Jag trodde det var noskvalster...

Netted

Trådstartare
Jag undrar lite om någon har varit med om något liknande.

Min pudeltik har haft de typiska symptomen för noskvalster, dvs indragningar genom nosen. Båda mina hundar blev behandlade, de fick tre sprutor med 8-10 dagars mellanrum då alla tabletter var slut, men tiken blev aldrig av med symptomen, alls, vilket veterinären tyckte var mycket märkligt. Min saluki har inte haft några symptom alls, varken då eller nu. Min tik har haft dessa symptom innan, men det har gått över av sig självt innan vi har tagit oss till veterinär...

Hon var även röd & irriterad i halsen när vi var där första gången och fick en pencillinkur, med förbättrat resultat. Veterinären tyckte att det kunde vara pga irritationen som blir i hela övre luftvägarna pga noskvalsterna och indragningarna, en ond cirkel helt enkelt.

Det var nu ca 2 månader sedan sista sprutan, så igår var vi där igen. På onsdag ska hon sövas och bli kollad i nosen och i halsen.

Hur har ni upplevt det med noskvalster? De SKA väl försvinna efter behandling? Min veterinär sa att vi inte behövde hålla på att tvätta eller frysa eventuella filtar eller bäddar här hemma, vad har ni för erfarenheter? Jag tänkte om det kan påverka.

Jag tänkte även, min tik har väl inte några egentliga övriga symptom än just det där indragandet. Veterinären kunde provocera fram "en hosta" som man kan höra någon gång ibland, men inte så ofta att man ser det som något symptom. Så just nu känns det ju lite som att de inte kommer att hitta något. Eller, hela situationen känns konstig.

Känns som en luddig tråd :D men, det jag främst undrar är

1) Hur har ni upplevt det med behandling osv när era hundar haft noskvalster? Dvs smittsamhet, behandling, symptom, återkommande?

2) Om någon har haft hund som haft problem med tonsiller eller svamp eller andra grejer som kan relatera till de övre luftvägarna? Vad hade de för symptom osv?

3) Någon som haft hund med samma symptom, som inte var noskvalster?
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Jag svarar ja, på fråga 3.

Min Aussie, hade typiska snörvlingar och jag behandlade för noskvalster, inget hände. Men då var det bara det där typiska snorningarna, ingen röd hals.
Han fick helt enkelt låta så emellanåt.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Jag svarar också på fråga tre.
Kände en hund som de trodde hade noskvalster, men det visade sej sitta fast en bit pinne uppe i nosen.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Jag svarar ja, på fråga 3.

Min Aussie, hade typiska snörvlingar och jag behandlade för noskvalster, inget hände. Men då var det bara det där typiska snorningarna, ingen röd hals.
Han fick helt enkelt låta så emellanåt.

intressant! ni kollade inte upp det ytterligare? :)
min pudeltik får minutlånga "anfall" som verkar jättejobbiga, så jag hoppas att de för hennes del hittar någonting.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Jag gjorde tre undersökningar, två första så behandlades hunden mot kvalster utan resultat. Sista gången gick man ner med kamera, utan att hitta något, sen skannade man hjärtat. Tyvärr hade hunden blödningar på alla klaffar, om det sen hade med snörvlingarna att göra kunde vet. inte säga.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Det finns fler saker som har liknande symptom som noskvalster.

Här i mitt område fanns t ex en york som hade typiska symptom med inåtdragningar mm - men blev inte bra av behandling. Han sövdes och det visade sig att han hade problem med luftrören.

Även nedfallet gomsegel, för slappt gomsegel mm kan ge liknande symptom.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Min behandlades för noskvalster och blev bra nästan genast. Man ska som sagt inte behöva sanera eller byta bäddar.

Min gör så varje gång hon äter ris, jag antar att hon får upp ris bak i näs/svalget.

Kanske det sitter något i näsan? Väntar med spänning på vad ni hittar.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Jag gjorde tre undersökningar, två första så behandlades hunden mot kvalster utan resultat. Sista gången gick man ner med kamera, utan att hitta något, sen skannade man hjärtat. Tyvärr hade hunden blödningar på alla klaffar, om det sen hade med snörvlingarna att göra kunde vet. inte säga.

åh okej. ibland är saker och ting lite av ett mysterium :)
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Det finns fler saker som har liknande symptom som noskvalster.

Här i mitt område fanns t ex en york som hade typiska symptom med inåtdragningar mm - men blev inte bra av behandling. Han sövdes och det visade sig att han hade problem med luftrören.

Även nedfallet gomsegel, för slappt gomsegel mm kan ge liknande symptom.

Åh okej, där ser man! Jag vet ju att vet. pratade om olika scenarion, men allt kändes lite luddigt så det var svårt att uppfatta. Men något sådan skulle det ju absolut kunna vara. Jag tänker lite på hennes hostning vid provokation. Vad gjorde man med den hunden, eller kunde något göras?

Svamp kan det väl också vara, och nån allergi men just det känns lite långdraget, hon har liksom inga övriga symptom på någon allergi.

Vet pratade även om det kunde vara hennes tonsiller som strulade, för de hade väl varit lite svullna första gången.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Min behandlades för noskvalster och blev bra nästan genast. Man ska som sagt inte behöva sanera eller byta bäddar.

Min gör så varje gång hon äter ris, jag antar att hon får upp ris bak i näs/svalget.

Kanske det sitter något i näsan? Väntar med spänning på vad ni hittar.

Ja okej, för först funderade jag på om man kanske borde testa att behandla igen. Men det är nog onödigt om det inte hände något första gången.

Jo, det är det ju förmodligen då, har hört om att sånt förekommer :) Det ska bli spännande i alla fall, jag får återkomma imorgon om vad de kommer fram till.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Grässtrå i halsen? Vissa grässtrån är tröga och kan fastna eller t o m sno sig runt mandlarna. Jag vet 3 hundar man har fått söva för att ta bort grässtrån som fastnat i halsen.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Vet pratade även om det kunde vara hennes tonsiller som strulade, för de hade väl varit lite svullna första gången

Så var det för min med och det visade sig vara tonsillit istället för kvalster
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

KL

Min har "inatvanda nysningar" ett par ganger per ar men inga nos kvalster. Veterinaren gissade att det var allergier men det ar inte tillrackligt mycket for att gora nagon storre undersokning. Om jag stoppar henne sa gjor hon inte om det sa det ar inget stort problem for henne.

Har lar man sig att halla for nosen sa de maste oppna munnen for att andas och da avbryts "snorvlandet". Med Mandy behover jag bara gjora det nagon enstaka gang pa varen och hosten ... (och nar vi var i Arizona's oken och det var blasigt som skjutton med mycket sand i luften). Forsta gangen hon "snorvlade" holl hon pa ganska mycket innan nagon visade mig att halla for nasan men hon slutade "snorvla" efter att jag gjort det en eller ett par ganger.
De som har noskvalster ar dock sa mycket mer irriterade i nosen att det inte hjalper att stoppa det, utan de haller pa ofta och hela tiden.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Är det ok om jag snyltar lite på den här tråden angående noskvalster?

Jag undrar hur länge en hund kan ha haft noskvalster? Jag inbillar mig nämligen att vår hund har (bla) noskvalster. Ringde vet(pratade med de i receptionen, så djursjukvårdare var hon väl) som frågade hur länge jag upplevt symptomen, och jag svarade ärligt att det nog har varit av och till sedan han var hyfsat liten, dvs typ knappt tre år. Då lät det som att hon avskrev möjligheten att det är noskvalster och ville hellre undersöka för att se om det är något annat.

Så, min fundering är om det är just ett tecken på att det INTE är noskvalster, bara för att han haft det länge?
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Är det ok om jag snyltar lite på den här tråden angående noskvalster?

Jag undrar hur länge en hund kan ha haft noskvalster? Jag inbillar mig nämligen att vår hund har (bla) noskvalster. Ringde vet(pratade med de i receptionen, så djursjukvårdare var hon väl) som frågade hur länge jag upplevt symptomen, och jag svarade ärligt att det nog har varit av och till sedan han var hyfsat liten, dvs typ knappt tre år. Då lät det som att hon avskrev möjligheten att det är noskvalster och ville hellre undersöka för att se om det är något annat.

Så, min fundering är om det är just ett tecken på att det INTE är noskvalster, bara för att han haft det länge?

En reflektion från min sida - kan det inte vara så att de vill undersöka annat iom att det har varit just till och från? Har de noskvalster, så har dem, och det är ju inget som bara försvinner? De kan säkert ha det jättelänge, men att det då är ihållande? Så har jag tolkat det som iaf, speciellt eftersom att min dam har haft samma symptom, även hon av och till kan man nog säga :)
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

Update! På måndag opereras hennes tonsiller bort, samt att de kapar gomseglet en aning.

Tonsillerna såg irriterade, och om jag fattade det rätt, lite svullna ut. Gomseglet såg inte irriterat ut, men det kunde vara en aning för långt ner, och även det påverka. Så rubbet fixas till och så hoppas vi på att hon blir av med sina jobbiga symptom.
 
Sv: Jag trodde det var noskvalster...

En reflektion från min sida - kan det inte vara så att de vill undersöka annat iom att det har varit just till och från? Har de noskvalster, så har dem, och det är ju inget som bara försvinner? De kan säkert ha det jättelänge, men att det då är ihållande? Så har jag tolkat det som iaf, speciellt eftersom att min dam har haft samma symptom, även hon av och till kan man nog säga :)

Mmm.. jag inser att mycket beror på hur man utrycker sig ;)
Jag tycker att han haft (typ) samma symptom "jämt", samt att det då och då tillkommit någon variant av "indragningar" som jag inte tyckt varit typisk för noskvalster utan mer som en konstig hicka. En bekants hund som hade noskvalster fick sina indragningar med ganska oregelbundna intervaller, därav mitt "då och då".

Pratade iaf med allergidoktorn som såg honom sist, hon tyckte att det var värt att testa att behandla för att se vad det blir för effekt. Så nu har vi ett recept som ligger och väntar om vi bara tar oss ut i snöeländet ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 251
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 499
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 515
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp