Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

RIA

Trådstartare
För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder.
Jag hade ännu inte gjort det med tanke på hur min mamma reagerade. Om 2 veckor så är det 1 år sedan vi pratade med varandra sist...

Jag valde att ta mod till mig och tänkte att han får säga vad han vill. Jag vet ju innerst inne att autismen inte beror på mig.

Så här skrev jag till honom;

Hej pappa! (15/4-10)
Hoppas allt är bra med dig. Här flyter det på, barnen växer och vi mår alla bra förutom en att vi fått en förkylning som går nu.
Jag har ett tag tänkt kontakta dig för jag vet att du gärna ville att jag skulle höra av mig innan jul.

Anledningen till att jag inte hört av mig är pga Tim. Det har varit svårt nog att berätta för andra släktingar som inte tagit det så bra, och då blir det svårare att berätta för andra när gensvaret inte varit positivt.
Nu är det så att Tim har ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Han har Autism och har efter en utredning av ett läkarteam under 1½ års tid fått den diagnosen.
Det medför att Tim inte kan kommunicera och kan således inte prata. Han kan säga lite ord men han kan inte genomföra en konversation. Funktionshindret medför ett flertal problem förutom detta, så som att han har en sömnstörning som han medicineras för. Tim lever i en egen värld. Han är här men ändå inte.
Det går inte att nå in till honom. Det är en medfödd hjärnskada av nervtrådar som inte kopplar ihop. Autism är inget som går att fixa utan det är något man får leva med. Det går att träna något som heter intensiv beteendeträning (IBT) och det ska vi snart börja med för att förbättra Tims livskvalité.
Barnen har precis börjat på dagis och Tim har en egen assistent som hjälper honom. Med Isabelle är det bra. Hon pratar och det senaste ordet hon lärde sig var lastbil.
Tim kan säga hela alfabetet och räkna till 10. Han sa sitt första ord när han var 2½ år gammal så nu har han sagt ord i 1 års tid.
Fredrik jobbar 2 veckorspass nere i Frankrike och kommer hem till helgen. Jag själv håller på att skola in barnen på dagis, 3:e veckan nu och efter det så ska jag söka jobb är det tänkt.
Jag hoppas att allt är bra med dig och att du har lika fint väder hos dig som vi har här.

Fredrik och barnen hälsar!


Kram Nettan


Och idag så fick jag ett brev från honom...

Brevet;

Hej jeanette (23/4-10)

Tack för ditt brev.
jag mår bra, det mesta fungerar som jag tänkt, jag ser till att hålla mig lagom sysselsatt.

Vi frågar oss vad det är för mening med livet, vi frågar vad det är för mening med det som sker.
Jag vet inte.
Men jag vet att det som sker med Tim är en del utav det vi kallar livet.

Det som är viktigt nu är att du och Fredrik tar hand om varandra på ett bra sätt.

Du kommer märka att märka att ditt sätt att värdera saker och händelser i livet förändras, därför är det viktigt att både du och Fredrik är delaktiga i det som sker med Tim så ni har liknande syn och värdering vad som gäller familjen.

Det finns säkert olika anledningar och skäl till att människor i er omgivning beter sig olika och att vissa har svårt för att hantera Tims funktionshinder.

Lägg ingen energi på dessa personer,
jag har en känsla av att de inte tillför mycket utav värde i det som avser Tim.

Jag tycker det vore bra om du börjar söka arbete, hitta något som kunde passa.
Du kommer en bit utanför "mamma-världen" och får litet omväxling och annat att tänka på.

Det är möjligt att jag inte är rätt person att i detta specifika fall komma med goda råd, men som du märker har jag i all välmening tagit mig friheten.

Och så en viktig sak avslutningsvis,
Att acceptera är inte att ge upp,
Det är att försöka förstå och gå vidare.

Hälsa Fredrik,

Hälsningar pappa


Jag har gått runt så här :cry: sen jag fick brevet och känner för första gången på länge att jag inte har hela världen mot mig. Att det faktiskt finns någon med vettiga tankar där ute, och som dessuom är släkt med mig.
Kanske jag vågar mig på att hälsa på i sommar nu då.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Men så skönt.
Nu så grät även jag en skvätt.

Har du skickat någon bild?
Han är ju makalöst söt.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket underbart svar av din pappa, jag blir tarögd.

Hur kommer det sig att du inte har mer kontakt med honom? (du behöver saklart inte svara pa det om du inte vill)
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket fint brev:love:! Det verkar definitivt som en kontakt värd att odlas!
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Så himla himla skönt!

Vad duktig han var på att svar.. han la sig lixom i lagom mycket och där han la sig i lite mer (om jobbet) så förklarade han väl varför och talade också om att han inte ville trampa på några tår.

SKÖNT!
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket underbart svar, jag har tårar i ögonen.
Hoppas att du kan känna styrka i det här när dagarna känns hårdare än du klarar och att du kan få stöd från honom då.
Din pappa vet det jag har sett lysa igenom, du är precis den mamman Tim behöver, Tim kunde inte "valt" bättre.

Jag blir så glad för din skull
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

sitter oxå med tårar i ögonen :cry: ett sånt fint brev du fick av honom. Såna kloka ord! :)
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Åh vad fint. Även jag sitter med tårar i ögonen. Din pappas svar berörde och satte igång en del tankar som jag länge har försökt trycka bort. Jag vet inte varför ni inte har haft så mycket kontakt, men om det fortsätter längs det här spåret så är jag otroligt glad för din (och din pappas) skull!
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Men så skönt.
Nu så grät även jag en skvätt.

Har du skickat någon bild?
Han är ju makalöst söt.

Jag tänkte skicka med en bild men jag hittade ingen bra...Så ska nog skicka ytterligare ett brev med nytagna bilder på barnen.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket underbart svar av din pappa, jag blir tarögd.

Hur kommer det sig att du inte har mer kontakt med honom? (du behöver saklart inte svara pa det om du inte vill)

Tja, våran början var väl inte den bästa. Min pappa är nykter alkoholist sedan många många år tillbaka. Min mamma kastade ut honom när jag var 2½-3 år gammal och han kom till ett behandlingshem.
Efter det så minns jag att jag var hemma hos honom som liten, men att ju äldre jag blev så ville jag inte åka dit mer för jag tyckte han var läskig.
Nu i efterhand så kan jag tacka min mamma för det, för allt hon sa om honom som gjorde att jag inte ville dit. Hon hade långa utläggningar om hur han var å jag trodde ju henne, utan att hört hans version.
Jag tycker än idag att det är läskigt att vara hemma hos honom, jag blir en helt annan person. Men när jag tänker efter så är han helt normal. Precis så som en förälder ska vara. Han har alltid ställt upp de gånger jag bett om något.

I tonåren så bodde jag i familjehem en period och skulle hälsa på honom över en helg, vi började få bättre kontakt då. Men tack vare min bror så åkte jag aldrig tillbaka igen. Det han höll på att utsätta mig för ska ingen behöva gå igenom. Så där bröt jag kontakten av rädsla för min bror som bodde där på heltid. Jag pratar inte med min bror idag, vill inte ha honom i mitt liv.

Sedan så ringde min bror (han jag inte pratar med) en dag och sa att pappa bett honom ringa, för att pappa fått åka ambulans in till sjukhuset. Då fick han diagnosen cancer, och efter det så började han själv höra av sig mer. Han blev frisk och har varit friskförklarad i 2 år nu. Å våran relation är mycket bättre än innan.
Jag ångrar dock att jag lyssnat så mycket på min mamma, för när jag fick reda på att pappa fått cancer så kändes det som att nu är det för sent att lära känna honom...
Jag tror han hörde av sig för att han vet vad han har i livet, men vad han missat om han dött, och det är ju mig och mina goa ungar.
Sedan har jag det senaste året inte vetat alls hur jag skulle göra med Tim och allt. Efter mammas reaktion så vågade jag helt enkelt inte höra av mig, rädd för att få höra samma sak igen.
Jag är väldigt glad över hur han reagerade, och efter att han blivit frisk från sin cancer så ser han nog Tims autism som en del av livet som han skrev, och inte som ett misslyckande. Tror han hann tänka mycket då han var sjuk för att inse att det är dom stora sakerna som räknas i livet och inte all skit runt omkring.

Nu blev det en novell men behövde nog få ur mig lite. Min man visste inte om att jag skrivit brev till pappa så berättade nu ikväll så har suttit å grinat hela kvällen å tänkt tillbaka i tiden...

Edit: Jag vill även tillägga att trots att pappa är nykter alkoholist så har hans liv varit bra. Nykter i ca 22 år, varit chef för ett stort företag under alla dessa år och haft ett gott liv. Han blev frisk och ordnade det för sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket fint brev:love:! Det verkar definitivt som en kontakt värd att odlas!

Ja, det känns så nu faktiskt. Jag hoppas vi kan komma iväg i sommar och hälsa på honom. Han bor bara 2 timmars bilresa härifrån.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Så himla himla skönt!

Vad duktig han var på att svar.. han la sig lixom i lagom mycket och där han la sig i lite mer (om jobbet) så förklarade han väl varför och talade också om att han inte ville trampa på några tår.

SKÖNT!

Håller med!
Alla brev jag fått i livet av honom har varit välskrivna och han har alltid berättat varför han skrev si eller så.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket underbart svar, jag har tårar i ögonen.
Hoppas att du kan känna styrka i det här när dagarna känns hårdare än du klarar och att du kan få stöd från honom då.
Din pappa vet det jag har sett lysa igenom, du är precis den mamman Tim behöver, Tim kunde inte "valt" bättre.

Jag blir så glad för din skull

Tack så mycket.
Jag hoppas att jag kan ge Tim det liv han förtjänar.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Åh, vilket fint brev du fick till svar från din pappa. Tårarna börjar strömma till. Allt var så rätt det han skrev. Vad skönt att du har en sån pappa.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Hua, historien om din relation till din pappa låter minst sagt inte rolig :(

På något sätt känns det ändå lite lättande att det börjar komma på rätt köl nu.. iaf lite i rätt riktning.

Du får såklart låta bli att svara, det rör ju inte mig eg..
Men jag kan ju bara gissa vad som hände med din bror och vad han gjorde... vet din pappa om det som hände eller åkte du bara där ifrån utan att höra av dig?

Tusen kramar
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Det later som du är pa väg att bygga upp en bra relation till din pappa, ta vara pa den för han later som en person som kan stötta dig.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Hua, historien om din relation till din pappa låter minst sagt inte rolig :(

På något sätt känns det ändå lite lättande att det börjar komma på rätt köl nu.. iaf lite i rätt riktning.

Du får såklart låta bli att svara, det rör ju inte mig eg..
Men jag kan ju bara gissa vad som hände med din bror och vad han gjorde... vet din pappa om det som hände eller åkte du bara där ifrån utan att höra av dig?

Tusen kramar

Ingen fara alls att du frågar, även om det är lite känsligt, mestadels för att jag aldrig pratat med någon om det förutom en nära vän till mig.
Det som hände med min bror gick aldrig vägen ut för jag kunde ta mig loss och låsa in mig på toan tills pappa kom hem. Jag gick in i en fälla kan man väl säga. trodde inte det om min bror.
Dock så var det inte första gången. Jag var utsatt redan när jag var 10-11 år gammal fast på annat vis...Jag visste inte om det då, fick reda på det genom att jag vaknade och hade min bror i rummet då han gjorde vissa saker med mig. men låtsades sova vidare och sedan låtsasvakna och då stack han ut fortare än kvickt. Sedan sov jag faktiskt med en kniv under kudden :o
Jag nämnde händelsen som hände hemma hos pappa för henne som jag bott hos i jourhem innan jag flyttade till familjehem (dit flyttade jag frivilligt då dey inte funkade hemma, vad jag inte visste var att det skulle bli värre där än hemma tyvärr), men ingen verkade tro mig så det blev inget med det. Å sen höll jag mig borta därifrån.
En evig soppa är vad det är. Min barndom är inget roligt att se tillbaka på i alla fall.
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Åh vad upprörd och ledsen jag blir av att läsa :cry:
Det måste verkligen art fruktansvärt att inte bli trodd :(
Men som jag förstår det så vet inte din pappa om något om det som hänt? Vet han om vad du har för inställning till din bror?

Blir orolig av bara tanken att personer som gör sådant där mot andra får gå löst ute på stan... Tänk om det är fler som inte blir trodda om vad dom utsätter dem för :cry:
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Vilket fantastiskt fint brev, Ria!

Även om din mamma inte klarat av att hantera Tims problematik, så verkar ju din pappa vara redo att stötta dig så gott han kan. Kanske klarar han inte att vara barnvakt till Tim, men kanske klarar han att träffa er tillsammans och vara ett stöd för dig?

Bara en person till i världen som är beredd att älska Tim som han är, vore väl värt ganska mycket?
 
Sv: Jag skrev ett brev till pappa om Tim.

Jag hade också ganska tufft som liten, men ibland kan det funka jättebra att bygga upp en vuxenrelation istället, typ inse att föräldra-barn-relationen är körd men bygga upp något nytt vuxen till vuxen. Har funkat jättebra här, även om det tog ett tag.
Lycka till med din pappa!! Hoppas det här är första fröet till något lyckligt!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 879
Senast: Elendil
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 097
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
1 878
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp