Jag skulle vilja ha din åsikt.

T

Trollisen

Hej

vi skall lämna ut våra hästar på livstids foder. Jag skulle vilja ha din åsikt om det fodervärdsavtal jag skrivit.
Har jag glömt något eller är det något som behöver förtydligas.

Hästarna skall endast vara till promenad och sällskap.
Tack på förhand Trollisen.

Här är avtalet: ......................................

AVTALSTID
Avtalet gäller från ……, med prövotid till den …., därefter tillsvidare.


ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Hästen får av fodervärden endast användas för promenadridning och lättare körning.
Om fodervärden med tiden önskar använda hästen i annat användningsområde måste hästägaren konsulteras samt ett tilläggsavtal för användningsområde måste upprättas mellan fodervärd och hästägare.


FÖRSÄKRING
Det åligger fodervärden att bekosta veterinärvårdsförsäkring och eventuell självrisk.
Om fodervärden önskar ändra försäkringen, ligger beslutet hos hästägaren.
Försäkring står skriven på hästägaren men betalas av fodervärden.


BETALNING
Ersättning för försäkringspremie insättes på hästägarens bankkonto i god tid innan försäkringen förfaller till betalning.


VETERINÄRBESIKTNING
Hästen har veterinärbesiktigats innan leverans, vilket bekostats av hästägaren. Kopia på besiktning medföljer detta avtal. (se Bilaga 1)
Vid eventuell uppsägning av detta avtal skall fodervärden ombesörja samt bekosta en veterinärbesiktning. Om denna påvisar en behandlingsbar skada och/eller sjukdom, som uppkommit under tiden då hästen varit i fodervärdens vård, skall denna/dessa behandlas på bekostnad av fodervärden innan hästen återlämnas till hästägaren.


FODERVÄRDENS FÖRPLIKTELSER
Fodervärden skall under avtalstiden se till att hästen får professionell skötsel och vård samt svara för samtliga kostnader som där av följer, innefattande stallplats, foder, skoning, veterinärvård, avmaskning, vaccinering och vad eljest fordras.

I den mån hästen genomgår utbildning eller på annat sätt förkovras genom fodervärdens försorg under avtalstiden äger inte fodervärden gottgöra sig ersättning härför.

Eventuellt byte av uppstallningsplats, skall godkännas av hästägaren, då det geografiska läget är en grundförutsättning för denna fodervärdsplacering.

Vid allvarlig skada på hästen åligger det fodervärden att snarast informera hästägaren.
Om skadan är av sådan art att nödslakt är nödvändigt för minskat lidande, äger fodervärden rätt att medge detta utan att först kontakta hästägaren.


ANSVARSFRÅGOR
Skador orsakade av hästen, på fodervärden, dess ombud eller tredje part, ansvarar och bekostar fodervärden. I den mån hästens försäkring ersätter dessa, tillfaller ersättningen den drabbade parten.



AVTALETS UPPHÖRANDE
För den händelse fodervärden bryter mot detta avtal, äger hästägaren rätt att säga upp avtalet och återtaga hästen, varvid punkt 8, (Veterinärbesiktning), och 12, (Återlämnande), gäller.

Om händelse inträffar så fodervärden inte längre kan ta hand om hästen, måste hästägaren meddelas snarast och då finns en uppsägningstid om 3 månader, eller så snart hästägaren har möjlighet att ta emot hästen.


ÅTERLÄMNANDE
Vid eventuell uppsägning av avtalet skall fodervärden ombesörja och bekosta hästens återlämnande till hästägarens stallplats.


ÖVRIGT
Om hästen blir tjuvbetäckt åligger det fodervärden att stå för samtliga kostnader som därav följer av hästen och avkomman, fram till dess att fölet kan avvänjas.
Äganderätt av eventuell avkomma tillfaller hästägaren.

Utrustning som medföljer skall återlämnas, eller ersättas med likvärdig vara i motsvarande skick, om avtalet upphör.

Bilaga 1: Veterinärbesiktning
Bilaga 2: Utrustning som medföljer
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Hej,
tycker det verkar som om du tänkt på det mesta. Det enda jag skulle utveckla mera själv är stycket som handlar om vad som skulle ske om fodervärden bryter mot avtalet.
"För den händelse fodervärden bryter mot detta avtal, äger hästägaren rätt att säga upp avtalet och återtaga hästen, varvid punkt 8, (Veterinärbesiktning), och 12, (Återlämnande), gäller."

Där skulle jag få med att hästägaren har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Lycka till med dina hästar!
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Håller med Roding93 att du har täckt upp det mesta i ditt avtal och att det enda vore att förstärka att du har rätt att säga upp avtalet med omed. verkan vid avtalsbrott.

Kicki :)
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Roding93 ocn Invincibestabels - Tack för era åsiket, jag uppskattar det jättemycket. Jag har kompletterat avtalet med att hästägaren kan så däga upp avtalet med omedelbar verkan.
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

en formulering var lite luddig, det som handlar om uppsägningstiden. gäller alltså tre månaders uppsägning, såvida inte hästägaren har möjlighet att ta hästen tidigare? annars kan den formuleringen nästan tolkas som tvärtom, tre månaders uppsägning, men har hästägaren ingen möjlighet att ta emot hästen så blir den längre ;)

jag förstod inte, kan hästägaren säga upp avtalet ed omedelbar verkan, även om fodervärden inte misskött sig? ursäkta, jag är lite trög...
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Med de ändringarna som föregående påpekade så tycker jag att det är ett bra avtal! Jag kommer inte på något mer du skulle behöva ha med...
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Virra - Vi hade tänkt det så du trodde först. Att uppsägningstiden är 3 månader, men kan vi taemot hästen tidigare så gör vi det.

Har du något förslag på hur man kan ändra i texten så den inte misstolkas?

Hästägaren kan inte säga upp avtalet om fodervärden har skött sig bra.

CarolineB - Tack så mycket. Jag var lite rädd för att avtalet kanske är lite för starkt mot fodervärden, klart man är lite orolig om de inte godkänner avtalet.
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Jag tycker det låter bra, men det kanske kan bli lite missförstånd när du skriver att hästen bara får promenadridas. Vad anses som promenadridning egentligen? Endel tycker att det betyder att hästen bara får ridas i skritt. Andra tar det som att den kan ridas i alla gångarterna fast inte tävlas osv osv. Du kanske borde förtydliga det lite där.
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

Jättebra!:)
Jag kopierar dina punkter i kontraktet att utgå ifrån när jag ska göra mitt fodervärdskontrakt snart...1000tack..:bow:
 
Sv: Jag skulle vilja ha din åsikt.

cOpyright - Det skall nog inte vara några problemmed den formulering. Det är gamla travhästar som skall hem till en familj och ridas bara för nöjes skull. En häst får bara skrittas och travas men i hennes kontrakt är det preciserat.

Dingelass - Roligt att du tycker om mitt avtal. Det är många timmar fundering bakom de raderna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 672
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 195
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 422
Senast: pulkaskurk
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp