Jag vill ha grannar!!

Tessanium

Trådstartare
Vi bor ute i småländska skogen i en liten "bullerby", alltså tre hus o en massa grusvägar typ ;).

I ena huset bor ett pensionärpar o det andra ska säljas, det är inte ute på nätet eller säljs med mäklare utan här kör vi folkmunsteknik ;).

Ägaren har frågat om vi känner ngn som skulle kunna vara intresserad men mina bekanta kommer från skåne o vill inte flytta upp, sambons bekanta är inte intresserade av "bonnalivet" :o.

Stället är väldigt trevligt, renovering behövs men man kan verkligen göra mycket med det....
Boningshus, u-formad ladugård, 2 st uthus/garage och 1 h mark (kan ev. ökas) för 300- 400 000 kr O_o

Nu börjar ägaren prata om danskar o tyskar, eftersom småland är relativt eftertraktat av just dom.
Jag vill ju ha konstant boende folk här.... helst, allra helst, en barnfamilj då vi har 2 barn.
Hästintresserade folk skadar ju inte heller :p.

Frågade ägaren om jag kunde lägga ut en "annons" på min facebook sida o det tyckte han var en bra idé, jag läser dessutom "köpes gårdar" på blocket och hästnet men väldigt få intressenter i detta området (utanför Växjö).

Men vad kan jag göra mer??? Visst det är inte mitt hus men jag är angelägen om att få några grannar, gärna trevliga då ;) och ägaren vill att ngn vill ta hand om huset iom det är hans barndomshem.
Jag vet inte varför mäklare inte kopplats in, har inte frågat :cautious:
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Jag vill ju gärna flytta tillbaka till Smauland (och Växjö), men sambon är från Sthlm och vill inte flytta härifrån... Annars hade jag varit intresserad! Känner ju många nere i Växjö, men jag kommer inte på ngn på rak arm som letar boende utanför stan. Är det långt till Växjö?
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Jag har inga bra tips men känner igen känslan av att vilja ha grannar och då även bra sådana. Vi söker hyresgäster till ett hus men det verkar vara väldigt svårt att hitta :(.
Här där vi bor kommer det mycket norskar, danskar och holländare... De som bor året runt är lätträknade och det är ju väldigt ledsamt med alla dessa hus och stugor som gapar tomma stor del av året.
Efter vår väg finns det åtta fastigheter, för tillfället bebos endast tre året runt, fyra år fritidshus och ödet för det femte är ännu okänt.
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Jag har många vänner på facebook som lagt ut att t ex grannhuset är till salu och att man vill ha trevliga nya grannar :D
Funktionen dela kan man ju använda sig av och skriva "dela gärna" till sina vänner :)

Finns ju även olika hästrelaterade sidor på FB så då kan man ju lägga in och dela där också - om man vill ha hästintresserade nya grannar :)
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Många vill ju inte lämna tätorterna här har jag märkt O_o men jag hoppas det ändrar på sig..
Vi har knappt 4 mil till Växjö (mot Kalmar).
Du kan ju hålla koll på om ngn är flyttsugen rätt vad det är ;)
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Vi har mest danskar här, tyskarna brukar ha med sig husbilen för det mesta men det är ju på somrarna det.

Tycker ju det är bra att dom fixar till och gör iordning husen men hade gärna sett dom här året runt ;).

När man kör runder här i skogarna så blir man förfärad över hur fina gårdar och hus som bara står och förfaller :(.

Lycka till med hyresgästssökeriet :)
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Ja, jag har funderat på nån hästrelaterad sida på fejjan men blir lite avvaktande eftersom jag "bara" frågat om min sida men han har ju gett sitt medgivande så....

Sen ska man ju få ihop en attraktiv annons oxå :nailbiting:
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Hur är det med kommunikationer, jobbmöjligheter, affärer, skola-dagis, internetuppkoppling?
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Man måste nästan ha bil för att bo här...iaf moped ;)

Jobbmöjligheterna är beroende på vad man kan eg. mycket vård, skog, entrepenad, städ och service känns det som.

Affärer ligger på 2 mils avstånd åt alla håll, Växjö 4 mil, Kalmar typ 10 mil

Skolan och dagis är samma avstånd som affärerna, ökar lite med skolåldern.

Internetuppkopplingen har bara blivit bättre med åren, dom förbättrar hela tiden, den är säkert inte som inne i storstan men fullt använbar :)
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

VV:

Ville också ha grannar, men tyvärr sålde mina grannar (som inte heller bodde på grannstället) till andra människor som har det som sommarställe och är sammanlagt 12 dagar ungefär om året på plats.

Men som sagt sprid ut i omgivningen. Det kan ju vara så att en vän har en annan vän som vill köpa hus på landet som rent av är riktigt trevlig.
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Ser inte varför ägarna inte skulle bara vara glada att du försöker sälja deras hus? När vi löpte vårt för ett par månader sedan var vi även och tittade på grannhuset, även det till salu. Grannarna var lite besvikna över att vi inte köpte deras som de försökt sälja länge istället för det vi nu köpte och de var överlyckliga när vi sedan "sålde in" huset hos ett par kompisar :p

Nu flyttar vi strax in och kompisarna får tillträde till grannhuset om ett par månader :D
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Vad roligt för er, så skulle jag oxå vilja ha det:o.

Jag har ju försökt "sälja in" det till mina vänner men det är svårt eftersom vi är "mittilivetåldern" med barn och karriär o allt vad det heter, bara att acceptera att dom är svårflörtade :p.

Nä, jag kan ju tänka mig att ägarna blir glada om jag hittar några intressanter:).
Och jag med :D.
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

:D

Min norrländske sambo sa en gång att "det är inte så långt dit" - då syftade han på 20 mil. För mig som är uppväxt i Malmö är 20 mil hur långt som helst. 4 mil också :D
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Jo, men för oss skåningar är allt över halvmilen låååångt. Norr om gamla riksgränsen har man en annan syn på saken!:D
 
Sv: Jag vill ha grannar!!

Eftersom jag är skåning från början (i själ och hjärta för evigt:love:) så kan jag bara skylla på att jag har taskig avståndsbedömning :o;):D eller så har jag bara tagit seden dit jag hamna :p
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 761
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 916
Senast: EmmaBovary
·
Däggdjur Det här kanske borde ligga under ”andra djur”, mod får flytta i så fall, men tänker att fler läser här och frågeställningen går ju att...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 368
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp