Bukefalos 28 år!

Jag sa upp mig :o

Filifjonkan_

Trådstartare
Efter två och ett halvt år på samma arbetsplats, där personalpolitiken är obefintlig (Tyskt företag, handels) och det ligger lite "arbeit mach frei" i luften även om folk är trevliga rent generellt. Är lite hyperaktiv sådär och vill gärna att det händer något hela tiden på jobbet (någon föreslog att jag skulle ha adhd, men jag är alldeles för laid back annars och kan lätt ligga och slöa i soffan en hel dag utan att det bekommer mig, så tror faktiskt inte det.), på intervjun blev jag lovad en raketkarriär (halvchef går tydligen att bli hur lätt som helst) så ja, på ett halvår lärde jag mig stället utan och innan, men där tog det stopp. Alla andra gick om mig och fick bättre tjänster (halvchef, alltså inte SÅ åtråvärt va, men de där extra tilläggen på lönen kanske är bra tänkte jag), jag var kvar på golvet. Kul! Lärde upp folk från grunden, som sen gick om mig. Chefen klappade mig på huvudet och tyckte jag var duktig, men chef får jag inte bli. Märklig grej. "du är för rakt på sak", kom som en vag anledning, och jag förstod ingenting. Såhär i efterhand inser jag ju att jo, de vill ju att man ska vara tyst och ta skiten, men sån är tyvärr inte jag. För mån om mitt mående för det. Så senaste året har det enda samtalsämnet mellan mig och mina vänner varit om hur dåligt jag mår över mitt pissiga jobb, som tyvärr betalar sig för bra för att jag skulle våga göra något åt saken.

Satt med ångest hela min semester, och bestämde mig för att jag inte kan gå tillbaka med vetskapen om att arbetsplatsen kommer generera mig mer ångest. Har betalat a-kassan i tre år, så inga problem där. Gick in och sa upp mig. Chefen fattade ingenting. Djävla märkligt detta.

Så, nu återstår två veckor, sen är jag väck därifrån. Inget jobb på g- även om jag varit in på tre ställen (samtliga känner mig på ett eller annat sätt) och lämnat cv samt pratat med ansvarig. Känts bra, men ni vet, rom byggdes inte på en dag, och det tar tid innan de börjar rekrytera.

Är orolig en gång om dagen över hur det ska gå, men vet att jag klarar mig ekonomiskt i ca 2,5 månad, innan jag behöver börja med arbetsförmedling och dylik byråkrati. Har överlägsen erfarenhet av handels, så pissjobb behöver jag inte oroa mig för, men alla mina kontakter med af har varit med skräck och panik samt en känsla av att de tar mig för idiot, bara för att jag inte har något jobb.

Tror ändå att jag gjort mer för mig själv än någonsin, bara genom att säga upp mig. Snälla Bukefalos, skänk mig pepp och mod!
 
Efter två och ett halvt år på samma arbetsplats, där personalpolitiken är obefintlig (Tyskt företag, handels) och det ligger lite "arbeit mach frei" i luften även om folk är trevliga rent generellt. Är lite hyperaktiv sådär och vill gärna att det händer något hela tiden på jobbet (någon föreslog att jag skulle ha adhd, men jag är alldeles för laid back annars och kan lätt ligga och slöa i soffan en hel dag utan att det bekommer mig, så tror faktiskt inte det.), på intervjun blev jag lovad en raketkarriär (halvchef går tydligen att bli hur lätt som helst) så ja, på ett halvår lärde jag mig stället utan och innan, men där tog det stopp. Alla andra gick om mig och fick bättre tjänster (halvchef, alltså inte SÅ åtråvärt va, men de där extra tilläggen på lönen kanske är bra tänkte jag), jag var kvar på golvet. Kul! Lärde upp folk från grunden, som sen gick om mig. Chefen klappade mig på huvudet och tyckte jag var duktig, men chef får jag inte bli. Märklig grej. "du är för rakt på sak", kom som en vag anledning, och jag förstod ingenting. Såhär i efterhand inser jag ju att jo, de vill ju att man ska vara tyst och ta skiten, men sån är tyvärr inte jag. För mån om mitt mående för det. Så senaste året har det enda samtalsämnet mellan mig och mina vänner varit om hur dåligt jag mår över mitt pissiga jobb, som tyvärr betalar sig för bra för att jag skulle våga göra något åt saken.

Satt med ångest hela min semester, och bestämde mig för att jag inte kan gå tillbaka med vetskapen om att arbetsplatsen kommer generera mig mer ångest. Har betalat a-kassan i tre år, så inga problem där. Gick in och sa upp mig. Chefen fattade ingenting. Djävla märkligt detta.

Så, nu återstår två veckor, sen är jag väck därifrån. Inget jobb på g- även om jag varit in på tre ställen (samtliga känner mig på ett eller annat sätt) och lämnat cv samt pratat med ansvarig. Känts bra, men ni vet, rom byggdes inte på en dag, och det tar tid innan de börjar rekrytera.

Är orolig en gång om dagen över hur det ska gå, men vet att jag klarar mig ekonomiskt i ca 2,5 månad, innan jag behöver börja med arbetsförmedling och dylik byråkrati. Har överlägsen erfarenhet av handels, så pissjobb behöver jag inte oroa mig för, men alla mina kontakter med af har varit med skräck och panik samt en känsla av att de tar mig för idiot, bara för att jag inte har något jobb.

Tror ändå att jag gjort mer för mig själv än någonsin, bara genom att säga upp mig. Snälla Bukefalos, skänk mig pepp och mod!

Vill också tipsa om att gå till af direkt. När man säger upp sig blir man oftast avstängd från à-kassa. Dessa dar börjar ticka fr.o.m när du skrivit in dig på af och inte fr.om när du slutade jobba.
 
Jag tror att det är 45 dagars karens eller nått från A-kassan när man själv sagt upp sig. Men jag kan minnas helt fel för det var många år sen jag satt hos AF.
 
Jag vet inte hur lång karensen är, bara att den är lång om man har sagt upp sig själv. Men det är viktigt att gå till AF första arbetslösa dagen, annars får man problem med både ersättning och annat.
 
Efter två och ett halvt år på samma arbetsplats, där personalpolitiken är obefintlig (Tyskt företag, handels) och det ligger lite "arbeit mach frei" i luften även om folk är trevliga rent generellt. Är lite hyperaktiv sådär och vill gärna att det händer något hela tiden på jobbet (någon föreslog att jag skulle ha adhd, men jag är alldeles för laid back annars och kan lätt ligga och slöa i soffan en hel dag utan att det bekommer mig, så tror faktiskt inte det.), på intervjun blev jag lovad en raketkarriär (halvchef går tydligen att bli hur lätt som helst) så ja, på ett halvår lärde jag mig stället utan och innan, men där tog det stopp. Alla andra gick om mig och fick bättre tjänster (halvchef, alltså inte SÅ åtråvärt va, men de där extra tilläggen på lönen kanske är bra tänkte jag), jag var kvar på golvet. Kul! Lärde upp folk från grunden, som sen gick om mig. Chefen klappade mig på huvudet och tyckte jag var duktig, men chef får jag inte bli. Märklig grej. "du är för rakt på sak", kom som en vag anledning, och jag förstod ingenting. Såhär i efterhand inser jag ju att jo, de vill ju att man ska vara tyst och ta skiten, men sån är tyvärr inte jag. För mån om mitt mående för det. Så senaste året har det enda samtalsämnet mellan mig och mina vänner varit om hur dåligt jag mår över mitt pissiga jobb, som tyvärr betalar sig för bra för att jag skulle våga göra något åt saken.

Satt med ångest hela min semester, och bestämde mig för att jag inte kan gå tillbaka med vetskapen om att arbetsplatsen kommer generera mig mer ångest. Har betalat a-kassan i tre år, så inga problem där. Gick in och sa upp mig. Chefen fattade ingenting. Djävla märkligt detta.

Så, nu återstår två veckor, sen är jag väck därifrån. Inget jobb på g- även om jag varit in på tre ställen (samtliga känner mig på ett eller annat sätt) och lämnat cv samt pratat med ansvarig. Känts bra, men ni vet, rom byggdes inte på en dag, och det tar tid innan de börjar rekrytera.

Är orolig en gång om dagen över hur det ska gå, men vet att jag klarar mig ekonomiskt i ca 2,5 månad, innan jag behöver börja med arbetsförmedling och dylik byråkrati. Har överlägsen erfarenhet av handels, så pissjobb behöver jag inte oroa mig för, men alla mina kontakter med af har varit med skräck och panik samt en känsla av att de tar mig för idiot, bara för att jag inte har något jobb.

Tror ändå att jag gjort mer för mig själv än någonsin, bara genom att säga upp mig. Snälla Bukefalos, skänk mig pepp och mod!

Känner du att du har gjort rätt så har du gjort rätt... man ska inte vara kvar på ett ställe man inte trivs på längre än nödvändigt....

MEN....... du måste börja med Arbetsförmedlingen på din första arbetslösa dag. Anmäla dig hos A-kassan och arbetsförmedlingen. Du blir först avstängd i 45 ersättningsdagar (man räknar 5 dagar i veckan om jag inte minns fel) + obligatoriska 7 dagar vilket gäller för alla.... Under hela din ersättningsfria period så måste du fylla i kassakort, aktivitetsrapporter, deltaga i möten, söka jobb etc..etc... det är liksom inte bara att sitta hemma 2,5 månader och rulla tummarna....
 
Du förlorar din SGI om du inte anmäler dig på AF första arbetslösa dagen. Om det händer och om du skulle bli sjuk, innebär det att du får 0 kronor i sjukpenning från FK även om de godkänner sjukskrivningen.
 
Efter två och ett halvt år på samma arbetsplats, där personalpolitiken är obefintlig (Tyskt företag, handels) och det ligger lite "arbeit mach frei" i luften även om folk är trevliga rent generellt. Är lite hyperaktiv sådär och vill gärna att det händer något hela tiden på jobbet (någon föreslog att jag skulle ha adhd, men jag är alldeles för laid back annars och kan lätt ligga och slöa i soffan en hel dag utan att det bekommer mig, så tror faktiskt inte det.), på intervjun blev jag lovad en raketkarriär (halvchef går tydligen att bli hur lätt som helst) så ja, på ett halvår lärde jag mig stället utan och innan, men där tog det stopp. Alla andra gick om mig och fick bättre tjänster (halvchef, alltså inte SÅ åtråvärt va, men de där extra tilläggen på lönen kanske är bra tänkte jag), jag var kvar på golvet. Kul! Lärde upp folk från grunden, som sen gick om mig. Chefen klappade mig på huvudet och tyckte jag var duktig, men chef får jag inte bli. Märklig grej. "du är för rakt på sak", kom som en vag anledning, och jag förstod ingenting. Såhär i efterhand inser jag ju att jo, de vill ju att man ska vara tyst och ta skiten, men sån är tyvärr inte jag. För mån om mitt mående för det. Så senaste året har det enda samtalsämnet mellan mig och mina vänner varit om hur dåligt jag mår över mitt pissiga jobb, som tyvärr betalar sig för bra för att jag skulle våga göra något åt saken.

Satt med ångest hela min semester, och bestämde mig för att jag inte kan gå tillbaka med vetskapen om att arbetsplatsen kommer generera mig mer ångest. Har betalat a-kassan i tre år, så inga problem där. Gick in och sa upp mig. Chefen fattade ingenting. Djävla märkligt detta.

Så, nu återstår två veckor, sen är jag väck därifrån. Inget jobb på g- även om jag varit in på tre ställen (samtliga känner mig på ett eller annat sätt) och lämnat cv samt pratat med ansvarig. Känts bra, men ni vet, rom byggdes inte på en dag, och det tar tid innan de börjar rekrytera.

Är orolig en gång om dagen över hur det ska gå, men vet att jag klarar mig ekonomiskt i ca 2,5 månad, innan jag behöver börja med arbetsförmedling och dylik byråkrati. Har överlägsen erfarenhet av handels, så pissjobb behöver jag inte oroa mig för, men alla mina kontakter med af har varit med skräck och panik samt en känsla av att de tar mig för idiot, bara för att jag inte har något jobb.

Tror ändå att jag gjort mer för mig själv än någonsin, bara genom att säga upp mig. Snälla Bukefalos, skänk mig pepp och mod!
Starkt tycker jag! Risken om man stannar är ju att man blir sjuk i stället. Jag tror det kommer gå jättebra för dig, du verkar ju väldigt driftig, hejja, hejja!
 
Jag gjorde precis samma sak. Det tog nästan tre månader innan jag hämtat mig från den horribla upplevelsen förra jobbet gav mig. Visst trivdes jag den första tiden, men sedan blev det omstrukturering och med det kom en massa skit. Folk sa upp sig till höger och vänster, allt skulle riktas om och det blev... skit på riktigt.

Gick in och sa upp mig, gick arbetslös i tre månader innan jag fick/tog ett nytt jobb. Jag tror jag gick ut tre dagar eller något på a-kassan, men det var värt att få gå därifrån.
 
Livet är för kort för att låta ett jobb bryta ner en, så jag tycker det var rätt gjort att säga upp dig! Karenstiden tar du dig igenom med lite planering, och andra har redan beskrivit det viktiga i att gå till AF första dagen. Och kanske har du snart ett jobb så du inte ens behöver hjälp från A-kassan och Arbetsförmedlingen.

Använd tiden till att njuta av sommaren och ta hand om dig själv :banana:Och fundera över vad du själv vill göra. Varför vill du bli chef t ex? Vad krävs av dig för att nå dit?
 
Tack för alla svar angående A-kassa och karens, men är väl insatt i detta då jag jobbat sedan 2008, och varit arbetslös ett par vändor däremellan. Allt tekniskt är taget i beräkning och har både två veckors semesterlön samt två månaders full månadslön att ta ut, därav löser sig karensen med, som någon skrev, lite planering. Vet även att det är första arbetslösa dagen jag skall infinna mig på af, innan dess vill de inte se mig.

Lovisaeleonora; känner igen mig! Jobbade tidigare tre vändor inom restaurang, och blev terroriserad hela min fritid av stressade underchefer som försökte utpressa mig till att tacka ja till extrajobb. Blev sjukskriven för tredje gången 2011 av samma läkare, som förbjöd mig att ta ett jobb inom restaurang igen. Fick liksom sätta mig in i vetskapen om att jag inte är den stresståliga typen, och det suger, för det är ju "alla andra".

Handels har läkt många sår (var livrädd för att jobba igen då tidigare arbetsgivare gick i konkurs och försvann med allas pengar, facket gjorde inte ett skit), men när man får perspektiv på sin jobbsituation och man någonstans inser att man är värd bättre- ALLA är värda att få trivas på sin arbetsplats, då ser man lättare alla missförhållanden och allt som ändå är bra skevt, men som alla andra verkar acceptera på nåt sätt. "Vaddå, jag får ju betalt" sa en kollega. Det är ju också ett sätt att se på saken...

Tack för fiiina, peppiga svar :banana:
 
Tack för alla svar angående A-kassa och karens, men är väl insatt i detta då jag jobbat sedan 2008, och varit arbetslös ett par vändor däremellan. Allt tekniskt är taget i beräkning och har både två veckors semesterlön samt två månaders full månadslön att ta ut, därav löser sig karensen med, som någon skrev, lite planering. Vet även att det är första arbetslösa dagen jag skall infinna mig på af, innan dess vill de inte se mig.

Alldeles säker på att du fattat rätt?

Med din sista kommentar känner jag dåliga vibbar.

Även om du har medel att försörja dig med under karenstiden måste du stå till arbetsmarknadens förfogande annars räknas den inte. Detta innebär också att du måste tampas med AF från första dagen.
 
Ja? Från första arbetslösa dagen. De är inte så intresserade av att hon kommer dit flera veckor innan. :)

Det är också från den första arbetslösa dagen man är anmäld på arbetsförmedlingen som karenstiden börjar löpa... INTE från den dag man slutar sitt arbete....
 
Jag tycker du gör rätt att du säger upp dig! Bra gjort! Tre bara illa när du skriver Arbeit nacht frei, det är inte i närhet av någon Rbetpolitik som du förhoppningsvis någonsin kommer i kontakt med!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 523
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 885
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 420
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp