Bukefalos 28 år!

NightRain

Trådstartare
att mycket av mina rid/hästproblem ligger på mig.. om nån läst innan så hoppar min häst åt sidan å jag flyger av.. å som sagt vet att han tar upp min energi jättelätt..

så jag måste först å främst försöka att koppla bort att han "kan" hoppa åt sidan i skogen.. slappna av mer..

men frågan vad jag kan gra för att slappna av..

hur gör ni för att slappna av? jag har själv problem i vardagliga livet med att slappna av å stressa ner är mest å hela tiden uppjagad å stressad å spänd..

men de är väl ganska farligt att rida med musik i öronen va? ananrs kunde man ju göra de för jag har kommit på mig själv med att nästan "leta" efter ljud som hästen blir rädd för.. å nästan "tittar" efter spöken jag åxå å de är ju inte bra.. för musik hade kunnat få mig att koppla bort från de.. men kanske är farligt? om de är de finns de nåt annat sätt jag kan tänka på annat typ när jag rider lite kravlöst för att vi båda ska slappna av?
 
Sv: jag vet..

Det är en övningssak att kunna slappna av, är du dessutom spänd och stressad i vardagen så tar du självklart med dig det till stallet och hästen.

* Sjunga är faktiskt ganska bra. Jag rider inte med musik i öronen - vill ju "vara med" hästen hela tiden - men när du sjunger måste du andas djupt = kan inte spänna dig alltförmycket. Om tar i ordentligt så kanske hästen inte hör alla småljud att bli rädd för heller. ;)

* Träna med en kort meditation varje dag (finns ex som app, 2 eller 5 minuter), och gör alltid samma meditation innan du ska rida.

* Styrketräna innan ridningen så att du är fysisk trött, mjuk i kroppen, och inte "orkar" spänna dig i samma utsträckning.

* Gör "yoga"-övningar i sadeln, rulla axlar/djupandning/nå hästens svans/ etc etc

* Minska pressen. Allting måste inte vara perfekt. Det är ok att mysrida, det är ok att galoppera i snön. Ibland tar vi med oss vardagshetsen från jobbet och ställer alltför höga krav på oss själva när vi faktiskt håller på med vår hobby - vår rekreation, som ska vara rolig och avslappnande.

* Klappa ofta och generöst på hästen - det gör den glad, och det sänker ditt blodtryck. Varje smekning är nyttig för din hälsa! :)
 
Sv: jag vet..

Tack=)
sjunga vet jag inte om jag vill göra när jag rider men de är värt ett försök hehe:P
styrketränar jag innan så kommer jga inte upp på hästen alls kroppen är som gele.. de har jag testat:P
klappar gör jag massor:-D då gör jag nåt rätt då iaf..

tack snälla för tipsen ska verkligen testa:-D
 
Sv: jag vet..

Du skulle höra mej när jag rider ut ensam i skogen! :p Jag komponerar ihop sånger och påminner mig på samma gång om de viktigaste sakerna. T.ex. jag har lätt att lätta på rumpan då jag rider...sjunger då rumpan neeer, hälarna neeer, lalalala... :) sen om hästen tvekar för ngt så har jag bara sjungt vidare "vi går fraaamåååt" med bestämd röst. Funkar för min, annars går han också (och jag) och letar efter ljud att hoppa till för. Nu fokuserar han på mitt falska sjungande, samtidigt som jag koncentrerar mig på sitsen och andningen.

Sen håller jag med föregåendes tips om att träna före. Du kanske inte behöver styrketräna, kör kondition före iallfall.

Testa att aktivera hästen mer då du rider ut så hinner du själv inte spänna dig. Rid serpentiner längs med vägen, skritt-halt-skritt, skänkelvikningar. Hästen hinner då inte heller börja leta efter saker att bli "rädd för".
 
Senast ändrad:
Sv: jag vet..

tack så myckket ska verkligen testa för som sagt eftersom jag flugit av så mycket pga att han hoppar så kraftigt åt sidan så blir man ltie reserverad i kroppen även om de inte känns så måste lära mig att slappna av så att han känner att jag är ledare..
 
Sv: jag vet..

Gillar du inte att sjunga så prata med hästen. Berätta vad du ser, vad du gjort under dagen, recitera dikter, vad som helst. Poängen är ju (som med sång) att inte hålla andan och tänka på något annat.

Själv har jag också satt ett handtag på sadeln som jag håller i när jag känner att hästen blir spänd, eller ibland annars också när vi bara skrittar. Lättare att slappna av i resten av kroppen, så klämmer man inte med benen och överför spänningen till hästen. Provat halsring innan, men den hamnade så långt fram på min hästs hals att jag fick sitta framåtlutad. Men på andra hästar kanske det passar bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: jag vet..

Du har fått jättebra tips om att sjunga, träna avslappning annars öht i livet etc.

Jag skulle rekommendera dig att lära dig olika avslappningstekniker "avsuttet". Det finns yoga, meditation, feldenkrais, kroppsmedvetenhetsövningar, grundningsövningar etc..
Ju mer du tränar dem avsuttet desto lägre stressnivå har du normalt och desto lättare att komma ner i energi själv. Och desto lättare har du att slappna av "nu!" iom att du övat på hur man gör.

Jag tycker också du ska öva på din balans. Då behöver du inte spänna dig. För du kommer känna dig mer fast i sadeln.
Gör olika balansövningar i ridhuset/på banan/där du känner dig trygg och kan fokusera på det.
Rida lätt i olika kombinationer(stå ett steg, sitta två eller tvärtom, rida lätt i galopp och göra detsamma etc) är en bra grundövning. Fältsits..
Har man bra balans och vet att man sällan åker av är man lugn.

Skratta mycket i vardagen och på hästryggen. Man blir lugn av det och det släpper spänningar.

Att snabbt titta upp triggar avslappningsreflexer. att dessutom göra det så att man tar upp hela huvudet, riktar upp blicken, öppnar upp bröstkorgen och för bak axlar och ner armar och dessutom asgarvar högt som en dåre är suveränt! Då triggar man ögats avslappningsreflexer, de kroppsliga och andningen.
 
Sv: jag vet..

Gillar du inte att sjunga så prata med hästen. Berätta vad du ser, vad du gjort under dagen, recitera dikter, vad som helst. Poängen är ju (som med sång) att inte hålla andan och tänka på något annat.

Själv har jag också satt ett handtag på sadeln som jag håller i när jag känner att hästen blir spänd, eller ibland annars också när vi bara skrittar. Lättare att slappna av i resten av kroppen, så klämmer man inte med benen och överför spänningen till hästen. Provat halsring innan, men den hamnade så långt fram på min hästs hals att jag fick sitta framåtlutad. Men på andra hästar kanske det passar bättre.

jo handtag har jag införskaffat ska även ha en halsring som sitter där ifall att å ifall man galopperar osv för att inte dra för hårt i munnen tror han blir spänd ju hårdare jag håller honom åxå..
 
Sv: jag vet..

Du har fått jättebra tips om att sjunga, träna avslappning annars öht i livet etc.

Jag skulle rekommendera dig att lära dig olika avslappningstekniker "avsuttet". Det finns yoga, meditation, feldenkrais, kroppsmedvetenhetsövningar, grundningsövningar etc..
Ju mer du tränar dem avsuttet desto lägre stressnivå har du normalt och desto lättare att komma ner i energi själv. Och desto lättare har du att slappna av "nu!" iom att du övat på hur man gör.

Jag tycker också du ska öva på din balans. Då behöver du inte spänna dig. För du kommer känna dig mer fast i sadeln.
Gör olika balansövningar i ridhuset/på banan/där du känner dig trygg och kan fokusera på det.
Rida lätt i olika kombinationer(stå ett steg, sitta två eller tvärtom, rida lätt i galopp och göra detsamma etc) är en bra grundövning. Fältsits..
Har man bra balans och vet att man sällan åker av är man lugn.

Skratta mycket i vardagen och på hästryggen. Man blir lugn av det och det släpper spänningar.

Att snabbt titta upp triggar avslappningsreflexer. att dessutom göra det så att man tar upp hela huvudet, riktar upp blicken, öppnar upp bröstkorgen och för bak axlar och ner armar och dessutom asgarvar högt som en dåre är suveränt! Då triggar man ögats avslappningsreflexer, de kroppsliga och andningen.

har försökt de där med avlsapnning i livet då jag alltid varit spänd å stressad men de funkar inte riktigt.. men kanske sa testa en annan metod å se..kan nämligen inte ens slappna av när jag ligger på kudden å ska sova:-S

jo de där med balansen måste jag träna upp lite igen då jag lider av kristallsjuka så är jag väldigt ofta yr i huvudet å de påverkar ju balansen har jag märkt har haft jättebra balans men tror att yrseln har påverkat balansen mer än jag tror men tack.. =) de ska jag öva upp igen..

tack för tipsen=)
 
Sv: jag vet..

Jag började faktiskt gå till psykolog igen efter att jag tog med mina negativa känslor ut i stallet. Att gå och prata med någon för att få hjälp med stressen på hästryggen kan kanske vara nått?

/cahs som fryser efter en tur i snön och kanske svamlar lite.
 
Sv: jag vet..

ja jag har försökt få kontakt med kurator via min sjukgymnast men hon hör ju inte av sig å jag får inte kontakt med henne heller.. får se om de kommer igång..
 
Sv: jag vet..

Gå till vårdcentralen och säg att du upplever att du är så stressad hela tiden, kan knappt sova, äta och orkar inte med det mer, att stressen påverkar din hobby som gör dig lycklig. Så ska du få se att de tar dig på allvar.

Undertiden har du fått många bra tips. Och det är helt okey att skippa ridningen och promenera med hästen, motion för dig och du får lite insyn på hur hästen reagerar på saker eller inte.
 
Sv: jag vet..

Jag har lite samma problem själv, så du är inte ensam iaf, men jag har lyckats hållt mig kvar än, peppar, peppar. Mden det har varit på håret! Men sjung, det gör jag och vi slappnar av, leta inte efter "faror"!!! Då blir det faror... Och en fråga till de som pratar om handtag på sadeln, var hittar man såna att köpa och vilka sadlar passar de till?
 
Sv: jag vet..

Kolla vad du har i sadelkammaren som du kan trä igenom öglorna där man sätter brösta/förbygel på sadeln. Två stycken snokremmar kanske kan funka.

Jag använder fegremmen nu när jag inte har någon westernsadel (hornet är underbart!) Föredrar denna framför något som sitter i sadeln, den rör sig inte i takt med hästens pendlande huvud. (Enligt min uppfattning)
 
Sv: jag vet..

Tycker alla har gett väldigt bra tips. Vet ju inte hur mycket snö ni har i Kalmar men är det liknande som här så kanske det hjälper dig att slappna av om du rider där det är mycket snö och du både landar mjukt och hästen inte har samma möjlighet att flyga iväg på samma vis? Någon snötäckt väg i skogen eller åker eller liknande om du har tillgång? Jag blir själv mycket lugnare på en av hästarna jag rider som gärna flyger iväg åt sidorna för ingenting när jag vet att jag landar i snö och det inte kommer göra ont.
 
Sv: jag vet..

En enkel sak du kan göra är att när du står upp blunda, andas djuuupa andetag ock försöka känna hur marken känns mot fötterna. Bara några andetag. Men ofta! En g i h minst! Glöm
Er du kan du i början sätta timer på mobilen för det.
 
Sv: jag vet..

tycker du fått många bra svar här, jag kan ju nämna lite om min häst och vad jag har gjort.

Nu kan jag slappna av och vara i balans, men min ena polle hoppade oxå åt sidan innan, dock föll jag inte av alltid, men det hände ibland om det gick fort fram, jag fick då lektion i att ta tag i problemet och det löste sig direkt.

dels satt jag i balans och var avslappnad, men det min polle kunde hoppa för var stubbar, stenar, fällda träd osv. då red jag samma väg varje gång, jag visste ju vad han "tittade" efter och det brukade vara lite på samma ställen han drog in i skogen.

Jag fick träna på att; titta dit jag ska, aldrig titta åt det håll han sneglade åt, för vrider man huvudet bara en kort sekund åt samma håll känner hästen det och då har man förmedlat att det är kanske rätt väg att ta, jag red som sagt åt samma håll varje dag och han hoppade alltid åt höger, hans starka sida, då tittade jag rakt fram och såg jag en stubbe så förberedde jag mig med att "låsa" vänster tygel lite, följde fortfarande med i handen med hästens rörelse, men så fort han försökte vända satt min armbåge fast och han kunde inte vända nosen åt höger, han stannade då oftast upp och var lite förvirrad vart han skulle ta vägen, jag tvingade aldrig honom framåt, men jag lät han aldrig vända åt sidorna eller hemåt, efter en stund gick han förbi det "läskiga" och andades djupt, efter ett par veckors träning försvann det, då visste han att det inte funkade längre. Jag skrittade naturligtvis, om man ska lära om något är det ju lättast i skritt.

Nu för tiden funkar allt kanon, men galopperar jag på en ny slinga håller jag koll framåt, ser jag timmer, stora rotvältor eller stenar som jag vet att han kan reagera för, saktar jag alltid in och skrittar eller travar förbi. Det tar olika lång tid för olika individer, men jag vill inte galoppera fram för att "se" om han fixar det, jag vill att allt ska sitta perfekt innan, det handlar inte om att vinna mot en nervös häst, utan lugn och tålamod.

Du kan ju oxå leda honom bitvis i skogen, är det för "vissa saker" han hoppar åt sidan för, led honom förbi och sitt upp sen. Rid inte fortare än att du kan hinna med hästen. Vissa hästar blir oxå mer tittiga desto fortare fram det går, min häst stannar alltid upp om nya träd är ned sågade tex, han memorerar hur stigar ser ut och om nån har gjort något tom. en bit in i skogen så ser han det, det är så han fungerar, dock känner jag att det för mig inte är några problem med att han är sån ;) Love him ;)
 
Sv: jag vet..

Gå till vårdcentralen och säg att du upplever att du är så stressad hela tiden, kan knappt sova, äta och orkar inte med det mer, att stressen påverkar din hobby som gör dig lycklig. Så ska du få se att de tar dig på allvar.

Undertiden har du fått många bra tips. Och det är helt okey att skippa ridningen och promenera med hästen, motion för dig och du får lite insyn på hur hästen reagerar på saker eller inte.

de är därflr jag går hos sjukgymnast.. för de kommer ifrån min nacke med värk å jag spänner mig osv så de har jag gjort så antar att jag får hålla på med de å övningar för att lära mig slappna av
 
Sv: jag vet..

Jag har lite samma problem själv, så du är inte ensam iaf, men jag har lyckats hållt mig kvar än, peppar, peppar. Mden det har varit på håret! Men sjung, det gör jag och vi slappnar av, leta inte efter "faror"!!! Då blir det faror... Och en fråga till de som pratar om handtag på sadeln, var hittar man såna att köpa och vilka sadlar passar de till?

jag hittade ett sadelhandtag på hööks.. passar min sadel som är vid bom i
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 628
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 207
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 462
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp