Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Riley

Trådstartare
Nu har det hänt igen. Min lilla märr har flugit på en människa. Den här gången slagit rätt ut i huvudhöjd. Dagen innan högg hon en annan i axeln. Stallägarna har tvångsuppsagt min boxplats. Det finns ingen annan som vill ta emot henne, vem vill hysa en folkilsken häst?

Jag förstår inte varför hon gör såhär. Hon är inte elak egentligen. Hon har aldrig blivit illa behandlad eller slagen. Det handlar inte om något fel i skallen på henne, som vissa vill få det till. Mig lägger hon inte ett öra bakåt åt, skulle aldrig få för sig att hota eller grimasera. Men så fort någon annan går i stallgången, går in i boxen för att fodra eller släpper ut, så blir hon en helt annan häst. Öronen platt bakåt, ögonvitorna framme, spark-spark med samtliga ben och ett skrik som ekar över hela stallplanen.

Så här står jag med en häst som ingen vill ha i sitt stall. Jag har ingen möjlighet att ha henne i närheten av mig, alltså M Å S T E *någon annan släppa ut, släppa in, fodra etc. Men hur fan ska det gå till när hon försöker slå ihjäl alla?
Vad fan ska jag ta mig till?

Just nu känner jag bara att jag vill göra mig av med hästen och lägga ner allt. Det här kommer inte fungera. Veterinären och hovslagaren får inte gå i närheten av henne. Ingen får röra henne. Och jag vill inte ens tänka på hur det blir när hon börjar starta på travet. Hon kommer sparka alla kuskar ur sulkyn på stört, hur många slaggjordar som än används, jag är tvärsäker på det.


Jag älskar den där hästen, och hon älskar mig. Hoppas jag iallafall. Men hur ska hon kunna klara sig när ingen annan än jag får komma nära henne?
Jävla skit.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Har du möjliget att skicka bort henne en tid på tillridning/träning? Det kan ju kanske hjälpa till att lösa knuten?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Nej, jag tänker inte skicka bort henne till någon annan. Aldrig. Jag vill inte riskera att ha ett nerbrutet och oigenkännligt monster när hon kommer tillbaka. Litar inte på att "proffs" kan ta hand om min häst, tyvärr.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att gå en NH kurs med henne å prova med att sedan stalla upp hos någon som tränar NH själv som kan köra övningarna med din. Bara en tanke som kanske är värd att prova.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag står inte ut längre.

ta hjälp av en horsemanship tränare , låt denna se hur hon reagera så kanske hon/han hjälpa dig ,du behöver ju inte lämna bort henne. kan hon har blivit illa behandlad fast du inte vet om det?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hennes förra ägare/uppfödare var själva väldigt insatta i och använde sig av NH. Därav min tvärsäkerhet på att de inte krökt ett hårstrå på henne.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Då kanske du ska ställa upp henne i ett sådant stall där man enbart håller på med NH, kan ju vara så att folk just nu inte följer dom så kallade reglerna å det är därför hon är sur å helt enkelt säger ifrån.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Kanske ska prova på lösdrift? Det kan vara så enkelt att hon är understimulerad.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

*KL*

kan vara så att hon inte fått veta sin plats, helt enkelt är väldigt dominant? många hästar "som tagit över"(även om hon inte jort det för dig, kan hon ju ha "lyckats" med andra. och hur stursk är man när dom hotar/slår som du beskrev)
kan ha samma beteende (fast värre/farligare) än en misshandlad häst.(den ger sig ju oftast bara på om den blir trängd)

min vännina har ett sto som mkt. väl hade kunnat utveckla ett sådant beteende. hon prövar med alla hon inte känner, och backar dom för henne så är hon nöjd (hon är inte så gammal än, men hon har huggt folk då dom backat, även vänt rompen till och hotat.) hon har aldrig fått stryk(hon har haft henne hela tiden,hennes andra hästar är jätte trevliga), men det är ju ännu viktigare att vara konsekvent och hålla på "reglerna" på en så dominant häst. hon känner direkt när hon har ett övertag.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Verkar så att din häst inte respekterar människor, kanske väldigt ranghög häst?? Ligger lite illa till om du har blivit av stallplatsen. Hoppas det löser sig. Skicka hästen till bete över sommaren och sedan ta tagpå problemet med proffs men var med själv hela tiden. Jobba tillsammans med proffsen.
Lycka till.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Lite blandade synpunkter.

NH är ingen garanti för att hästen inte fått ett hår krökt iofs, men jag litar på ditt ord att hon inte blivit dåligt behandlad. Är hon likadan 'utanför' boxen? Eller är det 'bara' boxen hon är sådär i? Mot de människor hon ändå typ 'känner' alltså (dvs inte veterinären/hovis, utan mer välkända människor)?

Hur var hon mot dig från början, varit 'snäll' med dig hela tiden eller har ni haft era diskussioner?

Eftersom hästen utan problem sköter sig med dig, så är även jag inne på att hon helt enkelt anser sig vara högre i rang än de andra människorna, dvs hon vet att hon kan bestämma, och hon gör det. Och med rätt träning så skulle hon kunna lära sig att 'sköta sig' med andra också.

Komplicerande är att det är en travhäst som kommer byta miljö och 'människor' en del, och risken finns ju att hon alltid kommer testa nya människor. Och kuggfrågan är väl hur mycket du orkar lägga ner?

Jag har ett treårssto, egen uppfödning, rejält temperament och rejäl egen vilja men jordens mest okomplicerade. Hon och jag hade en rejäl diskussion om vem som egentligen bestämde när hon var ca ett år (det gick rätt hett till, hon blev så förbannad på mig för jag hade mage att försöka bestämma att hon skulle göra något hon inte ville att hon gick till regelrätt anfall!) och jag vann det. Sen den dagen har vi inte haft några problem.

Och hon kan hanteras av alla, utan minsta problem. Är lika snäll mot min hästokunniga mamma som rutinerad klinikpersonal t ex. DÄREMOT så gör hon 'fula grimaser' i boxen. Hon har aldrig gjort något, och jag tror inte hon är riktigt medveten om vad hon egentligen säger. Men hon kan slicka öronen bakåt och kasta huvudet mot en och se ut som en huggkobra. Gör dock INGENTING, du kan gå bakom baken på henne, knalla och krypa under halsen på henne eller vad som helst. Jag har till och med kastat in stackars pojkvänner helt utan hästvana och hon har sett lika 'ful' ut mot dem, men inte gjort nåt.
MEN.. jag är VÄLDIGT glad att jag har eget stall och full koll på vilka som hanterar. För i ett inackorderingsstall skulle hon tyvärr kunna BLI livsfarlig. Räcker med att någon eller några tycker att 'här ska fan inte hotas!' och/eller blir rädda för henne och tar med spö in. Tror inte det skulle krävas mer än 1 - 2 rapp för den hästen att börja anfalla när man går in (eftersom hon inte skulle fatta vad tsraffet kom från, hon verkar som sagt väldigt omedveten om att hon hotar)

Så, det är ju det där med att det gäller att få ALLA med på samma linje när det är knepiga hästar. Och så gäller det att hålla det med, även sen när det fungerar som det ska. Jag tar mig ju ans må projekt ibland (läs: hästar med problem), och ofta så löser jag problemet, talar om för ägaren hur h*n ska förhålla sig, skickar hem hästen med ägaren och får sen idel positiva rapporter i några månader, och ägaren är såå glad. Sen börjar det bli samma visa igen, och problemen är tillbaka. Helt enkelt för att ägaren när allt fungerar börjar 'släppa' lite på saker och ting, se genom fingrarna med vissa saker etc, och sakta men säkert så återgår hästen (de är ju inte direkt dumma de små liven..) till sitt tidigare beteende. Helt enkelt för att ägaren utan att vara medveten om det bidragit till det.

Och det är svårt nog få EN person att 'hålla reglerna', och i ett inackstall är det ju oftast mångfalt fler =/
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Nej, jag tänker inte skicka bort henne till någon annan. Aldrig. Jag vill inte riskera att ha ett nerbrutet och oigenkännligt monster när hon kommer tillbaka. Litar inte på att "proffs" kan ta hand om min häst, tyvärr.

Men du kan tänka dig att utsätta andra människor för livsfara med en ouppfostrad häst som anfaller?!:eek:

Hon skulle antagligen behövas puttas ned hela vägen nedför rangskalan, en häst som (utan att ha skräckupplevelser i bagaget) inte accepterar hovslagare, vetrinär och anfaller andra människor har både dåligt lynne och är dåligt uppfostrad oberoende av hur snäll hon är mot ägaren.

Jag ser egentligen bara att du har två val, antingen slakt eller att ta mycket kvalificerad hjälp.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

[
Jag ser egentligen bara att du har två val, antingen slakt eller att ta mycket kvalificerad hjälp.[/QUOTE]

Sant! i dagens läge är det ofta mycket daltande med hästarna. Om hästen är farlig för omgivningen finns det inte många alternativ. Uppfostra djuret eller bli av med den. Ibland saknas det "gamla goda" hästhantering.

Skaffa hjälp!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Utan att veta vem som ägde hästen innan, men att den som ägt hästen innan dig höll på med NH, betyder inte att de var bra hästmänniskor, eller att de var kunniga inom NH.

Det finns bra NH och dålig NH...

(därmed inte sagt att de var dåliga)


Och även det faktum att hon varit NH hanterad av sin förra ägare kan vara orsaken till hennes beteende.

En häst som varit hanterad efter en viss NH filosofi och sedan släpps ut bland "icket kunniga" (de som inte har insikt i vad NH är) kan fortsätta att vara snäll, eller så tar den tillfället i akt att göra allt det med människor som den vet är att klättra på rangstegen...

Eller så blir den arg för att människor inte lyssnar på dess signaler.
"Varför Fattar de inte???"


Detta inlägg var inte menat som provocerande mot någon part... ej heller mot de som inte ör insatt i vad NH är eller står för.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

ofta hör man "att den blivit så dåligt hanterad" den är så "misshandlad". (har jobbat i många år som beridare i stora stall)
när den igentligen bara har "tagit över". och några nedbrutna monster åkte inte heller hem till sina ägare.:crazy: snarare en trevligare häst än som kom (om dom va där för korrigering)

min upplevelse är att det är just dom övermodiga hästarna(som lärt sig att dom är starkare än människan, och står högre i rang) som är riktigt farliga att hantera, oavsett om det är från marken eller på ryggen. dessvärre har jag oxå upplevt samma som "alexandra w"
att problemen kommer tillbaks efter ett tag hos sin ägare så länge inte denna tar hjälp och inser sin egen del i "problemet".(ju fler vänder på korrigering ju värre häst)

fast det kan ju oxå vara så att det är andra människor i hästens omgivning som "orsakat" beteendet. vissa hästar lär sig snabbt vad som går hem var, och när dom har ett övertag.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Alexandra_W skrev:
Lite blandade synpunkter.

NH är ingen garanti för att hästen inte fått ett hår krökt iofs, men jag litar på ditt ord att hon inte blivit dåligt behandlad. Är hon likadan 'utanför' boxen? Eller är det 'bara' boxen hon är sådär i? Mot de människor hon ändå typ 'känner' alltså (dvs inte veterinären/hovis, utan mer välkända människor)?

Hur var hon mot dig från början, varit 'snäll' med dig hela tiden eller har ni haft era diskussioner?

Eftersom hästen utan problem sköter sig med dig, så är även jag inne på att hon helt enkelt anser sig vara högre i rang än de andra människorna, dvs hon vet att hon kan bestämma, och hon gör det. Och med rätt träning så skulle hon kunna lära sig att 'sköta sig' med andra också.

Komplicerande är att det är en travhäst som kommer byta miljö och 'människor' en del, och risken finns ju att hon alltid kommer testa nya människor. Och kuggfrågan är väl hur mycket du orkar lägga ner?

Jag har ett treårssto, egen uppfödning, rejält temperament och rejäl egen vilja men jordens mest okomplicerade. Hon och jag hade en rejäl diskussion om vem som egentligen bestämde när hon var ca ett år (det gick rätt hett till, hon blev så förbannad på mig för jag hade mage att försöka bestämma att hon skulle göra något hon inte ville att hon gick till regelrätt anfall!) och jag vann det. Sen den dagen har vi inte haft några problem.

Och hon kan hanteras av alla, utan minsta problem. Är lika snäll mot min hästokunniga mamma som rutinerad klinikpersonal t ex. DÄREMOT så gör hon 'fula grimaser' i boxen. Hon har aldrig gjort något, och jag tror inte hon är riktigt medveten om vad hon egentligen säger. Men hon kan slicka öronen bakåt och kasta huvudet mot en och se ut som en huggkobra. Gör dock INGENTING, du kan gå bakom baken på henne, knalla och krypa under halsen på henne eller vad som helst. Jag har till och med kastat in stackars pojkvänner helt utan hästvana och hon har sett lika 'ful' ut mot dem, men inte gjort nåt.
MEN.. jag är VÄLDIGT glad att jag har eget stall och full koll på vilka som hanterar. För i ett inackorderingsstall skulle hon tyvärr kunna BLI livsfarlig. Räcker med att någon eller några tycker att 'här ska fan inte hotas!' och/eller blir rädda för henne och tar med spö in. Tror inte det skulle krävas mer än 1 - 2 rapp för den hästen att börja anfalla när man går in (eftersom hon inte skulle fatta vad tsraffet kom från, hon verkar som sagt väldigt omedveten om att hon hotar)

Så, det är ju det där med att det gäller att få ALLA med på samma linje när det är knepiga hästar. Och så gäller det att hålla det med, även sen när det fungerar som det ska. Jag tar mig ju ans må projekt ibland (läs: hästar med problem), och ofta så löser jag problemet, talar om för ägaren hur h*n ska förhålla sig, skickar hem hästen med ägaren och får sen idel positiva rapporter i några månader, och ägaren är såå glad. Sen börjar det bli samma visa igen, och problemen är tillbaka. Helt enkelt för att ägaren när allt fungerar börjar 'släppa' lite på saker och ting, se genom fingrarna med vissa saker etc, och sakta men säkert så återgår hästen (de är ju inte direkt dumma de små liven..) till sitt tidigare beteende. Helt enkelt för att ägaren utan att vara medveten om det bidragit till det.

Och det är svårt nog få EN person att 'hålla reglerna', och i ett inackstall är det ju oftast mångfalt fler =/


Jag håller med om mycket. Ser tyvärr på rätt nära håll en person som anser sig tillämpa NH som anser sig dessutom vara proffs, som tar till redskap, gap, skrik, mm när han anser att hästen sätter sig upp mot honom. Han får hästarna värre men tror att han hanterar dem bra. Skriker åt alla som har synpunkter att dom är amatörer.

OCh jag håller med, det är svårt i ett inackorderingsstall där säkert några alltid vill "uppfostra" när de hanterar, hästen genomskådar dem och de blir attackerade. Eget stall är vad som gäller med en sån häst. Eller ett mycket litet stall med få kunniga människor. Tyvärr har ju inte alla det här, men nytt inackorderingsstall skulle jag knappt våga för TS häst.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

jag skulle be om hjälp eller skicvka iväg henne, gärna till en NH tränare där även du kan få vara med o se hur de arbetar med hästen.
Jag känner en tjej som är fantastiskt duktig, skicka pm om det kan vara ngt.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

*KL*

Glömde igår, men jag tycker inte att du ska vara så orolig för nedbruten häst pga hårda metoder heller. Jag har ju som sagt dels haft en rejäl diskussion med min egen unghäst, och hade du kommit förbi då hade det inte sett vackert ut, och inte 'fint och snällt' heller. Och min dam är så långt från 'nedbruten och knäckt' man kan komma. Hon är fortfarande en väldigt 'pratig', väldigt social och kärvänlig häst som tror/tycker alla människor om gott. Enda skillnaden är att hon vet att det är människorna som bestämmer.

En problemhäst jag hade här för 'problemlösning' och inridning fick jag beskrivet för mig som mer eller mindre ett monster. Första dagen släpade hon mig ut till hagen trots grimskaft med kedja, en vecka senare kunde helt hästovana pojkvännen leda henne i grimma och grimskaft och hon gick helt lugnt och fint. Hon hade INTE fått minsta styk, därmot hade jag konsekvent och så tufft som det krävdes för att hon skulle lyssna och respektera talat om att det INTE var önskvärt att man gjorde si och så.

Hon anföll mig en gång också, jag var fullt beredd på det och hade hjälm och väst. Anledningen att hon gick till anfall? Jag hade mage att säga åt henne att backa, och vägrade låta mig skrämmas av hennes fula grimaser. Då gick hon upp på bakbenen och gick till anfall. För i helskotta att jag skulle be henne backa. Det blev en strid som INTE innehöll slag, men som inte heller den såg 'lugn och snäll' ut. Sen insåg hon att den där lilla pissmyran på två ben var både smartare, starkare och envisare än henne.

Det stoet red jag sedan in utan några större problem alls. Hennes 'problem' var att hon fått/tagit en högre rangstatus gentemot människorna än hon klarade av att hantera och - VIKTIGT - än hon mådde bra av. Den hästen skrek efter att få tydliga gränser och ramar uppsatta, och när hon fick det så slappnade hela hästen av, trygg i förvissningen om att det inte var hennes jobb/ansvar/uppgift att leka kung över världen i allmänhet och människor i synnerhet.

Och hon blev absolut inte knäckt och nedbruten, utan hon var fortfarande en framåt, ganska 'tuff' häst (fast i POSITIV mening plötsligt) och väldigt social.

När det gäller korrigeringar/bestraffningar (jag gillar inte det sista ordet, men använd det man känner för) så sålänge de kommer i rätt ögonblick och hästen FÖRSTÅR varför den korrigeras så knäcks inga hästar av det. Det är när hästen inte förstår varför x eller y plötsligt händer, och x eller y innefattar obehag, som hästen reagerar negativt på det.

Och den mest knäckta häst jag sett var en häst som NHtränats in absurdum, den var helt jädra nollställd, ingen utstrålning och nada initiativförmåga, den rörde inte en hov utan ägarens uppmaning. Himla lätt att hantera ja, men det gjorde ont i mig att se den, den var så 'avhästifierad' att det lika gärna kunde varit en robot.

/Alexandra - som inte kallar sig NH:are, eller anser sig använda sig av NH, utan kallar det sunt förnuft, men visst finns det klara drag av NH i det hela. Och som genom åren sett människor tillämpa NH på ett sätt som gör mig alldeles salig, och som genom åren sett folk tillämpa NH på etts ätt som får mig att vilja gråta. Och så alla de som viftar med lite rep och anser det är NH ;)
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Jag vill inte riskera att ha ett nerbrutet och oigenkännligt monster när hon kommer tillbaka.
Ett monster har du redan och kan du själv inte få bukt med problemen hon har gentemot andra människor så får du antingen fixa någon som kan eller så köra henne till slakt.
Violator skrev:
Litar inte på att "proffs" kan ta hand om min häst, tyvärr.
:rofl: Ännu en människa som tror att h*n är den enda i hela världen som kan sin häst och att ingen annan klarar av den :crazy: Tro mig: Det finns många fler än du som kan hantera din häst och av dessa så finns det även ett antal som klarar av att plocka ner damen på jorden (utan att dänga skiten ur hästen)
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hon har inte ont någon stans eller är psykiskt "stressad"?

Kanske låter dumt, men det var det första jag kom att tänka på...

Jag hoppas verkligen det löser sig för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
2 994
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp