Jag vill börja med yoga!

Sasse

Trådstartare
Men det finns ju hur många varianter som helst och jag vet inte var jag ska börja :D

Jag har tidigare haft mycket yinyoga och det passade min stela och onda kropp, men i övrigt är jag total nybörjare och jag vill utforska yogavärlden.

Jag är som sagt väldigt stel och vill till en början ha en enkel, relativt stillsam yoga som jag kan variera med yinyoga. Vad kan ni rekommendera att börja med?

Finns det någon yogaform man bör se upp med som i regel anses för utmanande för (svaga) nybörjare? Jag vet att jag testat något annat än yin vid något tillfälle som var väldigt aktivt med avancerade övningar. Det gick mindre bra kan man väl lugnt säga :p
 
Men det finns ju hur många varianter som helst och jag vet inte var jag ska börja :D

Jag har tidigare haft mycket yinyoga och det passade min stela och onda kropp, men i övrigt är jag total nybörjare och jag vill utforska yogavärlden.

Jag är som sagt väldigt stel och vill till en början ha en enkel, relativt stillsam yoga som jag kan variera med yinyoga. Vad kan ni rekommendera att börja med?

Finns det någon yogaform man bör se upp med som i regel anses för utmanande för (svaga) nybörjare? Jag vet att jag testat något annat än yin vid något tillfälle som var väldigt aktivt med avancerade övningar. Det gick mindre bra kan man väl lugnt säga :p
Börja hur? Pass? Internätet? App? Kurs?

Kan rekommendera en app, downdog (står vilka pass som är mjuka och inte osv), och det vanliga Adriene yoga på youtube.
 
Jag har abonnemang hos Yogobe och tycker väldigt mycket om den sajten och deras utbud. Där finns också färdiga program med olika inriktningar att följa x antal veckor. Jag började där med Yoga för nybörjare och liknande.
 
Börja hur? Pass? Internätet? App? Kurs?

Kan rekommendera en app, downdog (står vilka pass som är mjuka och inte osv), och det vanliga Adriene yoga på youtube.
Framförallt pass, eftersom jag föredrar att ta mig till en yogastudio framför hemmaträning. Jag är alldeles för odisciplinerad :p

Men tänkte ha någon app att köra på emellanåt också, så ska kolla upp downdog.
 
Framförallt pass, eftersom jag föredrar att ta mig till en yogastudio framför hemmaträning. Jag är alldeles för odisciplinerad :p

Men tänkte ha någon app att köra på emellanåt också, så ska kolla upp downdog.
Ok! Vet tyvärr mycket lite om pass, jag har bara kört på Friskis och då blir det vad det är helt enkelt.
 
Är det en bra lärare och det finns möjlighet till individuell hjälp i början (dvs inte bara "hänga-på-och-gör-som-läraren") kan yogan anpassas till din nivå. Och då kan du välja den typ av yoga du tycker låter bäst för dig.

Jag började i somras med ashtangayoga som anses som en av de tuffare yogaformerna. Jag har ca 20 kg övervikt och var helt otränad när jag började. Man ska t ex stå fem andetag i nedåtgående hunden och jag klarade två i början. Jag gör också lättare varianter av flera ställningar. Men började med en kurs där vi gick igenom ställningarna och varianter på dem och har sedan haft bra lärare och kunnat utvecklas en hel del.
 
Om du är sugen på att göra yogan till din egen (fatta varför du gör som du gör och kunna vara självständig så småningom om du vill) skulle jag rekommendera en kurs! Att uppleva en systematisk introduktion så att yogan inte blir någon sorts stretching-motionskamp mot stela muskler och att passen är slumpmässigt ihopsatta gör att en lättare får ett samarbete med kroppen och framför allt det icke-viljestyrda nervsystemet. Yogasverige länkar till skolor som har sådana upplägg om du tror det kan vara något för dig.

Mvh /nörd
 
Är det en bra lärare och det finns möjlighet till individuell hjälp i början (dvs inte bara "hänga-på-och-gör-som-läraren") kan yogan anpassas till din nivå. Och då kan du välja den typ av yoga du tycker låter bäst för dig.

Jag började i somras med ashtangayoga som anses som en av de tuffare yogaformerna. Jag har ca 20 kg övervikt och var helt otränad när jag började. Man ska t ex stå fem andetag i nedåtgående hunden och jag klarade två i början. Jag gör också lättare varianter av flera ställningar. Men började med en kurs där vi gick igenom ställningarna och varianter på dem och har sedan haft bra lärare och kunnat utvecklas en hel del.
Ah, det vet jag inte än, men jag kan höra lite med dem om man får individuell hjälp också. Annars tänkte jag nog börja lugnt och sansat och jobba mig mot mer avancerat ju mer jag känner att kroppen klarar det.

Hur lång tid tog det för dig innan du kände skillnad på ashtangayogan?
Om du är sugen på att göra yogan till din egen (fatta varför du gör som du gör och kunna vara självständig så småningom om du vill) skulle jag rekommendera en kurs! Att uppleva en systematisk introduktion så att yogan inte blir någon sorts stretching-motionskamp mot stela muskler och att passen är slumpmässigt ihopsatta gör att en lättare får ett samarbete med kroppen och framför allt det icke-viljestyrda nervsystemet. Yogasverige länkar till skolor som har sådana upplägg om du tror det kan vara något för dig.

Mvh /nörd
Det hade kunnat vara något, tyvärr verkar det inte finnas något på min ort (även fast jag bor i en storstad). Jag känner mig lite mindre intresserad av onlinekurs, men ska kika på det och se om det kan vara för mig.

Däremot verkar det finnas kurser i allmänhet när jag kikat på utbudet häromkring, de flesta studios verkar även ha kurser. Sedan har jag inte tittat närmre på vilken typ av kurser det varit dock.

Men oavsett, att veta varför man gör som man gör kan ju vara rätt intressant ;)
 
Inte renodlad yoga, men det som ofta kallas Body Balance tror jag kanske skulle kunna passa? Sett att det finns på iaf Sats och P&T.
 
Hur lång tid tog det för dig innan du kände skillnad på ashtangayogan?
Det kom gradvis men efter ett halvår kändes grundpasset ganska lätt, även om jag fortfarande anpassar vissa ställningar. Men då kunde jag stå i hunden så länge som man ska utan att få ont i vare sig handleder eller axlar. Så nu under våren har jag utökat passet med fler ställningar.
I ashtanga gör man samma ställningar I samma ordning varje gång vilket jag gillar. Det gör att jag även kan träna hemma nu när jag lärt mig ordningen.
 
Inte renodlad yoga, men det som ofta kallas Body Balance tror jag kanske skulle kunna passa? Sett att det finns på iaf Sats och P&T.
Kan tänka mig att det skulle kunna passa, men jag tror inte jag har råd att både ha medlemskap på yogastudio och gym. Tyvärr har gym överlag rätt dåligt utbud av både yoga och pilates som jag gillar, så då vill jag hellre satsa på en yogastudio (som även har pilates). Men ska kika på bodybalance, om inte annat går det att tas via video tänker jag :)
 
Men det finns ju hur många varianter som helst och jag vet inte var jag ska börja :D

Jag har tidigare haft mycket yinyoga och det passade min stela och onda kropp, men i övrigt är jag total nybörjare och jag vill utforska yogavärlden.

Jag är som sagt väldigt stel och vill till en början ha en enkel, relativt stillsam yoga som jag kan variera med yinyoga. Vad kan ni rekommendera att börja med?

Finns det någon yogaform man bör se upp med som i regel anses för utmanande för (svaga) nybörjare? Jag vet att jag testat något annat än yin vid något tillfälle som var väldigt aktivt med avancerade övningar. Det gick mindre bra kan man väl lugnt säga :p
Skulle rekommendera Medicinsk yoga om du är van vid yinyoga och har krämpor och/eller stressproblem. Om det fungerar bra känns kundalini som nästa steg.
Ashtanga är för tufft för min kropp i nuläget. Jag har mycket problem med nacke, huvudvärk och ländrygg.
 
Ah, det vet jag inte än, men jag kan höra lite med dem om man får individuell hjälp också. Annars tänkte jag nog börja lugnt och sansat och jobba mig mot mer avancerat ju mer jag känner att kroppen klarar det.

Hur lång tid tog det för dig innan du kände skillnad på ashtangayogan?

Det hade kunnat vara något, tyvärr verkar det inte finnas något på min ort (även fast jag bor i en storstad). Jag känner mig lite mindre intresserad av onlinekurs, men ska kika på det och se om det kan vara för mig.

Däremot verkar det finnas kurser i allmänhet när jag kikat på utbudet häromkring, de flesta studios verkar även ha kurser. Sedan har jag inte tittat närmre på vilken typ av kurser det varit dock.

Men oavsett, att veta varför man gör som man gör kan ju vara rätt intressant ;)
Haha, ja det kan ju det. :D Vad kul att det finns mycket kurser. Jag skulle definitivt välja något sådant om du kan och vill. Det ger så mycket bättre möjlighet att få bra upplevelser och att lyckas, när det ena kan bygga på det andra och helt plötsligt blir svåra saker lätta!
 
Jag har yogat läääänge; men bara på rätt stora gym där jag hittat favoritinstruktörer, jag har VERKLIGEN inte haft disciplin att köra hemma.
Halvvägs in i pandemin slutade favoritinstruktören dessutom, så då blev det lite panik...
Efter att ha sörjt det ett tag insåg jag att jag måste ta tag i det pga hur kroppen kändes = för min egen skull.
Favoriten hade tipsat om Tim Senesi tidigare, så jag började utforska hans YouTube-kanal.
Där finns det massor av klasser och utmaningar på alla nivåer.
Han är väldigt tydlig och lätt att förstå och mycket noga med att en lär sig rätt och efter sina egna förutsättningar - "du kan inte ta brunt bälte i karate direkt bara för att du är stark".
För variation kör jag även med Breathe & Flow; ett par som också är noga med biomekaniken och har massor med olika "challenges" på olika nivåer.
Kan rekommendera att casta till TVn, för mig funkar det mycket bättre än att bara köra på mobilen.
Heja dig! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 875
Senast: villhöver
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 696
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp