Jag vill sitta säkert

angelwings

Trådstartare
Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr ständiga smärtor i rygg och höft. Nu börjar jag känna att jag skulle vilja komma upp lite på hästryggen igen. Oftast är jag jättetuff när jag ligger hemma på kvällen och tänker på att IMORGON ska jag rida. Sen kommer jag ut i stallet och sen är jag inte så tuff längre.

Har suttit barbacka på hästen (vi har ny häst nu, inte den som slängde av mig. Sålde båda islänningarna och lämnade tillbaka foderponnyn pga att jag inte kunde röra mig och vi inte visste hur rörlig jag skulle bli i framtiden) några gånger och skrittat kanske 5 minuter åt gången.
Jag känner mig lugnare barbacka för då finns det inget jag kan fastna i, men nya pållen har hög manke och är dessutom en skumpig tregångare med en rygg som inte är så bekväm att sitta på så det känns inte som ett alternativ i längden att sitta barbacka. Gör ont som bara den på mig. Måste även ha relativt smal midja på sadeln pga mina höfter.

Så, vad kan jag ha för sadel som jag kan känna att jag 'sitter fast i' och ändå känna mig säker. Eftersom jag antagligen kommer rida sporadiskt så vill jag inte lägga ut några stora pengar. Dottern har två hoppsadlar och en dressyrsadel till henne så hon har så hon klarar sig, den kommer alltså inte att användas särskilt ofta.

Jag har funderat runt stocksadel och westernsadel men jag har inte direkt någon erfarenhet av stocksadel och när jag bodde i USA red jag i de westernsadlar som plockades fram så jag vet inte mycket om dem i övrigt. Sadeln får inte heller vara för tung då jag har svårt att bära.
Vet inte om man kan sitta tillräckligt 'säkert' i en bomlös? Vilken bomlös i så fall? Sensation är ju jättesköna men allt för dyra.
Hade en bomlös spansk sadel men den var hemsk att sitta i för den var på tok för bred för mig.

Hästen (som är en maxad d-ponny egentligen) har en betydligt lättare rygg att hitta sadlar till än mina islänningar haft. Lite högre manke, normal mot vid bomvidd, relativt rak rygg.

Finns det något hopp för mig eller är det kört om man inte kan lägga en förmögenhet på sadel?
 
Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr ständiga smärtor i rygg och höft. Nu börjar jag känna att jag skulle vilja komma upp lite på hästryggen igen. Oftast är jag jättetuff när jag ligger hemma på kvällen och tänker på att IMORGON ska jag rida. Sen kommer jag ut i stallet och sen är jag inte så tuff längre.

Har suttit barbacka på hästen (vi har ny häst nu, inte den som slängde av mig. Sålde båda islänningarna och lämnade tillbaka foderponnyn pga att jag inte kunde röra mig och vi inte visste hur rörlig jag skulle bli i framtiden) några gånger och skrittat kanske 5 minuter åt gången.
Jag känner mig lugnare barbacka för då finns det inget jag kan fastna i, men nya pållen har hög manke och är dessutom en skumpig tregångare med en rygg som inte är så bekväm att sitta på så det känns inte som ett alternativ i längden att sitta barbacka. Gör ont som bara den på mig. Måste även ha relativt smal midja på sadeln pga mina höfter.

Så, vad kan jag ha för sadel som jag kan känna att jag 'sitter fast i' och ändå känna mig säker. Eftersom jag antagligen kommer rida sporadiskt så vill jag inte lägga ut några stora pengar. Dottern har två hoppsadlar och en dressyrsadel till henne så hon har så hon klarar sig, den kommer alltså inte att användas särskilt ofta.

Jag har funderat runt stocksadel och westernsadel men jag har inte direkt någon erfarenhet av stocksadel och när jag bodde i USA red jag i de westernsadlar som plockades fram så jag vet inte mycket om dem i övrigt. Sadeln får inte heller vara för tung då jag har svårt att bära.
Vet inte om man kan sitta tillräckligt 'säkert' i en bomlös? Vilken bomlös i så fall? Sensation är ju jättesköna men allt för dyra.
Hade en bomlös spansk sadel men den var hemsk att sitta i för den var på tok för bred för mig.

Hästen (som är en maxad d-ponny egentligen) har en betydligt lättare rygg att hitta sadlar till än mina islänningar haft. Lite högre manke, normal mot vid bomvidd, relativt rak rygg.

Finns det något hopp för mig eller är det kört om man inte kan lägga en förmögenhet på sadel?

En vanlig dressyrsadel som är lite djup känns för osäkert för dig?
Även i mockaliknande material?

De sadlar man sitter väldigt fast i är ju de sadlar som är gjorda för att ge extra stöd vid antingen arbete eller skolor ovan mark.
Problemet med dem allihop är ju att man kan sitta "för fast". Dvs om hästen slänger sig, hoppar etc så kan man få en otrevlig ryck som kroppen eg inte riktigt klarar av och som man annars skonats från genom att antingen kunna glida lite eller rent av åka av.
Westernsadel finns ju också risken att få hornet i magen(vid bockningar, kast eller hopp, eller egen klantighet vid klättring ;)) alt fastna med kläderna i det om man åker och inte riktigt klär sig för att inte kunna fastna.
Vanliga westernsadlar i läder är oftast hyfsat tunga. Men det finns ju syntetmodeller med glasfiberbom(som jag dock inte vet alls hur bra de är).

Bomlösa som är stabila och inte breda i sitsen brukar kosta lite mer.

Övriga tips för att känna att man sitter tryggt är balansträning, stövlar som stöttar instabila fotleder och sadelklister.
Balansträning kan man ju utföra på stillastående häst som någon håller i. :)
 
Kan inte en sådan där barbackapad vara ett alternativ? Inte så dyra, går att ha stigläder etc men det finns inte så mycket att fastna i.
 
En Wintec Isabell har konstmocka som gör att man sitter väldigt stadigt. Kombinera det med säkra stigbyglar som öppnar sig.
Tyvärr var det en Wintec (dock ej Isabell) dressyrsadel som jag åkte av och skadade mig i så det vågar jag nog inte ge mig på. Man resonerar inte alltid rationellt tyvärr.
 
@tuaphua En riktigt djup dressyrsadel skulle kunna funka. Och gärna med mockasits. :) Man ska bara hitta en sån.
Grejen som är så dum är att jag för många år sen ramlade av och skadade mig illa, blev rädd och när jag äntligen med mycket jobb under ett par år fått bort min ridrädsla så hände det här.

Så himla typiskt. Så jag har jobbat mycket med mig själv innan också men nu är jag ännu räddare än innan att jag ska åka av. :meh: Vår tränare jobbar även med ridrädsla, men jag vet liksom 'hur det funkar' om man säger. Det bara går inte att omsätta i praktiken för jag ser bara framför mig hur jag åker av i slowmotion och inte kan komma upp igen och sjukhuset och fruktansvärda smärtor. Men det är ju helt OT, sorry.

Tyngden på sadlarna kan vara ett problem, så har känt mig lite tveksam till westernsadlar. (och jag har även råkat hoppa med en sån när jag var ung, inte jättebekvämt ;) )


@millifjoris Jag har sytt en barbackapadd själv som jag alltid använde på min gamla islänning. :) Den har dock inga stigbyglar och den här lilla damen är betydligt mer...vaken än min gamla tant var.

Skulle vilja ha en riktigt djup barbackapadd, helst utan stigbyglar man kan fastna i. Men var katten hittar man en sån? Det skulle jag nog känna mig tryggast i. :)
 
@angelwings Nu får man ju inte länka till butiker här men om du googlar på "barbackasadel" eller "barbackapad" så dyker det upp en hel del sidor som säljer. Har sett ett par med hyfsat djup sits! :)
 
Jag röstar på en westernsadel. Min westernsadel har hjälp mig otroligt mycket och i den vågar jag (nästan) allt. Men sätter jag mig i en "vanlig" engelsk sadel känns det osäkrare och jag blir fegare. Det går att få tag på en ok westernsadel för under 5000:- om man vet vad man ska leta efter. Söker du efter en lätt sadel så är det syntet eller halvsyntet som gäller. Abetta är en syntetsadel som börjes säljer och de kostar 5000:- nya, finns även några begagnade ute. Helt ok sadlar vad jag har hört. Det finna även mängder av begagnade Big Horn för mellan 2000-3000:-.

Men köp inte en westernsadel i läder som har ett nypris under 10000:-, de är oftast bara rent skräp och har väldigt dålig passform!

Lycka till =)
 
En modern barocksadel. Väl tillpassad sätter den dig djupt och med bäckenet i en vinkel som ger bra stadga.
Det låter bra :) har ju även en dröm om att rida/träna tornerspel (hur man nu säger). Måste bara våga sitta på hästen först. :p
Men det är mitt mål, även om det lär ta tid att komma dit.
 
Jag röstar på en westernsadel. Min westernsadel har hjälp mig otroligt mycket och i den vågar jag (nästan) allt. Men sätter jag mig i en "vanlig" engelsk sadel känns det osäkrare och jag blir fegare. Det går att få tag på en ok westernsadel för under 5000:- om man vet vad man ska leta efter. Söker du efter en lätt sadel så är det syntet eller halvsyntet som gäller. Abetta är en syntetsadel som börjes säljer och de kostar 5000:- nya, finns även några begagnade ute. Helt ok sadlar vad jag har hört. Det finna även mängder av begagnade Big Horn för mellan 2000-3000:-.

Men köp inte en westernsadel i läder som har ett nypris under 10000:-, de är oftast bara rent skräp och har väldigt dålig passform!

Lycka till =)
Tack för tips! :) Abetta har jag faktiskt tittat lite på.
Men vilken typ av westernsadel sitter man bäst i?
 
jag sitter stadigt i en wintec pro, de har konstmocka (det + helskodda ridbyxor är nästan som säkerhetsbälte!) men är ganska flata i sätet så det finns inte så mycket att fastna i.
 
Tack för tips! :) Abetta har jag faktiskt tittat lite på.
Men vilken typ av westernsadel sitter man bäst i?

Det beror på vad man gillar själv. Jag har en reiningsadel som jag trivs bra i. För min del så gillar jag att bakvalvet är skålat efter rumpan och högre än på en engelsk sadel. Jag är aldrig orolig för att halka ur sadeln när hästen gör rivstarter. Min sadel är det bästa köp jag gjort någon gång. Jag var på väg att sälja hästen för att jag nästan inte vågade rida men i min westernsadel känner jag mig trygg och det gör inget när hon busar, jag vet att jag sitter kvar ändå.

Angående bomlösa, jag har ridit i ganska många olika modeller men kan inte komma på någon modell som fick mig att känna mig tryggare. Eventuellt karlsunds med rejäla stöd fram. Sensation är mjuk och trevlig men jag vet inte om jag kände mig så väldigt mycket tryggare i den. Masterbacken är trevlig om man har liten rumpa och gillar höga bakvalv. Tror den ska finnas i mocka också? Bomlösa från fit form och knights bareback har ganska stabilt bakvalv men svåra att få att ligga still, de glier gärna i sidled. Hidalgo barockmodell satt man iof stadigt i då det var mocka men för mig kändes det som att sitta ovanför hästen. Star trekk island är trevliga sadlar men mer eller mindre som vilken engelsk sadel som helst.

Vill du testa westernsadel så köp en billig big horn (QH blir nog lagom) och en westerngjord. Första gångerna går det bra att vika en tjock filt och lägga under sadeln. Känns det bra så kan du sedan köpa en ordentlig pad, gärna i ull.
 
min gamla wintec IW satt jag som klistrad i, den var iofs väldigt bred och gick knappt att rida dressyr i men den var en trevlig uteritts sadel trots knäpphäst som hoppade till lite då och då när det var ngt läskigt grässtrå eller ett träd som inte stod där det brukade..
 
Tack för svaren :) Nu skulle man bara ha någon vän som hade sadelaffär så man kunde testa en massa olika sadlar för att se vad som passar. :D
 
Jag har för mig att man inte får länka, men en sån här sadel, kan det vara något för mig?
0_10029---111_081_018_900x600.jpg

Eller den är för billig för att vara bra? Jag rider ju som sagt inte så mycket och ofta.
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 511
Senast: caballus
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 693
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp