Jag vill ha gnagare!

kolblakkur

Trådstartare
Skulle vilja ha gnagare, men vet inte vad som passar mig. Jag önskar att jag kunde ha marsvin, men det faller på att de låter - mina hundar kommer triggas enormt av dessa levande pipleksaker. Gillar även råttor, men de låter ju också.

Söker alltså en gnagare som inte låter, varken pip eller orsakar ljud på natten (finns det ens icke-nattaktiva gnagare?). Ska vara söt :D Lätt att få tam. Funderar på dvärghamster. Kan det passa mig? Tänker att de kan bo i akvarium (?) och det är tystare än burgaller.
 
Skulle vilja ha gnagare, men vet inte vad som passar mig. Jag önskar att jag kunde ha marsvin, men det faller på att de låter - mina hundar kommer triggas enormt av dessa levande pipleksaker. Gillar även råttor, men de låter ju också.

Söker alltså en gnagare som inte låter, varken pip eller orsakar ljud på natten (finns det ens icke-nattaktiva gnagare?). Ska vara söt :D Lätt att få tam. Funderar på dvärghamster. Kan det passa mig? Tänker att de kan bo i akvarium (?) och det är tystare än burgaller.
Min hamster var i alla fall nattaktiv! Sov hela dagen. Kaninen var roligare, den var keligare och tyst! Men den ville inte bara sitta i bur utan sprang lite överallt som den ville. Den sa ifrån till katten också!
 
Min hamster var i alla fall nattaktiv! Sov hela dagen. Kaninen var roligare, den var keligare och tyst! Men den ville inte bara sitta i bur utan sprang lite överallt som den ville. Den sa ifrån till katten också!
Kaniner är inte gnagare :) Och det har jag redan två stycken (utomhus) :)
 
Dvärghamstrar är nattaktiva och låter lika mycket som en guldhamster. Jag hade gerbiler ett tag, vilket var väldigt mysigt. Jag hade dem i en glas"bur" 60x60x60 och de var tama och tyckte om att umgås.
Det enda ljud de gav ifrån sig var när de strimlade kartong och sånt där.
 
Mina råttor har inte haft några läten för sig. De springer ju omkring mycket i buren så dina hundar kan nog bli väldigt intresserade av dem ändå tyvärr. Annars är ju råttor väldigt roliga djur:)
 
Kaniner är inte gnagare :) Och det har jag redan två stycken (utomhus) :)
Haha, är de inte? 😬 Jag har haft råttor också, tyckte inte de lät alls! De rör sig ju i sin bur men det gör väl de flesta. De höll inte på att pipa i alla fall. Men krävde mer utrymme och aktivering än hamster och också roligare.
 
Skulle vilja ha gnagare, men vet inte vad som passar mig. Jag önskar att jag kunde ha marsvin, men det faller på att de låter - mina hundar kommer triggas enormt av dessa levande pipleksaker. Gillar även råttor, men de låter ju också.

Söker alltså en gnagare som inte låter, varken pip eller orsakar ljud på natten (finns det ens icke-nattaktiva gnagare?). Ska vara söt :D Lätt att få tam. Funderar på dvärghamster. Kan det passa mig? Tänker att de kan bo i akvarium (?) och det är tystare än burgaller.

Skulle nog säga alla gnagare låter. Vissa mer än andra och hamstar hör definitivt till de som låter mycket, fast man vänjer sig, jag har sovit i samma rum som 9 stycken utan att höra dem på natten :). Fast jag är inte direkt känslig för ljud för visst låter 9 hamstar när de sätter igång i varsitt hjul och springer, speciellt som det tydligen är extra roligt när man låter torrfodret med frön, mjölmaskar och nötter åka med i hjulet, gnager på grenar (eller varför inte betongväggar?? Haft två som gjort det med....).
 
Mina råttor har inte haft några läten för sig. De springer ju omkring mycket i buren så dina hundar kan nog bli väldigt intresserade av dem ändå tyvärr. Annars är ju råttor väldigt roliga djur:)
Jag gillar verkligen råttor!

Mina hundar kommer inte att se gnagarna, de kommer ha ett eget, stängt rum :) men de har jäkligt bra hörsel, vilket såklart alla hundar har men de är råttehundar, så pip och dylikt gör dem craycray och rummet ligger vägg i vägg med vårt sovrum.
 
Gerbiler (ökenråttor) ?
De är lite aktiva när de vill så beror på individen/individerna hur mycket det låter. De kan ju däremot stampa när känner sig hotade, händer inte ofta. Piper när de knör på varandra, knappt så hörs typ som en mus piper. För mesta ligger de och slappar :D Ljudet gör mest ifrån sig är när de rör på sig, som vilken gnagare som helst.
De passar perfekt i akvarium eftersom de älskar att gnaga så plastsaker är BIG NO NO.

Är nått du undra så bara fråga på. :)
20140321_120803.jpg

Edit: @Krystalline tog upp en del bra saker med :up:
 
Av gnagare tycker jag om råttor mest. De är nattaktiva, men det är väl å andra sidan alla smågnagare? Har annars inget minne av att de hade läten för sig. Jag bodde i en liten lägenhet med katt när jag hade dem. Det går kanske inte alls att jämföra med väldigt intresserade hundar, men katterna sattes på plats.

Sen kräver de ju en del aktivering, men det är det jag gillar med dem. Att de är lite intelligenta till skillnad från andra smådjur. Typ hamster: släpp en sådan på ett bord och den går till kanten och ramlar ned, medan en råtta listar ut hur den kan ta sig ner utan maximal hjälp av gravitationen. Typ. :D

Fast de var mästare på att skita ner i buren ...

Minst gillar jag nog gerbiler. Väldigt aktiva och kvicka, men jag fick aldrig mina riktigt tama (och bitas kunde de göra). Men det kan säkert vara individuellt. Mina var från djuraffär.
 
Skulle vilja ha gnagare, men vet inte vad som passar mig. Jag önskar att jag kunde ha marsvin, men det faller på att de låter - mina hundar kommer triggas enormt av dessa levande pipleksaker. Gillar även råttor, men de låter ju också.

Söker alltså en gnagare som inte låter, varken pip eller orsakar ljud på natten (finns det ens icke-nattaktiva gnagare?). Ska vara söt :D Lätt att få tam. Funderar på dvärghamster. Kan det passa mig? Tänker att de kan bo i akvarium (?) och det är tystare än burgaller.

Men tror du inte att hundarna vänjer sig vid marsvinen och deras läten då?
Jag har också råtthundar och skaffade marsvin när hundarna var vuxna och de har vant sig och står inte utanför buren och stirrar, hetsar eller springer dit vid minsta pip som de gjorde första veckorna. Marsvinen lär sig fort och är totalt obrydda även när främmande hundar kommer hit.
 
Jag har haft ett gäng gerbiler, de är inte utpräglat nattaktiva utan de är aktiva lite då och då under dagens lopp. Låter inte direkt mer än små pip när dom pratar med varandra och när de gnager så klart. Bör hållas i par (2 honor eller 2 hanar), hanar kan många gånger gå att ha 3 stycken tillsammans med om de får växa upp tillsammans. Ska bo i exempelvis akvarium så ingen gallerbur som de kommer kunna föra oväsen i. Vill man få gerbiler med bra temperament så är det säkrast att köpa från en uppfödare som är noga med temperamentet på avelsdjuren. Av mina som jag hade (7 totalt samtidigt) så var det en som kunde bitas. De älskar att gräva gångar i bomaterialet så det är viktigt att de har tillräckligt mycket (minst 20 cm men gärna mer) och det är så kul att sitta och titta när de springer runt i gångarna och pysslar om man har turen att en av gångarna hamnar mot glasskivan.
 
Alla gnagare låter men akvarium tar bort mycket ljud ja.
Tycker hamstrar (guld, har inte haft dvärg) är det tystaste jag stött på, när de bott i rejäla akvarium och utan hjul (som inte behövs om de faktiskt får rejäl yta att röra sig på och tillräcklig aktivering i övrigt). Det som låtit är väl typ vattenflaskan när de druckit och man kunde höra lite krafsande när de grävt sig ner i ett hörn av akvariet, annars var det i stort sett knäpptyst.

Sen kräver de ju en del aktivering, men det är det jag gillar med dem. Att de är lite intelligenta till skillnad från andra smådjur. Typ hamster: släpp en sådan på ett bord och den går till kanten och ramlar ned, medan en råtta listar ut hur den kan ta sig ner utan maximal hjälp av gravitationen. Typ. :D
Det här kan vara den bästa jämförelsen mellan hamster och råttor jag läst :D
 
Alla gnagare låter men akvarium tar bort mycket ljud ja.
Tycker hamstrar (guld, har inte haft dvärg) är det tystaste jag stött på, när de bott i rejäla akvarium och utan hjul (som inte behövs om de faktiskt får rejäl yta att röra sig på och tillräcklig aktivering i övrigt). Det som låtit är väl typ vattenflaskan när de druckit och man kunde höra lite krafsande när de grävt sig ner i ett hörn av akvariet, annars var det i stort sett knäpptyst.


Det här kan vara den bästa jämförelsen mellan hamster och råttor jag läst :D

Nu bor vi i olika länder och jag vet hjulmotståndet är stort i Sverige men alla mina hamstrar har trots ständig tillgång till "uteplats" 150 x 150 cm eller större och stora "burar" 200x60 cm är mina minsta, alltid trots detta avverkat 3-5 km i sina hjul. En hamster i frihet tillrygga lägger lätt 5-10 km pro natt. Man har gjort tester på vilda hamstrar (vi har vilda Feldhamstrar här i Tyskland och de finns även i Österrike) där man ställt ut hjul i deras revir och de har frivillgt valt att springa i hjulen. Det är så viktigt för deras möjlighet att stressa av.

Jag har trähjul med kullager de är helt tysta, man hör bara tapset från små tassar ❤
 
Nu bor vi i olika länder och jag vet hjulmotståndet är stort i Sverige men alla mina hamstrar har trots ständig tillgång till "uteplats" 150 x 150 cm eller större och stora "burar" 200x60 cm är mina minsta, alltid trots detta avverkat 3-5 km i sina hjul. En hamster i frihet tillrygga lägger lätt 5-10 km pro natt. Man har gjort tester på vilda hamstrar (vi har vilda Feldhamstrar här i Tyskland och de finns även i Österrike) där man ställt ut hjul i deras revir och de har frivillgt valt att springa i hjulen. Det är så viktigt för deras möjlighet att stressa av.

Jag har trähjul med kullager de är helt tysta, man hör bara tapset från små tassar ❤
Hjulmotstånd? Vilket hjulmotstånd? Det är tvärtom här, hjul anses vara en ren självklarhet i hamsterburar. Kan inte minnas att jag sett en bur utan hjul annat än hos mig.
 
Hjulmotstånd? Vilket hjulmotstånd? Det är tvärtom här, hjul anses vara en ren självklarhet i hamsterburar. Kan inte minnas att jag sett en bur utan hjul annat än hos mig.
Nu har jag inte läst svenska hamsterforum på 2 år, men då var motståndet stort, der talades om att hjul var djurplågeri, ich i den vevan lämnade jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 241
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 824
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp