Jag orkar inte...

Lill76

Trådstartare
å jag vet inte vad jag ska göra.... Mår så dåligt på jobbet, vill bara stanna hemma, men "duktiga flickan" i mig tillåter inte det. Jag göra ett sånt dåligt jobb där, kan inte tänka får hjärtklappning och andnöd så fort telefonen ringer. Vad är felet? Gråter på vägen dit, gråter på vägen hem o fast det är väldigt lite att göra just nu är jag helt orkeslös när jag kommer hem. Hem till nyinköpta gården som behöver målas, fejas, stängslas, röjas.....osv.... Känner bara att jag inte orkar, men vet inte vad jag ska göra - vem kan hjälpa? Bara jag själv eller? Har fått lov att gå till företagshälsovården på fredag, men det känns som en evighet dit...o är det rätt ställe att gå till?
 
Företagshälsovård är en jättebra början! Så där kan det ju inte fortsätta :(
Felet låter som att du skulle kunna vara utbränd...
 
å jag vet inte vad jag ska göra.... Mår så dåligt på jobbet, vill bara stanna hemma, men "duktiga flickan" i mig tillåter inte det. Jag göra ett sånt dåligt jobb där, kan inte tänka får hjärtklappning och andnöd så fort telefonen ringer. Vad är felet? Gråter på vägen dit, gråter på vägen hem o fast det är väldigt lite att göra just nu är jag helt orkeslös när jag kommer hem. Hem till nyinköpta gården som behöver målas, fejas, stängslas, röjas.....osv.... Känner bara att jag inte orkar, men vet inte vad jag ska göra - vem kan hjälpa? Bara jag själv eller? Har fått lov att gå till företagshälsovården på fredag, men det känns som en evighet dit...o är det rätt ställe att gå till?

Du har träffat väggen, låter det som. Det är jättebra att du ska till företagshälsovården. Då jag gick i väggen började jag precis just där.
Det ordnar sig, men det kan ta tid. Grattis till att du tar tag i det! Heja!
 
Ja men väggen.... Jag inte mycket att göra på jobbet, det är bara det att arbetsuppgifterna o strukturen (eller brist på struktur :crazy:) funkar inte för mig. Däremot har jag haft otroligt mycket privat under en lång tid....
 
Jättebra att du kontaktat företagshälsovården! Du kommer att behöva hjälp, förstående omgivning och tid. Det handlar inte om att man är mindre duktig, eller mindre människa, utan du har kämpat för hårt för länge. Det blir bättre, men du måste få vila och läka.

Det här är så vanligt. Det finns många, många människor som känner som du och fler blir vi. Jag var precis sådär (exklusive din gård som säkert blir ett orosmoment när orken tryter), men det finns en ljusning. Tyvärr fick jag personligen bli utan häst eftersom hon enbart gav mig ångest och skuldkänslor på slutet för att jag inte orkade med henne. Det skapade många tårfyllda stunder, men jag fick den tid jag behövde.

Hoppas det ordnar sig för dig! Prata av dig här, med vänner och bekanta. Eller lås in dig och bara var ensam, gör det som får dig att må bra.
 
När jag mådde sådär vid den här tiden förra året (ingen ångest men...) så sjukskrev jag mig, fick tid hos VC dagen efter som sjukskrev vidare, förmedlade kontakt till kurator och sen vidare till företagshälsovården.

Var sjukskriven på heltid drygt en månad och sen ett par veckor 75% och ett par veckor 50% och sen började jag jobba ca 80% och det gör jag fortfarande.

Har gått in i väggen rejält förut och det var bara ett skrämskott förra året. Avsade mig alla förtroendeuppdrag (var huvudskyddsombud) och skar ner på det jag kunde.

Nu går måendet upp och ner ganska rejält men det är inte kopplat till jobbet.
 
Det värsta är skammen.... jag skäms! Jag "vågar" inte stanna hemma utan att någon har sagt till mig att det är ok. Sitter o undrar om jag vågar ringa vårdcentralen, tror dom på mig eller, tycker dom bara att jag är gnällig? I våras försökte jag få en tid hos läkare där och då viftade dom bort det, fanns inte tid för sånt som inte var akut. Fick tid hos deras kurator istället. Men det gav mig inte så mycket. Jag är ju tillbaka nere i skiten igen.. :(
 
Ja men väggen.... Jag inte mycket att göra på jobbet, det är bara det att arbetsuppgifterna o strukturen (eller brist på struktur :crazy:) funkar inte för mig. Däremot har jag haft otroligt mycket privat under en lång tid....
Det låter som en kombination som kan få vem som helst att inte orka.
 
Det värsta är skammen.... jag skäms! Jag "vågar" inte stanna hemma utan att någon har sagt till mig att det är ok. Sitter o undrar om jag vågar ringa vårdcentralen, tror dom på mig eller, tycker dom bara att jag är gnällig? I våras försökte jag få en tid hos läkare där och då viftade dom bort det, fanns inte tid för sånt som inte var akut. Fick tid hos deras kurator istället. Men det gav mig inte så mycket. Jag är ju tillbaka nere i skiten igen.. :(

Om du köpt en gård med massor som borde göra sen dess så har du kanske förklaringen där? Lite som nån som söker vård för en knäskada, får hjälp, och sen ger sig på att springa tre maraton i veckan, och får ont igen.
 
Ja men väggen.... Jag inte mycket att göra på jobbet, det är bara det att arbetsuppgifterna o strukturen (eller brist på struktur :crazy:) funkar inte för mig. Däremot har jag haft otroligt mycket privat under en lång tid....
OK - det finns inte ett överflöd av arbetsuppgifter. Men det funkar inte för dig, och du har haft en massa privata saker som tagit på dig.

Varför tror du inte att det kan innebära att du är invid väggen? Tror du att det enbart är alldeles för mycket arbetsuppgifter som får folk att kliva in i väggen??
 
Ja men väggen.... Jag inte mycket att göra på jobbet, det är bara det att arbetsuppgifterna o strukturen (eller brist på struktur :crazy:) funkar inte för mig. Däremot har jag haft otroligt mycket privat under en lång tid....

Fast att få en utmattningsdepression handlar inte om enbart jobbet...det handlar om ditt liv, hela din livssituation. Allt sammantaget mynnar ut i något. Stoppar du tillräckligt mkt i bägaren så till slut rinner det över.
 
OK - det finns inte ett överflöd av arbetsuppgifter. Men det funkar inte för dig, och du har haft en massa privata saker som tagit på dig.

Varför tror du inte att det kan innebära att du är invid väggen? Tror du att det enbart är alldeles för mycket arbetsuppgifter som får folk att kliva in i väggen??
Har väl fått det för mig att det är press på jobbet som gör det. Men vad vet jag?? Ingen har kunnat tala om för mig vad mitt bekymmer är...
 
Har väl fått det för mig att det är press på jobbet som gör det. Men vad vet jag?? Ingen har kunnat tala om för mig vad mitt bekymmer är...

Hur tänker du nu?

Den ende som äger sanningen om ditt liv, är du själv.

Så om du rannsakar ditt liv, vad hittar du då? Hur ser det ut?
 
Har väl fått det för mig att det är press på jobbet som gör det. Men vad vet jag?? Ingen har kunnat tala om för mig vad mitt bekymmer är...

Som jag har fattat det är det tvärtom väldigt ovanligt att det bara är jobbet. Det vanliga är snarare att man har fullt upp jämt, aldrig får vila, och att det är en kombination av stress hemma och på jobbet som gör det. Det är en av anledningarna till att det är vanligare att kvinnor bränner ut sig, man pallar att jobba hårt så länge man kan vila hemma, men kvinnor har ju oftare större ansvar hemma, så då får man aldrig vila,l och det pallar man inte i längden.

Om inte du själv vet, så vet ju rimligen ingen annan heller, vem vet mer om ditt liv och vad som gör dig stressad än du själv? Jag förstår nog inte riktigt.
 
Jag behövde hjälp av en KBT-terapeut för att förstå var min stress kom ifrån och hur/varför den skapade problem.

Har man gått väldigt länge med stress så blir det som en kortslutning. Allt går på helspinn och man kan. inte. sakta. ner. Rädsla/flykt-instinkterna tar över, det eskalerar och man känner sig maktlös. Att reflektera på egen hand känns omöjligt då om man inte har verktygen att göra det. Att bromsa ner. Observera sina tankemönster. Ta små steg mot att förändra sina beteenden.

KBT är väldigt tydligt och för mig var det lätt att ta till sig, även om det förstås var en utmaning att lära sig välja en annan väg när ångest och panik kommer. Men det har redan gjort mitt liv enklare, lugnare, gladare på bara några månader.
Så jag rekommenderar det starkt.
 
Jag uttryckte mig konstigt.... Men jag vet inte vad som blir fel, varför jag inte orkar. Jag vill ju så mycket! Jag vill ha mycket att göra, men sen orkar jag inte slutföra.... Jag har gått i samtalsterapi i omgångar, men jag har aldrig hittat grundproblemet - på nått sätt halkar jag tillbaka ner igen... Skulle så gärna vilja att nån skulle kunna tala om för mig hur jag ska må bra. Hoppas nu mycket på företagshälsovården!
 
Jag uttryckte mig konstigt.... Men jag vet inte vad som blir fel, varför jag inte orkar. Jag vill ju så mycket! Jag vill ha mycket att göra, men sen orkar jag inte slutföra.... Jag har gått i samtalsterapi i omgångar, men jag har aldrig hittat grundproblemet - på nått sätt halkar jag tillbaka ner igen... Skulle så gärna vilja att nån skulle kunna tala om för mig hur jag ska må bra. Hoppas nu mycket på företagshälsovården!

Det kanske är felet. Att du vill för mycket. Att du aldrig ger dig tid att vila o vara nöjd med vad du faktiskt presterar. En tanke bara.

Har det med tankebanor att göra? Har du jobbat något med att ändra tankesätt?

Hur menar du nu? "Skulle så gärna vilja att nån skulle kunna tala om för mig hur jag ska må bra". Menar du att någon ska berätta för dig hur du ska leva ditt liv för att må bra/bättre? Att du ska få någon slags mall över hur du ska göra? OM du är på jakt efter det måste jag tyvärr säga emot. Det är ingen som kan. Det är du själv som äger makten över ditt liv.
 
Det kanske är felet. Att du vill för mycket. Att du aldrig ger dig tid att vila o vara nöjd med vad du faktiskt presterar. En tanke bara.

Har det med tankebanor att göra? Har du jobbat något med att ändra tankesätt?

Hur menar du nu? "Skulle så gärna vilja att nån skulle kunna tala om för mig hur jag ska må bra". Menar du att någon ska berätta för dig hur du ska leva ditt liv för att må bra/bättre? Att du ska få någon slags mall över hur du ska göra? OM du är på jakt efter det måste jag tyvärr säga emot. Det är ingen som kan. Det är du själv som äger makten över ditt liv.
Tänk vad skönt om nån kunde tala om för en, hur man ska göra.... Klart jag fattar att det inte funkar så - men jag hoppas kunna få lite verktyg för att jag själv ska kunna hitta nyckeln!
 
Tänk vad skönt om nån kunde tala om för en, hur man ska göra.... Klart jag fattar att det inte funkar så - men jag hoppas kunna få lite verktyg för att jag själv ska kunna hitta nyckeln!

Va bra! :) För det finns allt för många som vill ha en Quick-fix och rätt ointresserade av att göra jobbet.
 
Du måste nog ändra hela ditt grundtänk. Det lyser så tydligt igenom i dina må-dåligt-trådar. Sedan korrigerar du dig några inlägg ner, och sedan kommer det igen i nästa inlägg.

DU har ansvar för hur DU mår och DINA val. Du har valt att ta på dig mycket privat. Du tycker du har valt fel jobb. Gör andra val. Det är enkelt men inte lätt. Du måste börja ta ansvar för hur du mår. Hur du hushållet med den resursen som är du. Utan resursen DU, finns det inget du kan leva av. Så enkelt och svårt är det.

Vilka val måste du göra bättre? Vilka val måste du fatta framöver? Ska du byta jobb? Byta boende? Du klarar inte av nuvarande situation. Vad måste du ändra? Vad är realistiskt? Och inom vilken tid?
 
  • Gilla
Reactions: tgd

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 185
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
904
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 526
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp