Bukefalos 28 år!

Jag sliter mitt hår!!!!

lady_vip

Trådstartare
Nån som har ett trollspö?? Den här eländiga muggen ger inte med sig och jag blir knäpp!!! Nu är det dessutom lymfangit på G, igen...

Jag behandlar just nu med nån sorts handtvätt (gel. som vet. gav mig, inte medicinskt prövat, men har gett gott resultat på mugg innan) och smörjer med idomin. Såg ett tag en ljuspunkt, men det är fortfarande kvar trots 2 veckors samma behandling, det är inte ens på väg bort...

Fråga 1. Jag har koll på svullnaden i benen som enbart existerar på morgnarna, inge puls eller värme. Särskilt on har hon inte, pigg och glad utan feber. Behövs vet.?

Fråga 2. Ska jag ge behandlingen lite tid? Nästa steg är Virkon för jag är så förbannat trött på detta nu...

Jag har vet. räkningar på över 3000 spänn för lite mugg just nu och börjar bli riktigt trött på det. Allra mest för att veterinärerna inte kan vara lite vettiga och försöka ta det på allvar...

//E
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Jag använde salicylsyrevaselin på mitt sto. Fick tips om detta och det funkade för mig. Kan man köpa receptfritt på apoteket.
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Skabb tjatar jag om igen när det gått långt blir det lymfangit aktigt igen igen och igen :crazy:

Miaa
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Nån som har ett trollspö?? Den här eländiga muggen ger inte med sig och jag blir knäpp!!! Nu är det dessutom lymfangit på G, igen...

Jag behandlar just nu med nån sorts handtvätt (gel. som vet. gav mig, inte medicinskt prövat, men har gett gott resultat på mugg innan) och smörjer med idomin. Såg ett tag en ljuspunkt, men det är fortfarande kvar trots 2 veckors samma behandling, det är inte ens på väg bort...

Fråga 1. Jag har koll på svullnaden i benen som enbart existerar på morgnarna, inge puls eller värme. Särskilt on har hon inte, pigg och glad utan feber. Behövs vet.?

Fråga 2. Ska jag ge behandlingen lite tid? Nästa steg är Virkon för jag är så förbannat trött på detta nu...

Jag har vet. räkningar på över 3000 spänn för lite mugg just nu och börjar bli riktigt trött på det. Allra mest för att veterinärerna inte kan vara lite vettiga och försöka ta det på allvar...

//E


vi testade alla möjliga tvättar o allt. tillslut kliptte vi bort hovskägget o höll det snaggat o torrt. vi tvättade inte. vi borstade bara bort allt löst varje dag. det försvann o kom aldrig mer igen!
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Detta funkade på mitt sto som hade extremt med mug och nästan alltid lymfangit:

Tvätta benen noga med grönsåpa, skölj ordentligt.
Späd äppelcidervinäger till hälften (ändrar ph-värdet så att svamp inte trivs) och badda på muggen och runt om.
Låt torka. Gnugga inte med handduk för mycket.
Smörj med Salicylsyrevaselin 10% (receptbelagt, prata med din veterinär).
Linda om den går i hagen och det är skitigt. Smågrus irriterar massor och ger upphov till ny mugg. Garanterat.

Är det mycket sår bandagera med alsolspritbandage någon timme om dagen innan salvan.

Är det mycket skorpor lossar dessa efter ett tag med salvan men hjälp gärna till och massera in salvan noga noga så lossar de ännu lättare efter ett par dagar.

Lycka till!

(Ps, vore kul om du provade och skrev hur det gick)
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Vi tvättade med Hexocilschampoo (desinficerande) och sedan smörjde vi med Celeston Valerat som veterinären skrivit ut. (Kortisonsalva).

Har även provat med Socatylsalva.

Har inte haft mugg på åratal.

Det viktiga är ju att hästen hålls ren och sådär, inte i lerig hage om det går att undvika, torka bort varje kväll så den inte står skitig under natten etc.
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Celeston har vi provat, gav noll resultat...

Får nog ändå ta ut vet.... När jag nattade i kväll såg jag en mystisk "jordfläck" som var blod... Hon har slagit upp knäet på nåt sätt och behöver säkert drän *suck* Tvättade rent så får vi se hur det ser ut i morron (skärsår, inte djupt, men sitter helt fel).

Hon har inte varit OK en månad i sträck det här året... Sjukt less på detta nu...

//E
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Men vad gör man åt skabb då?

//E


Antinge tvättar man med Sebacil eller Frontline .

Har själv använt Sebacil prova med 2 tvättar efter första tvätten efter ett par daga så reste sig huden och lossnade o stora flagor sen börjar ren päls växa ut ..

Tog själv 2 skabbprover utan resultat (endast chans på 40% ) att hitta de små odjuren sen skiljer det på vad man har för häst i beteende osv dom behöver inte stå och stampa utan kan klia man o svans tex och då tas för exem ??
När min häst tilslut blev så dålig så blev det lymfangit aktigt och även detta blev bättre efter behandlingen med Sebacil ..
Är du påväg att ge upp blicka absolut åt detta håll med skabb ,vilket börjar bli vanligare än vad man tror :crazy:

Mvh Miaa
 
Sv: Jag sliter mitt hår!!!!

Jag har haft jätteproblem med mugg också men det som fungerar på min häst är aloe vera gele´med tea tree olja i. Försvann på bara några dagar. Har prövat det mesta annars, tycker inte det är så bra med jättefeta salvor eftersom skiten fastnar i kletet och då får man tvätta massa i onödan för att hålla rent! Men allt verkar fungera olika på olika hästar!
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 840
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 854
Senast: Hedwig
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 135
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 126
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp