Jag vill ha get

M

majjijann

Jag har kommit på mig med att börja sukta efter ett par små getter. När jag har flyttat till ett annat ställe där man kan ha ett par små hagar och ett gethus. Men hur tar man hand om en get?

Vad exakt äter de?
Kan de gå ute året runt?
Hur stora hagar/hur mycket bete behöver de?
Vad för annan skötsel kan de behöva?
Vad kostar en eller två små killingar?'
Raser?
Hur många behöver de vara i en flock?

Hade tänkt mig något sånt här
getter_hillsand_medium.jpg

get.jpg

get_st.jpg
 
Sv: Jag vill ha get

Jag har haft getter, och mitt tips till alla som vill ha getter: glöm det!:crazy::angel:

Getter är trevliga djur, väldigt sällskapliga och lätta att hantera om dom redan från början är vana vid människor. Getter som inte producerar mjölk eller som inte är dräktiga klarar sig bra på bara hö/hösilage. Jag hade korsningsgetter dvärg/lant och de åt kanske drygt 1 kg var om dagen när det var som kallast i vintras. Mina gick ute året runt med tillgång till hästarnas ligghall där de hade en vindskyddad hörna. Hagarna de gick i var väl i runt 1 500m2. Getter är väldigt "pyssliga" djur av sig som gärna hittar på bus - så inred hagarna med konstiga saker så blir dom glada! Vi hade ett gammalt bord, nån stol, bildäck, tomma vattenkar förutom den naturliga stengärdesgården och träd.
De kräver inte så mkt skötsel egentligen, bara att klippa klövarna regelbundet. Vet inte hur många i en flock som är optimalt, men vi hade mellan 2-3 st men det funkar ju oftast bäst med jämna antal individer.

Jag sålde mina getter eftersom de var omöjliga att stängsla in. De åt upp hela min trädgård, allt som var ätbart var länsat. Lagerhägg, murgröna, syrenhäcken, klematisen osv.. Jag hade fårnät samt två eltrådar överst och de hittade hela tiden nya ställen att ta sig ut. Under, över, genom... de tog sats och stångade mot maskorna så de tänjdes ut. Vi kunde inte längre be grannarna passa djuren och resa bort och hälsa på släktingar eftersom de aldrig visste var getterna befann sig.

Getter kostar några hundralappar per st om man ska en renrasig. Men inköp är en piss i atlanten om man jämför med kostnaden att hägna in dem. Satsa på ett bra nät, typ viltnät, och förankra det även i marken. El funkar väldans sällan på getter..
Kolla in priser på staket och tillbehör innan du skaffar getterna, och bygg riktigt överdimensionerat redan från början - det tjänar du på!
 
Sv: Jag vill ha get

Getter är helmysiga och underbara djur men:
ska du ha getter så glöm en snygg trädgård med intressanta blommor.
glöm att du kan strängsla in dem så köp ett ställe där de kan gå lösa
Enklaste sättet att hålla ggetter är om de kan gå lösa. De försvinner ju ingenstans men man ska inte ha stora vägar eller grannar precis inpå.
Har du get är du aldrig ensam och behöver knappast ha hund.
Dvärgarna är supertrevliga en killing kostar mellan ett par hundra och uppåt tusenlappen.
Ett tips är att köpa bockkillingar och kastrera dem om du endast ska ha till sällskap för då blir de som absolut trevligast men behåller bockens stolta utseende..
 
Sv: Jag vill ha get

Oj, nu skrämmer ni mig lite.

Men äter de verkligen allt? Får skaffa mig en trädgård med bara saker som de inte tycker om. Om de äter ogräs blir jag bara glad.

Jag har länge längtat efter en mindre gård med lite mark omkring och inga nära grannar. Låter som det får bli något sådant :D
 
Sv: Jag vill ha get

Oj, nu skrämmer ni mig lite.

Men äter de verkligen allt? Får skaffa mig en trädgård med bara saker som de inte tycker om. Om de äter ogräs blir jag bara glad.

Jag har länge längtat efter en mindre gård med lite mark omkring och inga nära grannar. Låter som det får bli något sådant :D

mmm speciellt rosor och pioner gillar dem. Min trädgårds stoltheter rök en sommar så det blev till att sälja getterna. Men saknar dem något fruktansvärt.
Men har man inget direkt trädgårdsintresse är de toppen för de betar av riktigt snyggt och äter sly och annan skit som bara är i vägen.
 
Sv: Jag vill ha get

Det enda som de inte åt så mkt av i min trädgård var pionbladen, pionblommorna däremot åt dom gladeligen. Den ena geten åt för övrigt upp en liten metallklämma som skulle hålla fast de bromsklossarna vi höll på att byta och eftersom man behövde specialbeställa det från Volvo vart det inte billigt. Hon slickade även av målarfärg från huset när jag höll på att måla (åt även ur färgkaret när hon kom åt) , det blev inte så snyggt. Och hon hjälpte mig även med förarbetet innan målningen genom att slicka av all ny puts.

Så, vad äter inte en get?! Det har nog många funderat på...
 
Sv: Jag vill ha get

Och så säger man att grisen är en allätare.... :eek: :rofl:
Pyttsan! :p
 
Sv: Jag vill ha get

Fast mina getter satte aldrig i sig något som var farligt för dem. Inga strumpor eller andra dumheter gick ner i mina getters magar så det är nog högst individuellt.
 
Sv: Jag vill ha get

Ja, getter kan vara svåra att stängsla in. Min ena morbrors barn fick två ursöta dvärggetter, men de var också helt hopplösa. Inte ens i hundgården gick det att spärra in dem, med 2,5 meter högt stängsel... Det visade sig att de tog vägen över hundkojans tak, upp på hustaket intill, ner på cykelskjulet och ut.

Om de bara åt gräs och gick runt och var söta så var det väl ok, men de klättrade på allt och åt det mesta. Min andra morbror som bor granne hade köpt ny bil - den fick klövrepor... inte bara vid ett tillfälle. Han har jobbat som slaktare och det var nära de små getterna hade hamnat på matbordet! :devil: :D Men min första morbror insåg att det bästa var att ge bort de små vandalerna. Så nu terroriserar de omgivningarna nån annanstans.
 
Sv: Jag vill ha get

Haha, ja just det ja... bilarna..

mina båda bilar var den perfekta lekplatsen. Hoppa mellan, bocka uppepå... Sova i solen uppe på taket, glida sidleds längs framrutan för att sen göra ett glatt språng a la ostbåge när man kom ut till dem. Ingen av våra bilar går att sälja längre pga stora skador i lacken.

Så bra staket (till kanske ingen nytta), garage och ingen tomt. Lägenhet med inglasad balkong då alltså! :D

Min ena tog sig in i huset via sandlådan - altanen - grillen - öppet badrumsfönster - ned på skötbordet och sen i huset. Det var ju gulligt första gången man hittade henne sovandes på skötbordet, men sen var det inte så kul längre. Räcker med bebisbajs, behövde inte lite extra getbajs.
 
Sv: Jag vill ha get

Så, vad äter inte en get?! Det har nog många funderat på...

För länge sedan bodde vi där en granne hade en dvärgget. Vid ett tillfälle satte den i sig ett helt paket råttgift. Ca 1 kilo.

Fick inte ens ont i magen.

Men det är charmiga djur om man bortser från att de är allätande små vandaler!:love:

/KT
 
Sv: Jag vill ha get

Det enda som de inte åt så mkt av i min trädgård var pionbladen, pionblommorna däremot åt dom gladeligen. Den ena geten åt för övrigt upp en liten metallklämma som skulle hålla fast de bromsklossarna vi höll på att byta och eftersom man behövde specialbeställa det från Volvo vart det inte billigt. Hon slickade även av målarfärg från huset när jag höll på att måla (åt även ur färgkaret när hon kom åt) , det blev inte så snyggt. Och hon hjälpte mig även med förarbetet innan målningen genom att slicka av all ny puts.

Så, vad äter inte en get?! Det har nog många funderat på...

:rofl::bow:


Mer, jag vill höra mer! Jag älskar redan dessa djur på avstånd. Men jag vet att min pojkvän skulle flå dem direkt om de satte en endaste liten repa på hans bil...

Jag får väl ha sånt här fängelsestängsel, flera meter högt och lite taggtråd på sned högst upp :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag vill ha get

Hur är det då med får? Är de lika rymmningsbelägna? Och kan man ha typ bara 2 får eller måste man ha en flock?
 
Sv: Jag vill ha get

Jag har hand om 3 getter på jobbet! Har vanligt "grönt dagis staket"
dom rymmer inte! Vet inte hur stor inhägnaden... Sen har dom ju tillgång till ett skjul! Dom äter hö, gräs! Sen äter dom lite olika mängder kraftfoder (fårpellets o krosshavre) beroende på individernas behov! Dom har lätt att lägga på hullet:grin:
Så älskar dom när man slänger till dom grenar:p

Gulliga djur som jag gärna tar med hem....:bump:
 
Sv: Jag vill ha get

Supercharmiga och personliga men äter ALLT!

Har precis bytt hela söderfasaden på huset då getterna tuggat i sig nedre kanten av allt de når, hade tidigare ett trädgårdsintresse men det har jag fått ge upp i takt med att de ätit upp ALLT jag någonsin planterat.
De äter även skattemärken på bilar ( och hoppar på biltaken) samt äter tapeterna av vägarna när de passar på att slinka in när man inte stängt dörren!
 
Sv: Jag vill ha get

Det enda som de inte åt så mkt av i min trädgård var pionbladen, pionblommorna däremot åt dom gladeligen. Den ena geten åt för övrigt upp en liten metallklämma som skulle hålla fast de bromsklossarna vi höll på att byta och eftersom man behövde specialbeställa det från Volvo vart det inte billigt. Hon slickade även av målarfärg från huset när jag höll på att måla (åt även ur färgkaret när hon kom åt) , det blev inte så snyggt. Och hon hjälpte mig även med förarbetet innan målningen genom att slicka av all ny puts

Hahaha... jag döör. :rofl:
 
Sv: Jag vill ha get

Om de bara åt gräs och gick runt och var söta så var det väl ok, men de klättrade på allt och åt det mesta. Min andra morbror som bor granne hade köpt ny bil - den fick klövrepor...
Ojojoj, får min karl reda på det blir det inga getter för min del under resten av min livstid. Han klarar inte ens av att katterna solar på biltaket - har redan bestämt att det blir inga fler katter pga det. :D Vi får väl se vem som är envisast i den frågan.

Uh, jag som ville ha ett gäng getter när vi köper gård. Funkar det bättre med får??
 
Sv: Jag vill ha get

Jajjemän, får är inte alls lika rymningsbenägna som getter. Även jag skulle gärna vilja ha getter men har gett upp just med tanke på rymningar... får däremot brukar hålla sig hyfsat innan för stängslen, beroende på ras och individ såklart. Min grannes köttfår (Shropshire) är mycket trevliga och beskedliga.
 
Sv: Jag vill ha get

Det kanske får bli får istället då. :D Det finns ju faktiskt en hel den raser att välja mellan. Är de också lika sociala och lättskötta? Måste man klippa dem tex?
 
Sv: Jag vill ha get

Getter äter även hårtorkar... fråga Pia här på forumet... :angel:

Får är enl mitt tycke betydligt tråkigare än getter (jag har dock får och inte getter...) Får är nog mer... korkade :angel::D De leker inte alls så som getter, utan går mest runt och betar. De ska klippas 2ggr/år och en del och också duktiga rymmare, men är i övrigt lika lättskötta. Å nadra sian, kommer fåren ut ur hagen så äter de också det mesta...
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp