Jag ska köpa en Golf

Dreamer

Trådstartare
Med tanke på att jag drar släp ytterst sällan (dragmöjligheten ska i princip endast finnas där utifall att det händer en olycka) och dessutom kör ganska långa sträckor varje dag så behöver jag en så liten och så bensinsnål bil som möjligt, men en som kan dra.
Jag ska bara dra EN häst och ska försöka köpa ett lättviktssläp också så att ekipaget blir lätt.

Men nu till min fråga. Det finns ju ett antal modeller och olika motorstorlekar på VW Golf. Vilken är det som får lov att dra 1250 kg? (för det är väl där de flesta släp ligger?)
Hur stor motor ska jag ha? Räcker 1,6 eller måste jag ha 1,8?
Snälla ge mig all info ni har.
Åsikter om att det är otryggt att dra med lätta bilar får ni gärna ha och jag respekterar och accepterar dem men jag har gjort den avvägningen att det här är vad min ekonomi kan tåla, och detta känns bra mindre otryggt än att inte ha någon dragbil alls vilket är fallet just nu.
 
Vår ena bil är en Golf Diesel Turbo. Den är riktigt stark och drar utan probem vårt släp med två vuxna hbl i (jag VET att det är överlast) även i backar, typ över Hallandsåsen. Så stark är den. :)
Den får dra 1380 kg med B-körkort och inte så mkt mer med E-kort (tror det var 1400-nånting).
Golfen drar mkt bättre än vår andra större bil som får dra mkt mer...
När jag beställde släpet så valde jag själv tjänstevikt, så om ditt släp har fel vikt så kan du säkert typa om det.
Jag hade först bestämt att det skulle vara 1550 kg i tjänstevikt, men så köpte vi Golfen så jag ringde Boj och bad dem typa om släpet, det var inga problem.

Lycka till! :)
 
De flesta släp har en totalvikt på 1300 kg.

jag har en bil som får dra 1200 kg, och kan konstatera att vissa gaaaaaaaaamla modeller av släp ligger på 1200 kg i totalvikt och får lasta en rackarns massa. Nya släp går i vissa fall att få i 1200 kg:s utförande. Henra Amazone enhästars har ju jag kikat på. På totvikt 1200 kg lastar det 540 kg. Går att väga upp släpet till totalt 1350, så man kan ju välja att få det i 1250 kg utförande.

Värmlandsvagnen har släp i 1250 kg utförande, lätt att hitta både nytt och begagnat (om man nu gillar VV).

Men tittar men på t ex Kylinge och Nya trane så ligger de på 1300 kg på en maxlast på strax under 600 kg, dvs på 1200 kg får du inte ens lasta 500 kg.

Sen kan man ju väga upp bilen. (Inte nya bilar, de har ändrat för några år sedan). Min bil fick bara dra 1140 kg på B-kort från början man jag vägde upp den så nu får den dra 1200 kg på B-kort.

Så, du får vara medveten om att om du inte har en liten lätt ponny så är det nogrann undersökning innan du köper släp så du inte förlorar lastvikten. Men kan du tänka dig ett Värmlandsvagnen släp (JAG hatar dem) så finns de som standard i 1250 kg utförande, och lätta att hitta begagnade. Vet inte riktigt vad de lastar men går ju att typa ner.

Jag har ju mitt gamla Trane från 73. 1200 kg totalvikt, 740 kg lastvikt. Ska dock såfort jag får råd köpa ett Henra Amazone enhästars istället=)
 
Det får du iofs gärna göra, men jag tror inte du vill det =)

Nytt extra tjockt golv, ny matta, nya sidoväggar, målat ut & invändigt och all el nydragen. Chassitrostskrapat och målat med hammarlack 2001.

Nya stötdämpare 00. Nya sommardäck 02.

Låter kanonbra so far va? Bara det att det behöver en ny hjulaxel. 7000 kr inkl moms. Då blir det ny axel, nya bromsar, nytt drag etc.

Men jag tror inte du vill köpa det utan hjulaxel för 10 000 kr =)

Men vill du det så SKRIK så är det ditt. I tip-top skick förutom axeln, och köper du det kan jag köpa Henran utan att spara =)

Annars får du vänta något år på att köpa mitt Trane och göra dte när jag köpt Henran..

Jag är faktiskt tvärnöjd med Trane:t, men ett med step-up vore ju ännu bättre med tanke på valackens avsky vad det gäller ramp.
 
Precis.

Fast, inte för att vara elak, men titta vad du får i övrigt för 17 000 kr ;) Transporter står sig ganska bra i värde.

Nu skulle ju min inte kosta vad den gör om den inte vore helrenoverad, men med tanke på vad jag lagt ut på den så säljer jag den inte under 10 000 kr. Så du får vänta något år tills jag köper ny och säljer min komplett md ny axel. Något billigare än 17, men så jäkla mkt tänker jag inte dumpa priset...

Men, det går utmärkt att hitta gamla transpporter för typ 15 000 kr. Sen ber man en stilla bön att hjulaxeln håller (den ger upp förr eller senare, så bara hålla tummarna det blir senare).

Orenoverat kostade mitt år 2000 10 000 kr. Det var ingen brist på spekulanter, så jag är ganska säker på att få iväg mitt sen när det är dags liksom.

Men det är synd det där att man inte vet hur långt axeln gått när man köper begagnade transporter. Vet de som köp en 95:a och fått byta axel efter ett år. De var inte glada.

Men man får ju liksom ingen förvarning. Mitt släp har gått igenom besiktningen prickfritt i 29 år. Inte ens ett påpekande. Så nu i år nedslag på axellagringarna på båda sidor och det var det liksom *suckar lite*
 
Och en axel man inte vet när den tackar för sig =) Jag vet.

Som sagt, har man TUR så håller axeln ett bra tag, har man otur klarar man sig till nästa besiktning. Men så är det ju alltid.

Köper man en VärmlandsVagn (som JAG ju hatar men det finns fler än jag so köper transporter tack och lov) så går det att pressa priset rejält iom att det finns så många.

Sen har man en till sak att ta hänsyn till. När jag bytt axel på mitt Trane är ALLT bytt som bytas kan i princip. (Dvs golv, el, matta, väggar, drag, kulhandske, bromsar, axel, däck (nya sommar + vinter) etc etc. Det som finns kvar att byta är ju taket och rampen.

MEN...man har en ganska otrevlig detalj kvar - chassit. När rosten äter upp chassit på de gamla icke galvade transporterna så blir det betydligt bökigare att byta. Så det var det FÖRSTA jag kollade innan jag började renovera, så att chassit inte höll på att rosta sönder.

Men som sagt, endera har jag min Trane kvar, eller så köper jag en NY transport. Jag tar helt enkelt inte risken att köpa ett från 90 - 95. Det är betydligt nyare ja, men man har tyvärr ingen aning hur länge axeln håller.
 
En Skoda Octavia 1,6 blir det förresten. Den kan dra upp till 1200 kg. Då får jag nog lägga ner lite pengar på att köpa ett släp som jag typar ner själv så att jag säkert ska kunna dra, men det kan det vara värt.
(För de flesta släp som är omgjorda till B-kort har väl en tot.vikt på 1250?)
Nån som har en och kan skriva lite om bilen? Vet att den ska vara lite "billig" och plastig inuti men att det är samma grejer under huven som på en VW, Audi, Seat osv...

Enligt spec så drar den inte mer bensin än 0,6 - 0,7 blandad körning (utan släp såklart)
 
De flesta släp har en totalvikt på 1300 kg. Då lastar t ex Kylinge 590 kg. Typa ner det 100 kg och du får 490 kg lastvikt. Ingen höjdare =/

Eftersom jag har just en 1200 kg:s bil *s* så har jag studerat det där nooooga.

Och ska sdu köpa begagnat släp och undvika de gaaaaaaaamla släpen så titta efter en Boj Bravo eller ej Värmlandsvagn. VV har 1250 kg som "standardvikt" och lastar hyfsat i det. Boj Bravo har iaf i vissa modeller låg tomvikt.

Men de flesta släp ligge som sagt på 1300 kg. Du kan typa ner, men tänk på att kolla vad du får för lastvikt då, det är där det går åt helsike för det mesta =/

Sen, ta med kostnaden för nedtypning i priset. Kostar ca 1000 kr. Du måste byta däck eller t ex kulhandske för att kunna typa ner. Dvs endera byter du till däck som tål mindre belastning, eller en dito kulhandske. Det var dock när jag sökte OMÖJLIGT att hitta en *svordom* kulhandske på 1200 kg.

Men som sagt, gaaaaamla släp, Värmlandsvagen framför allt (även nya) och Boj Bravo (även nya) kan du titta på. Splitter nya har du ju redan sagt du inte ska köpa, annars finns det ett par där med.

/Alexandra - som senaste två veckorna studerat vad för släp det finns som man får lasta hyfsat i på 1200 kg totalvikt...

Eller så SKITER du i att köpa släp iom att du inte ska dra så mycket, tar ett E-körkort (kolla bara så Skodan får dra 1300 kg på E-kort) och så HYR du släp när du behöver. 99% av alla hyrsläp har en totalvikt på 1300 kg. Det är därför jag sitter i sjön något så in åt helevete nu när mitt släp är under reparation. B-kort, bil som får dra 1200 kg.. Och alla hyrsläp väger 1300 kg eller mer *stön*
 
Jag vet inte hur det är med Skodan men jag har en Golf och med den får jag dra ett släp med totalvikt på 1300 kg så länge jag inte lastar i mer än att släp + last väger under 1200 kg. Väldigt praktiskt eftersom man då får betydligt fler släp att välja på.
Mvh
/Morrhoppan
 
Jäkla försäkringsbolagsagenter!! Det var fan vilka arbetsskygga och lata människor de har anställt! Vill de inte ha några nya kunder?
Jag har mailat till flera olika bolag och skickat med all info de velat ha, ÄNDÅ får jag konstiga ofullständiga och i vissa fall otrevliga svar tillbaka, eller så verkar personen inte ha läst min fråga öht. Har lust att lägga ut mailen här så ni får se.
Hur som helst, IF som är en av dem som har svarat, ska ha närmare 10.000 spänn för att helförsäkra skodan. Så det blir svindyrt i alla fall.

Funderar nästan på att köpa mig en gammal häck, nån Volvo 740 som bara står och som man ställer på bara när det händer nåt. Batteriet kan jag ju alltid dra igång med min egen bil.
 
Men vilken motorstorlek på Golfen? För är det 1,8 så är vi uppe i samma bensinförbrukning som alla andra normalstora bilar. Jag ville ju ha en som har ngt lägre bensinförbrukning (i och med att jag kör så mycket).
 
Jag bytte från min Polo till Saaben jag har nu. Och det blev inte SÅ mycket dyrare i månaden. Får dra 1460 kg på B-kortet. Det som kostade var inköpet, men inte ens det hårresande. Drar 0,8 liter.
 
Hm, man tycker kanske att det inte är nån större skillnad på 0,65 - 0,7 och 0,8.... men det blir stoooora skillnader för mig som kör i genomsnitt 7 mil om dan.....
(Malmö - Lund - Genarp - Malmö)
 
Dreamer - är du ung? Dvs har du haft körkort kort tag?

Jag fick en smärre nervchock när jag skulle försäkra min bil. Tills jag ringde SalusAnsvar. De gör TVÄRTOM mot de andra bolagen, dvs de stoppar dig med maxbonus direkt, sen åker du ner om du smäller. De andra stoppar dig med låg bonus och så får du arbeta dig upp.

Skilde 5000 kr/år på min försäkring, till Salus fördel. (Haft körtkort i snart två år, men bara haft bil försäkrad i ett år, innan stod den på mamma för att få ner premien).

Så kan vara läge att kolla de, de ska ha prisuträkningsjox på sin hemsida.

Annars är Insplanet snälla. De ger dig kostnadsfritt den bästa offerten från ett antal utvalda försäkringsbolag, de hjälpte mig att hitta salus, de gör det gratis med. Man går in på deras hemsida och knappar in bara.

Helförsäkring inklusive allriskskydd (om jag smäller en älg eller så så ersätter de, dessutom får jag större delen av hyrbilskostnaden betald om bilen hamnar på verkstad flör något försäkringen täcker) kostar mig 427 kr/månad.

Sen, ang bensinförbrukningen. PROVKÖR bilen och se vad den drar. vad som står i papprena och vad bilen drar är två olika saker ganska ofta ;) Det beror på din körstil, vilka sträckor du kör, om du har motorvärmare etc.

/Alexandra - med en bil som drar 0.78. Rena drömmen jmf med Volvon som drog 0.9, vilket iofs är lite för en 245:a, men ändå..
 
jag är 26 och har haft körkort sen -99.
Salus är ett av bolagen jag har kontaktat men har inte fått svar från dom. Kanske ska ringa till företagen istället, behöver bara några reg-nummer att kolla.

Vad är Insplanet? Nåt internetföretag? Låter intressant!

Sant det där om körstilen. Vad jag helst skulle vilja göra är att provköra OCH provDRA ett hästsläp med bilen, men det sistnämnda är väl ganska kört, då måste jag hitta en bil som redan har dragkrok (något som jag räknat med att få montera dit själv)...

427:-/månad är ju ungefär vad jag betalar för min Polo - vad var det för bil du hade? (Den är dock lite hög i bensinförbrukning för mig.)
 
Insplanet är helt enkelt en tjänst som gratis hittar den billigaste försäkringen åt kunder. DOCK så har de inte avtal med ALLA bolag, vilket man ska vara medveten om.

Jag har en Citroën BX 19 TRI från -88. Liten bil med andra ord.

Insplanets hemsida:
http://www.insplanet.com/new/

Och Salus har ju så du på deras HEMSIDA kan knappra in alla uppgifter och se vad försäkringen kommer att kosta?

Min bil drar 0.7 ungefär, med släp hottade den dock upp bensinförbrukningen till 1.1 l/mil...
 
Undrar om du inte tom måste ha en 2 liters motor på Golfen för att få dra så mycket...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 392
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 450
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 426
Utrustning Dags för att köpa hästfinka. :angel: Nu undrar jag såklart vilka märken och modeller ni rekommenderar. Jag ska lasta en islandshäst på...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 890
Senast: robl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp