Jag vill ha en fågelhund (tror jag)!

Laponia

Trådstartare
En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel:

Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har just nu en tik på 2 år. Har börjat tänka på nästa hund som förhoppningsvis blir aktuell 2019 och då blir det rasbyte. Tröttnat lite på ständiga nojan över cancer (avlivat en vid 6 års ålder med tumörer i njurar, en vid 10 års ålder pga tumörer i njurar och hjärna, en vid 7 års ålder pga tumörer + andra hälsoproblem). Vill gärna ha en ras som generellt sett är frisk upp i åldrarna även om man såklart inte har några garantier.

Vill ha en alert och glad hund med mycket will-to-please, men gärna utan allt för mycket flams och trams (jämfört med en flatte alltså :D). Såklart en social och tillgänglig hund men behöver inte ha flattens "älskar alla" mentalitet. Gärna storlek över 20 kg klassen, med lättskött päls. Kan klippa lite på tassar och öron men vill inte pyssla med någon utställningsklippning.

När det kommer till aktivering så blir det utöver långa skogspromenader fokus på tävlingslydnad, barmarksdrag och spår. Väljer jag nu en ras avlad för jakt så blir det självklart jaktträning också men har inte tänkt hålla på med praktisk jakt närmsta åren. Intresse att starta på jaktprov finns dock. Satsar inte på eliten i lydnad eller spår utan tävlar för skoj/utveckling. Så vad tusan ska jag ha för ras? Är så van vid flatten så att byta till ens en labrador eller golden känns jätteläskigt :nailbiting:

Raser som intresserar är...
- Jaktlabrador, men dom jag har träffat har i jmf med flatten varit väldigt ointresserade av annat än arbete. Inte speciellt kontaktsökande utan snarare ganska låga och reserverade. Har kanske träffat individer som är "hårt hållna"?
- Jaktgolden,
verkar vara långa köer på valpar hos de uppfödare som är intressanta. Mycket hund med mycket motor, för krävande kanske?
- Tollare,
sett många duktiga på klubbar/kurser/tävlingar men aldrig träffat någon trevlig utan rädslor/stress. Verkar vara en ojämn ras som kan ha rätt knepig mentalitet?
- Weimaraner,
inte träffat så många. Hör mycket om att dom är hopplösa som unghundar och sedan har stort rörelsebehov. Hur mycket kräver dom för att vara nöjda?
- Vorsteh,
inte träffat många här heller men dom jag stött på har varit supertrevliga. Nöjer dom sig generellt sett med det jag kan erbjuda eller krävs praktisk jakt?
- Bracco italiano,
helt förälskad i både utseende och det jag upplever som lugn och klokhet. Hittar inte många uppfödare så fråga är om det blir svårt att få tag på valp.

Har haft flattar som varit helnöjda med promenader och träning på hobbynivå men som inte har driv nog för tävling, och har även haft riktiga arbetsnarkomaner vars enda nöje i livet är att arbeta och som skulle riva allt i sin väg för att hämta en dummy. Trivs bäst med något mittemellan, en hund som har tillräckligt mycket go och tryck i sig för komma någon vart på tävling men som samtidigt kan ta det lugnt i soffan vid behov. DP-aveln har jag slängt ett öga på och det är inget som lockar, utan frågan är snarare om det är någon av de raser jag har radat upp som nöjer sig med långpromenader och ett par ordentliga pass lydnad/spår/drag/jaktträning i veckan eller om jag måste tänka om? Eller om det finns någon passande ras jag har missat helt? Har kollat runt i andra rasgrupper också men i slutändan så är det alltid grupp 7 och 8 som får mitt intresse...
 
Av de du raddat upp, skulle jag helt stryka Vorsteh, men varför inte en curly coated retriever?

Låter som att den skulle passa finfint.
 
Av de du raddat upp, skulle jag helt stryka Vorsteh, men varför inte en curly coated retriever?

Låter som att den skulle passa finfint.
Har så himla svårt för curlyns päls tyvärr.. (eller lockiga hundar över lag). Dom jag har träffat har dock varit jättetrevliga så är värt att fundera på.
 
Eventuelt möjligtvis hovawart? Inte en jakthund men en jättetrevlig tränings-/tävlings-/turkompis av lite samma "typ". Dock mindre flamsig. :D
 
En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel:

Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har just nu en tik på 2 år. Har börjat tänka på nästa hund som förhoppningsvis blir aktuell 2019 och då blir det rasbyte. Tröttnat lite på ständiga nojan över cancer (avlivat en vid 6 års ålder med tumörer i njurar, en vid 10 års ålder pga tumörer i njurar och hjärna, en vid 7 års ålder pga tumörer + andra hälsoproblem). Vill gärna ha en ras som generellt sett är frisk upp i åldrarna även om man såklart inte har några garantier.

Vill ha en alert och glad hund med mycket will-to-please, men gärna utan allt för mycket flams och trams (jämfört med en flatte alltså :D). Såklart en social och tillgänglig hund men behöver inte ha flattens "älskar alla" mentalitet. Gärna storlek över 20 kg klassen, med lättskött päls. Kan klippa lite på tassar och öron men vill inte pyssla med någon utställningsklippning.

När det kommer till aktivering så blir det utöver långa skogspromenader fokus på tävlingslydnad, barmarksdrag och spår. Väljer jag nu en ras avlad för jakt så blir det självklart jaktträning också men har inte tänkt hålla på med praktisk jakt närmsta åren. Intresse att starta på jaktprov finns dock. Satsar inte på eliten i lydnad eller spår utan tävlar för skoj/utveckling. Så vad tusan ska jag ha för ras? Är så van vid flatten så att byta till ens en labrador eller golden känns jätteläskigt :nailbiting:

Raser som intresserar är...
- Jaktlabrador, men dom jag har träffat har i jmf med flatten varit väldigt ointresserade av annat än arbete. Inte speciellt kontaktsökande utan snarare ganska låga och reserverade. Har kanske träffat individer som är "hårt hållna"?
- Jaktgolden, verkar vara långa köer på valpar hos de uppfödare som är intressanta. Mycket hund med mycket motor, för krävande kanske?
- Tollare,
sett många duktiga på klubbar/kurser/tävlingar men aldrig träffat någon trevlig utan rädslor/stress. Verkar vara en ojämn ras som kan ha rätt knepig mentalitet?
- Weimaraner, inte träffat så många. Hör mycket om att dom är hopplösa som unghundar och sedan har stort rörelsebehov. Hur mycket kräver dom för att vara nöjda?
- Vorsteh, inte träffat många här heller men dom jag stött på har varit supertrevliga. Nöjer dom sig generellt sett med det jag kan erbjuda eller krävs praktisk jakt?
- Bracco italiano, helt förälskad i både utseende och det jag upplever som lugn och klokhet. Hittar inte många uppfödare så fråga är om det blir svårt att få tag på valp.

Har haft flattar som varit helnöjda med promenader och träning på hobbynivå men som inte har driv nog för tävling, och har även haft riktiga arbetsnarkomaner vars enda nöje i livet är att arbeta och som skulle riva allt i sin väg för att hämta en dummy. Trivs bäst med något mittemellan, en hund som har tillräckligt mycket go och tryck i sig för komma någon vart på tävling men som samtidigt kan ta det lugnt i soffan vid behov. DP-aveln har jag slängt ett öga på och det är inget som lockar, utan frågan är snarare om det är någon av de raser jag har radat upp som nöjer sig med långpromenader och ett par ordentliga pass lydnad/spår/drag/jaktträning i veckan eller om jag måste tänka om? Eller om det finns någon passande ras jag har missat helt? Har kollat runt i andra rasgrupper också men i slutändan så är det alltid grupp 7 och 8 som får mitt intresse...

Är en jaktspaniel för liten? Alltså en engelsk springer spaniel ur jaktlinjer. Har en fantastiskt individ i min lydnadsträningsgrupp. Otrolig will-to-please, lättlärd och lyhörd, mycket tydlig av och på-knapp. Superglad i människor men lätt att hålla tillbaka. Lätthanterad och stabil. Ingen överdriven exteriör/päls som utställningsvarianten.
 
Jag har weimaraner, och stöter ofta på både vorsteh och bracco (och känner uppfödare).

Bracco är väl liiite lugnare, men de jag känner, med bra jaktlinjer har massor med driv. Samma med weimaraner och vorsteh, de ska ha det där outtröttliga öset, annars är de inte rastypiska;)

Nu vet jag inte var du bor, men ett tips är att besöka ett jaktprov så att du ser hur hundarna är och hur hundarna jobbar. Jag kan säkert tipsa dig om nåt närliggande om du PM:ar
 
Haft tre vorsteh varav två jagade älg en vecka om året och en inte jagade alls. Gått alldeles utmärkt så länge de får vara med i familjen och aktiveras och tränas lagom. Jag hade hundvakt på dagarna, det skulle aldrig ha fungerat att ha dem hemma ensamma, men det ska ju ingen hund behöva vara. Underbar ras, men kanske inte för nybörjare.

Tänker skaffa vorsteh igen när jag går i pension 😁

Ps - om man maxar den fysiska träningen så de får toppkondition kanske det blir lite jobbigare att hålla dem på mattan, men mina var inte i tävlingsform utan vanlig vardagskondition.
 
Just ja, weimaraner. Hopplösa som unga vet jag inte om jag tycker, isåfall är de hopplösa mest hela livet. Det är en sån ras man inte bör slarva med passivitetsträningen med, och rent krasst så är dem ganska brötiga på många vis (stora och snabba är inte alltid en bra kombo). Man bör vara vass på tajming om man ska komma nånstans i träningen.
Kruxet är väl mest att det är väldigt smarta hundar, de har inte alls samma följsamhet som retrieverna, men älskar att jobba, hela tiden.

Rasen är ganska ojämn jaktmässigr, men det beror också på att alldeles för få jagar med sina hundar enligt min mening, så det är svårt att utvärdera jaktegenskaperna på det viset. Aktiva är dem! Det är mentalt en ganska jämn ras, men det ska finnas en hel del skärpa i hunden (precis som med vorsteh) så det blir återigen aldrig som en retriver.

Förbaskat roliga hundar, de som inte reder ut sina hundar är för att de gör för lite med dem eller tränar på fel sätt. Även om det är skarpa hundar behöver det inte bankas in vett i dem.
 
Spinone slänger jag in som ett förslag! Annars tycker jag att Braccon låter som om det kan vara ett trevligt alternativ. Nu kommer jag inte på användarnamnet bara för det, men det är ju en på forumet som har bracco och som kanske kan tänka sig att dela med sig :)

Edit @galathea var det visst, men vet inte om hon är här inne och läser längre.
 
Eftersom jag är ganska nybliven Drentägare (sedan 1 år tillbaka) så slår jag ett slag för rasen :D
Vill du ha en rolig hund med humor - köp Drent :up:
 
Welsh springer spaniel kanske?
Om du kan tumma lite på storleken och kanske även lite på pälstrimning :)
Funderade på en welsh för ett par år sedan (men blev en till flatte...). Tvekar lite då de flesta uppfödare jag hittar avlar på hundar med endast utställningsmeriter, ev att de har gått något viltspårsprov. Men definitivt värt att leta lite och kika vidare på :)

Är en jaktspaniel för liten? Alltså en engelsk springer spaniel ur jaktlinjer. Har en fantastiskt individ i min lydnadsträningsgrupp. Otrolig will-to-please, lättlärd och lyhörd, mycket tydlig av och på-knapp. Superglad i människor men lätt att hålla tillbaka. Lätthanterad och stabil. Ingen överdriven exteriör/päls som utställningsvarianten.
Tack för tips! Träffat både supertrevliga och några som är så speedade att dom inte vet var dom ska ta vägen...

Jag har weimaraner, och stöter ofta på både vorsteh och bracco (och känner uppfödare).

Bracco är väl liiite lugnare, men de jag känner, med bra jaktlinjer har massor med driv. Samma med weimaraner och vorsteh, de ska ha det där outtröttliga öset, annars är de inte rastypiska;)

Nu vet jag inte var du bor, men ett tips är att besöka ett jaktprov så att du ser hur hundarna är och hur hundarna jobbar. Jag kan säkert tipsa dig om nåt närliggande om du PM:ar
Ja bra tips att åka på jaktprov och se/höra sig för!
Har ju haft en flatte som var just så, hon hade lätt jobbat ihjäl sig om hon fick chansen. Tycker inte att det är något problem med mycket ös/motor i sig så länge dom blir nöjda och glada av vad jag kan erbjuda, så frågan är om det duger? Jaktträning och jaktprov blir det som sagt men kan inte erbjuda praktisk jakt!

Haft tre vorsteh varav två jagade älg en vecka om året och en inte jagade alls. Gått alldeles utmärkt så länge de får vara med i familjen och aktiveras och tränas lagom. Jag hade hundvakt på dagarna, det skulle aldrig ha fungerat att ha dem hemma ensamma, men det ska ju ingen hund behöva vara. Underbar ras, men kanske inte för nybörjare.

Tänker skaffa vorsteh igen när jag går i pension 😁

Ps - om man maxar den fysiska träningen så de får toppkondition kanske det blir lite jobbigare att hålla dem på mattan, men mina var inte i tävlingsform utan vanlig vardagskondition.
Verkar vara delade meningar kring vorsteh :) Förstår att det är en utpräglad jakthund men ägare (jägare) och uppfödare som avlar till jakt jag har träffat menar att dom är nöjda och harmoniska så länge dom har en uppgift som nödvändigtvis inte behöver vara praktisk jakt.

Just ja, weimaraner. Hopplösa som unga vet jag inte om jag tycker, isåfall är de hopplösa mest hela livet. Det är en sån ras man inte bör slarva med passivitetsträningen med, och rent krasst så är dem ganska brötiga på många vis (stora och snabba är inte alltid en bra kombo). Man bör vara vass på tajming om man ska komma nånstans i träningen.
Kruxet är väl mest att det är väldigt smarta hundar, de har inte alls samma följsamhet som retrieverna, men älskar att jobba, hela tiden.

Rasen är ganska ojämn jaktmässigr, men det beror också på att alldeles för få jagar med sina hundar enligt min mening, så det är svårt att utvärdera jaktegenskaperna på det viset. Aktiva är dem! Det är mentalt en ganska jämn ras, men det ska finnas en hel del skärpa i hunden (precis som med vorsteh) så det blir återigen aldrig som en retriver.

Förbaskat roliga hundar, de som inte reder ut sina hundar är för att de gör för lite med dem eller tränar på fel sätt. Även om det är skarpa hundar behöver det inte bankas in vett i dem.
Dom verkar jättehärliga! Tror du dom generellt blir nöjda med ordentliga dragpass ett par gånger i veckan som motion, utöver annan fysträning på skogspromenader? Eller hur mycket motion kräver dom egentligen? De flesta weimaraners jag har träffat har varit tänka sällskapshundar som man inte riktigt har orkat med och som snabbt har blivit starka och krävande så är inte konstigt om dom verkat hopplösa kanske...

Spinone slänger jag in som ett förslag! Annars tycker jag att Braccon låter som om det kan vara ett trevligt alternativ. Nu kommer jag inte på användarnamnet bara för det, men det är ju en på forumet som har bracco och som kanske kan tänka sig att dela med sig :)

Edit @galathea var det visst, men vet inte om hon är här inne och läser längre.
Spinone känner jag en uppfödare till och dom jag träffat har varit ganska sega, reserverade och tråkiga. Vet inte om det är representativt för rasen men det i kombiantion med pälsen (som inte tilltalar mig rent estetiskt) har gjort att jag inte kollat vidare. Tack för tips om bracco! :)
 
Eftersom jag är ganska nybliven Drentägare (sedan 1 år tillbaka) så slår jag ett slag för rasen :D
Vill du ha en rolig hund med humor - köp Drent :up:
Åh Drent har jag ju funderat på tidigare, helt glömt bort! Hur mycket kräver din?

Har du kikat på Ungersk Vizla?

Dom jag har träffat har varit jättetrevliga :)
En till bortglömd! Har också träffat jättetrevliga, ska kika vidare!
 
Ja bra tips att åka på jaktprov och se/höra sig för!
Har ju haft en flatte som var just så, hon hade lätt jobbat ihjäl sig om hon fick chansen. Tycker inte att det är något problem med mycket ös/motor i sig så länge dom blir nöjda och glada av vad jag kan erbjuda, så frågan är om det duger? Jaktträning och jaktprov blir det som sagt men kan inte erbjuda praktisk jakt!

Dom verkar jättehärliga! Tror du dom generellt blir nöjda med ordentliga dragpass ett par gånger i veckan som motion, utöver annan fysträning på skogspromenader? Eller hur mycket motion kräver dom egentligen? De flesta weimaraners jag har träffat har varit tänka sällskapshundar som man inte riktigt har orkat med och som snabbt har blivit starka och krävande så är inte konstigt om dom verkat hopplösa kanske...

Jag kör inte själv drag med mina, men jag vet ganska många som gör det och det funkar bra för dem. De har ett stort rörelsebehov, mina springer lösa varje dag och får ösa ur sig, det är det absolut minsta de kräver. Min erfarenhet är att de som är jobbigast att hantera är de som inte går att ha lösa, de som aldrig får ösa av sig. Och det är ju inte sådär plättlätt att få dem att bli lydiga om det finns vilt i närheten (de ska ju kunna jaga set mesta). Så att verkligen skaffa en god relation till hunden under unghundsperioden är väldigt viktigt, men inte knyta hunden för nära, för då kan de bli kassa jakthundar (enkelt va:D)
Men sen är det ju det där med att jobba mentalt, de kräver en hel del där också. Min uppfödare brukar säga att de bli vuxna vid 3, 5 eller aldrig. Min ena är 8 år och ger fortfarande gråa hår ibland, min andra är 3 år och studsar helst runt som en vettvilling om hon får (hon kan vara samlad också;)). De är skitbra spårhundar, jag kör mycket apportering med mina, vi har kört nosework, agility, freestyle och de tycker allt är lika kul. Men jakt är ju bäst, finns inget som får dem lika nöjd som jakt.
 
Förvisso en helt annan grupp, men har du funderat på en staff? Den är rätt mild för att vara terrier, är generellt förarvek, vill vara till lags, är inte flamsig men öppen och kärvänlig samt har lättskött päls. Passar bra till både drag och spår, och är förhållandevis frisk förutsatt att du valt från en kennel som hälsotestar sina hundar och där HD-problematik inte finns. Har sett flera staffar som är duktiga på drag och weight pulling.

Men visst, nån retriever är det ju inte. Annars tänker jag storpudel? Går att raka ned och hålla i sportig vardagsfrisyr. Även barbet kan kanske vara värd att kolla på?
 
Finns det ingen som kan säga emot TS tankar kring jaltlabbe? Funderar själv på en sån men vill gärna ha en social hund.
 
@lady_vip Vuxen beror ju på vad man utgår från :angel: Min weimaraner är drygt 8 och definitivt vuxen nu tycker jag. Men inte om man jämför med hundar av andra raser :p För övrigt håller jag med om att de definitivt behöver få ösa ur sig ordentligt, helst genom lösspring och dagligen. Och tränas mentalt. Och passivitetstränas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 933
Senast: Brie
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp