Jaga bort gäss

Och det är ett problem i Östhammar tror du? Stenläggning i Östhammar är historiskt inkorrekt och vad det gäller just grågås så är det nog inget större problem då kungsörnen håller efter dem.
Korrekt eller inte (relaterat till vilken tidsperiod?), men sist jag var i Östhammar så fanns det både stenläggning och asfalt (som är nyare "påfund"). Och delar av centrum har klara "småstadsambitioner". Tyvärr har jag ingen koll på parken, kan hända att den ligger så till att det inte passar att införliva den i "staden"?
 
Och det är ett problem i Östhammar tror du? Stenläggning i Östhammar är historiskt inkorrekt och vad det gäller just grågås så är det nog inget större problem då kungsörnen håller efter dem.
Finns det mycket kungsörn i Östhammar? Att det är lika gott om havsörn där som här vid Mälaren visste jag, men att det också finns kungsörn gör mig förvånad, särskilt som kungsörnen måste konkurrera med havsörnen om gässen. Nu är ju gässen ett problem, så kungsörnen gör inte önskad nytta om den överhuvudtaget finns i Östhammar.

Det enda jag har påpekat är för det första att gräsmatta inte är ett ekologiskt alternativ i Sverige. Om gäss är problemet i parken eftersom de livnär sig av gräsmattegräs, så är för det andra det mest ekologiska alternativet för att bli av med gässen att ta bort gräsmattan eftersom det är den som lockar gässen.

Om man sedan grusar, asfalterar, stenlägger eller anlägger en mager torräng har inte jag några synpunkter på. Men jag blir väldigt nyfiken på om du verkligen anser att gräsmatta är det historiskt korrekta i Östhammar? Vilken period har du i tankarna då? 1950-talet?
 
Senast ändrad:
Finns det mycket kungsörn i Östhammar? Att det är lika gott om havsörn där som här vid Mälaren visste jag, men att det också finns kungsörn gör mig förvånad, särskilt som kungsörnen måste konkurrera med havsörnen om gässen. Nu är ju gässen ett problem, så kungsörnen gör inte önskad nytta om den överhuvudtaget finns i Östhammar.

Det enda jag har påpekat är för det första att gräsmatta inte är ett ekologiskt alternativ i Sverige. Om gäss är problemet i parken eftersom de livnär sig av gräsmattegräs, så är för det andra det mest ekologiska alternativet för att bli av med gässen att ta bort gräsmattan eftersom det är den som lockar gässen.

Om man sedan grusar, asfalterar, stenlägger eller anlägger en mager torräng har inte jag några synpunkter på. Men jag blir väldigt nyfiken på om du verkligen anser att gräsmatta är det historiskt korrekta i Östhammar? Vilken period har du i tankarna då? 1950-talet?
Jag skrev fel, tänkte på havsörn som det finns gott om men råkade skriva kungsörn.
 
Plastormar kan ha effekt, får nog vara ordentligt naturprogram. Picka äggen. Skjuta av då och då så dom fattar att det är ett farligt ställe.
 
Parken ska ha inspiration av badortsepoken. Östhammars varmbadhus byggdes 1882. Det kommer inte stenläggas. Däremot är klippning med häst inte omöjligt, det görs i Uppsala i alla centrala parker där det är möjligt.
Men då borde grus passa? Om jag förstod @Lattematte rätt så är inte det heller attraktivt för gässen?
 
Även längre gräs är inte attraktivt så vi tittar nog på såna alternativ i första hand. Vill inte hårdgöra några ytor.
Naturskyddsföreningen har bra material om "ängar" för pollinatörer och framgångsfaktorer för både anläggning och acceptans, så kika där är ett tips.

Det är nog sämre med material för att slippa gäss dock. Ringer nån svag klocka att vi gick igenom att få bort fåglar (minns inte art just nu) från åkrar när jag läste viltförvaltning men det är nog inte applicerbart (jakt+tillåten åker).
 
Naturskyddsföreningen har bra material om "ängar" för pollinatörer och framgångsfaktorer för både anläggning och acceptans, så kika där är ett tips.

Det är nog sämre med material för att slippa gäss dock. Ringer nån svag klocka att vi gick igenom att få bort fåglar (minns inte art just nu) från åkrar när jag läste viltförvaltning men det är nog inte applicerbart (jakt+tillåten åker).
Oh ja, vi har koll på pollinatörer. En av våra frågeställningar tar upp ekologi pch hållbar skötsel.
 
De får gärna leva, bara inte i den blivande stadsparken.
Stadspark? Har inte Östhammar någon stadspark?

Jag ser inget val till ett modernt miljöprojekt än ängsmark. På ängar måste djur få finnas även gäss. Minska mängden gäss? ja det brukar man använda gaskanoner för att göra. Gångvägar i en ängsmark helt enkelt med gäss. Utmed gångvägen kan man ha växtinstallationer. Jag tror gäss brukar vara på gräsmattor/åkrar inte ängar.
 
Stadspark? Har inte Östhammar någon stadspark?

Jag ser inget val till ett modernt miljöprojekt än ängsmark. På ängar måste djur få finnas även gäss. Minska mängden gäss? ja det brukar man använda gaskanoner för att göra. Gångvägar i en ängsmark helt enkelt med gäss. Utmed gångvägen kan man ha växtinstallationer. Jag tror gäss brukar vara på gräsmattor/åkrar inte ängar.
Nej, de har ingen stadspark.
 
Jag minns en gång för ganska många år sedan då jag mötte en tant i stadsparken som bar en påse under armen. Sedan sträckte hon med blixtens hastighet ut armen och greppade en av de vidriga Kanadagässen och på en millisekund hade hon vridit av nacken på den med bara händerna. Packade ner den i påsen och gick förmodligen hem och lagade söndagsmiddag till familjen.

Jag röstar för fler äldre kvinnor med erfarenhet av att skaffa sig mat från andra ställen än butiker som får jakträtt i parken. :)
 
Kanadagäss är inte en svensk fågel och inte fridlysta. Men förväxla den inte med vitkindad gås...
 
När kom den regeln till? Verkar ju helskumt, vissa arter är ju att betrakta som sanitära olägenheter pga sitt stora antal (kajor, måsar). Det har ju iallafall tidigare varit ok att freda sig mot "galna" måsar genom att picka hål i äggen så de inte kläcks.
Har ingen aning, kanske måste man söka tillstånd numera?

Edit: Tror jägarförbundet kan ha info om ev "skyddsjakt" och jägare kan få skjuta vissa arter som orsakar problem. Inte helt säker där och orkar inte leta just nu.
 
Skyddsjakt meddelas för varje län, här har vi t ex Kalmar län:
"Skyddsjakt på gäss

Skyddsjakt på grågås och kanadagås får förekomma om det behövs för att förebygga skador. Även vitkindad gås får jagas om det behövs, men då gäller att gässen uppträder vid fält med oskördad gröda i Kalmar län. Här kan du ansöka om skyddsjakt på vitkindad gås samt göra din rapportering av skyddsjakten.
Grågås och kanadagås
Grågås och kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet får jagas hela jaktåret 1 juli - 30 juni. Detta om det behövs för att förebygga skada.
Vitkindad gås
Vitkindad gås som uppträder vid fält med oskördad gröda får jagas 21 augusti – 15 november i Kalmar län om det behövs för att förebygga skada. Länsstyrelsen kan efter särskild prövning även ge tillstånd till skyddsjakt under andra tider."
https://www.lansstyrelsen.se/kalmar/djur/jakt-och-vilt/skyddsjakt/skyddsjakt-pa-gass.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp