Jag tror jag ger upp..

saddi

Trådstartare
Jag vet inte om jag orkar försöka med medryttarhästen mer?

Iallafall, Jag började ta upp ridningen igen för att må bra.
Har haft långa perioder där jag mått dåligt och saknat min gamla ponny hur mycket som helst.
Tänkte att ridningen skulle få mig att må bättre, och det gjorde den.
Men nu får den mig bara att må sämre & sämre, känns som jag misslyckas med allt.. Som att jag inte klarar av honom. Han har ju förfan varit ridskolehäst. hur fan kan jag inte klara av honom?

Jag har ridit den 20åriga gubben 2ggr/vecka i flera månader nu, men han slutar inte testa mig.
När vi är ute och rider är han världens underbaraste häst, men jag vet inte om jag klarar av att han testar mig fortfarande..

Det kan ta 30 minuter att få ut honom ur hagen & få in honom i stallet. :smirk:
När jag väl fått in honom i stallet måste jag stå i stallgången för att inte bli ihjältrampad. Väldigt roligt när stallgången är upptagen och man får stå och vänta tills den är ledig :smirk:
I stallgången är han också bråkig, men där bryr jag mig inte om det.
Eller jag gjorde inte.


I lördags var jag i stallet själv med honom och borstade honom när det kom en kille och ställde lite saker i stallgången framför honom.
Han började bli nervös men inget jag brydde mig om eftersom han brukar vara knäpp i stallgången..
Jag tog grimman runt halsen på honom och skulle precis sätta på honom tränset när han får fnatt och bara springer rakt ut ur stallet
(han drar loss kedjorna, det kedjorna satt fast i m.m.)
och bara springer rakt ut med en sadel på ryggen, en grimma runt halsen och en kedja mellan benen..
Fick tillslut tag i honom och försökte få in honom i stallet men det var helt omöjligt, han hoppade till och försökte springa därifrån varje gång han kom nära.
Tillslut fick jag ta av honom sadeln och släppa in honom i hagen för att sen ringa ägaren, pojken & mamma och vara helt förstörd.
Han kunde ju ha skadat sig hur mycket som helst! :(

Kom senare på att det var ju hovslagargrejer de lagt framför hästen, alltså därför han fått fnatt..
Men så smart var ju inte jag som kom på det.
Känns som att jag bara misslyckas hela tiden, Tänk om han hade skadat sig riktigt ordentligt bara för att jag inte förstod att det var hovslagar grejer som låg framför honom och tog bort dem / lugnade ner honom? :(

Jag vet inte vad jag ska göra?
Jag tycker om hästen hur mycket som helst,
Men just det där att behöva kämpa som fan för att ens få in honom i stallet och kunna borsta honom utan att få en spark som nästan träffar en i pannan när man borstar tar kål på mig som förrut haft världens snällaste underbaraste ponny.
Och efter det där i lördags känns det som att jag är urusel och inte ens borde vara bland hästar, hur kunde jag inte förstå att det var det han var rädd för? hästen är ju livrädd för hovslagare...

Jag har gråtit varje gång jag kommit hem från stallet på senaste tiden för att jag känt mig så misslyckad.
Det är ju inga stora grejer hästen gör heller, det är bara det att jag mår skit och vill göra det för att må bra.. Har inte kraft nog att kämpa emot honom, Jag har ju inte lyckats på flera månader..

Jag vill ju fortsätta med hästar eftersom jag vet att det får mig att må bra, Jag mår ju hur bra som helst bara vi kommer ut i skogen och han är snäll.. :love: Men jag orkar inte kämpa så med honom annars.

Vet inte vad jag ska göra nu, Skaffa ny medryttarhäst? Stanna kvar och kämpa? Sluta med hästar?

Va fan, jag låter patetisk med mitt "problem" bland er hästmänniskor som tävlar m.m. men vafan.. :cool:
Ni behöver inte svara om ni ska skriva att jag är patetisk och dålig för att jag inte klarar av en stönig häst.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Jättetråkigt att höra att det inte funkar mellan er, ridningen ska ju vara ett nöje för alla. kan du inte bara umgås från marken med honom ett tag då? Promenera, leka, kela lite så ni lär känna varann och han litar mer på dig.
Annars så är det helt enkelt så att en del människor och hästar inte har den rätta kemin mellan varandra och då får man gå vidare.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Först tänkte jag säga att du har lagt tråden lite fel.
Jag vet inte riktigt..
Som Nitromon sa, kanske ni ska försöka lära känna varandra mer på marken?
Annars borde du nog leta ny medryttarhäst.


Lycka till :)
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Om det gick, men ägaren (som även är min lärare så vill inte börja tjafsa med henne :angel: haha) blir skitsur om jag skippar att rida en gång för att jag haft feber eller liknande. :cool:
"hästen måste ju bli riden ändå"

Hon skulle nog bara be mig ta mitt pik & pak o dra! :cool:
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Jag är aldrig inne på hästdelen på forumet så visste inte vart den skulle passa in, tänkte att Ullo säkert flyttar den om den är fel :p
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

tråkigt...:( mitt förslag är att ändå säga upp medryttarhästen,ta en paus o skaffa ny..:cool: btw,jobbigt de där med att de e din lärare
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

hmm, låter inte som en jättetrevlig hästägare heller då om hon inte har överseende med sådant eller bara ridningen räknas för henne.
Jag skulle ha letat en ny medryttarhäst där jag kan trivas både med ägare, hästen och allting runt omkring.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Ta det inte som ett misslyckande. Det kan vara så enkelt att ni inte passar ihop. Alla gör ju inte det. Sen den där myten om att ridskolehästar skulle vara lugna och lätta.. Till 95% skulle jag säga att det inte stämmer.

Mår du inte bra av relationen kan du vara säker på att hästen inte gör det. Hade jag varit du så skulle jag leta efter en ny medryttar häst. Det är fortfarande inte ett misslyckande utan insikt att det gagnar varken dig eller hästen.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Måste du rida honom? Låter nästan som du borde börja om på nytt med markträning osv.

Bara leda, lära känna varandra på nytt. Får han tillit till dig är han kanske lugnare i boxen och i andra sammanhang senare
Hade du bott närmare hade du kunnat få rida min, men han står i Årjäng
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

usch det låter ju inte alls roligt! :crazy:

Hästar pysslar man ju med för att det ska vara roligt, du ska inte behöva känna så här... Som föregående skrev, pyssla med han ifrån marken o se om ni kan få "kontakt" med varandra. Annars kanske det är dags att hitta en annan häst. En som du kan känna dig trygg med och få trevliga minnen tillsammans med :)

Jag förstår att det inte är det lättaste att bara byta häst hux flux, man får ju trots allt ett "förhållande" till dom, oavsett om de beter sig som monster eller änglar..

Och du är inte dålig och misslyckad!! Det här klarar du galant. varje gång du haft en "fight" med hästen så lär du dig alltid nåt!

Och glöm inte - i uppförsbackar för man starkare ben!

Peppkramar :banana:
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Det där låter inte alls kul. Jag skulle nog kanske försökt hitta en annan medryttis. Det ska vara roligt att vara i stallet.
Om det inte är så att du verkligen gillar den här hästen och vill jobba med det. Det låter inte så på dig dock.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Fast alltså han är sådär mot alla i boxen så det har ingenting med mig att göra.
Men just det att han fortfarande testar mig och inte ens vill med mig in i stallet, det känns som att han inte vill ha mig där och då blir man bara mer ledsen.. :cool:

Jag är ju inte helt okunnig om hästar eftersom jag ridit på ridskola länge och haft egen häst i flera flera år.
Men när jag är hos honom känns det som allt jag gör är att misslyckas. :cool:

Synd att du bor i Årjäng, det är ju en bit.. men snällt ändå! =)
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Jag tycker om hästen hur mycket som helst när han väl är glad och speciellt när vi är ute och rider då känns allt perfekt! :love:

Men det är ju just det där andra, Jag älskade att bara vara i stallet en hel dag och bara rykta m.m. när jag hade egen häst :love:
Men nu är det ju inte ens kul när han inte gillar det, bara när vi är ute det är kul. :cool:

Och jag orkar inte med att "bråka" med honom mer,
komma hem och känna mig misslyckad..

Och jag kan nog inte bara åka dit och "pyssla" med honom eftersom ägaren förväntar sig att jag ska rida honom och blir sur när jag inte gör det även om jag är sjuk :smirk: tyvärr.. :(

Men även om jag skulle säga upp mig som medryttare får jag ändå fightas med honom 2ggr/vecka i minst en månad till som vi har bestämt. 1 månads uppsägningstid åt båda hållen :cool:
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Stackare, det låter jättejobbigt :(

Mitt tips är att du ser till att hästen får respekt från dig, från marken till att börja med. Det är ju naturligt att hästar testar, och vänta bara så kommer ni komma över det! Och bara för att hästen har varit ridskolehäst behöver den inte vara lätt, snarare tvärt om i många fall som jag sett.

Och det kan ju vara så att kemin helt enkelt inte stämmer mellan er. Det finns många hästar, och nog ska du väl kunna hitta en som du trivs med om du känner att du inte orkar med den här :) Jag tycker absolut inte att du ska sluta rida, kämpa på! Hästar ger en så himla mycket, och om det är som du säger att du mår bättre nu, varför sluta? Jag tror säkert att du är jätteduktig och jättebra med hästar, nedvärdera inte dig själv utan intala dig det. Om hästen är för svår och jobbig leta efter en annan, ridning och hästar ska vara kul!
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Ärligt talat - byt medryttarhäst! Jag anser inte att det är din sak att uppfostra den här hästen, det är ägarens.

Hästar och ridning ska vara något man blir glad av, något man trivs med. Och det är faktiskt så att vissa ryttare/hästar inte har den rätta kemin. Och din medryttarhäst verkar ha bristande respekt för människor överhuvudtaget och det behövs antagligen daglig o konsekvent träning för att det ska bli en bra förändring.

Skulle jag vara i din kläder skulle jag "stå ut" med hästen i 1 månad till och sedan börja leta efter en ny och trevlig medryttarhäst! =)
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Jag ska dit efter skolan idag, ska försöka få med mig mamma..
Känns obehagligt efter det som hände i lördags. :crazy:

Ska se hur det känns och prata med mamma efter..

Såg att de ska starta en ny travkurs här snart (bor bredvid travbanan) funderar på att testa det.
Har bara testat trav en gång men tyckte det var kul.

Och kuren verkar skitkul och jag bor ju nära så!
men får se.. ska dit idag så får jag se, känns inte som jag orkar kämpa med honom mer.. :cool:
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Nu är det bestämt, Jag ska prata med ägaren under veckan.
Jag klarar inte av att kämpa så med honom.

Ska börja kolla runt lite efter någon ny medryttarhäst, men finns inte så många i närheten tyvärr.. :cool:
Kanske ska kolla upp travkursen mer? hmm..

Någon som har någon bra sida med annonser?
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Jag håller med dig!

Det är väl alla som har medryttares ansvar att se till att hästen går att hantera på ett vettigt sätt.
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Förstår att du inte orkar kämpa längre. Jag kände samma sak med min häst - han tyckte inte det var roligt att umgås med mig - tog lång tid att ta ut honom ur hagen - protester hela tiden mot mig. Så jag sålde honom till någon han passade ihop med.
Om hästen inte tycker det är roligt känns allt så meningslöst ...

Några sidor med hästannonser är dem här på Buke samt www.equippa.se, www.hastannonser.se, www.medryttare.nu, www.hastnet.se.

Lycka till!
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

jag håller med dom andra lär känna han från marken först ex:ut och gå långa promenader,lek busa i hagen,kela,borsta i timmar och bara njut av stunden.
jag tror på det!!
HAN KOMMER FÖRHOPPNINGSVIS känna en större trygghet med dig och han kan lita på dig.:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 981
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp