Jag vet knappt vart jag ska börja..

Domino_s

Trådstartare
I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig..

Jag får försöka göra historien kort. Är det oklarheter så ska jag försöka förklara närmare.

I Juli 2016 träffade jag mitt livs kärlek. Han kommer från ett annat land och efter månader av körande fram och tillbaka så bestämde vi att flytta ihop. Jag sökte jobb i nya landet och flyttade permanent ner Februari 2017.

Jag är hans första seriösa förhållande, de flickvänner han haft innan har mer varit på "tonåringars" vis (även om han är långt från tonåring), han har bott hemma hos sina föräldrar och träffat dem på helger m.m när det funnits tid. Hans allra största intresse är bilar och restaurering av dem. Han har helt enkelt inte behövt bli riktigt vuxen med allt det ansvar det innebär. Plus att han är ensambarn med en mor som jag tror inte riktigt har velat se honom växa upp.

Jag flyttade själv hemifrån som 19 åring och har prövat lite av det mesta av livet, med eget hus tillsammans med mitt ex, även bott själv. Drivit företag m.m så jag har en helt annat erfarenhet av livet, jag är vuxen helt enkelt.

Förra sommaren fick jag ett meddelande av en för mig okänd person, den visar screenshots från snapchat där min sambo skrivit till en annan tjej, letandes efter sex. Något hon inte är ett dugg intresserad av, det syns tydligt på svaren. Min sambo bortförklarar alltihopa och säger att det är en kompis som tagit hans telefon när de varit inne i byn och levererat något. Jag har otroligt svårt att köpa den bortförklaringen och någon mer lösning kommer det inte ut av det. Han menar att jag helt enkelt måste tro honom.

Det går cirka två månader, jag känner i hela mitt inre att något är fel. Han är länge i garaget, sitter uppe på kvällarna med sin telefon/dator och kommer inte i säng förens jag somnat.

Sen får jag ett nytt meddelande och ännu ett.. vad som står ordagrant kommer jag inte ihåg, men det senaste innehöll screenshots från meddelande han sänt till en annan tjej. Hans dator står för en gångs skull hemma och jag öppnar den, vill inte ge honom chansen att ljuga för mig eller radera något. I hans dator hittar jag bland annat e-mejls till en prostituerad där han skriver att han kan tänka sig en avsugning och en massa annat avskyvärt snack som jag inte ens vill upprepa. Det går så långt att hon ger honom en tid och plats, dock kan jag se på hennes följande mejl att han aldrig dykt upp på den avtalade tiden.

Jag finner även inlogg till 3 olika sexchatsidor och upptäcker även senare att han lagt ut flera tusentals kronor på att vara medlem och för att kunna skicka meddelanden. Det visar sig även senare att han använt både sin facebook och sin snapchat till att hålla kontakt med flera olika tjejer. Han lämnar även utan problem ut sitt privata mobilnummer till flera stycken av dem. Och sin mejladress.

Vad jag kan se från alla meddelandena backar han ur när de vill träffas och han säger själv att han aldrig träffat någon av dem.

Det tog mig över två veckor innan jag fick hela sanningen ur honom förra sommaren om vad han gjort, han försökte in i det sista förneka, kom med de mest löjliga bortförklaringar. Gick till och med så långt som att han spärrade sitt betalkort för att han påstod att någon använt det.

Hur jag kom fram till att jag skulle förlåta honom vet jag inte. Men det gjorde jag och jag VALDE att lite på honom. Det var ingenting som föll sig naturligt och jag har många, många gånger fått tvinga mig själv till att inte titta i hans telefon eller dator.

Det han lovade mig förra året var att han skulle radera sin gamla mejladress (vi skapade till och med en ny åt honom), han skulle radera sin snapchat, rensa sin facebook, höra av sig om vart han var om han blev sen, söka hjälp av en psykiatriker då han uppenbarligen behöver hjälp. Det enda som blev gjort av detta var att hans snapchat blev raderad och det gjorde jag för han påstod att han inte visste hur han skulle göra. Han lovade också att om han någonsin fick tankarna på att skriva till någon igen/besöka en sexchatsida så skulle vi prata om det, finna lösningar så han kom ifrån det.

Allt har så efter det varit lugnt nästan ett år. Vi har börjat falla till ro med varandra och jag trodde att allt skulle bli bra. Så dum jag var..

I lördags på eftermiddagen ringde min telefon. Det var en tjej som presenterade sig som en syster till en tjej min sambo skulle ha kontakt med. Jag gick in i hans dator och in på mejlprogrammet och hittade mycket snabbt konversationen med den här tjejen i hans avfallsmapp. I onsdags hade han börjat skriva till henne, det var han som hade tagit första kontakten genom att svara på en annons av något slag hon lagt ut. Förmodligen för sex eller något liknande, vill knappt spekulera på vad.

Jag ringer upp sambon som är påväg hem efter att ha varit och hämtat några delar till bilen 2 timmar bort. Han försöker i ett kort ögonblick förneka det. Men erkänner sedan till att han gjort det.

Han kommer hem och jag vet knappt i vilken ände allt slutar. Jag känner mig helt tom, vet inte vad jag ska känna.. Det slutar med att någon gång under natten tar jag 2 atarax, går och lägger mig i gästrummet och somnar helt utmattad.
Han är kvar när jag vaknar med under dagen åker han till sina föräldrar, han säger att han inte vet varför han gör det men har tror att det är för spänningen, kicken har får. Han säger att han aldrig träffat honom av dem. Det framkommer också att han gjort detta mot tidigare flickvän/flickvänner och att det är som ett beroende för honom. Att han knappt minns att han gjort det.
Och ska jag vara riktigt ärlig, hade jag inte haft ett enda bevis på att det faktiskt var han som gjort det, utan att någon bara visade mig konversationerna så hade jag aldrig gissat på att det var han, aldrig.. Det är så långt ifrån den människa jag känner, eller tror min känna. Det är nästan som att han har två personligheter.

Strax innan klockan sju igår får jag ett meddelande där han frågar om vi ska laga mat tillsammans eller om han ska äta hos sina föräldrar. Det svarar jag inte på.

Strax innan klockan elva på kvällen får jag ett nytt där han frågar om han ska sova hos sina föräldrar eller hemma. Detta svarar jag heller inte på.

Idag har han inte gett ljud ifrån sig. Och just nu är det bäst så.

För att göra det hela ännu värre så sitter jag hemma, ensam.. sjukskriven med ulcerös kolit och IBS, jag är riktigt dålig. Både av min sjukdom och av mina mediciner. Jag blev för två månader sedan uppsagt från mitt jobb pga att jag är sjuk för mycket och får min sista lön i juli. Tyvärr var jag en idiot när jag flyttade hit och fick mig inte anmäld i en a-kassa i tid så när min sista lön har kommit, får jag inte en krona mer. Så stressen från allt det hjälper ju inte till någonstans.

Jag tror jag vet vad ni alla kommer att svara.. lämna honom. Men hur hanterar man det här. Han ÄR min stora kärlek. Men det här är för mycket, jag har inte ens gråtit över det hela än, jag är helt tom samtidigt som det känns som att hela mitt inre ska sprängas. Jag orkar inte ens reagera. Och jag har ingen här, ingen.. Min mamma finns 70 mil bort och det är inte bara att sätta sig i bilen och köra. Det kostar pengar och med tanke på min sjukdom och mitt tillstånd vet jag inte ens om jag klarar resan. Sen tror jag inte att de ses med blida ögon att jag lämnar landet under min sjukskrivning för en sjukdom som gör att jag knappt kan lämna mitt hem..

Han säger att han älskar mig, att jag är hans livs stora kärlek och att han vill att det ska vara vi. Att han inget hellre önskar. Att han är helt förkrossad över vad han gjort, men att han inte kan hjälpa det.. Att han behöver hjälp..

Så.. vad gör jag nu?
 
Jag har haft ett sådant ex. Enda skillnaden var att han gick hela vägen. Ingen kunde tro att han skulle göra något sådant och han förnekade det själv oavsett hur mycket bevis som fanns. Det skador han åsamkade mig tog år att reparera och det är en del av mitt liv jag verkligen önskar att jag kunnat radera. Inget gott kom ut av det alls. Jag klarade inte av att gå förren den dag då han slog mig sönder och samman när jag konfronterade honom med klara bevis. Vissa av de skadorna han åsamkade mig då finns kvar än, drygt 20 år senare. Då lämnade jag honom äntligen men jag borde gjort det långt långt tidigare.

Att slita sig loss från en sådan människa är nästan som att dö men det går och framtiden är bättre utan.

Det han säger kan säkert vara sanningen men han bevisar gång på gång att ni inte har samma agenda. Han vill/behöver det han gör och att det skadar dig är inte tillräckliga skäl för honom att låta bli. Då har du två val. Lev med det och må sämre och sämre eller lämna.

Mitt ex. hade förutom notorisk otrohet skaffat diverse skulder i mitt namn. Det kom som en kalldusch när jag lämnat och diverse påminnelser började ramla in. Jag hade ca 500 kr att leva på per månad när det viktigaste var betalt. Det innebar att jag gav mina barn mat och ljög om att jag redan hade ätit. Det var ett helvete men ur kom jag och det kan du med.
 
Jag tycker att varningssignalerna - när det gäller dig alltså - börjar ringa redan när du innan du beskriver den vidriga situationen, sätter igång med att i psykologiska resonemang för att förklara honom.

Varför tror du att han skulle ändra sig? Det finns ju inget alls i det du skriver som tyder på vare sig att han kommer att göra det eller att du ens tror att han kommer att göra det.

Vad som möjligen kan ändras, är väl att du tänker ut ännu fler och ännu mer djuplodande psykologiska förklaringar till hans beteende.
 
@Domino_s: Oavsett hur mycket man älskar någon kan man inte få den personen att ändra sig om hen inte vill det. Det är lätt för honom att säga att han ska ändra sig, svårare att genomföra. Dessutom är jag inte säker på att han verkligen vill eller är beredd att göra något åt det.

Åk hem och lägg din energi på att bygga upp dig själv.
 
Han kommer inte att ändra sig, och att du ens tänker tanken efter hur han betett sig får alla varningsklockor att ringa. Hade han verkligen haft viljan att göra en förändring så hade han inte väntat tills nu, han hade sett till att få det avklarat innan han ingick något fler förhållande för att inte såra sin partner som han bevisligen gjort förr. Allt som sägs nu när han redan skitit i det blå skåpet skulle jag se som fjäsk för att försöka få dig att stanna, inte genuina löften om bättring.

Så jag säger som övriga, ta dig hem så fort som möjligt och börja processen att komma över honom och bygga upp din självkänsla. Det är bättre att vara själv än fast i ett pissigt förhållande.
 
Han har fått alla möjligheter och chanser att tag i sitt missbruk och sina lögner som han vet har sårat dig oerhört och riskerat hans förhållande med dig men aktivt valt att inte göra det, det säger allt. Han har själv och helt på egen hand valt att inte prioritera dig och ert förhållande genom att inte söka hjälp, det enda han har gjot är att fortsätta sitt missbruk utan den minsta intention att söka hjälp eller förändra någonting och ljuga för dig.
Hade han verkligen sett dig som sin stora kärlek hade han tagit tag i sina problem men han har skitit i det.
Du gav honom en chans och han gjorde ingenting för att visa att han förtjänade den.
Jag har själv chrons så jag vet hur asjobbigt det är och hur svårt det är att orka göra någonting men jag vet också att stress är bland det sämsta som finns för det, så för din egen och din hälsas skull så försök att ta dig hem till människor som bryr sig om dig på riktigt och som kan ta hand om dig och minska stressen av hela den här upplevelsen!
 
Att du skriver det här inlägget tyder på att du kommit en bra bit på vägen. Så klappa dig själv på axeln, det är svårt att erkänna för sig själv att man lever i en lögn.

Det kommer göra ont att lämna honom och du kommer ångra dig ett par gånger. Men kom då ihåg att om du hade en vän i samma situation som din, vad skulle du rekommendera?

Det är inte ett nederlag att komma tillbaka till Sverige och försöka börja om på nytt. Det visar på en styrka att erkänna för sig själv att det inte är bra samt att ta sig ur den situationen du är i nu. Har du någon nära vän? Avlägsen vän? Släktingar? Vem du än kan komma på, kontakta dem. Be om hjälp, var inte för stolt för att inte göra det. Återigen, vad skulle du göra om din vän hörde av sig, berättade det du berättar och bad om hjälp? Du skulle göra allt i din makt för att hjälpa till att vännen kommer därifrån, eller hur?
 
Han sade att du ”måste tro på honom” när han säger att en kompis tagit hans telefon för att skriva med kvinnor med målsättningen att söka efter sex. Det måste du verkligen inte tro på – jag hade definitivt inte gjort det för en förbannad sekund. Din genomsökning av hans dator bekräftar detta om något och faktumet att du är den som får radera hans snapchat när han bryter emot vad ni kommer överens om (ny mailadress, rensa flertalet sociala medier) antyder mer på att du lever med ett projekt än en partner. Det förtjänar ingen.

Jag förstår att faktumet att du är sjuk och dessutom snart får din sista utbetalning är en oerhörd stressfaktor, men att fortsätta investera din tid och ork i en partner som den du beskriver kommer förmodligen lämna dig så emotionellt uttömd att det blir ännu svårare att resa sig i framtiden.

Det är för sent att komma på att han behöver hjälp. Han valde att inte gå till psykiatriker som ni samtalade om. Han valde ett inte kommunicera trots att du framhållit att det var din önskan. När det gäller diskrepansen mellan det sagda och det gjorda – utgå från det gjorda. Från hans handlingar. Försök att ta dig hem och lägga din energi på dig själv. Du förtjänar det mer än han gör. :heart
 
Just nu är du i kris, och eftersom du befinner dig i ett annat land och dessutom är sjuk och kommer att stå utan inkomster snart förstår jag att tanken på att lämna relationen känns extra svår. Du är i beroendeställning till honom. Jag tänker att du på något sätt måste komma ur det beroendet för att kunna se klarare på relationen. Kan din familj hjälpa dig ekonomiskt på något sätt? Finns det motsvarande socialbidrag i landet som du kan söka? Eller vistas du med uppehållsrätt om du försörjer dig själv?

Jag har träffat män med liknande beteende där drivkraften inte har varit sex utan bekräftelse. Oavsett vilken sorts relation de har med sin partner har de hela tiden sökt bekräftelse från andra kvinnor på olika sätt. Därför tror jag inte att det handlar om dig, jag tror inte heller att han kommer att sluta med det av sig själv. Vill han verkligen bryta beteenden behöver han professionell hjälp för att förstå vad som triggar igång behovet i honom.
 
För att göra det hela ännu värre så sitter jag hemma, ensam.. sjukskriven med ulcerös kolit och IBS, jag är riktigt dålig. Både av min sjukdom och av mina mediciner. Jag blev för två månader sedan uppsagt från mitt jobb pga att jag är sjuk för mycket och får min sista lön i juli. Tyvärr var jag en idiot när jag flyttade hit och fick mig inte anmäld i en a-kassa i tid så när min sista lön har kommit, får jag inte en krona mer. Så stressen från allt det hjälper ju inte till någonstans.

Och jag har ingen här, ingen.. Min mamma finns 70 mil bort och det är inte bara att sätta sig i bilen och köra. Det kostar pengar och med tanke på min sjukdom och mitt tillstånd vet jag inte ens om jag klarar resan. Sen tror jag inte att de ses med blida ögon att jag lämnar landet under min sjukskrivning för en sjukdom som gör att jag knappt kan lämna mitt hem..

Vad landet har för blida ögon eller ej känner jag är totalt ovidkommande. Åk hem/ordna så du kan ta dig hem.

Det kommer inte ändra sig.
 
Senast ändrad:
Om han hade menat allvar så hade han redan första gången gjort allt ni pratat om med facebook o.s.v. inklusive sökt hjälp av psykiatriker. Förstår att du sitter i en extra svår sits när du är så sjuk och inte ens vet om du klarar hem men tror ändå du behöver lämna honom på något sätt. Finns det några bidrag att söka i landet där du är när du är både sjukskriven och arbetslös? Något slags garantibelopp eller liknande? Så att du inte behöver ta dig hem så brådstörtat när du just nu är så sjuk @Domino_s Har du några vänner i det landet där du är nu? Någon som du kan kontakta, hjälpa dig med att få fram information om det finns några bidrag och dit du kan få åka och vara några dagar för att få stöd i hela din situation? För du behöver ju stöd nu av någon som bryr sig om dig.
 
Sverige är väl ändå ett ganska bra land att komma hem till, vad gäller vård för din sjukdom och även socialt stöd och hjälp så du kommer igång igen här hemma?

Inget kommer att bli bättre med den här mannen. Men tiden går och med den fastnar du alltmer i situationen. Dra ett djupt andetag och åk hem. Börja om på nytt, ta hand om dig själv ordentligt. Riktig kärlek kan du hitta någon annanstans än i den här mannen som verkar vara en patologisk lögnare och fullständigt opålitlig och väldigt självisk.
 
Så.. vad gör jag nu?
Du utforskar möjligheterna att ta dig till Sverige på enklaste och snabbaste sätt.

Oavsett om ni - mot förmodan - ska ha ett fortsatt liv ihop, eller inte, så behöver du komma ifrån och läka din kropp och hinna tänka och få perspektiv!!

Vet din mamma något om detta?
Kan du flyga hem till din mamma? Kan du ta dig till vänner som kan härbärgera dig medan du skrapar ihop resterna av dig själv?

Pengar för att resa 70 mil borde vara möjligt att få fram - kanske från mamma? Eller vänner?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 335
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 386
Senast: Nixehen
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 292
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp