Bukefalos 28 år!

Jag surade till idag

lady_vip

Trådstartare
Var och köpte en grej i ett jobbärende idag, parkerade några 100 meter från affären och på vägen dit sitter en hund bunden i en stolpe på trottoaren, precis utanför ett fik. Hunden är av samma ras som mina, så jag reagerade direkt och såg att hunden frös, den försökte verkligen skydda sig så gott som möjligt från den kalla vinden.

Jag går mitt ärende, får telefonsamtal och på vägen tillbaka till bilen ser jag att hunden sitter kvar. Bestämmer mig för att vänta lite och se om någon ägare ser till hunden eller kommer ut medans jag pratar klart i telefonen.

Ingen hundägare kommer och det har gått gott och väl en kvart från att jag först la märke till hunden. Så jag går helt sonika in på fiket och frågar första bästa om det är deras hund, men nä, de hade också lagt märke till hunden. Ägaren hittar jag i ett rum längre in. Konversationen blir:

-Ursäkta, är det någon av er som äger hunden som sitter utanför
-Ja, det är min hund
-Din hund fryser väldigt mycket
-Jo, vi ska gå nu
-Bra, för som sagt, den fryser och ser ut att vara väldigt obekväm
-Jo, men det är en jakthund
Ungefär här ändrar jag till en lite skarpare röst
-Du, jag vet, jag har 2 likadana själv och jag skulle aldrig nånsin lämna dem frysandes utanför ett café utan uppsikt
-Öh, vi ska gå nu (och får en blick som säger att jag har inte med hans hund att göra)
-Bra, sätt på den ett täcke nästa gång du sätter den så

Jag kan inte riktigt släppa det... Ni skulle sett hunden. Den satt så ihopkrupen den bara kunde, illröda bröstvårtor och försökte täcka magen med frambenen. Jag blir vansinnig! Där satt den, mitt i stan, på trottoaren, sårbar, utan uppsikt från ägaren:rage:

Och vet ni, jag skäms inte ett dugg för att jag la mig i :o
 
Senast ändrad:
Sv: Jag surade till idag

Det var jättebra att du la dig i!! Civilkurage!
Varför tänker man inte mer på sin hund än vad den personen gjorde? Dåligt!!
 
Sv: Jag surade till idag

Jag hade kunnat vara så fräck att jag tagit med mig hunden till närmsta polisstation och säga att den suttit ute och fryst i all evighet och ingen hämtade den och lämnat den som hittegods. Skiter totalt i om man får göra så eller inte.

Bra gjort att du sa till!
 
Sv: Jag surade till idag

Heja dig! Ibland är det bra att bli lite arg och förhoppningsvis tänker de till innan de tar med sig hunden nästa gång :)
 
Sv: Jag surade till idag

Tack alla!

Jag kan som sagt inte släppa det, antagligen för att jag drar paralleller med mina egna hundar och bara mår så dåligt över att hunden fick sitta där. Men jag hoppas att killen som ägde hunden, som satt och fikade med två tjejer, skämdes.
 
Sv: Jag surade till idag

Gud vad bra gjort!
Det tog kanske till och med lite extra skruv om han fick skämmas inför dom två tjejerna..
 
Sv: Jag surade till idag

Jag hade kunnat vara så fräck att jag tagit med mig hunden till närmsta polisstation och säga att den suttit ute och fryst i all evighet och ingen hämtade den och lämnat den som hittegods. Skiter totalt i om man får göra så eller inte.

Bra gjort att du sa till!

Tanken slog mig att ta med hunden och lämna en lapp, typ "hej, tog hand om din hund eftersom inte du gjorde det, ring mig på XXXXXX" :p Men nej, jag fegade ur där.
 
Sv: Jag surade till idag

Jag hade kunnat vara så fräck att jag tagit med mig hunden till närmsta polisstation och säga att den suttit ute och fryst i all evighet och ingen hämtade den och lämnat den som hittegods. Skiter totalt i om man får göra så eller inte.

Det hade jag nog gjort (hoppas jag!). Men ja, jättebra Lady_vip att du sa till, förhoppningsvis fick de sig i alla fall en liten tankeställare.
 
Sv: Jag surade till idag

Så bra gjort.
Själv stannade vi på MAX i går och skulle käka en sen middag (ca 20.00)
När vi går in reagerar jag direkt på att det sitter en hund bunden i borden utanför. Jag tittar på hunden, noterar alla som tittar på mig när jag spanar utifrån in i fönstren, ser någon som glor tillbaka och antar att det är ägarna. Nu frös inte denna hund men den tittade förväntansfullt på alla som öppnade dörrarna och kom ut. Jag njöt inte av min middag!!! Nästa gång gör jag som dig :)
 
Sv: Jag surade till idag

Bra gjort!

Det är sjukt så ofta man ser detta, folk som lämnar sina hundar själv ute i renget till och med utan täcke eller skydd, för att de ska gå och handla eller whatever.

För inte så längesen så kom en man med en liten hund och skulle in i samma affär som mig, han snurrade kopplet ett varv runt en stolpe och gick in, hunden sprang iväg direkt med kopplet efter sig så jag fick springa ikapp och binda upp hunden igen, mannen brydde sig inte alls om hans misstag.

Dumma människor :(
 
Sv: Jag surade till idag

Jag tror det är det enda sättet att få folk att sluta med det, vara jobbig helt enkelt.

Jag kan själv lämna en minut och sticka in och köpa en kaffe, om jag har uppsikt, sen går jag såklart ut direkt igen. Men den gången om året det händer är ingen vana.
 
Sv: Jag surade till idag

KL
Jag har också ibland hundar sitta och frysa utan filt eller täcke, utanför caféer oftast, och om man har gått in och sagt något så reagerar folk oftast med inställningen "vad rör det dig?", jag undrar vad lagen säger om det här? Kan man som någon sa faktiskt ta hunden efter 15-30 min och lämna in på närmsta polisstation eller blir det egenmäktigt förfarande? Om man går in och säger till ägaren och denne inte bryr sig och tiden går kan man göra något då? Är det någon här som har koll?
Hade känts skönt att kunna dra till med något dräpande som typ: "Tur för dig att ni ska gå nu för hade det gått x min till hade jag tagit med den till polisstationen, du vet att det här räknas som blablabla va?"
 
Sv: Jag surade till idag

Bra gjort!

Såna människor ska inte ha hund. Jag har aldrig och kommer aldrig binda min hund utanför en affär/café/annat och lämna den utan uppsikt.
 
Sv: Jag surade till idag

håller med, ska man ha med hunden så ska man inte lämna den utan uppsikt. har själv med hunden när jag kör ärenden med hon är av den typen som älskar bilen, och som man får dra ut från bagage utrymmet efter att hon legat i den med luckan öppen hemma i en hel dag.

och då är hon ju i bilen med flera fönster på glänt och aldrig ensam mer än en kvart. och hon följer inte med när det är för varmt väder.

förstår inte hur folk som sätter hunden utanför affärer tänker. en hund kan bli rädd och slita sig, den kan bli stulen, den kan bli attackerad av andra hundar, den kan i dåligt väder bli sjuk, frusen, överhettad osv.

skulle aldrig få för mig att ta med hunden in till stan, sätta den utanför ett café och sitta där inne i en halvtimme utan ingen uppsikts som helst över hunden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 758
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp