Bukefalos 28 år!

Jag vill GOSA!!

Tussinussen

Trådstartare
En lite udda fråga om hästhantering......:)

Jag har en arabvalack (egen) och en B-ponny (foder). B-ponnyn som har gått på ridskola och är säkert van att ha 20 nedkärade småtjejer hängandes runt sig är väldigt gosig och sticker fram mulen och huvet när man kommer och VILL kramas och pussas och det får han gärna :) .

Min arab däremot, han kommer inte spontant och gosar, ibland säger jag att nu SKA vi gosa och tar tag i huvudet (ej grimman) och pussar på mulen och snusar, och kliar honom runt om på ganascherna och manken osv. Han verkar tycka om det (inbillar jag mig) men han söker det inte aktivt, och ibland när jag kommer in till honom så ser han lite på mig som att "å men herregud, ska hon pussas nu igen" (nu inbillar jag mig kanske igen :smirk: ) och vänder bort huvut.

Men jag VILL GOSA med honom!! för jag tycker så mycket om honom :love: och jag är kramig av mig. Det kanske låter som en löjlig fråga men kan man lära en häst att gosa genom att...tja....gosa med den? Eller är dom som folk, vissa vill och vissa vill inte? Stör jag honom med mitt tvångsgosande? :o
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Jag tror vissa vill och vissa inte. Men jag tror inte han far illa av bli tvångsgosad.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Min ponny som jag haft sen jag var liten HATAR att gosa. Hon blir arg om man tvingar henne. :devil: Hon visar att hon tycker om mig på andra sätt. :angel:

Min stora som jag haft lite mer än ett år nu älskar att gosa. :love:

Tror din arab säger ifrån om han tycker det är jobbigt. :idea:

/Maria
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Sedan jag börjat att massera min häst regelbundet,så har hon blivit gosig.Hon kommer fram i hagen och vill att man tar i henne.Hon har varit "svårflirtad" i flera år,men nu har det vänt.:)
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Sedan jag börjat att massera min häst regelbundet,så har hon blivit gosig.Hon kommer fram i hagen och vill att man tar i henne.Hon har varit "svårflirtad" i flera år,men nu har det vänt.:)

å vad kul, det skulle jag kanske försöka med! :)
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Gör det!Du kommer ha igen det 10000 gånger om;) .
 
Sv: Jag vill GOSA!!

En lite udda fråga om hästhantering......:)

Jag har en arabvalack (egen) och en B-ponny (foder). B-ponnyn som har gått på ridskola och är säkert van att ha 20 nedkärade småtjejer hängandes runt sig är väldigt gosig och sticker fram mulen och huvet när man kommer och VILL kramas och pussas och det får han gärna :) .

Min arab däremot, han kommer inte spontant och gosar, ibland säger jag att nu SKA vi gosa och tar tag i huvudet (ej grimman) och pussar på mulen och snusar, och kliar honom runt om på ganascherna och manken osv. Han verkar tycka om det (inbillar jag mig) men han söker det inte aktivt, och ibland när jag kommer in till honom så ser han lite på mig som att "å men herregud, ska hon pussas nu igen" (nu inbillar jag mig kanske igen :smirk: ) och vänder bort huvut.

Men jag VILL GOSA med honom!! för jag tycker så mycket om honom :love: och jag är kramig av mig. Det kanske låter som en löjlig fråga men kan man lära en häst att gosa genom att...tja....gosa med den? Eller är dom som folk, vissa vill och vissa vill inte? Stör jag honom med mitt tvångsgosande? :o

Jag tycker absolut att du ska låta bli att pussa honom på mulen, detta är helt onaturligt för en häst, dom rör inte så mycket på varandras huvuden, utan kliar varandra på manken ex. Om en annan häst kommit fram till honom i hagen och börjat gossa med hans huvud hade han bara gått därifrån, eller rentav sjasat iväg den andra hästen. Jag förstår att detta är svårt, jag själv kan nästan aldrig låta bli :rofl: Att massera honom, bara stå och bosta så att han tycker det är riktigt skönt klia honom på manken elr i pannan brukar gå hem hos de flesta hästar! Bara han tycker om det så kommer du nog så småningom inte behöva tvinga honom nåt mer :)

Lycka till och ha det bra!
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Man vill ofta gosa med sin lilla häst, inte sant? Men de uppskattar det ofta inte på samma sätt som vi, tråkigt nog. Det är bara att försöka komma ihåg att aldrig förmänskliga sina djur, svårt men inte omöjligt.
Var glad att du i alla fall kan klappa hästen! Min ponny är så håröm att han blir som förbytt så fort du visar dej med en borste eller klappar på fel ställen :( Tur för mej han bara är sån på vintern när han har päls som en mammut :rofl:
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Har turen att min nya häst gillar att gosa och står ut med det mesta.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Jag har en supergosig shettis. Hon bara ÄLSKAR att pussas, etc. Sticker in huvudet i famnen på en. Haflingern däremot är supersocial, men inte särskilt förtjust i alldeles för närgångna saker. Hon vill gärna bli kliad på halsen, men pussar tycker hon är BLÄ:D . Det är nog väldigt individuellt.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

:eek: finns det någon som inte pussar sin häst på mulen? (om det nu är en snäll häst)
å så den där lilla gropen alldeles bakom näsborren, den är som gjord för att snusa i :idea:

Hehe, näej, det tror jag inte.. :rofl: Ofta går det ju inte att låta bli! :love:

Men, vi får ju inte förmänskliga våra hästar... att pussas och kramas, det är MÄNSKLIGT, och det gör inte hästar, dom ex. kliar varandra på manken som jag skrev tidigare. Om hästen inte vill, då måste man ju respektera det, eftersom att huvudet är "lite privat omåde" för dom. Hästen drar sig ju undan för att den inte vill längre, och då måste man som sagt visa lite respekt och låta dom vara en stund. Men att borsta och massera tycker jag är toppen!
 
Sv: Jag vill GOSA!!

:eek: finns det någon som inte pussar sin häst på mulen? (om det nu är en snäll häst)
å så den där lilla gropen alldeles bakom näsborren, den är som gjord för att snusa i :idea:


Det är faktiskt OMÖJLIGT att låta bli!:love: Min brukar ha kvar mulen när jag pussar, så då kan hon ju inte tycka det är så hemskt... Vänder hon bort huvet så envisas jag inte.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Har också jag en gosig häst. Eller två. Ena är en riktig "kom och pussa mig, jag vill ha dig"- häst. Han går ifrån flocken när man hommer in i hagen och ställer sig för att mysa med huvudet mot ens mage :o Den andra är det bara att gå på, haha. Han tycker det är skönt att bli pussad, men inte mer. Han "söker" inte efter pussar, men har inget emot dem.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Jag har haft min häst nu i 3 år. Han hade alldrig fått "kärlek" när han kom till mej. Alldrig ryktad osv. Absolut INTE vanskött på ngt vis, mer än på det "mysiga planet" då. Han höll på o lägga sej på stallgången första gången jag skulle rykta honom. Förstå min förvåning!!:confused: !!!
Till att börja med, så gjorde jag helt fel. Jag "tvångsgosade" med honom. Gick inge vidare kan jag säga. Var ju bara det att jag alldrig hade haft en ogosig häst innan:smirk: .
Det som funkade för oss, och är mitt tips till dej är att:
Vara "go" mot han, men tvinga dej inte på han. Borsta länge, mys och pyssla med man och svans. Kanske bara stå och pilla lite, lr stryka på halsen lr i ansiktet. Min sökte då kontakt med mej. Första gångerna otroligt försiktigt, och mkt korta ögonblick, med mulen på min kind, pillade lite i mitt hår med mulen, osv. Men så fort jag rörde mej då, lr slutade med vad jag gjorde, så slutade han. Men jag visade ändå att jag "lyssnade" på hans gos, att jag uppskattade hans söta gester. Han sökte mer o mer kontakt, och nu älskar han att pussa mej på kinden, lr grejja försiktigt i mitt hår, långa stunder. Han är världens goaste nu!

Din häst kanske inte är van med "kärlek", precis som min va...?Är de inte vana kkan det ta mkt lång tid, det gjorde det för mej och min häst. Och vissa hästar blir alldrig så personliga.
Men jag önskar dej lycka till!! Man älskar:love: ju sina små kusar mest av allt, och vill visa "kärlek", men våran "kärlek" är inte samma som deras. Men snart kanske din kuse förstår dig:love: .
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Jag tycker absolut att du ska låta bli att pussa honom på mulen,


Min häst pussar mig med mulen... :angel: Det är nog något trix hans förra ägare lärt honom för när han ska få morötter pussas han alltid först. När jag gav han morot första gången såg jag ut såhär :eek: och trodde han skulle bita mig i näsan. När han får äpplen pussas han som bara den. :angel:

För övrigt gillar han inte alls att gosa, bara pussas.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

Tror många hästar står ut med våra mänskliga nycker för de ser att vi gillar det. De vill vara oss till lags. Mitt sto har ett favorit ställe att bli kliad på mellan frambenen och då kliar hon alltid tillbaka i mitt hår. Men första gången använde hon tänderna men har numera lärt sig att vi människor är lite skörare och använder nu bara läpparna.

En gång när jag gick hem från stallet efter en gosestund så tittade folk väldigt på mig och jag fattade ingenting. När jag kom hem och slängde ett öga i hallspegeln så förstod jag varför. Hade havrekross och olja i håret efter stoet hade kliat tillbaka.
 
Sv: Jag vill GOSA!!

[Tveksamt] :smirk: Du menar alltså att hästar börjar tycka om en för att man tvingar dom att gosa?

Att ge hästen massage är väl inte att tvångsgosa? De flesta hästar brukar tycka väldigt mycket om massage... Min var väldigt tveksam första gången jag hade en hästmassör i stallet. (Kunde ju inte knepen själv) Men inte konstigt när en främmande människa kommer o klämmer på henne! Andra gången hade hon redan kommit på att det var trevligt och visade rätt tydligt vart det var skönt och inte :love: Jag fick lära mig saker jag kunde göra med henne själv, enklare massagetekniker och stretching. Kanonbra! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 514
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: GotAsecret
·
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp