Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag står inte ut längre.

Det verkar som att hon faktiskt tycker om dig, så att så illa kan hon inte vara.

Det kan vara så enkelt att hon är stressad av stallmiljön och därför blir aggressiv.
Försök att ha henne uppstallad så lite som möjligt, helst lösdrift.

Min erfarenhet är att bland "problemhästar" så beror problem nästan alltid på människor eller på stallmiljön.
"Äkta" lynnesfel är väldigt, väldigt ovanligt.

Jag själv har en häst som en och annan människa har varit livrädd för när hon var yngre... när hon var ung så jagade vi varandra runt i boxen...ibland fick hon springa från mig och ibland fick jag springa undan från henne och då sprang man väldigt fort :D

Det viktigaste är att du inte ger upp....

Tänk på att ju mer "jävlar anamma" hästen har ju mer kommer hästen att göra för dig när du väl får över henne på din sida.

Att skicka bort hästen till någon häst-tämjare löser inga problem, det är din häst och därför är det dina problem att lösa.

Du får väldigt gärna lova mig två saker:

1. Lyssna inte för mycket på alla förstå-sig-på-are...
2. Ta inte bort hästen utan att prata med mig innan.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Hennes förra ägare/uppfödare var själva väldigt insatta i och använde sig av NH. Därav min tvärsäkerhet på att de inte krökt ett hårstrå på henne.
Nej, det är möjligt men begreppet NH betyder inte automatiskt att hästen har haft det bra. Det finns de som är mycket kunniga och sen finns det tyvärr de som inte är alls kunnig men som tror att de kan.

Läs vad Alexandra_W skriver:) NOGA.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

En enkel fråga bara, hur fungerar hon tillsammans med andra hästar? (I hagen alltså)
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag har en liten fråga till dig; hur gjorde du där hästen du beskrev gick till anfall? Hur gjorde du när du fick den att förstå att det var du som bestämde? Hade varit intressant att veta.
Obs! Jag är bara nyfiken och tycker du verkar ha en bra inställning till hästar! :)
 
Sv: Jag står inte ut längre.

hej!
oj vad jobbigt :S Jag har varit med om samma sak, fast då var hästen likadan mot mig. Som "tur" var det inte min egen så jag skickade tillbak honom till ägaren efter en tid. Var bor du någonstans? Jag har två boxar lediga i mitt egna stall? PM:a mig om du är intresserad.
mvh matilda
 
Sv: Jag står inte ut längre.

jag tror att det kan vara stallmiljön, jag fick hem ett sto för ett halvår sen som var "människoätare" hon vävde och gick mot anfall (dock rörde hon inte människorna men anföll) och när jag skulle ut o skritta en runda så rusade hon, jag kunde inte få kontroll alls. jag fick reda på att hon stått i ett stort stall med mkt liv och massa hästar.. nu står hon i mitt lilla stall med en annan häst (snart en till) och idagens läge så släpper jag in vem som hellst till henne.. visst hon väver dock fortfarande och ibland när det är nya ryttare (har en kompis som brukar låna henne på en skogstur då och då) så rusar hon o ställer till stora besvär i männsikans lilla hjärna (" vad gjorde jag nu för fel") men i stallet kan hon stå lös i gången och hon grimaserar lite när hon inte får uppmärksamhet men hon har fortfarande öron frammåt och ser glad ut.. trotts fula miner med munnen.. mitt råd till dig är att hitta ett litet stall (högst 5 hästar) och stalla upp henne där.. låta henne få lugn och ro.. säga till folket som är i stallet (vilket jag råder till att det inte är många) att anfaller hon bara bete er som att hon är luft.. ge henne inte en min.. biter hon ska dom bita tillbaka OBS!!INTE SLÅ utan bita tillbaka..

jag hoppas allt går väl med dig o hästen..
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Fossing skrev:
Jag har en liten fråga till dig; hur gjorde du där hästen du beskrev gick till anfall? Hur gjorde du när du fick den att förstå att det var du som bestämde? Hade varit intressant att veta.
Obs! Jag är bara nyfiken och tycker du verkar ha en bra inställning till hästar! :)

Jag gillar egentligen inte sådana beskrivningar i text, för det är en sak att ha läst att man kan göra 'si och så', men det kan änddå bli så väldigt fel om man provar det utan att ha förstått principen och inte gör saker i exakt rätt läge etc. Så jag tillråder INGEN att utefter att ha läst om något prova något liknande.

När min åring anföll så var situationen den att hon hade ett sår på bogen som jag skulle göra rent. Det gjorde ont tyckte hästen. Jag förklarade att 'ja jag vet, men vi måste' och försökte göra det så snällt som möjligt, men krävde i gengäld att hon skulle stå still. Hon tyckte 'det gör OOOONT, ge fan!' och dansade runt (såå jädra ont gjorde det btw inte). Efter att ha tragglat ett tag så ledsnade jag, satte på henne en repgrimma för att få bättre håll på henne och tyckte 'stå still!'. Damen har ända sen hon föddes varit tuff, jag hade sett det under ytan lääänge, men vi hade inte haft någon strid än. Nu blev hon dock ARG på att jag hade mage att försöka TVINGA henne till nånting :angel:

Så, från att ha handlat om att göra rent ett sår handlade det i hennes värld om huruvida jag kunde TVINGA henne till saker. Vilket jag tyckte men inte hon :angel:

Hon dansade runt, reste sig och betedde sig allmänt som en apa, men jag hade ju repgrimman, och är dessutom smartare. När det inte fungerade som tänkt för lilla damen blev hon förbannad på riktigt och gick som sagt till anfall. Vilket jag hade förutsett som en av två tänkbara scenarion (det andra var att hon skulle ge upp). Hon reste sig mot mig och kastade sig mot mig på bakbenen, hon vevade med frambenen efter mig och var skitförbannad.

Det enda jag gjorde var att ryta NEJ samtidigt som jag utnyttjade att jag är smartare än henne, dvs jag ställde mig i position vid bogen där människan är starkare, och drog tag i grimskaftet. Då måste de om man gör rätt gå ner på alla fyra igen. Såfort alla fyra var i backen berömde jag och gav eftergift. Då reste sig hon naturligtvis igen efter att ha tagit 'sikte' igen och vi upprepade det där ungefär en miljard ggr (kändes det som, jag räknade inte). Tur man har stooor stallgång.

När det inte fungerade så slutade hon stegra och försökte istället knuffa omkull mig med bogen och hugga efter mig samt måtta sparkar. Men jag höll mig vid bogen (där är man hyfsat skyddad) och när hon for runt så böjde jag bara in huvudet mot mig, samtidigt som jag - elakt nog - satte armbågen i bogen på henne. Där satt ju såret så hon tryckte ju inte emot då. Så snart huvudet var mot mig (och den kosparkande bakdelen bort från mig) så gav jag eftergift på linan. Sen höll vi på sådär och snurrade runt, runt tills hon insåg det meningslösa i det och stannade. Direkt beröm och eftergift.

När hon då stod still så började jag tvätta såret igen, och då började hon ju igen, så det var bara göra om hela proceduren, med beröm och eftergift när hon stannade och stod.

Efter en sisådär 45 - 60 minuter kunde jag tvätta klart såret, hon stod helt still på slakt grimskaft. Dagen efter var jag ut i hagen och pillade på såret utan att hon varken gick iväg eller gjorde en enda sur grimas, hon stod då helt lös (ingen grimma). Så läxan fastnade..

Hon är fortfarande en väldigt uttrycksfull häst som TYDLIGT talar om vad som passar henne eller ej, kan göra ganska fula miner ut i luften och hugga i luften etc om hon tycker jag är en taskig djurplågarmatte, men hon står kvar, och skulle inte rikta det mot MIG (eller annan människa). Så hon är långt ifrån kuvad eller knäckt :angel: Och hon är fortfarande en glad, social häst som gnäggar varenda gång hon ser mig.

(och ja, vi har haft lite fler, mindre diskussioner efter det där, men då har hon 'gett sig' efter att ha testat om hon bestämmer eller ej, dvs långt ifrån några anfall. Vi hade en ganska rejäl diskussion ungefär en månad in i inridningen, när unghästtrotset kom, men det är den enda större vi har haft sen det där)

Ungstoet som anföll när jag bad om back var ungefär samma lösning på, bara det att när hon gick upp på bakbenen och anföll så tog jag ner henne och bad direkt om back, och hon fick inte berömmet och eftergiften förrän hon åtminstone TÄNKT back. Henne fick jag traggla mer med än en gång dock, det var en process över några veckor från det att hon anföll tills det att hon backade på slakt grimskaft på kommandot' back'.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Gnist skrev:
:rofl: Ännu en människa som tror att h*n är den enda i hela världen som kan sin häst och att ingen annan klarar av den :crazy: Tro mig: Det finns många fler än du som kan hantera din häst och av dessa så finns det även ett antal som klarar av att plocka ner damen på jorden (utan att dänga skiten ur hästen)

*sucka* Vad fint att du tycker mitt problem är så pass roligt att du kan skratta åt det. Som sagt litar jag INTE på andra människor, jag har ALDRIG påstått att jag kan mer eller är bäst på hästar. Men jag litar inte på folk, särskilt inte när det gäller djur, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Jag har sett alldeles för många hästar som varit totalt förbytta, åt det negativa hållet, efter ett par månader hos rekommenderade och erfarna hästmänniskor, inga namn nämnda. Innan någon börjar skrika om vad jag just skrivit vill jag gärna framhålla att jag vet att alla inte är dumma i huvudet. Men efter vad jag sett kan jag aldrig vara säker på att just den människan jag skickar henne till tar hand om henne på rätt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag står inte ut längre.

(svar till alla som föreslagit lösdrift)
Hon har alldeles för lätt för att bli förkyld för att kunna gå ute året om och dygnet runt, vilket olika veterinärer också avrådit mig från. Så tyvärr.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Bra. Hon är varken låg eller hög i rang, lite mittemellan skulle jag vilja säga.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

NH är ingen garanti för att hästen inte fått ett hår krökt iofs, men jag litar på ditt ord att hon inte blivit dåligt behandlad. Är hon likadan 'utanför' boxen? Eller är det 'bara' boxen hon är sådär i? Mot de människor hon ändå typ 'känner' alltså (dvs inte veterinären/hovis, utan mer välkända människor)?

Nej, men i just det här fallet känner jag personerna ifråga väldigt väl. Det finns inte en chans att de skulle göra en häst något illa, allraminst den här, vilken de höll väldigt mycket av.

Hon är precis likadan utanför boxen som när hon står inne. Enda gången hon inte bryr sig om andra människor är egentligen när jag kör henne. Då kan vi stanna bredvid stora folkmassor utan att hon lägger en sekunds uppmärksamhet på dem.

Komplicerande är att det är en travhäst som kommer byta miljö och 'människor' en del, och risken finns ju att hon alltid kommer testa nya människor.
Hon kommer inte byta miljö mer än nödvändigt, det kan jag garantera. Tanken var att hon skulle stå kvar i det nuvarande stallet så länge det bara gick, särskilt eftersom hon blir hemskt uppstressad av att behöva byta hästkompisar och miljöer.
Men visst, träffa nya människor kommer hon självklart tvingas göra, som vilken ridhäst som helst.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Grejen är den att jag själv inte sysslar med NH, och mig gör hon som sagt ingenting mot utan har tydligt visat att hon ser mig som ledare. Därför är jag lite tveksam till om det verkligen beror på "de andras" okunskap i NH i och med att mina kunskaper ligger på exakt samma nolla som deras.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hon har inte ont någonstans och jag har inte märkt av några stressymptom hos henne.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Det första du lär tänka på är att Mår verkligen hästen bra när den är så här "aggresiv" . Spelar ingen roll hur den är mot dig, utan mot andra.. Starta på travet kan du nog glöma om hon beter sig så här, Är det mycket inavel i stammen? Antagligen så är det nog något fel i lynnet på henne, är nog bara att acceptera det. Tror nog att antigen ta proffisionell hjälp SNARAST eller att avliva henne. Tyvärr.. Finns det andra alternativ så... Men hon kan inte bli folkilsken, det funkar aldig. :(


Violator skrev:
Nu har det hänt igen. Min lilla märr har flugit på en människa. Den här gången slagit rätt ut i huvudhöjd. Dagen innan högg hon en annan i axeln. Stallägarna har tvångsuppsagt min boxplats. Det finns ingen annan som vill ta emot henne, vem vill hysa en folkilsken häst?

Jag förstår inte varför hon gör såhär. Hon är inte elak egentligen. Hon har aldrig blivit illa behandlad eller slagen. Det handlar inte om något fel i skallen på henne, som vissa vill få det till. Mig lägger hon inte ett öra bakåt åt, skulle aldrig få för sig att hota eller grimasera. Men så fort någon annan går i stallgången, går in i boxen för att fodra eller släpper ut, så blir hon en helt annan häst. Öronen platt bakåt, ögonvitorna framme, spark-spark med samtliga ben och ett skrik som ekar över hela stallplanen.

Så här står jag med en häst som ingen vill ha i sitt stall. Jag har ingen möjlighet att ha henne i närheten av mig, alltså M Å S T E *någon annan släppa ut, släppa in, fodra etc. Men hur fan ska det gå till när hon försöker slå ihjäl alla?
Vad fan ska jag ta mig till?

Just nu känner jag bara att jag vill göra mig av med hästen och lägga ner allt. Det här kommer inte fungera. Veterinären och hovslagaren får inte gå i närheten av henne. Ingen får röra henne. Och jag vill inte ens tänka på hur det blir när hon börjar starta på travet. Hon kommer sparka alla kuskar ur sulkyn på stört, hur många slaggjordar som än används, jag är tvärsäker på det.


Jag älskar den där hästen, och hon älskar mig. Hoppas jag iallafall. Men hur ska hon kunna klara sig när ingen annan än jag får komma nära henne?
Jävla skit.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

1. Lyssna inte för mycket på alla förstå-sig-på-are...
Nejdå, jag har lärt mig att vara kritisk. Har som sagt svårt att lita på folk överlag, så.

2. Ta inte bort hästen utan att prata med mig innan.
Jag har insett att jag överhuvudtaget inte kan ta bort henne (förlåt om någon känner sig manad att hoppa på mig nu, går det bra att jag också har en åsikt?), så det är inte något alternativ alls.

Tack för svaret i övrigt. :bow:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag har svårt att tänka mig att ngn vet som har koll på luftvägsproblem skulle avråda från utegång för att en häst har "lätt för att bli förkyld".
PL
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Du skrev att hon har slagit åt folk och huggit dem.
Och det är antagligen inte sista gången hon kommer att göra detta verkar det som eftersom hon bara blir värre?

Du måste göra något åt dettta innan det är försent!
Vad vet jag inte men du måste verkligen göra något och det nu!

De männsikor som nu inte kan ha kvar henne i detta stall p.g.a. av hennes beteende, har ju inte "slängt" ut er för skojs skull, utan för att de tänker på sina liv först och främst.

Du måste få upp ögonen innan hästen har ihjäl någon!!!

Jag skulle inte kunna säga till några ny stallägare att " kan ni hyra in min häst m, som jag måste ha hjälp med, men ni får räkna med att både bli huggna och sparkade."

Än har hon inte gjort något mot dig men du ka ju aldrig vara säker på henne, eller hur?

Du skriver att varken veterinär eller hovslagaren får komma nära henne, hur gör du då?
Skor och verkar själv?
Du skrev att hon har inte heller ont någonstans, hur kan du veta det när en veterinär inte kan komma nära henne?

Hade det varit jag så hade jag tagit bort hästen innan hon skadar eller dödar någon!

(Och jag har varit i samma sits som dig och ibland måste man göra val även om man inte vill.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag står inte ut längre.

Förkyld av att gå på lösdrift?

No offence, men en häst som bllir förkyld av att vistas i det klimat och den luft som hästar är designade att vistas i (det går utmärkt att täcka på lösdrift så frysa behöver den ju inte), är det så mycket till travhäst det?

Sen, med 'byta miljö ofta' så ser jag inte hur man undviker det med en tävlande travhäst, varje ny bana och varje gäststall är ju en ny miljö, det jag menade?

Sen, jag kan ha fel men det känns som om du redan 'bestämt' dig för att inte göra någonting åt problemet, du har fått en rad olika råd här, men inte. Du svarar på utvalda delar av inlägg men ignorerar resten. Jag tycker du ska fundera en gång till på vad du egentligen vill med hästen?

Du vill inte ta bort den, så långt är jag med. Grejen är att om du inte vill ta bort hästen MÅSTE du endera skaka fram typ ett eget stall och bara hantera den själv, eller ta tag i problemet och lösa det. För den dag hästen är ansvarig för att en människa mist livet eller fått men för livet så kommer du hamna i en väldigt besvärlig situation. Så, vill du ha hästen kvar så ta tag i problemet, one way or the other nu.

Sen, om du vill den ska vara aktiv travhäst (som jag tolkar det) så måste du ju se till att den INTE kommer sparka sönder all jordens slaggjordar och sparka kusken ur sulkyn.

Så, vad vill du EGENTLIGEN? Ha medlidande och hitta någonstans att ställa hästen där de andra tycker det är okej hur den beter sig? Eller vill du få en häst som uppträder normalt och sunt mot andra människor, som utan problem kan hanteras av andra och köras av kuskar?

Du måste bestämma dig nu, och be en bön att inget händer innan du gjort det.

JAG skulle ha magsår av en sådan häst, tänk om den skadar sig och måste stå på klinik t ex? Tänk om DU hamnar på sjukhus och andra hela tiden måste hantera hästen? Det finns så många scenarion som jag skulle ha magsår över, och jag skulle inte spilla en enda sekund innan jag tog tag i problemet, för att ha en chans att ge den där hästen en möjlighet att bli kvar i livet. FÖr om du låter den här situationen fortgå och den blir värre, så kan du hamna i situationen där det tyvärr inte är ditt val längre =/
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Som sagt litar jag INTE på andra människor

Då ska du inte ha hästen inhyst hos någon annan heller...:smirk:

Ta ansvar och ta bort din häst eller se till att bara du hanterar henne. Du har f*n ingen RÄTT att riskera livet på folk bara för att din häst inte kan uppföra sig.

Jag har insett att jag överhuvudtaget inte kan ta bort henne

Nähä, och varför inte det då?! Hästen är ju tydligt farlig och oberäknelig när någon annan än du handskas med den, en sån häst skulle inte jag vilja ha inom flera mils radie.

Jenny
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Var i Falun står din häst?
Kan du inte få in den i travstallet du jobbar i, då är det ju du som kommer att hantera den mest!?
/Kicki
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 039
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp