Jag ska byta stall! *långt*

S

Sidney

Nu har jag bestämt mig för att byta stall. Det har många orsaker men droppen var (som jag skrivit om i tidigare inlägg) att jag inte kan lita på de andra i stallet, och att jag VET att de gett sig på min häst. Jag trodde visserligen att det skulle bli bättre, men nu har det inträffat ytterligare saker som gör att jag inte kan ha min häst kvar där längre.

Jag ska nu flytta tillbaka till mitt "gamla" stall. Jag har vägt för och emot i flera dagar, men tar nu det att min häst får stå i en lite mindre box, inte får stå i utebox, och att vi inte har så fin ridbana och ingen terrängbana att rida på mot att jag VET att han har det bra och blir hanterad riktigt av människor som tycker om honom.

Vad prioriterar ni när ni väljer stall? Tycker ni det är viktigt att man har samma filosofi när det gäller hästhantering och ridning, foder osv. eller är det oviktigt? Vad är mest viktigt för er i val av stall?

I det stall jag är nu har det varit mycket konflikter och skitsnack, vilket jag också tycker är jobbigt. Något sådant förekommer inte dit jag ska flytta. Där pratar vi om hästar, träning osv. vilket jag vill göra när jag är i stallet!
 
För mig är det viktigaste inte att man har samma åsikt om hästhantering utan det viktigaste för mig är att jag kan sköta min häst på det vis som jag känner är rätt, utan att få en massa skitsnack och åsikter från andra.

Goda råd och tips tar jag gärna emot men inte anonyma "åsikter" på vår whiteboard-tavla. Har i och för sig inte hänt mig, men det har hänt andra i stallet.

mvh Jessica
 
Hej. Jag har också bytt stall eftersom det inte funkade i gamla stallet. Man vill ju sköta sin häst på det sätt som man själv tycker är rätt och då är det kanske bäst att de andra i stallet har ungefär liknande tankar och åsikter för annars blir det lätt tokigt. Men självklart kan inte alla tycka likadant om allt och då är det ju viktigt att man respekterar de andras sätt att sköta SINA hästar trots att man kanske tycker det är lite löjligt. Ofta är det ju så att man turas om vid in/utsläpp, fodring mm och då måste man i förväg ha kommit överrens om hur det ska gå till.
:devil: Sen det där med skitpratet är ju himla tråkit men är det inte typiskt med skitprat när det är många tjejer inblandade? För visst är det så att det mest är tjejer i stallen? Ja ja trist är det i alla fall!
JAG önskar i alla fall att jag hade haft råd med eget stall för då hade man inte behövt bekymra sig så mycket. :rofl:
 
man skall ALLTID prioritera hästens välbefinnande framför ridvägar och annat tjafs! ojdå, du kan ske inte har en paddok, men det finns ängar och gärden som går lika bra att andvända, de är inte ingängnade bara! i ett bra stall skall det finnas hästkompisar, bra luft, daglig utevistelse, bra foder och regelbundna stalltider, för hästarna behöver lite lugn och ro de oxå!
 
Jag vet vad du menar. Jag har delvis drabbats av det. Ingen som sagt något rätt ut till mig, men det har kommit "bakvägen". Jag lyssnar gärna på andras åsikter och tankar, bara jag får ha mina egna också och respekteras för det. Tyvärr går det inte till så i mitt stall.

Flera har drabbats hårdare än mig då det gäller "skitsnacket" och det är jobbigt när stämningen blir dålig tycker jag.
 
Okey nu tycker jag i och för sig att ridvägar är oerhört viktigt och inte alls "tjafs". För mig är bra och säkra ridvägar en förutsättning för att jag ska kunna rida min häst så som jag vill. Jag tror också att hästen mår bra av att kunna komma ut i naturen så ofta som möjligt.

Jag rider just nu (har en unghäst) inte alls på ridbana, men såsmåningom kommer även ridbanan vara viktig eftersom jag kommer att vara tvungen att rida kvällstid flera dagar i veckan och då är beroende av den.

Självklart tycker jag att sådana saker som bra hagar, hästkompisar, bra mat, mat flera gånger om dagen, bra stalluft och lugn och ro är allra viktigast, men det har jag på båda ställerna, så där behövde jag inte prioritera bort något.
 
Förmig är det också viktigast att alla i stallet har samma "filosofi!" när det gäller hästar. jag flyttade från mitt förra stall där jag hede haft häst i 7år förra året. Jag hade precis skaffat en ny häst som de andra plötsligt vägrade hantera. hon var iockförsig inte alls samma typ av häst som de andras,men de ville inte ens ge henne en chans.

så jag flyttade från allt var ridbana och träningsmöjligheter heter efterssom inte mjin häst kan åka transprt heller. men nu trivs hon och jag iallafall jättbre.
 
Vi var några som lessnade på allt tjafs som nästan alltid förekommer i stall, mer eller mindre... Sagt och gjort gick vi ihop och hyrde ett helt stall själva. :D I grund och botten har vi samma tankar om hästhantering vilket faktiskt underlättar massor. :)

Trist när det blir sådär, speciellt när det går ut över hästen!! :( Jag tycker du gör helt rätt som flyttar.
 
Håller med dig om att det är viktigt! I mitt stall har jag dessutom till min förfäran sett att ilska över en häst ägare mycket väl kan gå ut över hästen fast att den inte gjort någonting. Jag klarar inte av den typen av mentalitet... och vill definitivt inte ha min häst i ett sådant stall.

Skönt att ni trivs bra nu!!
 
Åh vad bra att ni kunde hyra ett eget stall!!

Vi kommer att få det bra i mitt "gamla" stall. Vi är bara två personer där och vi har haft häst tillsammans innan så jag vet att det funkar! Vill bara ha lugn och ro så att jag kan koncentrera mig på min häst.
 
Har liknande problem i mitt nuvarande stall. Folk som lägger sig i hur man sköter sin häst mm :mad:. T ex skit snack när jag väljer att inte brodda min häst i hagen när det var snö ute. Min häst är försikitg, jag vill inte ha ett avsparkat ben p g a broddad häst. Som tur är ska jag bara ha hästen där 1 månad till för vi ska flytta till en annan ort :D. Vissa i mitt stall tar också förgivet att jag ska linda av deras hästar innan de ska ut i hagen men ber jag dem sätta på halskragen på täcket så är det en omöjlighet.... tycker man får både ge o ta. Tjänster o gentjänster. Min stackars häst får gå i den sämsta minsta lerigaste hagen medans de andra hästarna får gå i gräshagar, inte snällt :devil:. Har ingen chans att påverka detta eftersom jag oftast kommer på kvällen till stallet. Märker man att ens häst far illa p g a vissa har svårt för att acceptera hur man sköter sin häst så gör man nog rätt i att flytta. Inget är mer guldvärt än bra folk i stallet som man kan diskutera saker och ha kul med plus att man accepterar att alla inte sköter sina hästar likadant.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp