Samba

Trådstartare
Vår gård är till salu och vi har anlitat en mäklare. Intresset för gården har varit nästan obefintligt hittills. Nu har vi börjat känna att vi lika gärna kan bo kvar. Kontraktet med mäklaren löper ut om två veckor, och vi har precis bestämt oss för att säga upp avtalet då.
Idag ringde mäklaren och hade en kund som vill komma på visning.
Vad gör vi nu? Måste vi sälja om kunden vill ha gården?
 
Vår gård är till salu och vi har anlitat en mäklare. Intresset för gården har varit nästan obefintligt hittills. Nu har vi börjat känna att vi lika gärna kan bo kvar. Kontraktet med mäklaren löper ut om två veckor, och vi har precis bestämt oss för att säga upp avtalet då.
Idag ringde mäklaren och hade en kund som vill komma på visning.
Vad gör vi nu? Måste vi sälja om kunden vill ha gården?
Nej.
Ni måste ingenting.

Däremot kan det blir surt från mäklaren som sett fram emot provision?
 
Läs avtalet och se vad som står. Inför min bostadsrättsförsäljning var jag i kontakt med tre mäklare. Två av dem sade att det vore helt kostnadsfritt att dra sig ur om jag ändrade mig efter visningar och allt, den tredje ville ha betalt för sina utlägg (dock max 5000) i ett sådant läge.
 
Jag är inte hemma de närmaste dagarna så jag kommer inte åt kontraktet just nu. Men mäklaren har inte haft några utlägg mer än sin tid. Hen tog foto själv samt att vi fotograferade själva och fotona användes på hemnet. Annonsen på Hemnet betalade vi själva.
 
Jag är inte hemma de närmaste dagarna så jag kommer inte åt kontraktet just nu. Men mäklaren har inte haft några utlägg mer än sin tid. Hen tog foto själv samt att vi fotograferade själva och fotona användes på hemnet. Annonsen på Hemnet betalade vi själva.

Fast det är faktiskt en kostnad att ta egna bilder också. Visningar är också en kostnad.
 
Det har inte varit någon visning. Den som blir nu ska vi sköta själva för mäklaren har semester.
 
Precis min tanke också. Varför anlita en mäklare om man ändå får göra jobbet själv?
Lite så känns det. Men det finns en annan anledning till att vi har blivit osäkra på om vi vill sälja. När vi tog beslutet hade vi det jobbigt ekonomiskt, men nu har min man fått fast anställning så nu är situationen annorlunda
Vi har bestämt oss för att visa huset och ta beslut sedan. Min undran var egentligen om vi är tvungna att sälja om den här spekulanten vill köpa.
 
Lite så känns det. Men det finns en annan anledning till att vi har blivit osäkra på om vi vill sälja. När vi tog beslutet hade vi det jobbigt ekonomiskt, men nu har min man fått fast anställning så nu är situationen annorlunda
Vi har bestämt oss för att visa huset och ta beslut sedan. Min undran var egentligen om vi är tvungna att sälja om den här spekulanten vill köpa.

Som andra har skrivit behöver ni inte sälja om ni inte vill. Har ni redan nu bestämt er för att stanna är det ju lika att avboka visningen så ni slipper ta den i onödan och att de intresserade får mer tid att hitta något annat.
 
Lite så känns det. Men det finns en annan anledning till att vi har blivit osäkra på om vi vill sälja. När vi tog beslutet hade vi det jobbigt ekonomiskt, men nu har min man fått fast anställning så nu är situationen annorlunda
Vi har bestämt oss för att visa huset och ta beslut sedan. Min undran var egentligen om vi är tvungna att sälja om den här spekulanten vill köpa.
Grunden är att en säljare säljer till den som man vill sälja till.

Man behöver inte sälja till den som ger det högsta budet. Det torde innebära att ni inte behöver sälja till den som kommer på er visning heller.
 
Ni kan aldrig bli tvingade att sälja, men ni kan bli tvungna att betala provision/arvode om mäklaren hittar en köpare innan förmedlingsuppdraget löper ut. Allt beror ju på vad som står i avtalet som ni har skrivit med mäklaren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 204
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 034
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp