Jag tror jag blir galen snart

M

majja22

finns det någon som orkar ge mig lite pepp? Jag orkar snart inte peppa upp mig själv längre,det känns så himla hopplöst....
I slutet av oktober 2002 började min häst kännas ofräsch,tar ut vet. som behandlar henne för kotledsinflammation hf.Vila,igångsättning försiktigt... Ofräsch igen,tar ur vet. ,hon blir behandlad för kotledsinflammation på resterande tre ben.Vila,igångsättning,ofräsch igen...Så höll vi på ett tag,hon blev behandlad fyra!! gånger,veterinären ville inte lyssna på mig när jag sa att det kanske satt i ryggen,hon ömmade.
Nix Pix,icke ryggen,KOTLEDSINFLAMMATION hävdade han tvärsäkert :mad:.
Fick nog,åkte till Ultuna för utredning.Inga hältor på något ben...Däremot hade hon ont i ryggen.Ingen röntgen gjordes. Blev hemskickad med Finadyne och vila. Fick tag i en supervet. som behandlade henne mars-juli med akupunktur,och han gick igenom henne noggrannt varannan vecka från topp till tå. Hon blev bättre och bättre,jag skrittade igång försiktigt barbacka 20 minuter/dag.Hon blev i stort sett friskförklarad,jag fick börja rida 1 timme med sadel och även TRAVA!! Jippi,lyckan var stor! (Hade då inte travat sen oktober, och det var också då vi tog en galopp senast.... :cry:).
Hon blir sämre igen efter ett pr månader,stackars veterinären visste varken in eller ut.Han började misstänka skelettskada eller liknande åt korset till. :cry: :cry: :cry:.Depp,depp,depp,grubbel,grubbel...det var det enda man gick och tänkte på.....Han kommer ut för en koll 2 veckor senare,hon känns återigen bra i ryggen,visar ingenting!!Däremot halt vänster bak... Jaha,boka ny tid på klinik,denna gång på Mälarkliniken den 30/7.Hälutredning görs, ingen hälta på rakt spår, 1 gradig hälta på böjt spår.Knäledsinflammation vb.En röntgen gjordes för säkerhets skull,men man hittade inget konstigt.De sprutade leden med tuppkam och kortison. De röntgade även ryggen pga att hon ömmade och det konstaterades att hon har Kissing Spine.Hon fick TOLV sprutor tuppkam/kortison i ryggen.Stackars älskling.Blev hemskickade med Pronaxen som skulle ges i 10 dagar,samt vila då i 10 dagar.Efter det skulle hältan ha släppt menade vet.,den var ju inte så kraftig.
Jaha,efter 10 dagar kollade jag henne ordentligt eftersom så snart hältan släppt skulle vi börja träna upp ryggen. Hästen mycket pigg och glad,såg dock inte helt schysst på böjt spår.Ringer kliniken ,"min" vet. hade semester.Fick prata med en annan som menade på att hältan säkerligen var borta, ofräsch-heten kom nog ifrån ryggen.För säkerhets skull ringde han in ett recept på finadyne som jag skulle spruta i halsen i 5 dagar.(Fick inte i henne pronaxenet,hon är HEMSKT kräsen.....)Och så sa han att jag skulle ut och RIDA!!! Jippi,jippi,matte lycklig igen! Bara skritt förstås då,men ändå :).Hästen kändes urfräsch,pigg,glad,villig att arbeta i rätt form... Jag svävade på små moln i en hel vecka och tänkte att NU....nu börjar allt bli bra igen.
Jag åkte på semester en vecka till landet 40 mil härifrån(inte kul att lämna älsklingen mitt i allt,men kunde inte svika min kompis...) Hästen fick bara gå och strosa i hagen på dagarna, och eftersom jag ringde de andra i stallet varje dag (kan ju inte låta bli...)fick jag höra att hon mådde så bra så, hon visade inga som helst tecken på att hon hade ont någonstans.
Kom hem i söndags kväll.Hade morningen på måndagen.Hästen STAPPLAR ut från stallet till hagen!!Tydlig hälta vänster bak IGEN!!! Kraftigare än sist! Vad sjutton kan ha hänt??? Fick hjälp på eftermiddagen att kolla henne mer ordentligt,hon haltade inte lika mycket,det var svårt att se om det kom i från knät(som sist) eller då ryggen.Stel som en planka hursomhelst. Jag blev helt grinfärdig,detta är f-n inte sant!! Ska det aldrig ta slut?????
Ringde kliniken direkt i går när jag kom hem,fick en tid den 2/8. Vid utsläppet i morse var det samma som igår,hon stapplade ut,såg då tydligt att det satt i benet.Hon var något svullen vänster has,men inte varm,ingen feber...
Om det är någon som har orkat läsa,vad sjutton är det som händer??? Kan det vara knäleden igen? Eller en ny skada??
Jag blir så trött,har hållt på i 1 år snart,detta tar snart knäcken på mig!Så fort man ser en ljusning så kommer ett bakslag med dunder och brak. Dessutom har vi snart förbrukat alla försäkringspengar på veterinärvård detta år,årsförfallodagen är 1/11.Klinikbesöket på tisdag räcker det nog till,sen är det bara att ta ur egen ficka. Banklån?Får man låna till vård av häst tro?
Behövde bara skriva av mig lite,det känns så HOPPLÖST! Hon är i mitt huvud hela tiden,jag grubblar och grubblar.Mycket "tänk om" blir det... Ja,tänk om hon aldrig blir bra? Jag bryter ju ihop bara jag tänker tanken. Men på något sätt får jag kraft av henne,när jag tittar på denna vackra,underbra,kloka häst :love: :love:,så tänker jag att - NEJ,vi ska banne mig fixa detta!!!
Men nu känns det bara depp depp,känns som tisdagen är alldeles för långt bort,orkar inte vänta.....Rädd också för vad de ska säga..... :cry:
Ska inte deppa ihop helt nu, ska åka till Ikea och shoppa och komma på andra tankar förhoppningsvis!
 
Jag förstår att de måste vara skit jobbigt och desutom kosta en massa pengar"
De fixar sig säkert hoppats de för din och hästens skull!
 
Vi har ju pratat förr, så jag har inte så mkt hjälp att komma med (har du fått rehabprogrammet btw? Jag har skickat det).

Men något som slår mig nu när jag läste det igen är - har det tagits blodprov för erlichios? (jag kan ha frågat detta förr, överse då med mitt guldfiskminne). Om inte skulle jag faktiskt lägga en tusenlapp på att göra det, eftersom dte går så upp och ner och hältorna vandrar runt och hon är öm i ryggen.

I övrigt har jag inga mer tips än de du fått via PM, vi är ju lite i samma sits du och jag =/

(Bara tre dagar kvar till klinikbesök nu..)
 
Jag har tyvär inga tipps att ge men att ta ett prov på erlichios tycker jag verkar vettigt om du inte gjort det innan. Jag hoppas verkligen för er skull att det löser sig, kan nog inte ens föreställa mig hur jobbigt det är. Men håll hoppet vid liv! Det är aldrig för tidigt att ge upp tänk på det!=)
 
Ååå tack!Det har inte kommit än,men det är väl på G då.
Vi har inte tagit prover mot borrelia/erlichios, vet. som har varit ute hela våren tyckte inte det fanns någon som helst anledning till det. Men efter allt jag läst här på buke,och om din häst så är det verkligen hög tid att göra det nu.De får ta prover på tisdag.Det får kosta vad det kostar hela kalaset, jag ruinerar mig mer än gärna,bara hon blir frisk!!
Ja,nu återstår bara väntan då. Lycka till med din häst på fredag,du om någon har ju fått vänta länge nog! Hör gärna av dig och berätta!
 
Tack du med, era ord värmer, behöver verkligen höra sånt för tillfället! Ja det kommer nog att ordna sig,man får ta en dag i taget helt enkelt :)
 
jag kommer garanterat rapportera. Hoppas bara de hittar NÅGOT, annars blir jag galen.

Och ja, ett erlichiosprov tycker jag def är på sin plats. När jag ringde mitt f-bolag och frågade om de tänkte ersätta erlichiosbehandlingen trots att puckoUltuna friskförklarat honom så sa de BEHANDLA, vi betalar. De hade sett/hört de mest konstiga symptom på B/E, bla aggresivitet.
 
Vettigt f-bolag!Kan ju tänkas att det är rätt dyrt att behandla,hästen måste väl vara på kliniken hela behandlingstiden? Hur som helst så blir de TVUGNA att ta ett prov på tis,men min vet. på Mk verkar ju vettig så....
Lycka till med fölis också,såg att det var problem att spruta honom. Har det löst sig?
Jag håller alla mina tummar för er på fredag,och att de hittar felet! Ovissheten är ju den värsta av allt....
 
Ja ett blodprov för borrelia/ehrlichia verkar bra! Min ena häst fick diagnosen ehrlichios och står nu på klinik för behandling. Han hade förvisso en mer "kompakt" symptomkurva, med feber, hälta i alla/olika ben/leder och rejält ont i ryggen på bara några veckor.
Men har din häst KS OCH ehrlichia så kan det inte vara lätt för henne.
Och vad gäller långa rehabliteringar och att leta skadeorsaker så vet jag precis hur det känns. Innan jag fick provsvaren till hästen så höll jag på att säcka ihop. Inte ett dugg kul... Så jag hoppas verkligen att du får svar på vad det är. För det är ingen människa förunnat att gå och må dåligt.
 
Å, vad underbart att höra nån som så helhjärtat satsar på sin häst, ibland kan jag få för mig att många bara är ute efter fina tävlingsresultat, men när man läser nåt sånt här så inser jag att det fortfarande finns riktiga hästmänniskor!!
Kämpa på och tack för ett jättefint inlägg från nån med hjärtat på rätta stället!
 
Jo, de är vettiga på MK.

Nu minns jag inte exakt vad en veckas behandling där kostade 2001, men jag kan kolla sen. Har för mig det var typ 5000 kr dock.

Man KAN behandla hemma, veterinären får då komma varje dag (och mitt f-bolag betalade då resorna, de gör normalt inte det men i de fallen gör de det). men eftersom behandlingen KAN slå ut hela magen och hästen då kan dö så ville jag ha honom på klinik. Tror inte prisskillnaden hade blivit så stor heller faktiskt..

Fölis, som är en HON ;) har jag inte provat leka med nålar på igen än. Ska hämta medicinen idag, och sen ska vi prova med lugnande. Annars vetefan hur jag ska göra =/
 
jag vill inte vara elak... men om hästen mår så dåligt och det har hållt på i ett år... skulle det då inte vara bäst för henne att få avsluta sina dagar?
 
Peppning..så länge man inte vet vad det är för fel tycker iallafall inte jag att man behöver ta bort hästen. Vad jag förstår är hästen ändå för det mesta pigg & glad.. Skulle själv göra ALLT i min makt för att få min pålle frisk så länge det fanns en chans och hästen inte lider. Det kan ju trots allt finnas en "enkel" förklaring till ofräschheten fast ingen har hittat den ännu.. Hoppas jag!
 
AVLIVA?! Det må vara jobbigt att ha en häst som är dålig. Min valack var halt hur länge som helst. Men när vi väl kom på vad det var så var han frisk som en nötkärna inom kort.
Som du skrev; det var inte för att vara elak. Men det är det absolut SISTA man vill höra när man har en dålig häst!!! Speciellt av andra än veterinärer...
 
Varför ta bort en häst som man inte hittat felet på, och som inte tappat gnistan och viljan att leva?

Ett år är ingen tid alls i sådana där sammanhang, och även om man hittar ett fel, med tveksam prognos, så brukar försäkringsbolagen och veterinärerna behandla iaf ett år (hältor etc) innan man ger upp.

Min var dålig i 8 månader och jag började tro det var kört. Behandlades en vecka för erlichios och var som ny. Skulle jag ha tagit bort honom?
 
Nej du,det gör jag inte i första taget.Ingen av veterinärerna jag har varit i kontakt med har ens tagit ordet utdömd i sin mun,de anser inte att det är kört.Vi kämpar på.Jag känner min häst utan och innan och vet att hon inte lider.Hon är pigg,glad,framåt,har VÄRLDENS livsglädje! Hon är en sådan häst som visar direkt när hon har ont och inte mår bra. Och - går hon inte att "laga" för ridning, jaa,då får hon bli mamma istället.Vet. har sagt att det skulle hennes kropp klara av.
Så... summan av kardemumman - jag tar INTE bort min häst i första taget.Inte så länge hon inte lider.
 
Förresten,tror ni att ett Back on Track-täcke skulle vara något för min hästs rygg? Med tanke på Ks-en? Har någon testat det? Såg att det finns "ryggtäcken" på 1*1 meter.Sätter man det då under det vanliga täcket?Ingår det gjord och sånt då,eller hur "fäster" man det?
Hittade på Linströms D.I.T.I AB (från ett annat inlägg).
 
KS:en påverkar inte täcket. MEN KS_hästar har ju lätt att bli spända och ömma i ryggmuskulaturen. Och hålla musklerna varma och mjuka är ju A och O. Så det skulle alldeles säkert göra henne gott.

Jag jagade ett Vulcantäcke som en idiot till min, men hittade inget. Så jag har sytt fast Heater-paddar på lämpliga ställen på täcket han har inne på nätterna, och det fungerar. Men jag tror BoT fungerar ÄNNU bättre.

Så svar ja.

Ang vad som ingår, hur man gör etc vet jag tyvärr inte alls. Inte haft råd att prova BoT än.. och med alla veterinärräkningarna som haglar så lär det dröja. Min mest använda fras just nu är "Ehh, jag avskyr att behöva fråga, men skulle jag kunan få låna pengar av dig?" *skäms*
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp