen, verkligen ingen lust idag. Har galet ont i huvudet och är enormt trött, men har ätit och druckit ordentligt. Idag ska jag inte till stallet förrän vid 18 heller, så trots att jag har saker att göra fram till dess så kan jag inte förmå mig att göra dem :(

Vad är det med mig? Vad tusan ska jag göra för att rycka upp mig?? Jag försöker verkligen men allting kräver ett mindre inbördeskrig i huvudet först och blir ändå tungt och segt :( Helst skulle jag vilja krypa ned i sängen och sova till nästa år, men det kan jag ju inte göra :banghead:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Mitt universaltips: d-vitamin!

Jag var sådär obeskrivligt trött som du beskriver, tills jag började med d-vitaminet för den här säsongen! För två år sedan hade jag ett värde på 12 (ska ligga på 50-100 sisådär, beroende på vem man frågar) och sedan dess är jag väldigt noga med att inte falla dit igen. Var suuupertrött i början av vintern, tills jag (läs: min läkare) kom på att jag inte kört igång med att ta d-vit efter sommaren. Började ta 25 microgram om dagen och vaknade till liv igen :).
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Tack för tipset :bow:

Om man nu ska prova ta d-vitamin - hur lång tid tar det innan det hjälper och var får man tag på bra tillskott?
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Enligt min läkare så går det någon vecka innan det kickar in ordentligt. Sedan planar det ut lite och "normaliseras". Jag köpte bara mitt på apoteket :).
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Tänkte också på tillskott av d-vitamin.
Och sen fortsätta som du gör, djuren och frisk luft och dagsljus. Det blir ljusare och ljusare igen och innan man vet ordet av är våren i antågande.

Blir det inte bättre, eller om du känner att det blir värre så ta kontakt med vc eller skolsköterska. Sköldkörtelrubbning kan tex ge symtom som påminner om depression.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

+hagel

Jag har kollat upp om det finns d-vitamin på apoteket som ligger vid mataffären - och det finns! Så jag ska försöka ge mig på det som dagsutflykt att ta mig dit och inhandla det. Googlade lite på livsmedel också och inser att det kanske är en bra idé att försöka börja äta lite mer fisk och sådant igen, har mest ätit kyckling och sallad i olika former de senaste veckorna..
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Tack för tipset :bow:

Om man nu ska prova ta d-vitamin - hur lång tid tar det innan det hjälper och var får man tag på bra tillskott?

Jag märkte skillnad på bara en vecka. Stoooor skillnad. Från att fått lov att sova middag 2-3 timmar per dag mellan mina skift (trots att jag sovit bra och tillräckligt på natten) till att både orka träna, städa och laga mat mellan jobbpassen. Och jag har till och med lite energi kvar på kvällen när jag kommer hem.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Åh, det låter verkligen lovande! Som det är nu tar en föreläsning hela dagens energi, så mina lediga dagar går åt till att städa och sådant. Och då har jag ändå bara föreläsningar fram till 12-13 :banghead:
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Nu minns jag kanske inte helt rätt! Men jag har för mig att D-vitamin ska kompletteras med kalcium för att uppnå bästa effekt. Kanske börs kollas upp? :D
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Kolla upp dina värden på vårdcentralen och se om du har brist på nått (vitaminer, osv)
och kolla över vad du äter
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Jag vill också tipsa om D-vitamin! Jag kände mig precis som dig innan jag började med det. Slarvar jag eller gör ett uppehåll så blir jag sjukt trött och får en rejäl förkylning på köpet.

De nya rekommendationerna är 2000 ie per dag och det finns D-vitaminsdroppar i den vanliga hälsokosten där varje droppe motsvarar 500 ie. Alltså tar du fyra droppar per dag för att tillgodose ditt behov, bra va? :D

För bäst effekt så ska du ta extra magnesium, finns också på hälsokosten. Jag själv dricker MiviTotal, utöver mina droppar, som finns att köpa på Ica och där i finns allt man kan tänka sig. Dyrt, men så bra verkligen!
 
Sv: Jag ORKAR inte!

De nya rekommendationerna är 2000 ie per dag och det finns D-vitaminsdroppar i den vanliga hälsokosten där varje droppe motsvarar 500 ie. Alltså tar du fyra droppar per dag för att tillgodose ditt behov, bra va? :D

Snarare har hälsokosten D-vitamin på 2000-5000 ie per droppe, på apoteken däremot har jag inte hittat något annat än med 400-500 ie.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Oj, ja där ser man! Jag har en flaska hemma från hälsokosten som är 500 ie per droppe och trodde att det inte fanns starkare, men jag tar tillbaka det då. Apotekets grejer är väldigt mesiga så jag tror inte ens att det finns så många ie i deras tillskott.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Magnesium har jag faktiskt hemma redan, fick från Gymgrossisten i höstas! Nu hann jag redan skaffa mig kalcium och D-vitamin i tablettform (åkte förbi apoteket på väg till stallet) innan ni hann skriva där, så får prova det och se om det blir nån effekt, om inte får jag kolla in hälsokosten om deras är bättre :)
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Om jag ska passa på att se över kosten då, vad är lämpligt att äta då för att få i sig lite extra av vitaminer och annat nyttigt då (för att slippa köpa massa tillskott)?

Jag äter inte rött kött men i princip det mesta annat. Lax läste jag innehöll rätt bra med D-vitamin, och det har jag massor av i frysen. Vad mer?
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Jag tipsar också om D-vitaminer! Att kolla över kosten kan ju också vara bra, jag har ofta trott att jag ätit bra men sen när jag väl tänkt efter(typ skrivit matdagbok en tid) har jag insett att jag inte alls ätit bra!

har väl egentligen inga supertips men jag känner igen mig en hel del i det du skriver så jag kan ju skriva om det som hjälpte mig iaf...
man kan försöka planera in små roliga saker i vardagen, typ biobesök, konserter, en träff med en kompis osv. Träning är också skitbra! Det kan ju ta ett tag innan man har kommit in i det, men det brukar hjälpa :)

Ibland hjälper det att dra på en "jag skiter i allt" attityd(och faktiskt skita i irrelevanta ting och människor) och bara carpa.
(fan för det verbet dock)

När jag nästan föll i bitar av utmattning och stress förra året så skapade jag ett alter-ego som var bäst i världen och började agera denna karaktär varje dag. Kändes underligt och fel i början, men fan så det funkade.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Jag rekommenderar någon sov-app. Jag har Sleep as Android och den läser av andningen och väcker dig så nära den inställda tiden som möjligt, men när du inte är i djupsömn. Det har gjort en jäkla skillnad faktiskt! Trots att det ibland blir för lite sömn så är jag inte lika seg och trött på dagarna.
 
Sv: Jag ORKAR inte!

Förutom D-vitaminer så försök slappna av ordentligt en stund varje dag - och jag menar ordentligt. Stäng av tv/dator, ha möjligtvis lugn musik på låg volym, fokusera på andningen - ta kontrollen över den.
Gurka/tepåsar (blöta, men kalla) är uppfriskande för trötta och svullna ögon.
The Bodyshop har en 10-dagars C-vitaminkur som verkligen piggar upp ansiktet, så man slipper den här grå, trötta känslan när man ser sig i spegeln.

Testa mindfulness (jag vet! Jag tjatar...men det är så otroligt effektivt när man är stressad! Oavsett när, eller var, man är!)
Och helt enkelt fokusera på det du upplever här och nu. För att lyfta bort fokuset från stress i skolan, till den (antagligen) inte lika stressiga miljö du är i "just nu".

(Det finns bra appar för mindfulness till alla smartphones, så man kan ha med sig till stöd)

Drick smoothies! Blanda i en massa frukt/grönsaker/frysta bär och "spetsa" med t.ex. krossade linfrön.
Jag har probiotika och dinkelkli i.mina (rent) och du kan ju också blanda i diverse tillskott (flytande/pulverform)
Jag tror detta blev lite svamligt .. :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 540
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 110
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Högtalare
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp