Jag tycker inte om att laga mat

Nahar

Trådstartare
Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt, fiberrikt. Tänkte att det kanske finns folk här som vill hjälpa mig spåna alternativ!

INGEN prep. Inga tips om storkok eller riva 500 morötter i förväg i en låda. Jag vill inte! Vad jag däremot gärna gör är att skära upp saker med en vass kniv precis innan, typ skära gurkskivor och stoppa i munnen/på tallrik/på macka - men inget hålla på och hacka saker och blanda och förkoka bulgur och whatnot. Det är bara jag som ska äta ändå så jag kan lika gärna blanda det i munnen om det ska ätas ihop.

Bra att veta är att jag gillar rå potatis (men ätes inte ofta på grund av skalandet/tvättandet - men hur länge håller skalad potatis i kylen? typ som frukt kanske?). Poängen är att det behöver inte vara särskilt fancy eller gott eller kryddigt. Vill dock ha mat som tuggas, inte huel eller måltidsdrycker. Tänker ändå äta såhär 9 av 10 måltider så lite variation får det vara.

Hellre för många tips än för få :D
 
Spontant så ser jag en uppsjö av grönsaker, rotfrukter och frukt framför mig. Bara att skölja av och ev skära i mindre bitar eller bara hugga in på som dom är :d
P.s finns det vegansk ost? Lägg till det isåfall.
 
Spontant så ser jag en uppsjö av grönsaker, rotfrukter och frukt framför mig. Bara att skölja av och ev skära i mindre bitar eller bara hugga in på som dom är :d
Det är väl ungefär så det ser ut nu. Massor med frukt och bär - men det är inte precis hela kostcirkeln:o

Vilka rotfrukter funkar att bara skölja av och äta? Jag har alltid skalat typ allt, vill ha det rent (jag är en sån som tvättar frukt och grönt med tvål:p), men avskyr att skala.
 
Det är väl ungefär så det ser ut nu. Massor med frukt och bär - men det är inte precis hela kostcirkeln:o

Vilka rotfrukter funkar att bara skölja av och äta? Jag har alltid skalat typ allt, vill ha det rent (jag är en sån som tvättar frukt och grönt med tvål:p), men avskyr att skala.
Tvätta inte med tvål, om du gör det på riktigt?! Använd en mycket hård potatis-skrubbare istället :idea:
Rotfrukter får du prova dig fram vad du gillar, jag gillar rå kålrot, morot, rödbeta, palsternacka och jordärtskockor. Sen äter vi kål i alla varianter rå, för vi gillar inte sallad...

Avokado? Sockerärter?
Jag äter inte vanliga gröna ärtor eller majs, men det gör övriga i hushållet, och det ska vara okokt. (Vi äter bara kokta grönsaker i grytor och såser :p)
 
Tvätta inte med tvål, om du gör det på riktigt?! Använd en mycket hård potatis-skrubbare istället :idea:
Rotfrukter får du prova dig fram vad du gillar, jag gillar rå kålrot, morot, rödbeta, palsternacka och jordärtskockor. Sen äter vi kål i alla varianter rå, för vi gillar inte sallad...

Avokado? Sockerärter?
Jag äter inte vanliga gröna ärtor eller majs, men det gör övriga i hushållet, och det ska vara okokt. (Vi äter bara kokta grönsaker i grytor och såser :p)
Tvättar alltså frukt och grönsaker som äts med skal med tvål, det tänker jag inte sluta med. De som köps då, inte mina egna!

Skrubba räknas nog till prep känner jag. Om jag inte kan skrubba hela veckans rotfrukter samtidigt som jag tvättar frukten, och sen ha dem framme i en skål i kylen? Håller de för det tro?

Visste inte att rödbeta, jordärtskocka, eller palsternacka gick att äta råa:love:

Ärtor är gott, avokado undviker jag nog på grund av miljöpåverkan. Tack i alla fall för alla bra tips:D
 
Jag är en person som alltid har avskytt att laga mat. Ser det mer som ett nödvändigt ont och som slukar enorma mängder tid. Däremot kan jag inte ge dig så många vettiga tips om vad jag brukar äta eftersom du vill äta veganskt. Personligen tål jag inte råa rotfrukter, en del råa grönsaker, bär, frukter eller nötter :(

Min bästa rekommendation är en sallad med kidneybönor. Bönor är bland det bästa som finns eftersom man kan köpa de i tetrapack och de har lång hållbarhet. Man kan även kombinera bönor ihop med pasta, matvete eller annan föredragen kolhydrat.

Om du har en blender kan du alltid göra en smoothie som du häller i en skål och blandar med olika toppings (dvs en smoothiebowl). Annars finns chiapudding eller overnight oats som kräver minimal förberedelse. Enda nackdelen är väl att man måste vänta ett par timmar innan det kan ätas :o
 
Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt, fiberrikt. Tänkte att det kanske finns folk här som vill hjälpa mig spåna alternativ!

INGEN prep. Inga tips om storkok eller riva 500 morötter i förväg i en låda. Jag vill inte! Vad jag däremot gärna gör är att skära upp saker med en vass kniv precis innan, typ skära gurkskivor och stoppa i munnen/på tallrik/på macka - men inget hålla på och hacka saker och blanda och förkoka bulgur och whatnot. Det är bara jag som ska äta ändå så jag kan lika gärna blanda det i munnen om det ska ätas ihop.

Bra att veta är att jag gillar rå potatis (men ätes inte ofta på grund av skalandet/tvättandet - men hur länge håller skalad potatis i kylen? typ som frukt kanske?). Poängen är att det behöver inte vara särskilt fancy eller gott eller kryddigt. Vill dock ha mat som tuggas, inte huel eller måltidsdrycker. Tänker ändå äta såhär 9 av 10 måltider så lite variation får det vara.

Hellre för många tips än för få :D

Jag tycker att kål är en bra bas när det kommer till det mesta. Grönkål, blomkål eller broccoli. Ta en näve grönkål/blomkål/broccoli och sleva sedan upp kikärter/bönor från tetra, tärna ett äpple eller hiva på en näve torkade tranbär (eller något annat beroende på vad som passar).Kasta över en näve pumpakärnor/solrosfrön/valnötskärnor. Har du någon passande dressing eller naturell soygurt/havregurt i kylen och är sugen på det duttar du även på det. Äts med valfritt antal skivor pumpernickel. För att minska känslan av matlagning så kan anrättningen göras direkt på brödet, men det kräver samtidigt mer pill och precision.
 
Vet inte riktigt hur strängt du menar med inte laga mat. Tänker det blir rätt begränsande om det inte ska vara någon tillagning alls?
Typ potatishalvor i ugn? dela, olja snittytan, lägg på plåt, sätt i ugnen, gör något annat medan en timer tickar, plocka ut, ät (om du inte vill ha skalet går de att gröpa ur med sked)

Större delen av min kost består av ett mindre antal rätter som är lite matlagningskrävande och lite diskproducerande. Men att det ska blir så bygger till stor del på att massproducera preppade moduler. Typ koka gryn för en vecka som jag bara plockar från och värmer sedan. Om det är för mycket tillagning så faller nog de flesta av mina knep?
 
Couscous kanske? Jag blandar med kryddor/lite buljongtärning i glaslåda, häller på kokande vatten och så bara på med locket och låt stå. Plus en skvätt olja, en tetra bönor och valfria grönsaker? Blir rätt minimal matlagning.
 
Skalade rotfrukter håller bra om du låter dem ligga i vatten i kylskåpet. Lätt över en vecka om du byter vattnet någon gång.
Potatis gissar jag kan lösa lite stärkelse i vattnet som får dem att kännas lite "slemmiga" på ytan efter ett tag? Möjligen något som en kan tycka inte känns trevligt även om de inte blivit dåliga?

Broccoliris är användbart. Mikra det i en bytta med nästan täckande lock så det blir "ångkokt" någon minut, skaka och låt det stå under lock någon minut till. Rör ner olivolja, salt, peppar, gnutta chili.

Mikra riven morot på liknande sätt, men bara till "halvmjuk". Tillsätt olja, valfri kryddning + rikligt med solrosfrön. (för mig är riva kognitivt enklare än skära i bitar)
 
Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt, fiberrikt. Tänkte att det kanske finns folk här som vill hjälpa mig spåna alternativ!

INGEN prep. Inga tips om storkok eller riva 500 morötter i förväg i en låda. Jag vill inte! Vad jag däremot gärna gör är att skära upp saker med en vass kniv precis innan, typ skära gurkskivor och stoppa i munnen/på tallrik/på macka - men inget hålla på och hacka saker och blanda och förkoka bulgur och whatnot. Det är bara jag som ska äta ändå så jag kan lika gärna blanda det i munnen om det ska ätas ihop.

Bra att veta är att jag gillar rå potatis (men ätes inte ofta på grund av skalandet/tvättandet - men hur länge håller skalad potatis i kylen? typ som frukt kanske?). Poängen är att det behöver inte vara särskilt fancy eller gott eller kryddigt. Vill dock ha mat som tuggas, inte huel eller måltidsdrycker. Tänker ändå äta såhär 9 av 10 måltider så lite variation får det vara.

Hellre för många tips än för få :D
INGEN prep alls? Men om du, som du säger, kan skära upp saker borde du kunna göra t.ex. en god sallad? Koka pasta, funkar det? Vi har OFTA pastasallad på sommaren. Pasta, valfri grönsaker och/eller frukt, någon ost (finns det vegansk fetaost?), ev bönor/linser på tetra... Vi skivar i någon typ av kött (t.ex. salami) i också - kanske om du använder någon veganskt pålägg i stället? En god dressing och bröd till. Pastasallad funkar fint några dagar i kylen, så då slipper du ju laga mat igen under den tiden. Min pastasallad brukar vara klar när pastan är klar, dvs jag hinner skära upp allt annat under tiden pastan kokar.... Enklare matlagning än så går knappast att hitta.....
 
INGEN prep alls? Men om du, som du säger, kan skära upp saker borde du kunna göra t.ex. en god sallad? Koka pasta, funkar det? Vi har OFTA pastasallad på sommaren. Pasta, valfri grönsaker och/eller frukt, någon ost (finns det vegansk fetaost?), ev bönor/linser på tetra... Vi skivar i någon typ av kött (t.ex. salami) i också - kanske om du använder någon veganskt pålägg i stället? En god dressing och bröd till. Pastasallad funkar fint några dagar i kylen, så då slipper du ju laga mat igen under den tiden. Min pastasallad brukar vara klar när pastan är klar, dvs jag hinner skära upp allt annat under tiden pastan kokar.... Enklare matlagning än så går knappast att hitta.....
Det finns veganska ostar i alla varianter nu :)
 
Smashed potatoe.
Jag gör omgångar om 12(min muffinsplåt har 12 gropar) Räcker länge.

Kan ju falla på prep…
Men koka potatis. Lägg på plåten tryck till den med gaffeln. På med lök och typ smör ( du får väl ta annat alternativ) och alternativ till västerbottenost. Ugn 10-15 min.
 
Baljväxter, nötter, frön, bär, frukt, grönsaker, vegansk ost och yoghurt. Om du har detta hemma och äter tillsammans borde du väl få i dig det mesta du behöver och mkt av det behöver man inte göra så mkt med mer än ta fram och äta direkt från påse/paket?

Jag äter inte veganskt själv så har dålig koll, men en yoghurt som man häller på bär, nötter och frön borde vara mättande och lätt.

Sen kan man väl ha lite snacks hemma som typ kex som man kan äta med lite vegansk ost, frukt och nötter.

Baljväxter med någon dressing och en grönsak kan bli som en sallad. Lite små tomater, bönor och något på? Färdig hackad lök från frysen kan va gott att blanda i.

Man kan köpa sådant som är smått eller enkelt att äta i handen som små tomater, snacks paprika, gurka.

Spontant om man vill ha lite miljöpåverkan blir färska grönsaker knapert utbud på vintern, då kanske det är bra att gå över till smoothies? Och en del rotfrukter.

För att få lite variation på smak kan man ha lite örter hemma, torkade eller färska och hälla på maten. Kan stå på bordet så det bara är att riva av något blad å slänga på maten. Kan också ha olja och vinäger på bordet.

Finns det färdiga röror att köpa kan man dippa knäckebröd och grönsaker.

Man får ju göra hur man vill och behöver inte laga mat om man klarar sig utan det. Men man borde försöka äta varierat och att satsa på att få i sig nog med näringsrik mat ☺️
 
Människan kan inte leva på helt rå kost, vi behöver tillaga en del av maten för att kunna tillgodogöra oss alla näringsämnen. Så någon form av tillagad/processad mat behöver man få i sig, om man lagar själv eller köper hem färdigt.
 
Läs lite om råkost? Min mamma har alltid haft det lite komplicerat med mat och trivs bäst på rå, makrobiotisk kost. Det tror jag skulle kunna matcha dina kriterier?
Det är väl ungefär så det ser ut nu. Massor med frukt och bär - men det är inte precis hela kostcirkeln:o

Vilka rotfrukter funkar att bara skölja av och äta? Jag har alltid skalat typ allt, vill ha det rent (jag är en sån som tvättar frukt och grönt med tvål:p), men avskyr att skala.
Jag tänker att alla rotfrukter går att äta råa. Jordärtskocka är den enda som endel magar har synpunkter på pga högt inulininnehåll. Det skulle definitivt funka att förvara dem i kylskåpet borstade, gärna i vatten om du vill slippa den typiska ”skolmatsbeläggningen” på. Av kålsorter så funkar vitkål, rödkål, spetskål, blomkål ev broccoli och romanesco bra i rått tillstånd. Bladkålen som ung. Att klutta upp en hög tahini eller nötsmör bredvid de grönsaker du väljer, en hög bönor från tetra, köpta groddar och en rejäl omgång med olja över det hela gör att du får en tallrik som är rätt heltäckande om än inte konventionell. För nötter, frön, säd så blir det tyvärr mer biotillgänglig näring efter groddning, men det kanske också går att köpa färdigt?
 
Precis som @Araminta skrev ovan, kan du inte leva på råa rotsaker och växter; vårt matsmältningssystem kan inte bryta ner cellväggarna optimalt i t.ex. morötter. Osv. Plus att du antagligen kommer att få magont av alltihopa.

Nötter och frön är bra proteintillskott, men i en tidigare tråd nämnde du att kaloriintaget blir för högt med t.ex. mandel, så det är nog inte heller svaret.

Så, om du vill få i dig tillräckligt med veganska näringsämnen, får du nog finna dig i en viss grad av matlagning. Och vara noga med t.ex. proeinintag. Vad jag förstått är du inte förtjust i tillskott?
 
Jag åt nästan enligt raw food 80-10-10 ett tag och mådde toppen. Slutade pga att det är en dyr diet.

Lite prep men lägg chiafrön i någon nöttdryck på kvällen och ät på morgonen eller tvärt om blanda det på morgonen och ät till eftermiddagen.

Förstår hur du känner och känner lika dant. Vill inte laga mat. Fast jag hade utan problem kunnat leva på hugel om det inte var så förbaskat dyrt.
 

Liknande trådar

Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 575
Senast: Trasten
·
Fritid Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa...
2
Svar
23
· Visningar
1 547
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 365
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 033
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp