Jag tror jag är en shopoholic?

Zpunk

Trådstartare
Liksom många andra så gillar jag att shoppa och ha fina grejer, men senaste dagarna funderade jag på om det inte börjar bli lite galet.

Såg att ett ridsportmärke som jag inte har grejer ifrån hade 20% på hela sortimentet och tänkte köpa ett par nya ridtights och kanske en skön hoodie. Behöver jag dessa? Nej, jag rider så sällan just nu att jag inte behöver mer ridkläder.

Ett träningsmärke hade via en influencer 40% rabatt på hela sortimentet. Jag har ett par tights därifrån som är jättesköna och fina, så jag var sugen på ett par till i annat mönster. De har även en fin yoga-tröja, och ett linne. Jag har mängder med tights redan, har ingen användning för en yogatröja och har ett gäng linnen redan. Så inte nödvändigt.

Ett annat märke med träningskläder hade via influencer 25% rabatt på hela sortimentet. Handlade nyligen t-shirt och tights därifrån som var jättesköna när jag provade dem men har ännu inte använt dem till träning. Plockade ihop en kundvagn med tights, hoodie och lite smått och gott. Inget som är nödvändigt.

Grejen är att jag inte bara en gång kryssade ner fönstren för att sen gå tillbaka och plocka ihop kundkorgen igen. Men jag behöver inget. Jag kan inte ens lite motivera att det är nödvändigt. Dessutom vill jag hellre spara pengarna på längre sikt till annat (det är alltså inte så att shoppingen ställer till det ekonomiskt).

Och jag har redan beställt ridkläder från ett annat märke till 30% rabatt nyligen, som inte heller på något sätt är nödvändiga.

Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att bara låta bli? Jag har sedan tidigare avprenumererat på sms, mail o.s.v. men erbjudandena dyker ju ändå upp i flödena i olika sociala medier så det är knappast undvikande som är lösningen utan att få bukt med denna FOMO-liknande köphets.
 
Mmm, stor igenkänning där. Men jag har blivit bättre på att klicka bort korgen. Konstatera att det är jättefina grejor, men jag behöver dem inte.

Personligen tycker jag att vår konsumtion går helt åt helsike, och jag vet att jag är en del i den. Men jag jobbar med det, skickar tillbaka nästan allt som kommer hem och håller faktiskt korgen nedklickad för det mesta. Ser det som en lite kul grej att samla ihop och sedan avstå från att köpa.
 
Jag gillar att handla, men försöker låta bli i allt större utsträckning. Är det något jag VERKLIGEN vill ha, då får jag köpa det. Men allt annat försöker jag minska på. Egentligen skulle jag vilja gå igenom alla mina köp efter en månad och se om jag verkligen blev nöjd. Men vissa saker är också lite svåra. Jag köpte till exempel ett par jeans i våras. Jag använder dom flera gånger i veckan, för att jag älskar dom! Men när jag köpte dom var jag osäker och funderade på att lämna tillbaka dom. Så vissa grejer(främst kläder) tycker jag att är svårt, kommer jag trivas i plagget? Speciellt trosor och bh. Jag vet inte hur de kommer att kännas efter 12 timmar. Så det finns en hel del kläder som visat sig att inte vara så bekväma.

Men överlag så ångrar jag många köp, men är inte shopoholic. Det var jag nog i 20-årsåldern när det handlade om hästprylar. Jäklar vad jag hade schabrak, träns, kläder osv.

Nu köper jag oftare grejer med bra kvalité, som är lite dyrare och därmed ofta mer genomtänkta innan köp.
 
Mmm, stor igenkänning där. Men jag har blivit bättre på att klicka bort korgen. Konstatera att det är jättefina grejor, men jag behöver dem inte.

Personligen tycker jag att vår konsumtion går helt åt helsike, och jag vet att jag är en del i den. Men jag jobbar med det, skickar tillbaka nästan allt som kommer hem och håller faktiskt korgen nedklickad för det mesta. Ser det som en lite kul grej att samla ihop och sedan avstå från att köpa.
Det här med returer är ett större problem än de flesta vet. De åker ofta långa omvägar utomlands för att sorteras och kontrolleras och mycket av det slängs. Jag personligen tycker det är ett riktigt otyg att tex beställa saker man inte är (nästan) säker på att man kommer behålla. Tex 6 tröjor i olika storlekar eller färger, där man VET att man kommer skicka tillbaka 5… Värt en tanke tycker jag.
 
Liksom många andra så gillar jag att shoppa och ha fina grejer, men senaste dagarna funderade jag på om det inte börjar bli lite galet.

Såg att ett ridsportmärke som jag inte har grejer ifrån hade 20% på hela sortimentet och tänkte köpa ett par nya ridtights och kanske en skön hoodie. Behöver jag dessa? Nej, jag rider så sällan just nu att jag inte behöver mer ridkläder.

Ett träningsmärke hade via en influencer 40% rabatt på hela sortimentet. Jag har ett par tights därifrån som är jättesköna och fina, så jag var sugen på ett par till i annat mönster. De har även en fin yoga-tröja, och ett linne. Jag har mängder med tights redan, har ingen användning för en yogatröja och har ett gäng linnen redan. Så inte nödvändigt.

Ett annat märke med träningskläder hade via influencer 25% rabatt på hela sortimentet. Handlade nyligen t-shirt och tights därifrån som var jättesköna när jag provade dem men har ännu inte använt dem till träning. Plockade ihop en kundvagn med tights, hoodie och lite smått och gott. Inget som är nödvändigt.

Grejen är att jag inte bara en gång kryssade ner fönstren för att sen gå tillbaka och plocka ihop kundkorgen igen. Men jag behöver inget. Jag kan inte ens lite motivera att det är nödvändigt. Dessutom vill jag hellre spara pengarna på längre sikt till annat (det är alltså inte så att shoppingen ställer till det ekonomiskt).

Och jag har redan beställt ridkläder från ett annat märke till 30% rabatt nyligen, som inte heller på något sätt är nödvändiga.

Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att bara låta bli? Jag har sedan tidigare avprenumererat på sms, mail o.s.v. men erbjudandena dyker ju ändå upp i flödena i olika sociala medier så det är knappast undvikande som är lösningen utan att få bukt med denna FOMO-liknande köphets.

Jag har val inga jattebra tips da jag inte varit i samma situation da jag ar mer av en Spara personlighet, men spontana tankar ar att det kanske finns steg du kan ta for att minska mangden annonser du ser pa instagram och youtube och andra sociala kanaler, plus hur relevanta de annonserna ar for dig?
Jag anvander t.ex. en browser som inte sparar mitt internetanvandande (brave browser), har alltid hogra sekretessinstallningar, sager typ alltid nej till "cookies" nar forfragningar dyker upp pa webbsidor osv. Pa instagram kan du ocksa klicka pa de tre punkterna uppe till hoger om annonsen och valja typ "visa ej denna annonsen".
Ytterligare steg for att minska frestelserna, utover att inte prenumermera pa nyhetsbrev m.m.

Kan du byta ut shoppingintresset mot ett mer produktivt intresse - t.ex. att spara/investera? Om du har t.ex. ett konto pa Avanza, och for varje gang du stanger en kundvagn, sa far du tillatsele att istallet fora over motsvarande summa till Avanza eller ett langsiktigt sparkonto osv?
 
Jag har val inga jattebra tips da jag inte varit i samma situation da jag ar mer av en Spara personlighet, men spontana tankar ar att det kanske finns steg du kan ta for att minska mangden annonser du ser pa instagram och youtube och andra sociala kanaler, plus hur relevanta de annonserna ar for dig?
Jag anvander t.ex. en browser som inte sparar mitt internetanvandande (brave browser), har alltid hogra sekretessinstallningar, sager typ alltid nej till "cookies" nar forfragningar dyker upp pa webbsidor osv. Pa instagram kan du ocksa klicka pa de tre punkterna uppe till hoger om annonsen och valja typ "visa ej denna annonsen".
Ytterligare steg for att minska frestelserna, utover att inte prenumermera pa nyhetsbrev m.m.

Kan du byta ut shoppingintresset mot ett mer produktivt intresse - t.ex. att spara/investera? Om du har t.ex. ett konto pa Avanza, och for varje gang du stanger en kundvagn, sa far du tillatsele att istallet fora over motsvarande summa till Avanza eller ett langsiktigt sparkonto osv?

Bra tips med sparandet! Jag har faktiskt tänkt den tanken men inte gjort slag i saken.

Som sagt så dyker det ju upp i flödena oavsett, dessa influencers till exempel följer jag ju inte för att de då och då har samarbete med företag utan för deras träning och det vore tråkigt att sluta följa bara för att det då och då dyker upp erbjudanden. Däremot surfar jag alltid inkognito, accepterar inte alla cookies och har begärt att inte bli spårad av olika appar.
 
Kan du försöka tänka på att istället för att "oj billigt med - 20 %" så blir det faktiskt ganska dyrt att köpa saker du inte behöver?

20 % är ingen stor rabatt, det är bara ett trick för att få folk att handla. Och varje gång du köper saker gör du av med pengar, du sparar inget, oavsett vilken rea det är.

Bestäm dig för att du inte köper nya saker innan de gamla gått sönder. Bara bestäm dig och gör.
 
Liksom många andra så gillar jag att shoppa och ha fina grejer, men senaste dagarna funderade jag på om det inte börjar bli lite galet.

Såg att ett ridsportmärke som jag inte har grejer ifrån hade 20% på hela sortimentet och tänkte köpa ett par nya ridtights och kanske en skön hoodie. Behöver jag dessa? Nej, jag rider så sällan just nu att jag inte behöver mer ridkläder.

Ett träningsmärke hade via en influencer 40% rabatt på hela sortimentet. Jag har ett par tights därifrån som är jättesköna och fina, så jag var sugen på ett par till i annat mönster. De har även en fin yoga-tröja, och ett linne. Jag har mängder med tights redan, har ingen användning för en yogatröja och har ett gäng linnen redan. Så inte nödvändigt.

Ett annat märke med träningskläder hade via influencer 25% rabatt på hela sortimentet. Handlade nyligen t-shirt och tights därifrån som var jättesköna när jag provade dem men har ännu inte använt dem till träning. Plockade ihop en kundvagn med tights, hoodie och lite smått och gott. Inget som är nödvändigt.

Grejen är att jag inte bara en gång kryssade ner fönstren för att sen gå tillbaka och plocka ihop kundkorgen igen. Men jag behöver inget. Jag kan inte ens lite motivera att det är nödvändigt. Dessutom vill jag hellre spara pengarna på längre sikt till annat (det är alltså inte så att shoppingen ställer till det ekonomiskt).

Och jag har redan beställt ridkläder från ett annat märke till 30% rabatt nyligen, som inte heller på något sätt är nödvändiga.

Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att bara låta bli? Jag har sedan tidigare avprenumererat på sms, mail o.s.v. men erbjudandena dyker ju ändå upp i flödena i olika sociala medier så det är knappast undvikande som är lösningen utan att få bukt med denna FOMO-liknande köphets.
Det är ju väldigt svårt när det dyker upp framför en hela tiden. Men du köpte ju inte så det känns som att det är dem det är fel på inte dig.

Dvs de är bra på att få oss att vilja ha saker.

(känner igen konceptet)
 
Mmm, stor igenkänning där. Men jag har blivit bättre på att klicka bort korgen. Konstatera att det är jättefina grejor, men jag behöver dem inte.

Personligen tycker jag att vår konsumtion går helt åt helsike, och jag vet att jag är en del i den. Men jag jobbar med det, skickar tillbaka nästan allt som kommer hem och håller faktiskt korgen nedklickad för det mesta. Ser det som en lite kul grej att samla ihop och sedan avstå från att köpa.
Precis så gör jag också!
Just nu har jag en korg på 6 par skor ...som ska klickas bort. Och ett par Maya Delorez ridbyxor.
 
En annan aspekt förutom miljön är att rent konkret gå runt i din bostad och fråga dig själv:

1. Har jag plats för en till klänning, byxor, handväska eller vad det nu handlar om.
2. Vad ska jag göra av mig med istället. Och hur? -kasta eller ge bort.

Allt ska ha SIN plats redan innan saken anländer. Du kan inte efteråt tänka jaha men oj var ska jag nu förvara denna 🤔
 
Kan du försöka tänka på att istället för att "oj billigt med - 20 %" så blir det faktiskt ganska dyrt att köpa saker du inte behöver?

20 % är ingen stor rabatt, det är bara ett trick för att få folk att handla. Och varje gång du köper saker gör du av med pengar, du sparar inget, oavsett vilken rea det är.

Bestäm dig för att du inte köper nya saker innan de gamla gått sönder. Bara bestäm dig och gör.
Precis! Och även vid en större procent rabatt är det ändå inte billigt om saken sedan aldrig används eller på sin höjd används en gång och sedan bara hänger i garderoben år ut och år in. Kapitalförstöring.
 
Jag försöker göra shoppandet åt "andra hållet", dvs istället för att se att det är en rabatt någonstans och fundera på om jag vill ha något därifrån därför så har jag redan innan någon slags mental shoppinglista på saker jag faktiskt verkligen behöver eller vill ha. Så att jag bara köper saker som används.

Då kan jag läsa på om olika märken, kolla vad jag verkligen vill ha och sedan liksom suga på den karamellen ett tag och se om det dyker upp några bra erbjudanden på just det. Som ett par friluftsbyxor som var det senaste, när det sedan dök upp 30% rabatt på just de byxorna jag verkligen ville ha fick jag känna att jag gjorde ett riktigt klipp. Var även noga med att när jag fick hem första paret som satt "nästan" bra, krångla med att skicka tillbaka och byta storlek så att jag fick ett par som var perfekta. Det hade jag nog inte orkat bry mig om tidigare, men nu har jag använt de byxorna jättemycket.

Har oftast några grejer så på "min lista", och då kan jag hålla mig till att hålla lite utkik efter just de grejerna och känner inte alls samma behov av att handla massa annat.
 
Jag har under många år kört efter principen "en in, en ut", dvs köper jag nya skor, så måste jag göra mig av med ett par gamla skor, vill jag inte göra mig av med något av det gamla så får jag inte köpa nytt heller. Sen har jag en fast garderobsstorlek, dvs jag får bara äga så pass mycket kläder som får plats i min garderob (och den är LITEN). Får det inte plats så får jag antingen rensa ut och göra plats, eller avstå inköp.

Ett annat tips är att varje gång du vill köpa något så för du över den summan som det skulle kostat in på ett sparkonto. Tex om du vill köpa ett par ridbyxor för 500 kr så för du över 500 kr till ditt sparkonto istället för att köpa ridbyxorna. Du kommer snabbt se vilka summor det handlar om när man plussar ihop allt och det kan hjälpa dig med motivationen att stå emot impulserna.
 
Precis! Och även vid en större procent rabatt är det ändå inte billigt om saken sedan aldrig används eller på sin höjd används en gång och sedan bara hänger i garderoben år ut och år in. Kapitalförstöring.
Nej exakt!
En Ferrari för 1 miljon är fortfarande dyr även om den säljs för halva priset. Och samma sak gäller allt annat också, men i mindre skala.

Att köpa för köpandets skull är en vana man kan lära sig att sluta med. Kanske måste man fundera varför man köper, vilket behov fyller shoppingen och fylla det behovet i stället? Shoppar man för att man har tråkigt, känner sig ensam eller vad beror det på?
 
Om det är svårt att stänga ner den där korgen och svårt att stoppa dig från att skapa den kan du testa att varje gång du stänger ner en korg skriva upp hur mycket du har sparat på att inte köpa de grejerna. Och rensa cookies så fort du gjort det så att korgen verkligen tömts.

Det är inte alls konstigt eller skamligt att ha svårt att stå emot all reklam. Den finns bara till för att lura in dig och folk jobbar med höga löner för att hitta smartare metoder att fånga dig i reklamens nät.
 
Räcker upp en hand.

Jag handlar lite överallt när jag har tråkigt/vill unna mig/ mm mm dock har jag bivit bra på att INTE skicka efter och går igenom samma resonemang som du.

Behöver jag den här? När ska den användas? Kommer jag att använda den? Varför vill jag ha den?

Många ggr slinker det ned något men de sista åren har jag blivit riktigt bra på att hejda mig sälv.

Lättare att motstå i butik än när man sitter på nätet.
 
Jag kan säga att jag är oerhört bra på att bränna pengar, alldeles för bra egentligen 😅

En sak som varit till hjälp för mig när det blivit lite väl mycket inköp är att kravet på mig själv att jag ska sätta in lika mycket som jag spenderar på ett sparkonto. Det vill säga, kostar en tröja 499:- ska samma summa föras över (till fondkonton där pengarna inte går att plocka ut direkt) så att tröjan blir dubbel så dyr. Är jag då inte beredd att föra över pengar ska jag heller inte köpa den.

Jag blir också mer motiverad att spara när jag har möjlighet att sätta undan högre belopp. Om jag bara har en tusenlapp kvar har jag en mental bild av att det är för lite pengar att spara och att jag i så fall lika gärna kan spendera. Om jag däremot har fem tusenlappar är det mycket lättare att lägga undan alltihop och se sparkontot växa istället för att köpa något billigt som jag egentligen inte behöver.
 
Om du får en dopaminkick av shopping tror jag det kan vara ganska lätt att lägga om den kicken till att du får en dopaminkick av minimalism. Alltså, inte sån "jag äger inget alls"-minimalism, men till exempel att du får en kick av att spara pengarna, och köpa dyra saker av bra kvalitet när du verkligen behöver, för att ha mer ordning hemma och nöje av det du äger.

Och som flera andra säger, följ inte folk som promotar saker och så vidare. Alternativt stäng ner all social media tills du klarar av att stå emot.

Läs på om konsekvenserna av överkonsumtion. Det kan ge perspektiv :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp