Jagad fågelunge

Yrja

Trådstartare
Sitter på jobbet och den årliga nedramligen skedde idag, när måsarnas ungar trillar ner från ett tak till ett lägre. Nu sitter en unge utanför mitt fönster och den är ganska stor. Har börjat få fjädrar men den kan inte flyga. Upptäcker då att en stor mås, jag vet inte om det är samma art, attakerar den upprepade gånger. Den säger ifrån och då flyger den stora undan men så fort den lilla vänder ryggen till så hoppar den stora på han igen..

Är detta nån sorts taktik för att få sin unge att lära sig flyga - att slåss med den tills den måste flyga för att inte komma till skada? Eller borde man fundera på om ungen hamnat fel och behöver hjälp? Har inte sett ngn vuxen som vakar eller stöttar den, såsom de brukar göra när de är mindre.

Jag vet att jag är fånig och det är naturens gång att inte alla överlever men om det är så att denna blir trackaserad och behöver hjälp så tar jag hellre med den hem till landet (jobbar i stan) och låter den bo på min veranda tills den kan flyga. :angel:
 
Sv: Jagad fågelunge

Du ska absolut låta den vara, jag lovar det är mycket väl föräldern som försöker få ungen röra på sig, de ska ut ur boet vid den här årstiden.
Finns inte den måsförälder som låter någon annan fågel hacka på deras unge.
Däremot kan de vara rätt tuffa mot sina egna.
 
Sv: Jagad fågelunge

Det var det jag tänkte. Nu har den ramlat ner på marken så den kan ta skydd från den vuxna i buskarna. Känns lite trevligare för mig att slippa se den bli hackad på utanför fönstret.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Niceperson
·
Övr. Djur Att det ska vara så omöjligt att få tag på en viltjour. Det är så att minst två måsungar ramlat ner, troligen från hustaket, utanför...
Svar
4
· Visningar
3 943
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp