Jag tror jag håller på att bli galen

L

lill_flesky

Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade börjat med något mer... okomplicerat intresse.

Vad är mitt problem då? ja inte helt oväntat, och som så många andra hästmänniskor, så har jag lastningsproblem! (ovanligt :angel: ) Nu börjar dessutom motivationen till att lastträna tryta och jag funderar allvarligt på att förpacka min lilla häst som korv så att det inte blir så svårt att transportera henne ;)

Men, allvarligt, jag behöver verkligen feedback nu. Jag har verkligen världens goaste häst. Hon är en sånn där häst som är riktigt riktigt genomsnäll. Jag har haft henne i 2,5 år och vi börjar bli riktigt tajta hon och jag. Det är aldrig några problem med att hantera henne annars utöver lastningen. Det är verkligen inget annat vi har problem med (hanteringsmässigt då) än lastningen. Alla i stallet säger till mig att min häst verkligen är supersnäll och väluppfostrad, en ängel att ta ut och in och vice versa.

Jag förstår verkligen inte varför lastningen inte fungerar!! :confused:

jag har hållt på och lasttränat i princip ändå sen jag fick henne. Första gången vi lastade, så gjorde vi det när jagf hade henne på prov, då jag verkligen inte ville ta på mig en häst som var svårtlastad. Det tog typ 2 minuter att lasta henne då :cool:
Då var hon iofs lite stökig att köra, men alltså inga problem att lasta.
Sen så var vi inte iväg på rätt länge, och när vi skulle iväg så tog det ca ½ h att få på henne. På vägen hem tog det kanske 15 min. Tänkte då att det bara var lite träning som behövdes för att det skulle släppa.
Sen tog det ett tag innan vi åkte iväg igen, men när vi väl skulle göra det så var det helt kört. Tror att det tog 1 h timme att få på henne på bortvägen, på hemvägen tog det 2,5 h :crazy:

Jag tror att jag har provat allt man kan tänka sig, olika transporter (enaxlat, boggi, lyxkupé, gammalt släp osv men jag märker ingen skillnad på olika transporter) , öppen överlucka, åka smalt, åka brett,
hö/inget hö. Sen så är "trix"-listan för att få in henne i transporten minst lika lång :crazy: , har provat med mat, ställa transporten mot ett dörrhål, rygga hästen, linor (funkar men det är inte ngt jag vill använda mig av,
vill kunna åka iväg även om man bara är två personer + att jag inte tror att linor kommer att funka i längden). The list goes on... Ni vet alla dom där "bra" tipsen man får av diverse suspekta personer på tävliongsplatser :smirk:

Hade hjälp ute i höstas, vi tog det lugnt och tränade mkt konsekvent, dvs att när jag sa åt henne att gå framåt så skulle det vara framåt och inget annat, gick hon inte framåt så var et jobb utanför transporten som gällde.
Det funkade iofs rätt okej, när vi började våga hon inte ens gå över rampen, vilket hon gör utan problem nu, stannar på rampen och backar av, travar över rampen etc.
Vi hade också en fronturlastad transport som hon fick gå rakt igenom, så hon skulle lära sig att tänka "framåt". Sen så bad jag henne att stanna i transporten en stund, gå ut, samma sak igen, sen ha frambommen stängd
, öppna den och gå ut, sen samma sak med bakbommen osv. Visst det funkade ett tag (och det var ju ganska mkt pengar efter ett antal träningar) men när vi väl skulle åka iväg själva, då var det tvärstopp, det var som om vi
aldrig hade tränat öht :( Jag behöver bara känna minsta lilla press så skiter sig allt. Men va fasen, jag kommer ju att vara nervös när vi ska ut och tväla, det måste ju gå att lasta hästen ändå!

Efter träningen så har vi funderat mycket på om det är så att det är själva åkningen som hon tycker är jobbig, så då tänke vi att vi skulkel försöka åka så mkt som möjligt för att vänja henne, bara korta svängar, ofta.
Nu funkar det visserligen jättebra att åka med henne, hon står jättestilla i transporten, inte alls svettig som hon vart förut och kolugn när man ska släppa ut henne från finkan. Förut kastade hon sig av men nu går hon jättelugnt och fint av, så
den biten funkar ju.

Men jag känner verkligen att jag börjar tröttna på det här, vi står ju bara och trampar på samma ställe hela tiden, nu måste det här lösa sig. Hoppas ni har orkat läsa igenom hela den här långa tråden och kan komma med bra och konkreta tips till mig, för det här är verkligen inte kul, man mår psyiskt dåligt över att inte veta vad man ska ta sig till, och det går ju ut över pållan också :(
Tar gärna emot tips på tränare också, bara att pm:a om ni vet ngn (bor i Uppsala...)
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Hej

Jag är i ungefär samma situation som dig. Jag har en häst som är väldigt snäll att hantera i alla situationer, men som är fruktansvärt envis när det gäller transporten. Han är inte ett dugg rädd för den, men av någon anledning så vet han att han kan slippa att åka om han inte kliver in. När han väl står i transporten så ser han tjurig ut liksom som att han har förlorat, men han är inte upprörd eller rädd.
Jag har inte tillgång till tränare här i närheten, men jag har fått tips av ett par bekanta hur jag kan gå tillväga. Detta är ett sätt som fungerar för mig om jag gör rätt, men det finns säkert flera sätt att göra det på också.

Pga dessa lastningsproblem som uppstod efter att vi köpt egen transport, så lämnade vi förra sommaren bort hästen på träning hos ett par bekanta. Visst, de kunde ganska snart lasta honom utan problem, och jag fick träna med honom och det gick bra så länge vi var där och kunde få råd och tips.

Nu här hemma när vi inte har lastat på ett tag så är vi tillbaka på ruta ett. Han vet hur man ska göra för att slippa bli lastad och när jag blir upprörd så blir han ännu mer besluten om att inte kliva in.

Det är sig själv man måste jobba med. Hästen vet vad den ska göra, men den följer inte en person som är upprörd och inte har kontroll på sina känslor. Jag tror hästen blir lite osäker då med.
I mitt fall så vet jag att jag blir fruktansvärt upprörd och det är vad som gör att jag har svårt att lasta min häst. När jag är avslappnad och lugn så går han in på någon minut, det är inte alls jobbigt, men är jag upprörd så kan jag stå i timtals utan att vi kommer till ett skede där vi kan stänga om hästen... :crazy:

Mitt tips är att du jobbar med övningar där du lär dig placera hovarna på hästen. Detta gör att du själv också får mer kontroll på situationen. och fokus på annat än att "hästen ska in i transporten". Jag vet hur svårt det är...
Skaffa t ex en lastpall, en pressenning, ett bildäck (uppskuret någonstans för att undvika att hästen fastnar i det), liggunderlag etc och börjar träna på att hästen ska placera sina hovar där du vill att de ska vara. Det är rolig träning, man kan få hästen att stå på en ytterst minimal yta med alla hovar ihop.
Först och främst är det bra att kontrollera att du kan styra hästen framåt, bakåt, flytta framdelen och flytta bakdelen. Du bör kunna flytta framdelen/bakdelen utan att ta på den direkt, utan genom att kunna peka t ex med handen eller använda ett rep som förlängning av handen/armen.

Bestäm dig för exakt var du vill ha din hästs hovar på prylen som den ska kliva på. När du kan bestämma var hästen ska ha dem, så brukar det bli lite lättare med lastningen. Börja t ex med en lastpall, låt hästen nosa och be den kliva upp med t ex framhovarna. När hästen står där du vill, beröm den. Backa sedan tillbaka och be hästen kliva upp på nytt, du kan be hästen kliva över pallen, stanna med bakhovarna, be den ta upp en hov, backa tillbaka etc. Variera så mycket du har fantasi till. Gör samma sak med flera prylar, så att du känner att du kan placera hästens hovar där du vill ha dem. Var uppfinningsrik! ;)

Lastträning:
lasttrning.msnw


Börja i små etapper. När du har lärt hästen att sätta sina hovar där du vill, på olika föremål etc, så gå till rampen. Gör det hela till en lek som är rolig för er!

Det viktiga vid själva transporten är att inte tänka "nu ska vi lasta" och att ha som mål att hästen går in helt och hållet.

Be hästen att kliva upp med framhovarna på rampen och placera dem exakt där du vill ha dem. När du är nöjd, beröm din häst och se till att den står lugnt och stilla och sänker sitt huvud av avslappning och backa försiktigt ut. Gör allting lugnt och metodiskt. Använd samma princip som vid träningen med lastpall/pressenning osv. Tänk på var hästen sätter sina hovar och variera och gör lastningen till en uppgift för hästen, istället för att tänka "lastning!".

Tänk på att hålla dig lugn, om du börjar få hjärtklappning, försök att lugna dig själv och gå inte vidare förrän du själv är lugn. Stress och otålighet inverkar väldigt mycket på hästen. Ta lastningen lika lugnt som med de föremål du bett hästen att kliva upp på förut. Det är ingen stor grej, men vi människor gör det till det.

När vädret blir bättre så ska jag själv ge mig in på lastträningen (mest jag som behöver tränas ;) ) men jag vet att det kräver mycket av mig själv när jag har en häst som är så pass bestämd av sig.

Lycka till med träningen! :)
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Wow! Vilket bra svar!!!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Tusen tack för ditt svar (tänk att ngn hade tålamod nog att läsa igenom hela mitt inlägg, I'm impressed :bow: ).

Visst är det frustrerande när det verkligen inte går att få in den lilla ängeln, men ibland så känns det hur bra som hellst, dvs jag är lugn och känner att det inte gör ngt om hon inte går in för att det är ändå bara träning, men ändå så blåvägrar hon gå in :confused:

Visst går hon in i transporten, men det kan ju ta allt från ½ h till 3 h :crazy:

Vi har tränat MYCKET på att placera hovarna när jag vill ha dom, tex så har fått knalla rakt över rampen, stanna på rampen, gå ett litet steg fram, backa av osv. Men jag ska försöka utveckla det lite så fort snön försvinner och träna lite med lastpallar och sånt, det blir säker superskoj! :)
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Gör så, träna mycket och på olika saker. Och när ni tränar vid transporten: Börja med att kliva upp på rampen på alla möjliga och omöjliga vis innan du går vidare. Känn att du har kontroll. Öka sedan på och begär att hon kliver in med två hovar förslagsvis (framhovar) i transporten och stanna henne där. Låt henne inte bestämma att hon t ex ska kliva längre in i transporten eller ut direkt igen, utan behåll lugnt kommandot hela tiden. Beröm henne när hon står stilla avslappnad och sänker huvudet, och backa sedan lugnt ut.
Du kan också prova att t ex backa in i transporten om du känner för det. Bestäm dig bara innan du påbörjar något för exakt vad du ska göra. Börja med lätta uppgifter och gå efterhand över till svårare och var noga med berömet under vägen.
Variera dig så att hon lyssnar på dig, och att ni inte fastnar i att "nu är vi nästan inne i transporten" och försöker skynda på. Jag vet av erfarenhet, jag har själv gjort så och då går det sällan bra... Det är så lätt när det går bra att man tänker: Lite till; och så har man sabbat allt man tränat på innan. :(

Ta pauser då och då, det behöver ni båda två. Ge din häst uppgifter att lösa istället för att "tvinga henne" medvetet. Det är när man själv ställer om fokus, som hästen också gör det. Till slut är transporten en uppgift istället för ett tvång, men det tar tid att komma dit när man har en smart häst.

Jag tycker att själva träningen med lastpalllar, brunnslock, presenningar, etc är väldigt skoj, min häst blir så angelägen om att få beröm att han gärna försöker fundera ut vad matte vill. Dock gillar han inte transporten så mycket, eftersom vi inte har möjlighet att träna med den utan en bil tillkopplad och då vet han vad som gäller... Annars är det bäst att blanda in den i den dagliga övningen också, utan att man ska någonstans.

Ta tid på dig,ha tålamod och ha roligt med din häst! Det är mitt bästa tips! :)
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

testa att först vänja hästen med en transport där man kan lasta ur därfram. då har du både bak och framvägen öppen och låter hästen få gå igenom transporten och när den kommit ut därfram får den en belöning. sedan testa med stängd dörr.
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Snälla, läs hela inlägget innan du svarar. Då ser du att det du förslår redan är prövat.
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Jag vet oxå hur det är. Sommaren 2003 skulle jag betäcka mitt sto men hon ville inte gå in i den hemska lådan. Vi prövade det mesta: linor, flytta hovar etc.... Men nej! Även mitt sto är världens snällaste och gör allt jag ber om utom att åka transport. Eftersom vi bestämt tid med hingststationen, bestämde jag mej en vecka innan resedatumet att nu ska hon gå in. Jag satte mej i transporten med morötter och lite annat gott och väntade ut henne. Efter ca 2½ timme tröttnade hon och kom in i transporten och nu är det inga problem att lasta henne. Man måste ha tålamod (vilket inte är lätt). Man känner sej helt maktlös och fruktar för varje åktur man måste göra. Lycka till!!
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Du har svaret hos dig själv!
När du verkligen lasttränar är det inga större problem, det går bättre o bättre.
När ni sen verkligen ska nånstans går hon inte med in....
Det ligger antagligen hos dig. Du måste nog jobba med dina känslor så du har mer kontroll själv innan det kommer att gå bra.
Lycka till!
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Jag har en pålle som jag dock inte är ute o åker med så ofta, men jag har gett upp tanken på att kunna lasta utan linor. Tråkigt, visst. Det hade ju varit enklare om man
kunde lasta utan, men jag har släppt det helt. Vad vet man, bara det kan ju göra att
man slappnar av o att det en dag funkar utan.

Jag brukar göra så att jag testar en gång utan linor. Fungerar inte det så kör vi linor direkt o han är lastad inom några minuter.

Med linor inga problem, oftast behöver inte ens linorna nudda vid hästen - utan han går rakt på så snart linorna sträcks.

Jag VET ju detta, och blir naturligtsvis säkrare i attityd och det funkar varje gång.

Hade hjälp av en NH kunnig vid lastning efter träning en gång, men han bara växte fast. Det blir dessutom sämre för varje försök. Jag gav upp o visade hur vi brukar göra o hästen bara går på utan tvekan med linorna. Då känns det ganska onödigt att bråka.

Tränade på att lasta själv inför en träning. Bara han o jag. Jag riggade då en lina så
att jag skulle kunna lägga den intill/över hästryggen vid rätt tillfälle o då gick han på.
Ingen tidspress och jag var kolugn.

Dagen efter gick det inte - matte var nog nervös...
På träningsplatsen fick jag hjälp när jag skulle hem.
Dagen efter det, när vi skulle tillbaka till samma ställe då gick han bara rakt på - han
såg nog fram emot att komma iväg igen. När vi skulle hem så åkte linorna fram igen...

Men det är nog samma som när man bokat tid till något, aldrig är väl hästen svårfångad
förutom just då - bara för att man "måste" någonting.
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Jag måste bara gratulera Peppson till att börja med! Jag har väntat på min häst i ca. 2-2,5 tim och han skulle inte ha rört sig :devil: när jag senast gav upp efter 2 tim så var det ofrivilligt, vi skulle på träning och min chaufför blev leds att vänta :devil: så jag var tvungen att ge mig f*n det gillar inte jag spec. inte i en sådan situation! Men jag tänker försöka igen när det blir lite varmare :banana:

Jag har inga problem att lasta min häst med kedja under hakan men jag skulle hemskt gärna vilja att han bara gick in, han är ju så snäll i allt annat! :angel:
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Min pålle totalvägrar tassa in i transporten.han har tävlat massa på hög nivå innan han kom till mig och blev pensioner,så han har åkt tom flugit.Men nu så går det bara inte.Har testat allt.Vänta ut metoden tog 3 timmar och då var han bara uppe med ena benet på lämmen..... :( Nu ska jag börja åka på kurser med honom men det blir ju svårt när han inte går in.....
kan ingen trolla fram en bra lösning.tillsvidare så tragglar jag på med vänta utmetoden
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

I helgen så lasttränade jag och min sambo våra två kallblod. Den ena är inte så bestämd av sig, men han blir nervös av transporten. Dock är han ganska lättlastad, man får mest jobba på att han inte ska tycka att det är sååå läskigt och att han kliver in och ut i ett sansat tempo.

Den andra hästen är den som gav oss lastningsbekymmer från början (se inlägg ovan). Det var alldeles fantastiskt vad lättlastad han var i helgen, jag blev så väldigt glad! Träningen har gett resultat! :)

Vi började vår träning med att kliva upp på pallar för att matte skulle stärka sitt självförtroende och veta att totto lyssnar. När jag kände mig säker på pallarna gick vi vidare till transporten. Där tyckte totton att det bara var att kliva på, men jag var noga med att fokusera på att han skulle lyssna på mig och inte ta egna initiativ. Samma träning på transporten: Framhovarna där, bakhovarna där, stanna så och stå kvar. Sedan lugnt backa ut och snart in igen. Samma fokus på var hovarna skulle vara som när vi tränade på pallarna. Man får tänka att transporten är inget annat än en pall och det är lika lätt att kliva på den som upp på en pall. Det gäller att behärska sig och inte bli för ivrig som jag gärna blir.
Efter ett par gånger kunde jag nästan sända in honom, jag kunde iaf ta mig bak och stänga för om honom medan han lugnt stod kvar och tittade lite fundersamt på matte. :)

Annars, om jag hade en häst som snällt går på transporten med kedja, då skulle jag nog använda kedja vid lastning och inte bråka mer om det. Jag skulle försöka undvika att krångla till det om det inte behövs. Fast jag förstår önskan om att kunna lasta en häst och bara kunna sända in den, dock kräver det mycket, mycket träning.
Däremot skulle jag kanske introducera lite lekar, som de jag har nämnt ovan, med grimma och grimskaft och där få hästen att flytta hovarna i den riktning jag önskar. När man väl börjar kunna sådana saker, då skulle jag nog kanske börja träna mot transporten, men då måste jag innan veta att hästen följer mig när det gäller andra saker som den ska kliva på etc.

Mvh
Frida
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Om jag vore dig så skulle jag leta efter någon tränare som kunde komma ut och hjälpa till med lastningen så att ni kan börja jobba mot en lösning. För min del kunde jag stå hur många timmar som helst med min envisna häst utan att komma ett steg närmare transporten, men efter att ha lärt mig "knepen" så måste jag nu säga att det går mycket bättre, även om jag har mycket kvar att lära mig.

Att lasta mina hästar med våld (som vissa har föreslagit mig) var inte tänkbart, dels pga mina värderingar, men också för att de är så stora att jag vet att jag själv inte har en chans mot deras tyngd.
En gång var jag tvungen att lin/trycka in hästen, men det var för att ta mig hem från en kurs och därefter fick jag hjälp av bekanta som jobbar med hästhantering att lära mig att lasta hästar.

Mvh
Frida
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Ett tips för jobbiga problem är att läsa Monty Roberts bok "Från Mina händer till Dina"! Lycka till! :)
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Du är på rätt väg redan. Ha tålamod och behåll LUGNET !!!
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Bara en liten tanke: såg på en instruktionsvideo för ett tag sen där de tränade sqeese game vilket ju är samm sak som lastning :angel:
En viktig detalj med det hela var att man upprepar momentet ett par gånger även efter hästen gått på. Annars tänker den - aah jag vågade! Men aldrig att jag går med på det här äckliga igen..

I ditt fall: när du fått på hästen - stäng rampen och gör som vanligt. så får hästen stå ett tag och sen backar du ut igen. Upprepa 3 ggr.
Nästa "träningspass" gör du samma sak, men när ni kommit så långt att hästen stått lugnt på transporten 3 gånger kan du göra samma sak men köra en liten bit innan du lastar ur, lugnar ner dej själv och häten, och börjar om igen.
 
Sv: Jag tror jag håller på att bli galen

Måste bara få visa denna bild, hoppas det är okej, men jag blir så glad när jag ser den :)
kurs15.jpg


Vi har vart på kurs!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp