Jag vill veta mer om varg.

Luff

Trådstartare
Här har helt plötsligt dykt upp en flock vargar i skogen. Inne i trädgårdar på nätterna, står o stirrar på folk som är ute med hund. Kor som är upprörda. Byn är stissig. Och jag har så mycket frågor.
Finns det något fall där varg anfallit kor eller större hästar?
Hur troligt är det att en hel grupp varg dyker upp och etablerar sig?
Jag trodde det kom två och sen blev det ett revir och sen blev det fler.
 
Här har helt plötsligt dykt upp en flock vargar i skogen. Inne i trädgårdar på nätterna, står o stirrar på folk som är ute med hund. Kor som är upprörda. Byn är stissig. Och jag har så mycket frågor.
Finns det något fall där varg anfallit kor eller större hästar?
Hur troligt är det att en hel grupp varg dyker upp och etablerar sig?
Jag trodde det kom två och sen blev det ett revir och sen blev det fler.
Enligt LRF blir 5-10 nötter rivna av varg varje år, men normalt sett tas inga hästar. Det fallet som finns i Sverige var en 25-årig shettis som blev riven av vargar (har ingen aning om den överlevde för det sägs inte).

Det finns ett flertal fall med häst där man misstänkt varg, men där man efter undersökning kunnat utesluta varg.
 
Det är väldigt ovanligt att varg tar häst. Det är svåra byten om det inte är väldigt många vargar och få/små/skadade hästar. Storleken på hage kan spela in, men för det mesta finns det många enklare byten för vargarna att ta. Likaså med nöt, även om kalvar är mer utsatta såklart.

Vargrevir är stora, så att de på något sätt skulle etablera sig mitt i byn är inte rimligt, men definitivt att byn kan vara en del i reviret, även om de håller sig borta från bebyggelsen. Generellt är inte vargar farliga för människor eller hundar, men lösa hundar som springer in i flocken kan absolut bli dödade.

Regel nr 1 vid vargmöte är att inte springa/gå fort därifrån. Stå still eller gå mot dem. Utan hund då. Gör ljud, gör dig stor. Men risken att en varg eller ens en flock vargar ger sig på människor är minimal.
 
Det är flera observationer även mitt på dagen så jag misstänker att jägarna försöker störa bort dom. Vilket ju gör att dom vimsar omkring. En nöt ska ha blivit riven men den bonden har dålig ordning på sina staket så det kan lika gärna varit skador efter att dom blivit skrämda av vargarna.
 
Det är flera observationer även mitt på dagen så jag misstänker att jägarna försöker störa bort dom. Vilket ju gör att dom vimsar omkring. En nöt ska ha blivit riven men den bonden har dålig ordning på sina staket så det kan lika gärna varit skador efter att dom blivit skrämda av vargarna.
Det är olagligt att störa varg på det sättet. Det ger heller inte någon större effekt än att, som du säger, de vimsar omkring.
 
Nja, mellan 45-50 st hundar blir dödade av varg varje år i Sverige enligt LRF så jag hade nog sagt att vargar generellt är farliga för hundar.

Nu bör man nog ta LRF med en nypa salt, men varifrån har de fått den statistiken? Så högt antal blir det om man slår ihop antal skadade/dödade hundar av rovdjur, inte specifikt varg, enligt t ex rapport från SLU.

2020 dödades 11 hundar av varg. 80% av attacker sker under jakt. Så för gemene man med sällskapshund går man relativt säker.
 
Som jämförelse så betalade Agria ut ersättning för 233 st trafikskadade/trafikdödade hundar år 2020. Det är ett enda försäkringsbolag, så siffran är givetvis betydligt större när man slår ihop alla bolag.
 
En bekants bekant som bor i vargrevir med häst och hund upplever inte vargen som något problem. Har flera gånger träffat på varg under uteritt och hästen reagerar inte på den. Den gången de mötte björn blev det däremot full fart.
 
Är det våra vargar som gått bort till dig? Vi har haft flera obs i moskogen
Ja saknar ni dom så är det nog det gänget. Är så mycket rykten om skadade får och en hundattack men ingen fakta. Jägarna tiger. Dom vill ju att det ska hända så dom får vatten på sin kvarn samtidigt som dom försöker skrämma bort dom. Och jag som går med lös hund i min skog blir inte informerad. Tydligen har någon granne sett dom på min mark bredvid hästhagen. Men ingen info till mig....
 
Förutom det @Fruentimber skriver så är det väl mest jakthundar som blir tagna av varg?
Tråkigt för hund och ägare såklart, men för gemene hundägare är ju inte varg direkt ett hot.
För oss med får så kan varg vara ett problem. Dock väldigt litet jämfört med skadan som lösa tamhundar ställer till med, men det finns ingen hatisk lobbyorganisation som gör väsen av det... :meh:

Jag är helt obekymrad när jag rastar hundar i vargområdet här, men jag skulle ta hem fåren på nätterna om deras hage låg i reviret.
 
För oss med får så kan varg vara ett problem. Dock väldigt litet jämfört med skadan som lösa tamhundar ställer till med, men det finns ingen hatisk lobbyorganisation som gör väsen av det... :meh:

Jag är helt obekymrad när jag rastar hundar i vargområdet här, men jag skulle ta hem fåren på nätterna om deras hage låg i reviret.
Absolut att fåren är attraktiva för vargen. Pratade häromdagen med en fårbonde från Tiveden. Hon sa att -Vi har rovdjursstaket och tar in dom på natten, inget annat att göra. Verkade mest tycka att det är som det är.
 
Ja saknar ni dom så är det nog det gänget. Är så mycket rykten om skadade får och en hundattack men ingen fakta. Jägarna tiger. Dom vill ju att det ska hända så dom får vatten på sin kvarn samtidigt som dom försöker skrämma bort dom. Och jag som går med lös hund i min skog blir inte informerad. Tydligen har någon granne sett dom på min mark bredvid hästhagen. Men ingen info till mig....
Kamraten norr om slätte har dom sjungandes utanför huset en del nätter
 
När jag hade häst så hade vi ett vargpar som hade en rutt förbi vår hage. De observerades ofta av de som bodde på gården. Trots föl i hagen verkade vargarna helt ointresserade när de passerade förbi. Antar att de hade gott om man i skogen.

När jag bodde på landet hade vi en varghane på tomten. Gammeltiken (som då var ung) var ute hälsade på den. De var väldigt nyfikna på varandra. Hon kallades dock in.
Vargar som är funtade som de ska är jag inte rädd för. Jag tycker fulla älgar och vildsvin är mycket läskigare.
 
När jag hade häst så hade vi ett vargpar som hade en rutt förbi vår hage. De observerades ofta av de som bodde på gården. Trots föl i hagen verkade vargarna helt ointresserade när de passerade förbi. Antar att de hade gott om man i skogen.

När jag bodde på landet hade vi en varghane på tomten. Gammeltiken (som då var ung) var ute hälsade på den. De var väldigt nyfikna på varandra. Hon kallades dock in.
Vargar som är funtade som de ska är jag inte rädd för. Jag tycker fulla älgar och vildsvin är mycket läskigare.
Ja jag tycker ju att om vargen äter vildsvin så får dom gärna mumsa på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 236
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp