Bukefalos 28 år!

Jag ska kanske bygga stall!!!

G

Gikan

Ja, nu sk amin dröm alltså kanske bli till verklighet, vi kanske ska bygga ett nytt fint stall!:d
Men skulle behöva lite hjälp av er Bukefalister först!

Ja, vi har tänkt bygga i en plåtlada, ca 15*20 m(är ca 15*30 m men ca 10 m skall vara till lösdrifft i ena delen av ladan). Det första som behöver fixas är väll isoleringen, o taket, som just nu vara är ett plåttak och bjälkar, taket är dessutom välldans högt, ca 6 m skulle jag tro. Vi vill ha 5 st boxar, sadelkammare, foderkammare o spolspilta. Helst skulle jag vilja ha boxarna lixom mittemot varandra, men då blir stallgången välldans bred, om vi tex säger att boxarna är 3 el. 4 m på den lädden blir det (ex.) 8 m, å det hela är ju ca 15, alltså blir det en stallgång på ca 6/7 meter, känns lite väl kanske..någon som har nåt tips gällande detta?

Har du någonsin gett dej in på något liknande? Isf, vad gick det på? Tog det lång tid? Hur mkt hjälp behövde ni från snickrare mm tex?
Golvet är just nu stampat jordgolv, men tror att jag tänker gjuta det, kan ju hända att det blir blött annars, men någon annan kanske har något tips?

Snällasnällasnälla behöver verkligen tips o råd, o gärna en del bilder på hur era gammla lador(tex) har förvanlats till underbara stall!:p
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Den tar faktiskt upp det mesta, t ex materialval och kostnadsförhållanden mellan olika lösningar, ventilation och behov av luftmängd, mått och vad man bör tänka på, planlösningar, arkitektur ...
Väldigt inspirerande när vi byggde :)
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Glöm inte bort att överväga möjligheten att bygga ett sk. kombistall nu när du har chansen.
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

... det OCH möjligheten till flexibla boxar (bra för maskinell utmockning av bädd samt för storleksförändring av boxar etc). Jag förstår faktiskt inte varför man ofta envisas med att bygga in så mycket jobb i den dagliga hanteringen i just häststall?!

Tiden kan vi väl spendera bättre eller roligare?
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

... det OCH möjligheten till flexibla boxar (bra för maskinell utmockning av bädd samt för storleksförändring av boxar etc). Jag förstår faktiskt inte varför man ofta envisas med att bygga in så mycket jobb i den dagliga hanteringen i just häststall?!

Tiden kan vi väl spendera bättre eller roligare?

Kvinnor behöver tänka lite mer maskinmässigt.
Det gör män.
Och sparar tid, ork och energi.

Man sparar kroppen enormt om man vågar vara lite nytänkande.
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

... det OCH möjligheten till flexibla boxar (bra för maskinell utmockning av bädd samt för storleksförändring av boxar etc). Jag förstår faktiskt inte varför man ofta envisas med att bygga in så mycket jobb i den dagliga hanteringen i just häststall?!

Tiden kan vi väl spendera bättre eller roligare?

Menar du flexibla boxar i ladan eller ett helt flyttbart stall??
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Vad är ett kombistall?

Ett stall som samtidigt fungerar som lösdrift.
Stora boxar med en extra utgång bakåt mot hagen, där hästarna går ut och in som de vill, med möjlighet att stänga dörrarna, så de även fungerar som vanliga boxar.
Boxarna bör vara riktigt stora och fyrkantiga, samt väggarna mellan boxarna flyttbara för största möjliga flexibilitet.
Bekvämt för häst.
Bekvämt för hästskötaren.
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Det skulle inte jag vilja ha iaf.
Möjligtvis ett flexibelt stall, som det där som var med i Ridsport där de bara mockade ett par gånger per år.
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Det skulle inte jag vilja ha iaf.
Möjligtvis ett flexibelt stall, som det där som var med i Ridsport där de bara mockade ett par gånger per år.

Varför det?
Permanentbäddar där man bara plockar ut gödselbollarna är inte särskilt jobbigt.
De grävs ut och läggs en ny bädd 1 gång per år.
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Jag menar som Nicke skriver, det är ju optimalt att ha många möjligheter "inbyggdad" i stommen. Ökar dessutom värdet/ intresset mera för fastigheten, om man inte måste använda det som häststall ;)
 
Sv: Jag ska kanske bygga stall!!!

Hittade denna sidan, och det finns hur mkt som helst som kanske kan inspirera lite till alla er som håller på med ombyggnad/nybyggnad av stall! (lite mer allmänt).


http://www.corton.nl - klicka sedan vidare till products. Många fina bilder, och dessutom på detaljer som gör det där lilla extra! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 784
Senast: Stekspaden
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 674
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp