Jag vill inte frysa… klädproblem..

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.

Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..

Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…

Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?

Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?

Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.

Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.

Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE

Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se


Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se
 
Jag föredrar konceptet skaljacka + mellanlager.
Alltså en jacka utan så mycket foder och så har jag varm kofta eller sån där tunnare jacka som säljs som "mid layer" under.
En sak till att ta av och på men lättare att få snyggt och även billigare och enklare att variera så att det passar väder och vind. Mellanlagret kan ju även användas under regnjacka.

Sen har jag helst halsduk, mössa och raggsockor i ull på mig också. Det ger så mycket värme att man behöver mindre kläder på överkroppen och är enklare att reglera.
 
Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.

Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..

Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…

Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?

Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?

Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.

Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.

Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE

Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se


Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se
Haken med ullkappor är att de enligt min erfarenhet inte är speciellt varma. Jag har haft två varav jag har kvar en och jag använder den enbart om jag ska vara fin snarare än varm (dvs den ger inte ett dugg utöver vad en höstjacka ger, utom längd kanske). Det är ju bara ett lager ull och ett lager foder i den, det blåser rakt igenom, på gränsen till kallare än en skaljacka. Tyvärr. Men det kan ju ha produktutvecklats sedan dess iofs.

Jag gillade den som skrev om skaljacka + mellanlager. Skaljackan tar blåsten och mellanlagret lagrar in lite värme.

Om du inte vill frysa är en av de viktigaste sakerna att skorna har rejäla isolerade sulor, kylan kryper upp underifrån. (inte att de har något slags fluff inuti skaftet, inuti skon på ovansidan foten.)
 
En sak till. Vind gör jättemycket för att kyla ner. Så en vindtät jacka med ordentlig krage, möjlighet att dra åt i slutet av ärmarna och luva gör jättemycket för hur varmt det blir.
Mössan värmer huvudet men luvan gör att det inte blåser runt huvudet vilket gör stor skillnad.
Edit: Och så klart jätteviktigt: Knäppningen fram måste ha en ordentlig flik som överlappar så att den inte blåser in. Blåser det in längst hela framsidan kan man frysa nästan hur varm jackan än är i övrigt.
 
Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och hade min höstjacka samt poncho över med följd av att jag frös. I år vägrar jag frysa.

Problemet är att jag dels har storlek 54 vilket gör att det finns mindre utbud. Sen verkar den storleken utgå från att man också ska vara riktigt lång vilket gör att armarna blir för lång och den blir för stor i axlarna. Men jag kan inte ta en mindre storlek för då går den inte runt…Sen vill jag gärna ha bra modell, skärning, passform etc för när man har stor storlek plus mycket byst och rumpa och så täckjacka på det- det blir bara klumpigt, stort och inte någon form alls. Dessutom verkar allt nästan vara svart..

Blir så trött på detta.. För några år sedan blev jag medbjuden för att åka skidor en helg. Jag kunde inte åka med… för att det inte fanns kläder.. Jag sa dock inte det för jag skämdes.. så hittade på en annan bortförklaring till varför jag inte kunde åka med. Som vissa vet går jag i behandling för ätstörning och en uppgift är att inte fokusera så mkt på vikt eller sin storlek… Så himla svårt när man varje dag får signaler om att man inte passar in eller får plats. Idag på jobbet tex så kunde jag inte sitta i den stolen jag först hade tänkt för jag var för stor…

Så nu vill jag höra med er andra som också har den storleken eller större och som också är kortare. Hur löser ni detta?

Helst vill jag ha en snyggare kappa till att åka med till jobbet samt en jacka för att tex promenera. Så hur kombinerar jag att vara varm med hyfsad passform?

Jag har kollat på kedjor såsom HM, Kappahl, Lindex. Bonprix, ellos, Cellbes, Halens, Intersport, Stadium, Zizzi, Ulla Popken, Stormberg, Zalando, Boozt, jacobsson, Asos och några till.

Jag har hittat några som jag tyckte var okej- se länkar… men de lär ju inte vara tillräckligt varma. Min poncho är vinröd så då måste jag också köpa ny poncho om jag ska ha det över.

Kappa med huva - Crèmevit - DAM | H&M SE

Kappa i ullmix från Cellbes online | Cellbes.se


Om jag däremot skule ha en sån här blir det bara stort och oformligt..
Ellos Plus collection Kappa Cleo - Brun - Dun-& vadderade jackor - Ellos.se
Skulle du inte kunna faktiskt ha en ullkappa som du accepterar lite kyla i på väg till jobbet, och då är mest noga med att vara fin och sedan ändå satsa på en sådan där stor oformlig vadderad till promenaden? och då fokusera på att vara mysigt varm. (Jag råkar verkligen tycka om den där typen av vaddering och brukar känna mig varm och rörlig i den, även för lite pulka. Har en höstkappa som är vadderad för ridning och den har dugt även för promenad o lite pulka i ett par minusgrader.)

Med tanke på att många skaljackor är lite korta och slutar ovanför rumpan men även är mycket dyrare än de två jackorna tillsammans (eller så har jag bara tittat på fel ställen.)
 
https://www.didriksons.com/se/dam/jackor/skal-outdoorjackor
Didrikson är bra på att göra vindtäta jackor. Länken är till deras sortiment av skaljackor för dam. Lite dyrare än H&M kanske men vågar påstå att de också är bättre. Vanligt märke så går säkert att hitta rabatterat om man har lite is i magen. (Outdoorbutiker brukar oftast ha 20% om man reggar sig för nyhetsbrevet)
Du kan även hitta fodrade jackor i menyn.
 
Jag kan inte hjälpa till med storleken, men för mig som är extremt frusen är i princip ull det enda som funkar. Ullkappa (med så nära 100% ull som möjligt, 50% är inte i närheten av tillräckligt), tät, tjock och fodrad, sen helst en ulltröja under också om det är riktigt kallt. I situationer där jag riskerar att bli svettig (om så bara lite) är funktionsmaterial närmast kroppen ett måste (t.ex ullstrumpor och t-shirt i funktionsmaterial), annars kvittar det vad jag har utvändigt, blir jag blöt/fuktig närmast kroppen fryser jag oavsett.

Rena och varma ulljackor kostar dock, så då kan man nog få vara beredd att lägga ut några tusenlappar på dem. Men de för några hundralappar är inte jämförbara när det kommer till värme.
 
Satsa på något mera friluftsbetonat, ingen av de jackorna du visar ser särskilt varm ut tycker jag. Vindtätt tyg och dragkedja är ett måste (om det inte är en anorak) sen om man vill ha fodrad eller skaljacka är individuellt, jag tycker det är ganska skönt att bara kunna ta på sig jackan utan extra mellanlager men andra föredrar skaljackans större flexibilitet.
 
Haken med ullkappor är att de enligt min erfarenhet inte är speciellt varma. Jag har haft två varav jag har kvar en och jag använder den enbart om jag ska vara fin snarare än varm (dvs den ger inte ett dugg utöver vad en höstjacka ger, utom längd kanske). Det är ju bara ett lager ull och ett lager foder i den, det blåser rakt igenom, på gränsen till kallare än en skaljacka. Tyvärr. Men det kan ju ha produktutvecklats sedan dess iofs.
De var betydligt tätare och bättre förr. Jag har en gammal marinens skepparrock i ull som klarar blåst riktigt bra.
 
Satsa på något mera friluftsbetonat, ingen av de jackorna du visar ser särskilt varm ut tycker jag. Vindtätt tyg och dragkedja är ett måste (om det inte är en anorak) sen om man vill ha fodrad eller skaljacka är individuellt, jag tycker det är ganska skönt att bara kunna ta på sig jackan utan extra mellanlager men andra föredrar skaljackans större flexibilitet.
Problemet är att det inte finns i min storlek. Eller vet du var det finns storlek 54 fast korta armar. Det är liksom det som är frågan i tråden- hur hittar jag en varm jacka i min storlek som passar mig.
 
Senast ändrad:
Vill jag känna mig lite finare när det är kallt föredrar jag att ha en tunn dunjacka under min ullkappa. Vantar, mössa och halsduk samt rejälare skor.
 
Problemet är att det inte finns i min storlek. Eller vet du var det finns storlek 54 fast korta armar. Det är liksom det som är frågan i tråden- hur hittar jag en varm jacka i min storlek som passar mig.
Blir de mycket för långa? Jag vill ha långa ärmar, så långa att händerna är helt inne i ärmen när man håller armen nedåt, sen reglerar man vidden kring handleden så att ärmen hålls uppe. Nästan inget är värre än för korta ärmar tycker jag.

Kan tyvärr inget om damstorlekar.
 
Blir de mycket för långa? Jag vill ha långa ärmar, så långa att man kan dra in händerna helt, nästan inget är värre än för korta tycker jag.

Kan tyvärr inget om damstorlekar.
Japp de blir mkt för långa i armarna och för stora runt axlar.
Storlek 54 finns inte i många butiker och oftast får man gå på plus-size avdelning och inte på vanlig avdelning i butiken.
 
De var betydligt tätare och bättre förr. Jag har en gammal marinens skepparrock i ull som klarar blåst riktigt bra.
Det är jag övertygad om. De verkar då inte ha vadmal i yllekappor normalt (och då var min ändå Tiger eller ngt som borde ha valt kvalitet) Har alltid varit förvånad över att mantel och ylleklänning minsann är varmt, men jeans och ullkappa är helt kört. (iofs lager på lager metoden kanske)
 
https://www.zalando.se/dorothy-perk...t-kappa-rock-green-dp621u012-m11.html?size=54
Den tyckte jag var snygg!
https://www.zalando.se/new-look-curves-li-hooded-parka-parkas-black-n3221u011-q11.html?size=54
Nu är det ju bara en bild, men det ser inte ut att vara så lång och bred.

Jag har motsatt problem, allt är för kort. Gå i vanliga butiker är kört, har inte hittat en jacka som passar de senaste 10 åren. Men zalando går utmärkt att beställa ifrån. Säg att hälften av det jag får hem passar och resten skickar jag tillbaka.
 
https://www.didriksons.com/se/dam/jackor/skal-outdoorjackor
Didrikson är bra på att göra vindtäta jackor. Länken är till deras sortiment av skaljackor för dam. Lite dyrare än H&M kanske men vågar påstå att de också är bättre. Vanligt märke så går säkert att hitta rabatterat om man har lite is i magen. (Outdoorbutiker brukar oftast ha 20% om man reggar sig för nyhetsbrevet)
Du kan även hitta fodrade jackor i menyn.
Didriksons damjackor finns inte i så stora storlekar.
Jag drar XL-XXL i toppar hos de flesta kedjor (vet inte vad det motsvarar i sifferstorlekar) och är inte ens i närheten av att kunna ha de största Didriksonjackorna.
 
Didriksons damjackor finns inte i så stora storlekar.
Jag drar XL-XXL i toppar hos de flesta kedjor (vet inte vad det motsvarar i sifferstorlekar) och är inte ens i närheten av att kunna ha de största Didriksonjackorna.
Ja när jag sökte där fick jag upp att 48 var största storlek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp