Bukefalos 28 år!

Jag ska skaffa katt!!

GardenAngel

Trådstartare
:eek: :eek: :eek: :bump:

Med skräckblandad förtjusning får jag hem en ocicathona i veckan! Har gått i kattankar ett bra tag men tänkt vänta tills "den" katten dök upp. Och det gjorde hon snabbare än väntat!
Är så himla glad men samtidigt känner jag lite "vad fan har jag gett mig in på?!". Kände iofs precis likadant när jag skaffade hund.

Ska ha henne på prov i 2 veckor först för att se hur hon går ihop med min hund. Går det bra så kommer jag ta över henne. Omplacering från ett katteri.

Min absolut största fundering är kring ensamträningen. Jag är uppvuxen med katter, utekatter. Detta är en innekatt och kommer förbli det. Kan man misslyckas med ensamträning av katt? Finns det katter som inte klarar det? Likt min hund..

Jag kommer nämligen gå på ett 75% vikariat 2-3veckor efter att jag fått hem henne. Är det rimligt att hon kommer kunna klara sig ensam hemma efter så kort tid? Hon är ju inte van att vara ensamkatt.

Känner mig helnojig då jag inte levt med katt på ett par år och har en hund som inte gillar att vara ensam. :nailbiting: Och det är ju en RASKATT! :nailbiting:
 
Fast en katt är ju en katt, självständiga alltså :o Har själv inte behövt ensamträna en katt. Fast man lämnar inte en kattunge hur länge som helst.

Kanske hen kommer ha din hund som sällskap också? :) Annars om du märker att den verkar lite ensam så kanske den behöver ett kattsällskap.

Men det som kan hända är att hemmet är i kaos när man kommer hem ;)

Låter annars spännande med din nya katt! Ser fram emot flera uppdateringar :love: lycka till!
 
Så här kan det se ut om katten blir uttråkad :p Min katt är förvisso ingen Ocicat, men likväl prickig :)
10311977_10152192020331158_1595416107367713591_n_zps1bcf4513.jpg


Det var inte mycket kvar i garderoben kan jag väl tillägga :grin:
 
@Asko Jaa precis, katter är ju inga flockdjur direkt. Och hunden är en aussie = extremt flockberoende. Men jag blir så nojig! :D
Katten, som antagligen kommer bära namnet Klara - då det är väldigt likt hennes nuvarande namn, är lite över 2 år, så ingen kattunge :)
Tanken är ju att hon och hunden ska bli bästisar, så hunden kan få sällskap även när jag är borta.

Jag vill bara få hem henne så Jah kan bomb buke med bilder!! :love: Hon är chokladspottad :love:
 
Hur funkar det med kattlåda i nytt hem? Ska jag visa henne var lådan är? Alltså typ ställa henne i den. Eller... Hur gör man? :D
 
Hur funkar det med kattlåda i nytt hem? Ska jag visa henne var lådan är? Alltså typ ställa henne i den. Eller... Hur gör man? :D
Om hon är rumsren - ja. :p T.o.m när jag tog hem en kattunge som tidigare hade bara bott i en lada så gick hon från början på lådan, de är renliga djur av sig så de vill gå på lådan :)

Edit: Jag själv har ställt ned dem i lådan och sedan låtit dem gå därifrån om de velat, tvinga dem inte. Håll sedan gärna ett öga öppet och hoppas att du får snart se en kissplutt i lådan :D
 
Fast om en britt kan göra det där vågar jag inte tänka på vad en ocicat skulle kunna göra :D

IIH säg inte så! :nailbiting:
Fast, min mamma har en Britt/ragdoll som har gjort sig förtjänt av smeknamnet Demonkatten! :p
Och uppfödaren rekommenderade "Klara" till mig för att hon är lite lugnare och mer kelig än de andra. (Hade 3st att välja mellan)
 
IIH säg inte så! :nailbiting:
Fast, min mamma har en Britt/ragdoll som har gjort sig förtjänt av smeknamnet Demonkatten! :p
Och uppfödaren rekommenderade "Klara" till mig för att hon är lite lugnare och mer kelig än de andra. (Hade 3st att välja mellan)
Demonkatten ... Vågar jag fråga vad den har gjort? :cautious:
Men om Klara är så "gammal" och uppfödaren rekommenderat henne så tror jag att det säkert går bra :up:
 
@Asko Ja, vad har den katten INTE gjort? Hon har dock lugnat sig lite se senaste åren. Men först åren var det populärt att jaga folks fötter/bita folk i tårna - speciellt när man sov! Flera gånger har hon väckt mig har hon väckt mig genom att bita mig i ansiktet! Näsa, ögonlock läppar. :rage:

Hon var även duktig på att stjäla mat! Att gå ut i köket och hämta något och lämna ostbågar/chips/vanlig mat i vardagsrummet resulterade ofta i att något försvann. Hon har även gett sig på mackor när man varit på väg att stoppa dem i munnen! För enligt henne får man vara på matbordet..! :rage:
 
@Asko Ja, vad har den katten INTE gjort? Hon har dock lugnat sig lite se senaste åren. Men först åren var det populärt att jaga folks fötter/bita folk i tårna - speciellt när man sov! Flera gånger har hon väckt mig har hon väckt mig genom att bita mig i ansiktet! Näsa, ögonlock läppar. :rage:

Hon var även duktig på att stjäla mat! Att gå ut i köket och hämta något och lämna ostbågar/chips/vanlig mat i vardagsrummet resulterade ofta i att något försvann. Hon har även gett sig på mackor när man varit på väg att stoppa dem i munnen! För enligt henne får man vara på matbordet..! :rage:
Låter som en normal busig kattunge :angel:
Fast ... Bita i ögonlock? O_o:rofl:
 
@Asko Ja om det hade gått över när hon blev vuxen! Men nej, lugnet började komma efter 3-4år..! Nu är hon nästan som en normal bondkatt av den aktiva modellen. Nästan så man ibland undrar om det verkligen är Britt/ragdoll xD

Alice är blue merle :)
Hon heter Lara just nu. Och jag kan inte se mig ha ett engelskt namn på en svensk katt.. Och inte heller säga det som Sara, låter fel. Så hon får helt enkelt byta namn! :D
 
@Asko Ja om det hade gått över när hon blev vuxen! Men nej, lugnet började komma efter 3-4år..! Nu är hon nästan som en normal bondkatt av den aktiva modellen. Nästan så man ibland undrar om det verkligen är Britt/ragdoll xD

Alice är blue merle :)
Hon heter Lara just nu. Och jag kan inte se mig ha ett engelskt namn på en svensk katt.. Och inte heller säga det som Sara, låter fel. Så hon får helt enkelt byta namn! :D
Ja verkligen, de är inte så kända för att vara aktiva :D Fast den brittiska sidan kanske härstammar från samma förfäder som @MissFideli s britter, då är det inte så konstigt :angel:

Ja, antog att det var hunden på avataren (och så har jag spionerat på hundforumet :o) - min Alice är sköldpadda så hon har också tre färger; vitt, lila (som är ljust blått) och créme (ljust rött). Och det är ju rätt lika färger även om de heter olika :D
 
Så kul för dig! :bump:

Är katten hundvan? Hunden kattvan? Du kommer ju få introducera dem för varandra och även om dom inte verkar trivas med varandra först så kommer dom vänja sig efter några veckor.

Ett klösträd som katten kan klättra upp i kan vara bra så hon får lite distans från hunden.

Att vara ensam är nog inga problem, och ännu bättre om det inte blir förrän efter 2-3 veckor efter du fått hem henne. Min katt och sambons hund har mycket sällskap av varandra och busar!

Visa henne lådan som du ställer på en ensam och trygg plats så kommer hon med all säkerhet gå dit när det är dags.

Det kommer säkert gå toppen :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp