Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Zindy91

Trådstartare
Jag bor och pluggar i Lund men ska hem till familjen och för att jobba ett par veckor hemma i Blekinge. Jag fick den galna idén att rida hem hästen eftersom jag inte har någon hästtransport här nere i Lund och äventyret lockar naturligtvis.

Jag skulle därför vilja ha andras erfarenheter av sådana här flerdagarsritter och mina frågor är många. Jag hoppas kunna planera allt i tid ( beräknar att rida i månadsskiftet mellan maj och Juni).

Några frågor är tex hur man letar upp vägar som är "ridvänliga", hur lång rider man i snitt på en dag? Vilken kondition krävs av hästen? Hur gör man med packning? Vilken utrustning bör hästen ha? Hur kontaktar man potentiella värdar för övernattning på bästa sätt? ..... Listan är lång...

Planen äratt jag kommer genomföra denna ritten själv och jag förstår att packning m.m måste minimeras! När jag sedan börjar närma mig blekinge kommer jag antagligen kunna få hjälp med att få ut foder, vatten och mat till mig och hästen men genom hela skåne måste jag fixa det på annat vis.


Notera även att jag inte har någon tidspress utan skulle gärna stanna för att tex jobba för mitt och hästens uppehälle. Tror ni det finns en möjlighet att göra så idag? Eller det är ute ur tiden helt?

Så skriv era erfarenheter, tips m.m. här eller PM:a mig för här ska det ridas, LÅNGT!!!
 
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Lägg ut rutten här så kanske det finns bukare utmed vägen som kan hjälpa dig. Du kanske får sällskap på vägen:) Jag bor tyvärr på fel håll:)

Jag har bara ridit långritt i Frankrike och Spanien, men då har vi ridit ca 5-6 timmar per dag, med en lång paus på lunchen. Vi har kommit upp i 23-25 mil på 6 dagars ridning, blandade gångarter. Har ridit med sadelväskor med packning, det fungerade bra. Mat till hästen kan väl vara det svåraste, skulle jag tro, men det finns ju "höbönder".

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Smart idé att lägga upp rutten här, det ska jag deffintivt göra! Vore ju härligt med lite sällskap även om det bara blir för en liten bit :) Hela ritten kommer antagligen ligga mellan 15 & 20 mil men som sagt det är svårt att veta hur man ska rida.....
 
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Jag vet att jag har sett flera annonser om erbjudanden till bed and box i skåne när jag varit där på semester. Ett tips kanske kan vara att söka om någon av dem finns på nätet då kanske de också har lite koll om ridvägar/ridleder och kartor och så... När man rider så långt vill man ju gärna ha klara vägar som man vet kommer fungera så att man slipper vända en dag...

Låter som en skitkul idé! Jag hade gärna hängt på en bit, men jag bor i Stockholm jag....

Fråga inne på distans om tempo/mil per dag osv. De har bra koll där
 
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Bed and Box ska jag genast kolla upp för precis som du säger är det inte så kul att behöva vända....

Ngn som har fler tips??
 
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Ingen personlig erfarenhet men en lillasyster som gjorde en ritt på 25 mil en sommar!

Hon såg till att ringa de gårdar hon ämnade komma till framemot kvällen och frågade snällt om husrum till sig och hästen, oftast fick hon sova i huset och hästen i stallet men ett fåtal bönder sa nej!

Lär hästen att stå uppbunden i mindre samhällen, du måste ju ta dig in i en affär någon gång!

Synd att du inte skulle rida förbi oss, jag hade gärna hängt med en bit och här hade du fått både stallplats, eget rum och mat!:D

Kul ide´!
 
Sv: Jag planerar en LÅNG ritt, HJÄLP!

Det låter jättemysigt! Du tror inte att du kunde få en kompis med dej? Alltid roligare med sällskap, och säkrare.

Om du har vägarna förbi så finns det en ledig box till din pålle samt en säng till dej. Jag bor i västra Blekinge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp